6.1 Oversikt over statsbudsjettets 90-poster
Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens
forslag til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop.
1 S (2017–2018)
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S (2017–2018)
|
Utgifter
|
Utenriksdepartementet
|
100
|
|
Utenriksdepartementet
|
|
|
90
|
Lån
til norske borgere i utlandet
|
360 000
|
116
|
|
Deltaking i internasjonale
organisasjoner
|
|
|
90
|
Innskudd
i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB)
|
190 000 000
|
161
|
|
Næringsutvikling
|
|
|
95
|
NORFUND
– grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland
|
1 265 625 000
|
Arbeids- og sosialdepartementet
|
614
|
|
Boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse
|
|
|
90
|
Utlån, overslagsbevilgning
|
3 400 000 000
|
Nærings- og fiskeridepartementet
|
950
|
|
Forvaltning av
statlig eierskap
|
|
|
90
|
Kapitalinnskudd,
nytt investeringsselskap (Fornybar AS)
|
130 000 000
|
|
95
|
Egenkapitalinnskudd
til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS
|
43 000 000
|
|
96
|
Aksjer
|
100 000 000
|
Olje- og energidepartementet
|
1811
|
|
Statoil ASA
|
|
|
96
|
Aksjer
|
1 900 000 000
|
Statsbankene
|
2410
|
|
Statens lånekasse
for utdanning
|
|
|
90
|
Økt
lån og rentegjeld,
overslagsbevilgning
|
27 165 770 000
|
2412
|
|
Husbanken
|
|
|
90
|
Lån
fra Husbanken,
overslagsbevilgning
|
15 030 000 000
|
2421
|
|
Innovasjon Norge
|
|
|
90
|
Lån
fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning
|
48 500 000 000
|
|
95
|
Egenkapital,
såkornfond og koinvesteringsfond
|
106 300 000
|
2429
|
|
Eksportkreditt
Norge AS
|
|
|
90
|
Utlån
|
7 000 000 000
|
|
|
Sum utgifter
|
104 831 055 000
|
Inntekter
|
Inntekter under
departementene
|
3100
|
|
Utenriksdepartementet
|
|
|
90
|
Tilbakebetaling
av nødlån fra utlandet
|
318 000
|
3614
|
|
Boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse
|
|
|
90
|
Tilbakebetaling
av lån
|
13 600 000 000
|
3732
|
|
Regionale helseforetak
|
|
|
90
|
Avdrag
på investeringslån t.o.m. 2007
|
632 000 000
|
3950
|
|
Forvaltning av
statlig eierskap
|
|
|
96
|
Salg
av aksjer
|
25 000 000
|
4162
|
|
Statskog SF – forvaltning
av statlig eierskap
|
|
|
90
|
Avdrag
på lån
|
25 000 000
|
4312
|
|
Avinor AS
|
|
|
90
|
Avdrag
på lån
|
444 400 000
|
4322
|
|
Svinesundsforbindelsen
AS
|
|
|
90
|
Avdrag
på lån
|
75 000 000
|
4811
|
|
Statoil ASA
|
|
|
96
|
Utbytteaksjer
|
1 900 000 000
|
4825
|
|
Energiomlegging,
energi- og klimateknologi
|
|
|
95
|
Tilbakebetaling
av kapitalinnskudd
|
67 750 000 000
|
5310
|
|
Statens lånekasse
for utdanning
|
|
|
90
|
Redusert
lån og rentegjeld
|
10 172 117 000
|
|
93
|
Omgjøring
av utdanningslån til stipend
|
6 409 778 000
|
5312
|
|
Husbanken
|
|
|
90
|
Avdrag
|
11 590 000 000
|
5325
|
|
Innovasjon Norge
|
|
|
90
|
Avdrag
på utestående fordringer
|
47 900 000 000
|
|
91
|
Tilbakeført
kapital, såkornfond
|
10 000 000
|
5329
|
|
Eksportkreditt
Norge AS
|
|
|
90
|
Avdrag
på utestående fordringer
|
6 700 000 000
|
5341
|
|
Avdrag på utestående
fordringer
|
|
|
95
|
Avdrag
på lån til andre stater
|
500 000
|
Statslånemidler
|
5999
|
|
Statslånemidler
|
|
|
90
|
Lån
|
-62 403 058 000
|
|
|
Sum inntekter
|
104 831 055 000
|
6.2 Kap. 100 Utenriksdepartementet
Post
90 Lån til norske borgere i utlandet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Utenriksdepartementet
Posten dekker lån
til nordmenn i utlandet forutsatt at kriteriene for nødlidenhetslån
er til stede.
Det foreslås en
bevilgning på 0,4 mill. kroner for 2018.
Det vises også
til forslag til romertallsvedtak IV, pkt. 1 om fullmakt til å overskride
bevilgningen ved behov for bistand fra aktuelle transportselskaper
ved evakuering av norske borgere i kriserammede land.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.3 Kap. 116 Deltaking i internasjonale organisasjoner
Post
90 Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur
(AIIB)
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Utenriksdepartementet
Som følge av beslutning
i OECD/DAC i juni 2017 om at 85 pst. av innskuddet i AIIB godkjennes
som offisiell utviklingshjelp (ODA) med virkning fra og med 2016,
er en samsvarende andel av det norske innskuddet i AIIB fra og med
oppstartsåret 2016 statistikkrapportert som ODA. Fra 2018 vil ODA-andelen
på 85 pst. av innskuddet på kap. 116 Deltaking i internasjonale
organisasjoner, post 90 Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken
for infrastruktur (AIIB) inngå som del av den foreslåtte bistandsrammen.
Andelen som er ODA-godkjent, vil kunne variere over tid, bl.a. avhengig
av hvor stor andel av prosjektporteføljen i banken som tilfaller
bistandsformålet i ODA-godkjente land.
Det foreslås bevilget
190 mill. kroner for 2018. Av dette er 161,5 mill. kroner, 85 pst.,
klassifisert som offisiell utviklingshjelp (ODA) og inngår i bistandsrammen, jf.
omtale ovenfor.
Det vises for øvrig
til romertallsvedtak IV, pkt. 2, hvor Stortinget samtykker i at
Utenriksdepartementet kan utgiftsføre ev. merutgifter uten bevilgning
under kap. 116, post 90 Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken
for infrastruktur (AIIB) som følge av valutakursjusteringer
dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser overfor
AIIB.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.4 Kap. 161 Næringsutvikling
Post
95 NORFUND – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Utenriksdepartementet
Det foreslås bevilget
1 265,6 mill. kroner under post 95 NORFUND – grunnfondskapital ved
investeringer i utviklingsland. Midlene foreslås benyttet i tråd
med Norfundloven og tilhørende vedtekter som legges frem på ekstraordinær
generalforsamling i Norfund i løpet av høsten 2017. Dette innebærer
at midlene foreslås prioritert til investeringer i Afrika sør for
Sahara og i de minst utviklede landene. Investeringer i fornybar
energi skal over tid utgjøre om lag halvparten av tilført kapital, og
Norfund skal foreta investeringer i risikoutsatte sektorer der utviklingseffektene
er særlig store, herunder i verdikjeder knyttet til landbruk og
fiskeoppdrett.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.5 Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner og kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner
Post
90 Forskudd på rammetilskudd
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Kommunal- og moderniseringsdepartementet
Skatteutjevningen
i inntektssystemet omfordeler inntekter gjennom rammetilskuddet
og blir avregnet fortløpende basert på siste opplysninger om skatteinngangen.
Siden endelig skatteinngang for 2018 ikke er kjent før i februar
2019, kan departementet i den løpende skatteutjevningen ha behov
for å utbetale forskudd på rammetilskuddet for 2019 i 2018.
I forslag til romertallsvedtak
bes det om Stortingets samtykke til at det kan utbetales inntil
350 mill. kroner i 2018 som forskudd på rammetilskudd til kommunene for
2019. Videre bes det i forslag til romertallsvedtak om Stortingets
samtykke til at det kan utbetales inntil 150 mill. kroner i 2018
som forskudd på rammetilskudd til fylkeskommunene for 2019.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.6 Kap. 614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
Post
90 Utlån, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Arbeids- og sosialdepartementet
Bevilgningen på
posten skal dekke forventet brutto utlån til boliglån. Brutto innbetalinger
bevilges på kap. 3614 post 90, jf. omtale under denne posten.
Anslaget på brutto
utbetalinger er på 3 400 mill. kroner i 2018. Dette er 152 mill.
kroner lavere enn regnskap for 2016, og 1 100 mill. kroner lavere
enn saldert budsjett 2017.
Anslaget for 2018
inkluderer utlån til opptjente, men ikke betalte renter per 31. desember
2018 med 44 mill. kroner. Forventet hovedstol per 31. desember 2018 utgjør
36 500 mill. kroner. Utestående lån per 31. desember 2018 er forventet
å utgjøre 41 700 lån. Det er lagt til grunn et forventet gjennomsnittlig
utbetalt beløp på 1,25 mill. kroner i 2018. Det er lagt til grunn 2 700
utbetalte lån i 2018.
Videre er det i
budsjettforslaget for 2018 gjort vurderinger i forhold til historiske
erfaringstall når det gjelder antall søknader, utbetalte lån, antall
innfridde lån og gjennomsnittlig utbetalt/innfridd beløp per lån.
Det er knyttet betydelig usikkerhet til utviklingen i flere av forutsetningene
som er lagt til grunn for budsjettforslaget.
For 2018 foreslås
en bevilgning på 3 400 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.7 Kap. 941 Grønt karbon
Post
95 Grønt investeringsselskap
Komiteens merknader
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser
til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 941
post 95 med 10 000 mill. kroner som egenkapitalinnskudd i Grønt
investeringsselskap.
6.8 Kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap
Post
90 Kapitalinnskudd, nytt investeringsselskap
(Fornybar AS)
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til nærmere
omtale av etablering av investeringsselskapet under kap. 950 post
52 i proposisjonen. Det foreslås en bevilgning på 130 mill. kroner
i øvrig kapitalinnskudd til selskapet, slik at samlet bevilgning
til kapitalinnskudd til selskapet blir 200 mill. kroner i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor
det foreslås å øke kap. 950 post 90 med 600 mill. kroner som kapitalinnskudd
i et nytt investeringsselskap (Fornybar AS).
Post
95 Egenkapitalinnskudd til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Nærings- og fiskeridepartementet
Regjeringen foreslår
at driftshvilen i Svea/Lunckefjell avsluttes, og at det settes i
gang opprydding etter gruvevirksomheten. Det vises til nærmere omtale
under programkategori 17.40 Statlig eierskap i proposisjonen.
Det foreslås en
bevilgning på 43 mill. kroner i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Nærings- og fiskeridepartementet
I Saldert budsjett
2017 ble det bevilget 100 mill. kroner i aksjekapital til Investinor
AS. Stortinget har samtidig bedt om at bevilgningene til nytt mandat
for Investinor fryses i påvente av en helhetlig gjennomgang av tilgangen
til venturekapital, jf. nærmere omtale under post 54 ovenfor. På
denne bakgrunn ble bevilgningen redusert med 100 mill. kroner til
0 ved Stortingets behandling av vårens endringsproposisjon for statsbudsjettet
for 2017. Det foreslås dermed en bevilgning på 100 mill. kroner
i 2018 i tråd med Stortingets opprinnelige vedtak.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 100 000 000 kroner sammenlignet
med regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett, hvor det foreslås å opprette et selskap som har
som formål å bygge ut lyntogforbindelser, og hvor det foreslås å
sette av egenkapital til et slikt selskap på 13 mrd. kroner.
6.9 Kap. 1811 Statoil ASA
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Olje- og energidepartementet
Den delen av utbyttet
som blir benyttet til å utstede nye aksjer for staten, inntektsføres
under kap. 4811 post 96 og utgiftsføres under denne posten. Dermed
vil statens andel av utbyttet som benyttes til å utstede nye aksjer,
bli synliggjort og inntektsført som utbytte og samtidig utgiftsført
som aksjekjøp i statsregnskapet slik at aksjekapitalen i Statoil
ASA økes tilsvarende i statens kapitalregnskap, bokført verdi.
Staten vil motta
utbytte i kontanter og aksjer for utbyttet fra tredje kvartal 2017
i 2018. I de øvrige tre kvartaler som utbetales i 2018, vil staten
motta kontanter. For budsjettformål legges det til grunn samme utbyttebeløp og
fordeling mellom kontantutbytte og utbytteaksjer for tredje kvartal
2017 som for fjerde kvartal 2016.
Det budsjetteres
dermed med utbytteaksjer for totalt 1 900 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.10 Kap. 1825 Energiomlegging, energi og klimateknologi
Komiteens merknader
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der det foreslås å opprettholde
fondet for klima, fornybar energi og energiomlegging og å øke fondskapitalen med
32 500 mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor
det foreslås å øke kap. 1825 post 95 med 20 000 mill. kroner som
kapitalinnskudd i Fond for klima, fornybar energi og energiomlegging. Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet slik foreslår i sitt alternativ å videreføre fondet
i 2018.
6.11 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning
Post
90 Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Kunnskapsdepartementet
Løyvinga på posten
dekker samla nye utlån frå Lånekassen i 2018 og berekna renter i
løpet av året som ikkje er betalte ved utgangen av året.
Nye utlån til kundar
samt omgjeringar er berekna til å utgjere om lag 26,4 mrd. kroner,
medan nettoutlån til ubetalte renter er berekna til å utgjere om
lag 0,8 mrd. kroner. Den samla løyvinga på posten blir da om lag 27,2
mrd. kroner i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten økes med 52 300 000 kroner sammenlignet med regjeringens
forslag.
6.12 Kap. 2412 Husbanken (jf. kap. 5312 og 5615)
Post
90 Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Kommunal- og regionaldepartementet
Det foreslås å
redusere lånerammen fra 18 til 17 mrd. kroner i 2018, jf. forslag
til romertallsvedtak. Forslaget til låneramme gjenspeiler at det
samlede tilsagnsvolumet av lån har vært lavere enn lånerammen
de senere år. Rammen legger til rette både for at vanskeligstilte kan
få bistand til å etablere seg i egen bolig, og at flere boliger
bygges med gode kvaliteter.
Det foreslås å
redusere bevilgningen med 1 129 mill. kroner til 15 030 mill. kroner
i 2018. Reduksjonen skyldes et lavere tilsagnsvolum i årene 2016–2018
enn tidligere lagt til grunn.
Husbankens oppgaver
med misligholdte lån og tilskudd vil bli flyttet til Statens innkrevingssentral
(SI). Dette tilsvarer løsningen som Husbanken allerede benytter
for å inndrive feilutbetalt bostøtte. Staten oppnår gevinster ved
å benytte SIs spesialkompetanse på dette området samtidig som det
sikrer arbeidsplasser i Mo i Rana. Overføringen av oppgaver fra
Husbanken til SI startet i 2017 og forventes sluttført i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett, der det foreslås å øke utlånsrammen i Husbanken med 3 600
mill. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett,
der det foreslås å øke utlånsrammen i Husbanken med 3 000 mill.
kroner til 20 000 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett, hvor det foreslås å øke lånerammen i Husbanken
til 22 mrd. kroner, noe som innebærer at posten foreslås økt med
2 250 mill. kroner.
6.13 Kap. 2421 Innovasjon Norge (jf. kap. 5312 og 5625)
Post
90 Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Nærings- og fiskeridepartementet
For å finansiere
egen utlånsvirksomhet foretar Innovasjon Norge innlån i statskassen
til valgfri løpetid og med en rentesats som tilsvarer rente på statspapirer med
tilsvarende løpetid. Innlån fra statskassen budsjetteres under kap.
2421, mens avdrag/tilbakebetaling og låneprovisjon til staten på
0,4 pst. p.a. budsjetteres under kap. 5325. Innlån og avdrag bruttoføres,
dvs. at beløpene utgifts- og inntektsføres hver gang selskapet tar opp
eller tilbakebetaler et lån. Bevilgningene vil variere mer som følge
av hvor hyppig innlånene refinansieres enn som følge av endringer
i utlånsvolumet. Løpetiden på innlånene kan variere fra to måneder
til flere år. Rentene som Innovasjon Norge betaler på innlån, inntektsføres
under kap. 5625. Selv om det er felles poster i statsbudsjettet
for finansiering av Innovasjon Norges ulike låneordninger, er det
en forutsetning at ordningene holdes regnskaps- og rapporteringsmessig
adskilt.
Innovasjonslån
Innovasjonslåneordningen
skal bidra til å nå delmålene om flere gode gründere og om flere
vekstkraftige bedrifter. Denne kategorien lån omfatter distriktsrettede
risikolån og landsdekkende innovasjonslån, hvor sistnevnte inngår
i Nærings- og fiskeridepartementets ansvarsområde. Miljøfondslån
i tabellen er under utfasing, og det gis ikke nye lån knyttet til
denne ordningen.
Den landsdekkende
innovasjonslåneordningen omfatter ansvarlige lån, gjeldsbrevslån
og pantelån. Risikoprofilen bestemmes av størrelsen på tapsfond
og ordningens tilhørende bevilgning til tapsavsetninger. Det foreslås
at innovasjonslåneordningens utlånsramme settes til 900 mill. kroner,
jf. forslag til vedtak XI. 1 i proposisjonen.
Tapsfondet skal
dekke bokførte tap som følge av konstaterte tap og endringer i spesifiserte
tapsnedskrivninger og ha dekning for påregnelige slike tap i lånenes løpetid.
Innovasjon Norge har ansvar for å fylle opp tapsfondet for landsdekkende
innovasjonslån med midler fra bevilgningen under post 50 slik at
det til enhver tid gjenspeiler den reelle risikoen i porteføljen. Dersom
tapsfondet avviker negativt fra vurdert risiko med mer enn 10 prosentpoeng,
skal tapsfondet fylles opp inntil avviket er innenfor denne grensen.
Som følge av at det har påløpt mindre tap enn forventet for innovasjonslåneordningen
og den landsdekkende garantiordningen de siste årene, er det bygd
opp en overdekning i tapsfondet for ordningene.
Lavrisikolån
Lavrisikolåneordningen
skal primært bidra til å nå delmålet om flere vekstkraftige bedrifter,
men kan også bidra til delmålet om flere gode gründere.
Det foreslås at
rammen for nye lavrisikolån videreføres på samme nivå i 2018 som
i 2017, dvs. med 2,5 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak XI. 2 i
proposisjonen. Administrasjonskostnadene knyttet til ordningen skal dekkes
av rentemarginen.
Bevilgningen skal
dekke Innovasjon Norges brutto innlån for samtlige lånetyper under
innovasjons- og lavrisikolåneordningene i 2018. Bevilgningen dekker også
refinansiering av tidligere opptatte innlån for ordningene. Det
foreslås en total innlånsbevilgning på 48,5 mrd. kroner for 2018.
Anslaget på brutto innlånsvolum er usikkert, og regjeringen vil
om nødvendig foreslå en bevilgningsendring i forbindelse med endring
av budsjettet i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
95 Egenkapital, såkornfond og koinvesteringsfond
Såkornfond skal
bidra til å utløse privat kapital til investeringer i tidlig fase
gjennom å tilby risikovillig kapital og relevant kompetanse.
Det foreslås å
opprette et nytt landsdekkende såkornfond for IKT-næringer på minimum
250 mill. kroner i statlig og privat kapital. Midlene på posten
skal benyttes til egenkapital i et slikt fond.
Fondet må være
innenfor rammen av statsstøtteregelverkets begrensninger. Det vises
til Prop. 129 S (2016–2017) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer på
statsbudsjettet for 2017, hvor det redegjøres for at den vedtatte
innretningen av fondet må godkjennes av EFTAs overvåkingsorgan,
ESA, på grunn av fondets størrelse og bransjeretting. Fondet kan
ikke opprettes før dette er avklart, noe som vil kunne ta noe tid.
Det foreslås en
bevilgning på 106,3 mill. kroner i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes
alternative budsjett, hvor det foreslås å opprette et nytt såkornfond for
helse- og velferdsteknologi på 425 mill. kroner, hvorav halvparten
av fondet forutsettes finansiert av privat sektor. Dette medlem viser derfor
til at Miljøpartiet De Grønne i sitt alternative statsbudsjett har
foreslått å bevilge 212,5 mill. kroner til etableringen av såkornfond for
helse- og velferdsteknologi over kap. 2421 Ny post 95.
6.14 Kap. 2425 (Nytt) Bionova
Post 97 Egenkapital Bionova
Komiteens merknader
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett,
hvor det foreslås å opprette Bionova etter modell fra Enova, dette
for å systematisere innovasjonen og øke kommersialiseringen av biobasert
verdiskaping. Et nytt Bionova skal først og fremst bidra til risikoavlastning
i den mest krevende utviklingsfasen i samarbeid med private aktører.
Det er derfor foreslått å sette av 2 mrd. kroner til egenkapital
til Bionova over et nytt kap. 2425 post 97.
6.15 Kap. 2429 Eksportkreditt Norge AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Nærings- og fiskeridepartementet
Alle lånesøknader
som oppfyller kravene i regelverket for eksportkredittordningen,
jf. forskrift om eksportkredittordningen § 1, vil få tilbud
(tilsagn) om finansiering, jf. forslag til vedtak XI. 3 i proposisjonen.
I tillegg har selskapet i henhold til lov om Eksportkreditt Norge
AS (eksportkredittloven) anledning til å videreføre hele eller deler
av Eksportfinans ASAs lån som kommer til marginreforhandling, og
har også en oppgave i å sikre statens verdier i tilfeller der låntaker
har betalingsproblemer og/eller misligholder lånet. Videre kan selskapet,
når hensynet til statens samlede interesser tilsier det, refinansiere
på markedsmessige vilkår lån som er minimum 70 pst. garantert av
GIEK, jf. forskrift om eksportkredittordningen § 6.
Det er knyttet
usikkerhet til utbetalingsbehovet under ordningen. Posten gjelder
nye låneutbetalinger, midlertidige utlegg for å sikre statens verdier
i tilfeller der låntaker har betalingsproblemer og/eller misligholder,
låneutbetalinger knyttet til refinansiering, samt eventuelle låneovertakelser.
Anslått beløp er 7 mrd. kroner. Videre foreslås det en fullmakt
til å overskride bevilgningen med inntil 30 mrd. kroner.
På denne bakgrunn
foreslås en bevilgning på 7 mrd. kroner og en fullmakt til å kunne
overskride bevilgningen, men slik at samlede utbetalinger ikke overstiger
37 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak IV. 3 i proposisjonen.
Regjeringen vil
om nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endringer
av budsjettet våren eller høsten 2018
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.16 Kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
Post
90 Lån til Norpipe Oil AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Nærings- og fiskeridepartementet
Norpipe Oil AS
eier og driver oljerørledningen fra Ekofisk til Teesside. Staten
eier 5 pst. av aksjene i Norpipe Oil AS. Aksjonærene har
gjennom aksjonæravtalen for Norpipe Oil AS en finansieringsplikt
dersom det skulle bli nødvendig å ta opp lån for å sikre vedlikehold, utvidelser
og drift av anlegget. Det foreslås en fullmakt til at Olje- og energidepartementet
ved behov kan utgiftsføre uten bevilgning under kap. 2440 Statens
direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, post 90
Lån til Norpipe Oil AS, inntil 25 mill. kroner i lån til Norpipe
Oil AS for å dekke kapitalbehov som ikke kan dekkes over driften
i selskapet eller på annen måte, jf. forslag til vedtak V. Olje-
og energidepartementet vil komme tilbake til Stortinget med bevilgningsforslag
hvis det skulle bli aktuelt å trekke på lånerammen. Det vises til
Prop. 125 S (2009–2010) for nærmere omtale av fullmakten.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.17 Kap. 3100 Utenriksdepartementet (jf. kap. 100)
Post
90 Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Utenriksdepartementet
Posten dekker innbetaling
av lån til nordmenn i utlandet.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.18 Kap. 3614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
Post
90 Tilbakebetaling av lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Arbeids- og sosialdepartementet
Bevilgningen på
posten skal dekke forventet brutto utlån til boliglån. Brutto innbetalinger
bevilges på kap. 3614 post 90, jf. omtale under denne posten.
Anslaget på brutto
utbetalinger er på 3 400 mill. kroner i 2018. Dette er 152 mill.
kroner lavere enn regnskap for 2016, og 1 100 mill. kroner lavere
enn saldert budsjett 2017.
Anslaget for 2018
inkluderer utlån til opptjente, men ikke betalte renter per 31. desember
2018 på 44 mill. kroner. Forventet hovedstol per 31. desember 2018 utgjør
36 500 mill. kroner. Utestående lån per 31. desember 2018 er forventet
å utgjøre 41 700 lån. Det er lagt til grunn et forventet gjennomsnittlig
utbetalt beløp på 1,25 mill. kroner i 2018. Det er lagt til grunn 2 700
utbetalte lån i 2018.
Videre er det i
budsjettforslaget for 2018 gjort vurderinger i forhold til historiske
erfaringstall når det gjelder antall søknader, utbetalte lån, antall
innfridde lån og gjennomsnittlig utbetalt/innfridd beløp per lån.
Det er knyttet betydelig usikkerhet til utviklingen i flere av forutsetningene
som er lagt til grunn for budsjettforslaget.
For 2018 foreslås
en bevilgning på 3 400 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.19 Kap. 3732 Regionale helseforetak (jf. kap. 732)
Post
90 Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Helse- og omsorgsdepartementet
Bevilgningen dekker
avdragsinnbetalinger fra de regionale helseforetakene på lån tatt
opp før 2008. Avdrag på denne posten utgjorde 605,7 mill. kroner
i 2016.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.20 Kap. 3950 Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 950 og 5656)
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det foreslås en
bevilgning på 25 mill. kroner fra mulige statlige aksjesalg i 2018.
Endelige og fullstendige inntektsbeløp for de enkelte aksjesalgene
må foreslås bevilget i løpet av budsjettåret når transaksjonene
er avklart eller gjennomført, enten i egne proposisjoner eller i
de faste endringsproposisjonene i vår- og høstsesjonen.
Departementet er
avhengig av å bruke meglerforetak og annen faglig bistand for å
gjennomføre transaksjoner, jf. omtale under kap. 950 post 21.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.21 Kap. 4162 Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Landbruks- og matdepartementet
Under posten blir
det ført inntekter frå avdrag på det statlege lånet Statskog SF
fekk i samband med oppkjøpet av Borregaard Skoger AS, Borregaard
Vafos AS og Børresen AS frå Orkla ASA, jf. Prop. 11 S (2010–2011)
Kapitalforhøyelse og statlig lån til Statskog SF. Etter avtalen mellom
Statskog SF og Landbruks- og matdepartementet er minimumsavdraget
på 10 mill. kroner. Med utgangspunkt i føretakets nedbetalingsplan
er venta avdrag i 2018 sett til 25 mill. kroner. Lånet vil då vere
innfridd.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Samferdselsdepartementet
Utbyggingen av
Oslo lufthavn Gardermoen ble finansiert gjennom et lån fra staten.
Det årlige avdragsbeløpet utgjør 444,4 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.23 Kap. 4322 Svinesundsforbindelsen AS (jf. kap. 1322)
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Samferdselsdepartementet
Sveriges og Norges
nettogjeld utgjorde henholdsvis 321,9 og 376,9 mill. norske kroner
ved utløpet av 2016. Bompengeselskapets to fastrenteavtaler for
det samlede norske lånet utløp henholdsvis 31. desember 2016 og 30. juni
2017. De er erstattet med nye avtaler basert på flytende renter.
Nettoinntektene
fra bompengeinnkrevingen skal fordeles mellom Norge og Sverige tilsvarende
fordelingen av nettogjeld. Samferdselsdepartementet legger til grunn
at Norges andel av nettoinntektene i 2018 vil være om lag 80 mill.
kroner. Fastrenteavtalene og tilhørende fast avdragsplan, som utløp
i 2016 og 2017, har medført at bompengeinntektene har vært høyere
enn årlige innbetalte renter og avdrag. Det betales i 2017 et ekstraordinært
avdrag. Det legges opp til at selskapet betaler 75 mill. kroner
i avdrag i 2018 i tråd med Norges forventede andel av nettoinntekten
fratrukket rentekostnader.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.24 Kap. 4811 Statoil ASA
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Olje- og energidepartementet
Det budsjetteres
med utbytteaksjer for totalt 1 900 mill. kroner i 2018, jf. omtale
under kap. 1811 post 96.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.25 Kap. 4825 Energiomlegging, energi- og klimateknologi
Post
95 Tilbakebetaling av kapitalinnskudd
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Olje- og energidepartementet
Fond for klima,
fornybar energi og energiomlegging foreslås avviklet fra 2018. Tilbakebetaling
av innestående fondskapital på 67 750 mill. kroner inntektsføres
under posten.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.26 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)
Post
90 Redusert lån og rentegjeld og post 93 Omgjøring av utdanningslån
til stipend
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Kunnskapsdepartementet
Løyvinga på post
90 gjeld innbetalte avdrag og betalte berekna renter frå tidlegare
år. Avskrivne og betalte renter er splitta opp i avskrivne og betalte
renter i inneverande og tidlegare budsjettperiodar.
Tilbakebetaling
av opphavleg hovudstol er berekna til å utgjere om lag 8,6 mrd.
kroner i 2018. Tilbakebetaling av rentegjeld frå tidlegare periodar
er berekna til å utgjere 675 mill. kroner i 2018. Tilbakebetaling
frå taps-/kostnadsløyvingar utgjer om lag 934 mill. kroner (omfattar
både hovudstol og berekna renter frå tidlegare periodar, spesifisert
på kap. 2410 postane 73 og 74).
Post 93 omfattar
innbetaling frå eit fond (konverteringsfondet) til Lånekassen basert
på konvertering av lån til stipend, sjå omtale under kap. 2410 post
50 i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.27 Kap. 5312 Husbanken (jf. kap. 2412)
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Kommunal- og regionaldepartementet
Posten omfatter
ordinære og ekstraordinære avdrag, tilbakebetaling av opptjente,
ikke betalte renter og tap.
I 2016 ble det
inntektsført om lag 12,5 mrd. kroner på posten, hvorav om lag 5,9
mrd. kroner var ordinære innbetalinger, 6,1 mrd. kroner var ekstraordinære
innbetalinger og 0,5 mrd. kroner var tilbakebetaling av opptjente,
ikke betalte renter og tap.
Det foreslås å
øke bevilgningen med 324 mill. kroner til 11 590 mill. kroner i
2018. Økningen skyldes i hovedsak at anslaget for ekstraordinære
innbetalinger er økt med 500 mill. kroner til 5 000 mill. kroner.
Samtidig har det lavere tilsagnsvolumet i årene 2016–2018 redusert
anslagene for ordinære innbetalinger med om lag 180 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett, hvor det foreslås å øke lånerammen i Husbanken
til 22 mrd. kroner, noe som innebærer at posten foreslås økt med
14 mill. kroner.
6.28 Kap. 5325 Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5625)
Post
90 Avdrag på utestående fordringer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Nærings- og fiskeridepartementet
Posten omfatter
avdrag på de innlånene Innovasjon Norge har tatt opp i statskassen.
Det vises til nærmere omtale av innlånssystemet under kap. 2421
post 90. Det foreslås en bevilgning på 47,9 mrd. kroner i 2018.
Anslaget er usikkert, og regjeringen vil om nødvendig foreslå en
bevilgningsendring i forbindelse med endring av budsjettet i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
91 Tilbakeført kapital, såkornfond
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det er i utgangspunktet
forutsatt at lånene til såkornfondene som er etablert i perioden
2006–2009, skal tilbakebetales etter 15 år, men det kan betales
tilbake avdrag på tidligere tidspunkt. Tilbakebetalingene kommer
som følge av avhendinger av porteføljeselskaper. Når midlene blir
tilbakebetalt til Innovasjon Norge, blir de plassert på en ikke
rentebærende konto i Norges Bank. Det er lagt opp til at midlene
tilbakeføres til statskassen året etter at de er tilbakebetalt til
Innovasjon Norge.
Ved utgangen av
2016 hadde Innovasjon Norge fått tilbakeført til sammen 154,8 mill.
kroner, av dette ca. 31,4 mill. kroner i 2016. I 2017 venter Innovasjon
Norge å motta ytterligere forskuddsinnbetalinger. På denne bakgrunn
foreslås en bevilgning på 10 mill. kroner i 2018. Anslaget er usikkert,
og regjeringen vil om nødvendig foreslå en bevilgningsendring i
forbindelse med endring av budsjettet i 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.29 Kap. 5329 Eksportkreditt Norge AS
Post
90 Avdrag på utestående fordringer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Nærings- og fiskeridepartementet
I 2018 forventes
det avdrag for totalt 6,7 mrd. kroner på lån under eksportkredittordningen.
Avdragene følger fastsatte avdragsprofiler som normalt innebærer halvårlige
avdrag. Beløpet består av forventede avdrag på eksisterende utestående
saldo, avdrag på lån som forventes utbetalt framover, og anslag
på førtidsinnfrielser. Anslaget for avdragene reflekterer forventet
innbetaling målt i norske kroner.
Sammenlignet med
2017 forventes det lavere avdragsinnbetalinger i 2018. Dette er
knyttet til at flere av låntakerne under eksportkredittordningen
har søkt om og fått innvilget avdragsutsettelse, samt at det er
usikkerhet knyttet til hvorvidt restrukturerte lån vil bli førtidsinnfridd.
Dette påvirker forventede avdrag på eksisterende utlånssaldo og
anslag for førtidsinnfrielser.
På denne bakgrunn
foreslås en bevilgning på 6,7 mrd. kroner i 2018. Regjeringen vil
om nødvendig foreslå en bevilgningsendring i forbindelse med endringer av
budsjettet våren eller høsten 2018.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.30 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer
Post
95 Avdrag på lån til andre stater
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Finansdepartementet
Posten gjeld avdrag
på eit lån som vart gjeve til Jugoslavia i 1983. Den delen av lånet
som står att, vert no betalt av Serbia og Montenegro. Sjå nærare
omtale i Prop. 1 S (2015–2016) frå Finansdepartementet.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.31 Kap. 5999 Statslånemidler
Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018)
Gul bok
Statsbudsjettets
oljekorrigerte underskudd finansieres av en overføring fra Statens
pensjonsfond utland. Statsbudsjettet gjøres dermed opp i balanse
før lånetransaksjoner. Statsbudsjettets finansieringsbehov bestemmes
derfor av differansen mellom utlån mv. og tilbakebetalinger og bevilges
over kap. 5999 Statslånemidler, post 90. Brutto finansieringsbehov
anslås til -62,4 mrd. kroner i 2018. Bevilgningen til statslånemidler
er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter medregnet
lånetransaksjoner. Ved nysalderingen om høsten gjøres det et endelig
vedtak om statslånemidler. Ved årsavslutningen blir statsregnskapet
gjort opp, og det blir foretatt en endelig årsavslutningsrapportering slik
at kap. 5999 viser bruttofinansieringsbehovet slik det fremkommer
i regnskapet. Brutto finansieringsbehov vil kunne avvike fra budsjettvedtaket
i forbindelse med nysalderingen om høsten som følge av at det endelige
regnskapet på de enkelte budsjettpostene vil kunne avvike noe fra
de vedtatte bevilgningene.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til sine merknader til øvrige 90-poster og til at denne budsjettposten
fungerer som motpost.
Flertallet viser til budsjettavtalen,
jf. Innst. 2 S (2017–2018) og foreslår på denne bakgrunn å øke posten
med 47 700 000 kroner i forhold til regjeringens forslag.
6.32 Oversikt over komiteens forslag til bevilgninger samt fraksjonenes alternative standpunkter under 90-postene
Forslag til bevilgninger under
de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag
i parentes. Forslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker
alternativbudsjettenes standpunkter.
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S
|
H, FrP,
V, KrF
|
A
|
Sp
|
SV
|
MDG
|
R
|
Utgifter (i tusen
kroner)
|
941
|
|
Grønt karbon
|
|
|
|
|
|
|
|
|
95
|
Grønt investeringsselskap
|
0
|
0
(0)
|
0
(0)
|
10 000 000 (+10 000 000)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
950
|
|
Forvaltning av statlig
eierskap
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Kapitalinnskudd,
nytt
investeringsselskap (Fornybar AS)
|
130 000
|
130 000
(0)
|
130 000
(0)
|
730 000 (+600 000)
|
130 000
(0)
|
130 000
(0)
|
130 000
(0)
|
|
96
|
Aksjer
|
100 000
|
0
(-100 000)
|
100 000
(0)
|
100 000
(0)
|
100 000
(0)
|
1 100 000 (+1 000 000)
|
100 000
(0)
|
1352
|
|
Jernbanedirektoratet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Lyntogselskap
|
0
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
13 000 000 (+13 000 000)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
1825
|
|
Energiomlegging,
energi- og klimateknologi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
ENOVA
– kapitaltilførsel
|
0
|
0
(0)
|
32 500 000 (+32 500 000)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
|
95
|
Kapitalinnskudd
|
0
|
0
(0)
|
0
(0)
|
20 000 000 (+20 000 000)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
2410
|
|
Statens
lånekasse for utdanning
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Økt
lån og rentegjeld
|
27 165 770
|
27 218 070 (+52 300)
|
27 165 770
(0)
|
27 165 770
(0)
|
27 165 77
0 (0)
|
26 650 074
(-515 696)
|
27 165 770
(0)
|
2412
|
|
Husbanken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Lån
fra Husbanken
|
15 030 000
|
15 030 000
(0)
|
18 630 000 (+3 600 000)
|
15 030 000
(0)
|
17 280 000 (+2 250 000)
|
15 030 000 (0)
|
15 030 000
(0)
|
2421
|
|
Innovasjon Norge
|
|
|
|
|
|
|
|
|
95
|
Egenkapital,
såkornfond og
koinvesteringsfond
|
106 300
|
106 300
(0)
|
106 300
(0)
|
106 300
(0)
|
106 300
(0)
|
318 800 (+212 500)
|
106 300
(0)
|
2425
|
|
Bionova (NYTT)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
97
|
Egenkapital
Bionova
|
0
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
2 000 000 (+2 000 000)
|
0
(0)
|
2430
|
|
Akselleratorprogram
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Akselleratorprogram
|
0
|
0
(0)
|
250 000 (+250 000)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
2460
|
|
Garantiinstituttet
for eksportkreditt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Tilskudd
til garantiordning for fornybar kraftproduksjon i utviklingsland
|
0
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
3 000 000 (+3 000 000)
|
0
(0)
|
|
|
Sum
utgifter
|
104 831 055
|
104 783 355
(-47 700)
|
141 181 055 (+36 350 000)
|
135 431 055 (+30 600 000)
|
120 081 055 (+15 250 000)
|
110 527 859 (+5 696 804)
|
104 831 055
(0)
|
Inntekter (i tusen
kroner)
|
5312
|
|
Husbanken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Avdrag
|
11 590 000
|
11 590 000
(0)
|
11 590 000
(0)
|
11 590 000
(0)
|
11 604 000 (+14 000)
|
11 590 000 (0)
|
11 590 000
(0)
|
5999
|
|
Statslånemidler
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Lån
|
-62 403 058
|
-62 450 758
(-47 700)
|
-26 053 058 (+36 350 000)
|
-62 403 058
(0)
|
-47 167 058 (+15 236 000)
|
-59 106 254 (+3 296 804)
|
-62 403 058
(0)
|
|
|
Sum
inntekter
|
104 831 055
|
104 783 355
(-47 700)
|
141 181 055 (+36 350 000)
|
104 831 055
(0)
|
120 081 055 (+15 250 000)
|
108 127 859 (+3 296 804)
|
104 831 055
(0)
|