Søk

Innhald

5. Rammeområde 22 Utbytte mv.

5.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Tabell 5.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under rammeområde 22

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2017–2018)

Inntekter

Renter og utbytte mv.

5611

Aksjer i NSB AS

85

Utbytte

150 000 000

5616

Kommunalbanken AS

85

Aksjeutbytte

443 000 000

5622

Aksjer i Avinor AS

85

Utbytte

232 000 000

5625

Renter og utbytte fra Innovasjon Norge

80

Renter på lån fra statskassen

170 000 000

81

Rentemargin, innovasjonslåneordningen

20 000 000

85

Utbytte, lavrisikolåneordningen

100 000 000

5631

Aksjer i AS Vinmonopolet

85

Statens overskuddsandel

70 900 000

86

Utbytte

2 000

5652

Statskog SF – renter og utbytte

80

Renter

630 000

85

Utbytte

26 000 000

5656

Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning

85

Utbytte

16 381 119 000

5680

Statnett SF

85

Utbytte

336 000 000

5685

Aksjer i Statoil ASA

85

Utbytte

14 544 000 000

5692

Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank

85

Utbytte

112 200 000

5693

Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv.

85

Utbytte fra Folketrygdfondet

600 000

Sum inntekter rammeområde 22

32 586 451 000

Netto rammeområde 22

-32 586 451 000

5.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 22

Komiteen viser til Stortingets vedtak 4. desember 2017, der netto inntektsramme for rammeområde 22 er fastsatt til -33 192 551 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2017–2018).

For omtale av de enkelte postene vises det til Prop. 1 S (2017–2018) Samferdselsdepartementet, Prop. 1 S (2017–2018) Nærings- og fiskeridepartementet, Prop. 1 S (2017–2018) Landbruks- og matdepartementet, Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine alternative budsjetter, samt til forslag og merknader i Innst. 2 S (2017–2018), og fremmer på denne bakgrunn ingen egne forslag under rammeområdet.

5.3 Kap. 5611 Aksjer i NSB AS

Post 85 Utbytte

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Samferdselsdepartementet

Gjeldende utbyttepolitikk for NSB AS innebærer et forventet utbytte på 50 pst. av konsernoverskuddet etter skatt. I tråd med gjeldende utbyttepolitikk foreslås det budsjettert med et utbytte fra NSB AS på 150 mill. kroner i 2018.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

5.4 Kap. 5616 Kommunalbanken AS

Post 85 Aksjeutbytte

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

5.5 Kap. 5622 Aksjer i Avinor AS

Post 85 Utbytte

Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Samferdseldepartementet

Ved behandlingen av Prop. 97 S (2013–2014) Ein del saker om luftfart, veg og jernbane, jf. Innst. 255 S (2013–2014), sluttet Stortinget seg til en utbyttepolitikk for Avinor AS som sier at for regnskapsårene 2014–2017 vil det bli tatt utbytte på 50 pst. for resultat opptil 1 mrd. kroner, mens det ikke vil bli tatt utbytte for resultat som overstiger dette beløpet.

Avinors årsresultat etter skatt for regnskapsåret 2016 var på 1 028,6 mill. kroner. Det ble i 2017 tatt et utbytte på 550 mill. kroner.

For regnskapsåret 2017 venter Avinor et resultat etter skatt på 464 mill. kroner. I tråd med utbyttepolitikken for regnskapsårene 2014–2017 er det foreslått å budsjettere med et utbytte fra Avinor AS på 232 mill. kroner i 2018. Endelig utbytte fastsettes på selskapets generalforsamling i 2018.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 5622 post 85 med 150 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, hvor det foreslås å øke utbyttet fra Avinor med116 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til at regjeringen tar ut 50 pst. av overskuddet i utbytte. Dette medlem viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å hente ut hele overskuddet til Avinor i utbytte. Dette medlem viser ellers til at det forutsettes at Avinor innenfor rammen legger en plan for innfasing av el-fly i anbudene sine.

5.6 Kap. 5625 Renter og utbytte fra Innovasjon Norge

Post 86 Utbytte, lavrisikoordningen

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten økes med 25 000 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

5.7 Kap. 5631 Aksjer i AS Vinmonopolet

Post 85 Statens overskuddsandel

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 86 Utbytte

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

5.8 Kap. 5652 Statskog SF – renter og utbytte

Post 85 Utbytte

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

5.9 Kap. 5656 Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning

Post 85 Utbytte

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten økes med 581 100 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 5656 post 85 med 30 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett, hvor det foreslås at staten skal føre en mer aktiv utbyttepolitikk og derigjennom hente inn 0,5 mrd. kroner i ekstra utbytte.

5.10 Kap. 5680 Statnett SF

Post 85 Utbytte

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

5.11 Kap. 5685 Aksjer i Statoil ASA

Post 85 Utbytte

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett, hvor det foreslås å øke utbytte fra Statoil med 0,5 mrd. kroner.

5.12 Kap. 5692 Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank

Post 85 Utbytte

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

5.13 Kap. 5693 Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv.

Post 85 Utbytte fra Folketrygdfondet

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

5.14 Oversikt over komiteens forslag til bevilgninger samt fraksjonenes alternative standpunkter under rammeområde 22

Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag i parentes. Forslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S

H, FrP, V, KrF

A

Sp

SV

MDG

R

Utgifter (i tusen kroner)

Sum utgifter

0

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

Inntekter (i tusen kroner)

5622

Aksjer i Avinor AS

85

Utbytte

232 000

232 000 (0)

232 000 (0)

382 000 (+150 000)

348 000 (+116 000)

464 000 (+232 000)

232 000 (0)

5625

Renter og utbytte fra Innovasjon Norge

85

Utbytte, lavrisikolåneordningen

100 000

125 000 (+25 000)

125 000 (+25 000)

100 000 (0)

100 000 (0)

100 000 (0)

100 000 (0)

5656

Aksjer i selskaper under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning

85

Utbytte

16 381 119

16 962 219 (+581 100)

16 962 219 (+581 100)

16 411 119 (+30 000)

16 381 119 (0)

16 881 119 (+500 000)

16 381 119 (0)

5685

Aksjer i Statoil ASA

85

Utbytte

14 544 000

14 544 000 (0)

14 544 000 (0)

14 544 000 (0)

14 544 000 (0)

15 044 000 (+500 000)

14 544 000 (0)

Sum inntekter

32 586 451

33 192 551 (+606 100)

33 192 551 (+606 100)

32 766 451 (+180 000)

32 702 451 (+116 000)

33 818 451 (+1 232 000)

32 586 451 (0)

Sum netto

-32 586 451

-33 192 551 (-606 100)

-33 192 551 (-606 100)

-32 766 451 (-180 000)

-32 702 451 (-116 000)

-33 818 451 (-1 232 000)

-32 586 451 (0)