Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om endringer i statsbudsjettet 2012 under Kunnskapsdepartementet
Dette dokument
- Innst. 111 S (2012–2013)
- Kildedok: Prop. 37 S (2012–2013), unntatt kap. 231
- Dato: 29.11.2012
- Utgiver: kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
- Sidetall: 9
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Kap. 200 Kunnskapsdepartementet
- Kap. 222 og 3222 Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat
- Kap. 225 Tiltak i grunnopplæringen
- Kap. 3225 Tiltak i grunnopplæringen
- Kap. 226 Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen
- Kap. 227 Tilskudd til særskilte skoler
- Kap. 228 Tilskudd til private skoler mv.
- Post 70 Private grunnskoler, overslagsbevilgning
- Post 71 Private videregående skoler, overslagsbevilgning
- Post 72 Private skoler godkjent etter kap. 4 i voksenopplæringsloven, overslagsbevilgning
- Post 73 Private grunnskoler i utlandet, overslagsbevilgning
- Post 74 Private videregående skoler i utlandet, overslagsbevilgning
- Post 75 Private skoler for funksjonshemmede elever, overslagsbevilgning
- Post 76 Andre private skoler, overslagsbevilgning
- Post 77 Den tyske skolen i Oslo, overslagsbevilgning
- Post 78 Kompletterende undervisning, overslagsbevilgning
- Kap. 230 og 3230 Kompetansesentre for spesialundervisning
- Kap. 252 EUs program for livslang læring
- Kap. 260 Universiteter og høyskoler
- Kap. 280 Felles enheter
- Kap. 281 Felles tiltak for universiteter og høyskoler
- Kap. 283 Meteorologiformål
- Kap. 287 Forskningsinstitutter og andre tiltak
- Kap. 288 Internasjonale samarbeidstiltak
- Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning
- Post 1 Driftsutgifter, kan nyttes under post 45
- Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
- Post 50 Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning
- Post 70 Utdanningsstipend, overslagsbevilgning
- Post 71 Andre stipend, overslagsbevilgning
- Post 72 Rentestøtte, overslagsbevilgning
- Post 90 Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning
- Kap 5310 Statens lånekasse for utdanning
- Kap. 5617 Renter fra Statens lånekasse for utdanning
- Komiteens merknader
- Komiteens tilråding
Til Stortinget
Kunnskapsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag til endringer i enkelte bevilgninger i statsbudsjettet for 2012. Denne innstillingen gjelder alle kapitler unntatt kap. 231 Barnehager som behandles av familie- og kulturkomiteen.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på posten med 50 000 kroner, mot en tilsvarende økning på kap. 287 post 96. Reduksjonen er knyttet til at enkelte prosjekter har blitt rimeligere enn budsjettert. Det foreslås at de 50 000 kronene benyttes til aksjekapital for forskningsinfrastrukturen CESSDA (Council of European Social Science Data Archives), jf. omtale under kap. 287 post 96.
Departementet foreslår å øke inntektsbevilgningen på kap. 3222 post 2 med 3,5 mill. kroner som følge av høyere salgsinntekter fra fjernundervisning ved Sameskolen i Midt-Norge. Utgiftsbevilgningen på kap. 222 post 1 foreslås økt tilsvarende.
Det er i 2012 påløpt høyere kostnader enn forutsatt til gjennomføring av sentralt gitt eksamen for grunnskolen og videregående opplæring knyttet til blant annet sensur og trykking av eksamensoppgaver. Videre er det et merbehov på posten som følge av at flere elever har avlagt eksamen i 2012 enn tidligere anslått. Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 14,4 mill. kroner.
Det er i 2012 beregnet et mindrebehov på posten på grunn av lavere elevtall og aktivitet enn tidligere forutsatt. Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 4,6 mill. kroner.
Det er i 2012 forventet en noe lavere aktivitet enn tidligere anslått på grunn av færre asylsøkere i mottak og omsorgssentre. Departementet foreslår å redusere bevilgningen med om lag 2,4 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på posten med 937 000 kroner. Reduksjonen skyldes hovedsakelig at færre elever enn tidligere anslått følger opplæring i finsk.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på posten med 5,9 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes endrede prognoser for belegg i asylmottak og omsorgssentre, jf. omtale under kap. 225 post 64. Den forholdsmessig store reduksjonen sammenholdt med endringen på kap. 225 post 64 skyldes endrede forutsetninger for beregningsgrunnlaget for ODA-refusjon.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 1,6 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at departementet setter av noe mindre til kompetanseutvikling i Ny GIV-prosjektet i 2012.
Departementet opplyser at det i 2012 vil bli benyttet midler innenfor rammen av Ny GIV til å kompensere Hedmark fylkeskommune for å opprettholde kvaliteten på opplæringstilbudet ved Tyrilistiftelsen og Fossumkollektivet i Hedmark fylke, jf. omtale i Prop. 1 S (2012–2013) for Kunnskapsdepartementet. Midlene vil benyttes til å videreføre antall stillinger knyttet til opplæringstilbudet ved institusjonene. Kompensasjonen gjelder den delen av tilbudet som gis utover det som er fylkeskommunens ansvar etter opplæringsloven.
Departementet foreslår å redusere bevilgning på posten med 2 mill. kroner fordi færre elever har fått opplæring ved skolene enn tidligere forutsatt. Hoveddelen av reduksjonen skyldes at Den norske skolen i Etiopia ble avviklet i 2011.
Det vises til Prop. 111 S (2011–2012) der det står at Signo grunn- og videregående skole og Briskeby videregående skole må følge privatskoleloven med forskrifter i anvendelsen av tilskuddet over kap. 227 post 74. Departementet gjør oppmerksom på at Signo i tillegg kan disponere tilskuddet over posten til drift av skolens internat.
For å sikre videre tilskudd til skolene på om lag samme nivå som før overgangen til privatskoleloven, er det gjort nye beregninger og justeringer av samlet tilskudd til skolene. Det er blant annet gjort justeringer som følge av at noen oppgaver skal utføres av Signos kompetansesenter i stedet for av skolen. Midler til disse oppgavene er flyttet til kap. 230. Skolene fikk driftstillatelse fra 1. august. Det betyr at de får tilskudd etter privatskoleloven fra denne dato og ikke 1. juli som forutsatt i Prop. 111 S (2011–2012). Midler for én måneds tilskudd er derfor flyttet til kap. 230. Basert på nye beregninger for samlet tilskudd til skolene og fordelingen av tilskuddet mellom kap. 228 post 75 og kap. 227 post 74, foreslås det at bevilgningen på posten reduseres med 5,1 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås det et merbehov på posten på grunn av høyere elevtall enn det som er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Det er blant annet godkjent femten nye skoler som får tilskudd over posten høsten 2012. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 49,8 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås det et merbehov på posten som følge av høyere elevtall enn lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 10,7 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås det et mindre behov på posten som følge av lavere elevtall enn lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 1,9 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås det et merbehov på posten som følge av høyere elevtall enn det som er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 4,3 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås det et merbehov på posten som følge av høyere elevtall enn det som er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 0,6 mill. kroner.
Det vises til Prop. 111 S (2011–2012) der bevilgningsbehovet på posten var basert på at Signo grunn- og videregående skole og Briskeby videregående skole skulle få tilskudd etter privatskoleloven fra 1. juli 2012. Skolene fikk ikke driftstillatelse før 1. august 2012. De fikk derfor tilskudd over kap. 230 post 1 ut juli 2012. Dette medfører et redusert bevilgningsbehov på posten på 1,7 mill. kroner. Basert på elevtelling 1. oktober 2012, samt justert tilskudd til Signo og Briskeby, anslås det et mindrebehov på posten som følge av lavere elevtall enn det som er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 1,2 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2012 anslås det et mindrebehov på posten som følge av lavere elevtall enn det som er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 56 000 kroner.
Det er forventet et merbehov på posten som følge av flere elever ved Den tyske skolen i Oslo enn det som er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 0,6 mill. kroner.
Det er beregnet et merbehov på posten som skyldes høyere aktivitet enn forutsatt i gjeldende budsjett, blant annet som følge av at flere elever ved utenlandske eller internasjonale grunnskoler har fått kompletterende undervisning ved nettskoler. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 9,8 mill. kroner.
Det vises til omtale under kap. 227 post 74 og kap. 228 post 75 om tilskudd til Signo grunn- og videregående skole og Briskeby videregående skole. Basert på justerte beregninger av samlet tilskudd til skolene og endret oppstartsdato etter privatskoleloven foreslås driftsutgiftene på post 1 økt med 7,4 mill. kroner.
Departementet foreslår å øke bevilgningen over kap. 3230 post 1 med 9 mill. kroner som følge av økt oppdragsaktivitet ved kompetansesentrene, og utgiftsbevilgningen på kap. 230 post 21 foreslås økt tilsvarende.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på posten med 6,8 mill. kroner, hovedsakelig som følge av endring i eurokursen.
I statsbudsjettet for 2012 er det bevilget 50 mill. kroner på posten til samarbeid, arbeidsdeling og faglig konsentrasjon (SAK) i universitets- og høyskolesektoren. Sektoren har sluttet opp om SAK-politikken og tatt mange initiativ til samarbeid. Noen av samarbeidsprosessene har vært i regi av private høyskoler og faggrupper under Universitets- og høgskolerådet (UHR). Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen med 10,3 mill. kroner mot en tilsvarende samlet økning på kap. 260 post 70 og kap. 281 post 78, jf. omtale under disse postene.
Det vises til omtale av SAK under kap. 260 post 50. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 1 mill. kroner.
Departementet foreslår å overføre 150 000 kroner fra posten til kap. 1560 Direktoratet for forvaltning og IKT post 22 Betaling av eID til private leverandører. Rammeoverføringen skyldes at kostnaden for bruk av eID på høyt sikkerhetsnivå i 2012 er høyere enn forventet for Samordna opptak.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 628 000 kroner. Mindrebehovet skyldes at kontingenten til Erasmus Mundus er redusert fordi den norske kronen er styrket i forhold til euroen.
Det vises til omtale av SAK under kap. 260 post 50. Departementet foreslår å øke bevilgningen med 9,3 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på posten med 5,2 mill. kroner. De fleste kontingentene til internasjonale organisasjoner er betalt. Mindrebehovet skyldes i hovedsak lavere kontingenter til enkelte av organisasjonene. I tillegg var kursen på euro lavere på betalingstidspunktet enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett.
Departementet foreslår å bevilge 50 000 kroner på posten til aksjekapital i forbindelse med opprettelse av en midlertidig organisasjonsform for forskningsinfrastrukturen CESSDA (Council of European Social Science Data Archives).
CESSDA er en paraplyorganisasjon for samfunnsvitenskapelige dataarkiver over hele Europa, og er et av prosjektene på veikartet for prioriterte europeiske forskningsinfrastrukturer (ESFRI-veikartet). CESSDA skal nå etableres formelt med en egen driftsorganisasjon, og Norge har påtatt seg å være vertsland for CESSDAs hovedkontor.
EU har vedtatt en forordning om en egen juridisk organisasjonsform (ERIC – European Research Infrastructure Consortium) til bruk for slike felleseuropeiske infrastrukturer.
Et ERIC kan ikke etableres i Norge før Stortinget eventuelt har vedtatt å ta forordningen inn i EØS-avtalen og den er implementert i norsk lov. I påvente av denne avklaringen foreslår departementet å etablere et aksjeselskap som får funksjon som juridisk driftsenhet for CESSDA-samarbeidet: CESSDA AS. Dersom en overgang til organisasjonsformen ERIC blir mulig, vil aksjeselskapet etter planen oppløses og driften overføres til et ERIC-selskap. Ved å velge denne løsningen ivaretar Norge sine forpliktelser som vertsland, og CESSDA kan videreutvikle sitt faglige samarbeid uten forsinkelser.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 1,1 mill. kroner. Økningen er knyttet til endringer i valutakursene.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 40,5 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at den norske kronen er styrket i forhold til euroen.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 419 000 kroner. Anslaget for kontingenten til Det europeiske instituttet for innovasjon og teknologi er redusert fordi den norske kronen er styrket i forhold til euroen.
Departementet foreslår å overføre 200 000 kroner fra kap. 2410 post 1 til kap. 1560 Direktoratet for forvaltning og IKT post 22 Betaling av eID til private leverandører. Rammeoverføringen skyldes at kostnaden for bruk av eID på høyt sikkerhetsnivå til innlogging i Lånekassen i 2012 er høyere enn forventet.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med om lag 19,7 mill. kroner. Mindrebehovet i 2012 skyldes endret periodisering av kostnadene i moderniseringsprogrammet i Lånekassen, og innebærer ikke en endring av det samlede bevilgningsbehovet til programmet. Videre foreslår departementet å øke bevilgningen på posten med 4,9 mill. kroner for å finansiere implementering av funksjonalitet i Lånekassens nye IT-systemer som det ikke var tatt høyde for ved fastsettelse av kostnadsrammen for moderniseringsprogrammet. Forslaget innebærer at kostnadsrammen for moderniseringsprogrammet økes med 4,9 mill. kroner. Samlet foreslår departementet å redusere bevilgningen på posten med 14,8 mill. kroner.
Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 58,5 mill. kroner som følge av økningen i nye utlån på kap. 2410 post 90. Merbehovet skyldes flere mottakere av utdanningsstipend enn tidligere anslått. Søkertall tyder på en økning i antall studenter på 4 000 sammenlignet med det som er lagt til grunn i tidligere anslag. Av dette anslås det at økningen i antall studenter i Norge er på 2 800, mens tallet på studenter i utlandet øker med 1 200.
I statsbudsjettet for 2012 ble det vedtatt at kapitalinntekter skal regnes med i grunnlaget for behovsprøving av stipend, jf. Innst. 12 S (2011–2012) og Prop. 1 S (2011–2012) for Kunnskapsdepartementet. Sommeren 2012 varslet kunnskapsministeren at departementet ville ta initiativ til å endre reglene slik at renteinntekter fra Boligsparing for ungdom (BSU) ikke skal føre til redusert stipend. I forslag til endring av Forskrift om tildeling av utdanningsstøtte for undervisningsåret 2012–2013, sendt på høring 26. oktober, foreslås dette unntaket forskriftsfestet. For 2012 foreslår departementet en økning i bevilgningen på 2 mill. kroner som følge av endringsforslaget.
Samlet foreslår departementet en økning i bevilgningen på 60,5 mill. kroner.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 21,9 mill. kroner. Merbehovet skyldes flere mottakere av stipend til søkere med nedsatt funksjonsevne enn tidligere anslått. I tillegg øker antall mottakere av foreldrestipend.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 26,4 mill. kroner. Merbehovet skyldes i hovedsak flere studenter i utlandet, noe som innebærer økt bevilgningsbehov til stipend til skolepenger, tilleggsstipend og reisestipend i utlandet med mer.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 92,5 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes lavere rente enn tidligere anslått.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 119 mill. kroner. Det anslås at utbetaling av lån, blant annet som følge av økt antall støttemottakere, vil øke med 176,5 mill. kroner. Samtidig bidrar lavere rentenivå til at anslaget for blant annet påløpte renter reduseres med 101 mill. kroner.
Departementet forslår å redusere bevilgningen med 5 mill. kroner. Antall innbetalte purregebyr har gått ned sammenlignet med tidligere anslag.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 215,8 mill. kroner. Reduksjonen skyldes i hovedsak at innebetalte avdrag har blitt lavere enn tidligere forutsatt.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 37,6 mill. kroner. Omgjøring av studielån til stipend øker noe mer enn tidligere anslått.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 247 mill. kroner. Endringen skyldes lavere rente enn tidligere anslått.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Truls Wickholm, og Karin Yrvin og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug, Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein Harberg og Eivind Nævdal-Bolstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi Sørensen, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til proposisjonen.
Komiteen har ingen merknader til forslagene.
Komiteen viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter | |||
200 | Kunnskapsdepartementet | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, nedsettes med | 50 000 | |
fra kr 21 110 000 til kr 21 060 000 | |||
222 | Statlige grunn- og videregåande skoler og grunnskoleinternat | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 3 500 000 | |
fra kr 86 721 000 til kr 90 221 000 | |||
225 | Tiltak i grunnopplæringen | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 14 400 000 | |
fra kr 154 532 000 til kr 168 932 000 | |||
63 | Tilskudd til samisk i grunnopplæringen, kan overføres, nedsettes med | 4 632 000 | |
fra kr 52 487 000 til kr 47 855 000 | |||
64 | Tilskudd til opplæring av unge asylsøkere og barn av asylsøkere, nedsettes med | 2 368 000 | |
fra kr 133 498 000 til kr 131 130 000 | |||
67 | Tilskudd til opplæring i finsk, nedsettes med | 937 000 | |
fra kr 8 160 000 til kr 7 223 000 | |||
226 | Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med | 1 581 000 | |
fra kr 1 113 946 000 til kr 1 112 365 000 | |||
227 | Tilskudd til særskilte skoler | ||
73 | Tilskudd til opplæring i Kenya og Etiopia, nedsettes med | 1 961 000 | |
fra kr 2 659 000 til kr 698 000 | |||
74 | Tilskudd til Signo og Briskeby, nedsettes med | 5 079 000 | |
fra kr 17 453 000 til kr 12 374 000 | |||
228 | Tilskudd til private skoler mv. | ||
70 | Private grunnskoler, overslagsbevilgning, forhøyes med | 49 829 000 | |
fra kr 1 294 934 000 til kr 1 344 763 000 | |||
71 | Private videregående skoler, overslagsbevilgning, forhøyes med | 10 676 000 | |
fra kr 1 230 504 000 til kr 1 241 180 000 | |||
72 | Private skoler godkjent etter kap. 4 i voksenopplæringsloven, overslagsbevilgning, nedsettes med | 1 879 000 | |
fra kr 154 962 000 til kr 153 083 000 | |||
73 | Private grunnskoler i utlandet, overslagsbevilgning, forhøyes med | 4 262 000 | |
fra kr 88 877 000 til kr 93 139 000 | |||
74 | Private videregående skoler i utlandet, overslagsbevilgning, forhøyes med | 576 000 | |
fra kr 21 565 000 til kr 22 141 000 | |||
75 | Private skoler for funksjonshemmede elever, overslagsbevilgning, nedsettes med | 1 241 000 | |
fra kr 195 034 000 til kr 193 793 000 | |||
76 | Andre private skoler, overslagsbevilgning, nedsettes med | 56 000 | |
fra kr 41 755 000 til kr 41 699 000 | |||
77 | Den tyske skolen i Oslo, overslagsbevilgning, forhøyes med | 627 000 | |
fra kr 10 639 000 til kr 11 266 000 | |||
78 | Kompletterende undervisning, overslagsbevilgning, forhøyes med | 9 835 000 | |
fra kr 28 534 000 til kr 38 369 000 | |||
230 | Kompetansesentre for spesialundervisning | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 7 449 000 | |
fra kr 638 518 000 til kr 645 967 000 | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med | 8 961 000 | |
fra kr 54 632 000 til kr 63 593 000 | |||
252 | EUs program for livslang læring | ||
70 | Tilskudd, nedsettes med | 6 761 000 | |
fra kr 184 317 000 til kr 177 556 000 | |||
260 | Universiteter og høyskoler | ||
50 | Statlige universiteter og høyskoler, nedsettes med | 10 300 000 | |
fra kr 25 102 667 000 til kr 25 092 367 000 | |||
70 | Private høyskoler, forhøyes med | 1 000 000 | |
fra kr 984 391 000 til kr 985 391 000 | |||
280 | Felles enheter | ||
51 | Drift av nasjonale fellesoppgaver, nedsettes med | 150 000 | |
fra kr 103 121 000 til kr 102 971 000 | |||
281 | Felles tiltak for universiteter og høyskoler | ||
73 | Tilskudd til internasjonale programmer, nedsettes med … | 628 000 | |
fra kr 19 310 000 til kr 18 682 000 | |||
78 | Tilskudd til Universitets- og høgskolerådet, forhøyes med | 9 300 000 | |
fra kr 14 541 000 til kr 23 841 000 | |||
283 | Meteorologiformål | ||
72 | Internasjonale samarbeidsprosjekter, nedsettes med | 5 163 000 | |
fra kr 57 579 000 til kr 52 416 000 | |||
287 | Forskningsinstitutter og andre tiltak | ||
96 | (Ny) Etablering av CESSDA AS, bevilges med | 50 000 | |
288 | Internasjonale samarbeidstiltak | ||
72 | Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner, forhøyes med | 1 073 000 | |
fra kr 201 807 000 til kr 202 880 000 | |||
73 | EUs rammeprogram for forskning, kan overføres, nedsettes med | 40 525 000 | |
fra kr 1 208 044 000 til kr 1 167 519 000 | |||
74 | Det europeiske instituttet for innovasjon og teknologi, kan overføres, nedsettes med | 419 000 | |
fra kr 11 941 000 til kr 11 522 000 | |||
2410 | Statens lånekasse for utdanning | ||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 45, nedsettes med | 200 000 | |
fra kr 307 985 000 til kr 307 785 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, nedsettes med | 14 842 000 | |
fra kr 158 974 000 til kr 144 132 000 | |||
50 | Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning, forhøyes med | 60 485 000 | |
fra kr 5 113 246 000 til kr 5 173 731 000 | |||
70 | Utdanningsstipend, overslagsbevilgning, forhøyes med | 21 929 000 | |
fra kr 2 942 890 000 til kr 2 964 819 000 | |||
71 | Andre stipend, overslagsbevilgning, forhøyes med | 26 440 000 | |
fra kr 647 010 000 til kr 673 450 000 | |||
72 | Rentestøtte, overslagsbevilgning, nedsettes med | 92 510 000 | |
fra kr 962 450 000 til kr 869 940 000 | |||
90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning, forhøyes med | 118 977 000 | |
fra kr 19 641 083 000 til kr 19 760 060 000 | |||
Inntekter | |||
3222 | Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat | ||
2 | Salgsinntekter mv., forhøyes med | 3 500 000 | |
fra kr 4 581 000 til kr 8 081 000 | |||
3225 | Tiltak i grunnopplæringen | ||
4 | Refusjon av ODA-godkjente utgifter, nedsettes med | 5 883 000 | |
fra kr 50 729 000 til kr 44 846 000 | |||
3230 | Kompetansesentre for spesialundervisning | ||
1 | Inntekter ved oppdrag, forhøyes med | 8 961 000 | |
fra kr 54 632 000 til kr 63 593 000 | |||
5310 | Statens lånekasse for utdanning | ||
89 | Purregebyrer, nedsettes med | 5 000 000 | |
fra kr 86 220 000 til kr 81 220 000 | |||
90 | Redusert lån og rentegjeld, nedsettes med | 215 792 000 | |
fra kr 7 919 148 000 til kr 7 703 356 000 | |||
93 | Omgjøring av studielån til stipend, forhøyes med | 37 628 000 | |
fra kr 5 034 668 000 til kr 5 072 296 000 | |||
5617 | Renter fra Statens lånekasse for utdanning | ||
80 | Renter, nedsettes med | 247 012 000 | |
fra kr 3 737 325 000 til kr 3 490 313 000 |
Oslo, i kirke-, utdannings og forskningskomiteen, den 29. november 2012
Marianne Aasen |
leder og ordfører |