4.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet
Tabell 4.1 Oversikt over regjeringens
forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og
poster under rammeområde 20
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S med Tillegg
1 (2017–2018)
|
Utgifter
|
Stortinget og underliggende
institusjoner
|
41
|
|
Stortinget
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
971 300 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
598 400 000
|
|
70
|
Tilskudd
til partigruppene
|
186 000 000
|
|
72
|
Tilskudd
til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek
|
1 500 000
|
|
73
|
Kontingenter,
internasjonale delegasjoner
|
15 500 000
|
|
74
|
Reisetilskudd
til skoler
|
5 000 000
|
Finansdepartementet
|
1600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
373 600 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter,
kan overføres
|
77 600 000
|
|
70
|
Forskning
på og allmennopplysning om finansmarkedet
|
12 300 000
|
1602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
361 200 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
25 400 000
|
1605
|
|
Direktoratet for
økonomistyring
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
458 100 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
15 800 000
|
1608
|
|
Tiltak for å styrke
statlig økonomi- og prosjektstyring
|
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter,
kan overføres
|
18 841 000
|
1610
|
|
Tolletaten
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 490 900 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
90 300 000
|
1618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
5 773 600 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
195 300 000
|
|
22
|
Større
IT-prosjekter,
kan overføres
|
576 500 000
|
|
23
|
Spesielle
driftsutgifter, a-ordningen
|
89 900 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
112 300 000
|
|
70
|
Tilskudd
|
3 500 000
|
1620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
566 000 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter,
kan overføres
|
247 700 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
14 600 000
|
1632
|
|
Kompensasjon for
merverdiavgift
|
|
|
61
|
Tilskudd
til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning
|
23 650 000 000
|
|
72
|
Tilskudd
til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning
|
2 160 000 000
|
1633
|
|
Nettoordning, statlig
betalt merverdiavgift
|
|
|
1
|
Driftsutgifter, overslagsbevilgning
|
6 300 000 000
|
1650
|
|
Statsgjeld, renter
mv.
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
43 100 000
|
|
89
|
Renter
og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld,
overslagsbevilgning
|
8 872 400 000
|
1670
|
|
Avsetninger til
Den nordiske investeringsbank
|
|
|
50
|
Tapsfond
for miljølåneordningen
|
10 000 000
|
|
|
Sum utgifter rammeområde
20
|
53 316 641 000
|
Inntekter
|
Inntekter under
departementene
|
3041
|
|
Stortinget
|
|
|
1
|
Salgsinntekter
|
8 300 000
|
|
3
|
Leieinntekter
|
1 100 000
|
4600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
2
|
Diverse
refusjoner
|
400 000
|
4602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
3
|
Saksbehandlingsgebyr
|
11 100 000
|
|
86
|
Vinningsavståelse
og overtredelsesgebyr mv.
|
500 000
|
4605
|
|
Direktoratet for
økonomistyring
|
|
|
1
|
Økonomitjenester
|
50 600 000
|
4610
|
|
Tolletaten
|
|
|
1
|
Særskilt
vederlag for tolltjenester
|
6 800 000
|
|
2
|
Andre
inntekter
|
900 000
|
|
4
|
Diverse
refusjoner
|
1 100 000
|
|
5
|
Refusjon
fra Avinor AS
|
24 600 000
|
|
85
|
Overtredelsesgebyr
|
17 000 000
|
4618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
1
|
Refunderte
utleggs- og tinglysingsgebyr
|
59 000 000
|
|
2
|
Andre
refusjoner
|
45 100 000
|
|
3
|
Andre
inntekter
|
37 100 000
|
|
5
|
Gebyr
for utleggsforretninger
|
49 000 000
|
|
7
|
Gebyr
for bindende forhåndsuttalelser
|
2 400 000
|
|
11
|
Gebyr
på kredittdeklarasjoner
|
3 700 000
|
|
85
|
Misligholdte
lån i Statens lånekasse for utdanning
|
240 000 000
|
|
86
|
Bøter,
inndragninger mv.
|
1 489 500 000
|
|
87
|
Trafikantsanksjoner
|
70 000 000
|
|
88
|
Forsinkelsesgebyr,
Regnskapsregisteret
|
262 600 000
|
|
89
|
Overtredelsesgebyr
|
13 000 000
|
4620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
2
|
Oppdragsinntekter
|
251 400 000
|
|
85
|
Tvangsmulkt
|
20 000 000
|
5351
|
|
Overføring fra
Norges Bank
|
|
|
85
|
Overføring
|
14 500 000 000
|
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens
forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv.
|
5491
|
|
Avskrivning på
statens kapital i statens forretningsdrift
|
|
|
30
|
Avskrivninger
|
1 232 865 000
|
Renter og utbytte
mv.
|
5603
|
|
Renter av statens
kapital i statens forretningsdrift
|
|
|
80
|
Renter
av statens faste kapital
|
87 449 000
|
5605
|
|
Renter av statskassens
kontantbeholdning og andre fordringer
|
|
|
80
|
Av
statskassens foliokonto i Norges Bank
|
847 500 000
|
|
81
|
Av
verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta
|
200 000
|
|
82
|
Av
innenlandske verdipapirer
|
1 341 000 000
|
|
83
|
Av
alminnelige fordringer
|
25 000 000
|
|
84
|
Av
driftskreditt til statsbedrifter
|
16 700 000
|
|
86
|
Renter
av lån til andre stater
|
100 000
|
|
|
Sum inntekter
rammeområde 20
|
20 716 014 000
|
|
|
Netto rammeområde
20
|
32 600 627 000
|
4.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 20
Komiteen viser til Stortingets
vedtak 4. desember 2017, der netto utgiftsramme for rammeområde
20 er fastsatt til 32 556 533 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2017–2018).
For nærmere omtale
av de enkelte poster vises det til Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til sine alternative budsjetter, samt
til merknader og forslag i Innst. 2 S (2017–2018), og fremmer på
denne bakgrunn ikke egne forslag under rammeområdet.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 10 000 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor
det foreslås å redusere kap. 41 post 1 med 16 mill. kroner som følge
av redusert byråkrati.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødt sitt alternative budsjett og merknader
i Innst. 2 S (2017–2018), hvor det er foreslått å redusere stortingslønna
til 8 G (cirka 749 000 kroner). Dette medlem viser til at i
løpet av inneværende periode vil stortingsrepresentantenes lønn
passere én mill. kroner. Det er det dobbelte av medianlønna i Norge. Dette medlem er bekymret
for en utvikling der avstanden mellom politikere og folk flest blir
større. Dette
medlem ønsker ikke at stortingspolitikere skal være en lønnsadel
i Norge, og viser derfor til forslag i eget alternativt budsjett om
å redusere stortingslønna.
Post
21 Spesielle driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 5 000 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Post
70 Tilskudd til partigruppene
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
72 Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
73 Kontingenter, internasjonale delegasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
73 Reisetilskudd til skoler
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.4 Kap. 1600 Finansdepartementet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 735 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor
det foreslås å redusere kap. 1600 post 1 med 11 mill. kroner som
følge av redusert byråkrati.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødt sitt alternative budsjett og merknader
i Innst. 2 S (2017–2018), hvor skattekriminalitet og internasjonal
skattepolitikk er omtalt. Dette medlem mener det både
er behov for økt innsats mot skattekriminalitet, og økt internasjonalt
samarbeid om en helhetlig endring av skattesystemet for multinasjonale
selskaper. Dette medlem viser
til Rødt sitt alternative budsjett, hvor det er foreslått å øremerke
150 mill. kroner til et tverrfaglig samarbeid mellom Finansdepartementet
og Utenriksdepartementet for å arbeide med internasjonal skattepolitikk
og skatteutveksling på faglig og politisk nivå.
Post
21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet,Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 117 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Post
70 Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Fullmakt
til å korrigere uoppklarte differanser og feilføringer i tidligere
års statsregnskap
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Arv
til frivillig virksomhet – postering av inntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.5 Kap. 4600 Finansdepartementet
Post
2 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de ulike partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 1 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 686 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Post
45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til egen omtale s. 11 og
12 i denne innstillingen tilknyttet Miljøpartiet De Grønnes forslag
om en storsatsing mot økonomisk kriminalitet og svart arbeid.
4.7 Kap. 4602 Finanstilsynet
Post
3 Prospektkontrollgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de ulike partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 21 000 kroner sammenlignet med regjeringens
forslag.
Post
86 Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr m.m.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.8 Kap. 1605 Direktoratet for økonomistyring
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 756 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor
det foreslås å redusere kap. 1605 post 1 med 2 mill. kroner som
følge av redusert byråkrati.
Disse medlemmer viser til
sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 1610 post
21 med 100 mill. kroner for å styrke Tolletatens samarbeid med politiet
om grensekontroll.
Post
45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.9 Kap. 4605 Direktoratet for økonomistyring
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.10 Kap. 1608 Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring
Post
21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 32 000 kroner sammenlignet med regjeringens
forslag.
4.11 Kap. 1610 Tolletaten
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 2 953 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Post
45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.12 Kap. 4610 Tolletaten
Post
1 Særskilt vederlag for tolltjenester
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 13 000 kroner sammenlignet med regjeringens
forslag.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 3 000 kroner sammenlignet med regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser
til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 1618
post 21 med 20 mill. kroner for å styrke Skatteetaten, innsats mot
arbeidslivskriminalitet som del av en bred tiltakspakke mot arbeidslivskriminalitet. Disse medlemmer viser
til følgende flertallsforslag framsatt i Innst. 15 S (2017–2018):
«Stortinget ber
regjeringen styrke samordningen av den offentlige tilsyns-, etterforsknings-
og påtalevirksomhet for å kunne utøve en mer slagkraftig bekjempelse
av arbeidslivskriminalitet.»
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne viser til egen omtale s. 11 og 12 i denne innstillingen
tilknyttet Miljøpartiet De Grønnes forslag om en storsatsing mot
økonomisk kriminalitet og svart arbeid.
Post 3 Refunderte pante- og
tinglysingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
4 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 2 000 kroner sammenlignet med regjeringens
forslag.
Post
5 Refusjon fra Avinor AS
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 50 000 kroner sammenlignet med regjeringens
forslag.
Post
11 Gebyr på kredittdeklarasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
85 Overtredelsesgebyr – valutadeklarering
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.13 Kap. 1618 Skatteetaten
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 11 325 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett, der det foreslås 13,75 mill. kroner til et tverrfaglig
senter mot arbeidslivskriminalitet og for å styrke arbeidet mot svart
økonomi.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor
det foreslås å øke kap. 1618 post 1 med 10 mill. kroner for å etablere elektronisk
innbetalingsordning for moms på postsendinger.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett, hvor det foreslås en økt bevilgning på 25 mill.
kroner til Skatteetaten for å forsterke arbeidet mot skatteunndragelse.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til egen omtale s. 11 og
12 i denne innstillingen tilknyttet Miljøpartiet De Grønnes forslag
om en storsatsing mot økonomisk kriminalitet og svart arbeid.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødt sitt alternative budsjett, hvor det
er foreslått å styrke Skatteetaten. Dette medlem viser til forslag
om å øke driftsbudsjettet til Skatteetaten med 60 mill. kroner målrettet
mot økt skattetilsyn, og forslag om å øke driftsbudsjettet med 20
mill. kroner for å bidra til flere tverrfaglige senter mot arbeidslivskriminalitet.
Post
21 Spesielle driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 170 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Post
22 Større IT-prosjekter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.14 Kap. 4618 Skatteetaten
Post
1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 88 000 kroner sammenlignet med regjeringens
forslag.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 73 000 kroner sammenlignet med regjeringens
forslag.
Post
5 Gebyr for utleggsforretninger
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
7 Gebyr for bindende forhåndsuttalelser
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
11 Gebyr på kredittdeklarasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 38 000 kroner sammenlignet med regjeringens
forslag.
Post
85 Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
86 Bøter, inndragninger m.m.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
87 Trafikantsanksjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
88 Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
89 Gebyr for regelbrudd
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Tilsagnsordningen
ved oppfølging av konkursbo
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.15 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 1 126 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er viktig med fortsatt
god fordeling av arbeidsplassene i SSB, og at målet skal være at
minst 40 pst. av arbeidsplassene skal være på Kongsvinger.
Post
21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 485 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Post
45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.16 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 454 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.17 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift
Post
61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.18 Kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift
Post
1 Driftsutgifter, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 11 367 000 kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
4.19 Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer
at posten foreslås redusert med 85 000 kroner sammenlignet med regjeringens
forslag.
Post
89 Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.20 Kap. 1670 Avsetninger til Den nordiske investeringsbank
Post
50 Tapsfond for miljølåneordningen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.21 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.22 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.23 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift
Post
80 Renter av statens faste kapital
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.24 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
Post
80 Av statskassens foliokonto i Norges Bank
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
81 Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
82 Av innenlandske verdipapirer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
83 Av alminnelige fordringer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
84 Av driftskreditt til statsbedrifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Post
86 Renter på lån til andre stater
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
4.25 Oversikt over komiteens forslag til bevilgninger samt fraksjonenes alternative standpunkter under rammeområde 20
Forslag til bevilgninger under
de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag
i parentes. Forslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker
alternativbudsjettenes standpunkter.
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S
med Tillegg 1
|
H, FrP,
V, KrF
|
A
|
Sp
|
SV
|
MDG
|
R
|
Utgifter (i tusen
kroner)
|
41
|
|
Stortinget
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
971 300
|
961 300
(-10 000)
|
961 300
(-10 000)
|
955 300
(-16 000)
|
971 300
(0)
|
971 300
(0)
|
941 300
(-30 000)
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold
|
598 400
|
593 400
(-5 000)
|
593 400
(-5 000)
|
598 400
(0)
|
598 400
(0)
|
598 400
(0)
|
598 400
(0)
|
1600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
373 600
|
372 865
(-735)
|
373 600
(0)
|
362 600
(-11 000)
|
373 600
(0)
|
373 600
(0)
|
448 600 (+75 000)
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
77 600
|
77 483
(-117)
|
77 600
(0)
|
77 600
(0)
|
77 600
(0)
|
77 600
(0)
|
77 600
(0)
|
1602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
361 200
|
360 514
(-686)
|
361 200
(0)
|
361 200
(0)
|
361 200
(0)
|
361 200
(0)
|
361 200
(0)
|
1605
|
|
Direktoratet for
økonomistyring
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
458 100
|
457 344
(-756)
|
458 100
(0)
|
456 100
(-2 000)
|
458 100
(0)
|
458 100
(0)
|
458 100
(0)
|
1608
|
|
Tiltak for å styrke statlig
økonomi- og prosjektstyring
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
18 841
|
18 809
(-32)
|
18 841
(0)
|
18 841
(0)
|
18 841
(0)
|
18 841
(0)
|
18 841
(0)
|
1610
|
|
Tolletaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 490 900
|
1 487 947
(-2 953)
|
1 490 900
(0)
|
1 490 900
(0)
|
1 490 900
(0)
|
1 490 900
(0)
|
1 490 900
(0)
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
0
|
0
(0)
|
0
(0)
|
100 000 (+100 000)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
1618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
5 773 600
|
5 762 275
(-11 325)
|
5 787 400 (+13 800)
|
5 783 600 (+10 000)
|
5 798 600 (+25 000)
|
5 773 600
(0)
|
5 853 600 (+80 000)
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
195 300
|
195 300
(0)
|
195 300
(0)
|
215 300 (+20 000)
|
195 300
(0)
|
195 300
(0)
|
195 300
(0)
|
|
23
|
Spesielle
driftsutgifter, a-ordningen
|
89 900
|
89 730
(-170)
|
89 900
(0)
|
89 900
(0)
|
89 900
(0)
|
89 900
(0)
|
89 900
(0)
|
1620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
566 000
|
564 874
(-1 126)
|
566 000
(0)
|
566 000
(0)
|
566 000
(0)
|
566 000
(0)
|
566 000
(0)
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
247 700
|
247 215
(-485)
|
247 700
(0)
|
247 700
(0)
|
247 700
(0)
|
247 700
(0)
|
247 700
(0)
|
1633
|
|
Nettoordning,
statlig betalt merverdiavgift
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
6 300 000
|
6 288 633
(-11 367)
|
6 300 000 (0)
|
6 300 000
(0)
|
6 300 000
(0)
|
6 300 000
(0)
|
6 300 000
(0)
|
1650
|
|
Statsgjeld, renter
mv.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
43 100
|
43 015
(-85)
|
43 100
(0)
|
43 100
(0)
|
43 100
(0)
|
43 100
(0)
|
43 100
(0)
|
|
|
Sum utgifter
|
53 316 641
|
53 271 804
(-44 837)
|
53 315 441 (-1 200)
|
53 417 641 (+101 000)
|
53 341 641 (+25 000)
|
53 316 641 (0)
|
53 441 641 (+125 000)
|
Inntekter (i tusen
kroner)
|
4600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Diverse
refusjoner
|
400
|
399
(-1)
|
400
(0)
|
400
(0)
|
400
(0)
|
400
(0)
|
400
(0)
|
4602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Saksbehandlingsgebyr
|
11 100
|
11 079
(-21)
|
11 100
(0)
|
11 100
(0)
|
11 100
(0)
|
11 100
(0)
|
11 100
(0)
|
4610
|
|
Tolletaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Særskilt
vederlag for tolltjenester
|
6 800
|
6 787
(-13)
|
6 800
(0)
|
6 800
(0)
|
6 800
(0)
|
6 800
(0)
|
6 800
(0)
|
|
2
|
Andre
inntekter
|
900
|
897
(-3)
|
900
(0)
|
900
(0)
|
900
(0)
|
900
(0)
|
900
(0)
|
|
4
|
Diverse
refusjoner
|
1 100
|
1 098
(-2)
|
1 100
(0)
|
1 100
(0)
|
1 100
(0)
|
1 100
(0)
|
1 100
(0)
|
|
5
|
Refusjon
fra Avinor AS
|
24 600
|
24 550
(-50)
|
24 600
(0)
|
24 600
(0)
|
24 600
(0)
|
24 600
(0)
|
24 600
(0)
|
4618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Andre
refusjoner
|
45 100
|
45 012
(-88)
|
45 100
(0)
|
45 100
(0)
|
45 100
(0)
|
45 100
(0)
|
45 100
(0)
|
|
3
|
Andre
inntekter
|
37 100
|
37 027
(-73)
|
37 100
(0)
|
37 100
(0)
|
37 100
(0)
|
37 100
(0)
|
37 100
(0)
|
|
11
|
Gebyr
på kredittdeklarasjoner
|
3 700
|
3 662
(-38)
|
3 700
(0)
|
3 700
(0)
|
3 700
(0)
|
3 700
(0)
|
3 700
(0)
|
4620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Oppdragsinntekter
|
251 400
|
250 946
(-454)
|
251 400
(0)
|
251 400
(0)
|
251 400
(0)
|
251 400
(0)
|
251 400
(0)
|
|
|
Sum inntekter
|
20 716 014
|
20 715 271
(-743)
|
20 716 014
(0)
|
20 716 014 (0)
|
20 716 014 (0)
|
20 716 014 (0)
|
20 716 014 (0)
|
|
|
Sum netto
|
32 600 627
|
32 556 533
(-44 094)
|
32 599 427 (-1 200)
|
32 701 627 (+101 000)
|
32 625 627 (+25 000)
|
32 600 627
(0)
|
32 725 627 (+125 000)
|