Arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap handler
om å verne samfunnet mot hendelser som kan true grunnleggende verdier
og funksjoner og sette liv og helse i fare, jf. Meld. St. 29 (2011–2012)
Samfunnssikkerhet.
Justis- og beredskapsdepartementet har hovedansvaret
for å ta hånd om helheten i regjeringens politikk for samfunnssikkerhet
og beredskap, og skal sørge for at resultatene av politikken for
samfunnssikkerhet følges opp i alle deler av samfunnet. Utover å
ha et sektoransvar er Justis- og beredskapsdepartementet tillagt
en samordningsrolle for beredskapsarbeidet i sivil sektor. Samordningsansvaret
innebærer å sikre en helhetlig og koordinert beredskap på tvers
av de sivile sektorene. En del av ansvaret er å være pådriver overfor
de andre departementene og identifisere områder hvor det er behov
for samordning og tverrsektorielle tiltak.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
(DSB) understøtter Justis- og beredskapsdepartementets samordningsrolle
og er på vegne av departementet fag- og tilsynsorgan på det sivile
samfunnssikkerhets- og beredskapsområdet. Direktoratet fører på
vegne av Justis- og beredskapsdepartementet tilsyn med departementene, bistår
i planlegging, gjennomføring og evaluering av sektorovergripende
øvelser og ivaretar embetsstyringen av fylkesmennene på samfunnssikkerhetsområdet.
Etter 22. juli 2011 har mye oppmerksomhet vært rettet
mot å ta lærdom av hendelsen for å forebygge nye terrorangrep, og
å forbedre den generelle beredskapen og samfunnssikkerheten. På beredskapsområdet
er Justis- og beredskapsdepartementets samordningsrolle styrket
for å kunne ta hånd om helheten i samfunnssikkerhetsarbeidet på
tvers av departementene. DSBs rolle er også styrket, blant annet
gjennom en budsjettøkning på 45 mill. kroner fra 2013.
Målet med undersøkelsen har vært å undersøke
i hvilken grad Justis- og beredskapsdepartementet og DSB tar hånd
om sitt ansvar for arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap på
en effektiv måte og i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
For å belyse dette er det sett på hvordan et utvalg av samordningsvirkemidler
utnyttes, herunder tilsyn med departementene, læring etter hendelser
og øvelser og styring og oppfølging av fylkesmennene på beredskapsområdet.
Undersøkelsen er i hovedsak innrettet mot perioden etter 22. juli
2011. Innsamlingen av data ble avsluttet i november 2014.
Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i følgende vedtak
og forutsetninger fra Stortinget:
Innst. S. nr. 9 (2002–2003),
jf. St.meld. nr. 17 (2001–2002) Samfunnssikkerhet. Veien til et mindre
sårbart samfunn
Innst. S. nr. 85 (2007–2008), St.meld.
nr. 22 (2007–2008) Samfunnssikkerhet
Innst. 207 S (2011–2012) Innstilling fra
Den særskilte komité om redegjørelse fra justisministeren og forsvarsministeren
i Stortingets møte 10. november 2011 om angrepene 22. juli
Innst. S. 426 (2012–2013), jf. Meld. St.
29 (2011–2012) Samfunnssikkerhet
Lov om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak
og Sivilforsvaret av 25. juni 2010 (sivilbeskyttelsesloven)
Budsjettinnstillingene til St.prp. nr. 1
/ Prop. 1 S i perioden 2004–2015
Rapporten ble forelagt Justis- og beredskapsdepartementet
ved brev 26. januar 2015. Departementet har i brev 2. mars 2015
gitt kommentarer til rapporten. Kommentarene er i hovedsak innarbeidet
i Riksrevisjonens dokument.
Rapporten, riksrevisorkollegiets oversendelsesbrev
til departementet 23. mars 2015 og statsrådens svar 10. april 2015
følger som vedlegg til Riksrevisjonens dokument.
Alvorlige svakheter
i utøvelsen av samordningsansvaret svekker samfunnssikkerhets- og
beredskapsarbeidet.
Tre av ni departementer
har i liten grad fulgt opp anbefalingene fra tidligere tilsyn utført
av DSB på vegne av Justis- og beredskapsdepartementet.
Justis- og beredskapsdepartementets styring
og oppfølging av fylkesmennenes beredskapsarbeid er mangelfull.
Det gjennomføres ingen systematisk evaluering og
oppfølging etter øvelser og hendelser.
Det er svakheter ved Justis- og beredskapsdepartementets
styring og oppfølging av DSB.
DSBs virksomhetsstyring bidrar i begrenset
grad til god mål- og resultatoppnåelse.
Justis- og beredskapsdepartementets samordningsrolle
er styrket etter hendelsene 22. juli 2011. Noen samordningsoppgaver
som tidligere ble utført av DSB, tas nå i større grad hånd om av
Justis- og beredskapsdepartementet.
Justis- og beredskapsdepartementet bruker ulike virkemidler
i utøvelsen av samordningsrollen. Tilsyn med departementene, læring
etter øvelser og hendelser og styringen av fylkesmennene er viktige
virkemidler for å sikre samordning nasjonalt og regionalt på beredskapsområdet.
Undersøkelsen viser at det er alvorlige svakheter ved bruken av
disse virkemidlene, og at rolle- og ansvarsfordelingen mellom direktorat
og departement på noen av disse områdene framstår som uklar. Etter
Riksrevisjonens vurdering kan dette svekke effektiviteten og redusere
kvaliteten på samfunnssikkerhetsarbeidet.
DSB og Statens helsetilsyn peker på at manglende
intern samordning i Justis- og beredskapsdepartementet og manglende
samordning av underliggende virksomheter i justissektoren skaper
utfordringer. Enkelte av disse utfordringene har vedvart over lengre
tid. Justis- og beredskapsdepartementet opplyser at det er igangsatt
tiltak for å imøtekomme utfordringene. En omorganisering internt
i departementet ble iverksatt fra 1. januar 2015. Det er også igangsatt et
arbeid, der DSB og Politidirektoratet deltar, som skal se på ansvars-
og rollefordelingen mellom underliggende virksomheter i justissektoren.
Justis- og beredskapsdepartementet er tillagt ansvaret
for å føre tilsyn med arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap
i departementene. Tilsynet utføres av DSB og følges opp av Justis- og
beredskapsdepartementet. Ansvaret for å føre tilsyn med Justis-
og beredskapsdepartementet er tillagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Tilsynet gjennomføres av Statens helsetilsyn og følges opp av Helse-
og omsorgsdepartementet.
Hensikten med å føre tilsyn med departementene er
å fremme god kvalitet på departementenes arbeid med samfunnssikkerhet
og beredskap, identifisere og håndtere tverrsektorielle problemstillinger
og skaffe oversikt over det samlede beredskapsarbeidet. Justis-
og beredskapsdepartementet framhever at tilsynet med departementene
er det viktigste virkemiddelet departementet rår over i samordningsrollen.
Undersøkelsen viser at flertallet av departementene
har forbedret sitt arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap fra
andre tilsynsrunde (2007–2010) til tredje tilsynsrunde (2011–2015).
Det er likevel slik at enkelte departement, deriblant Justis- og
beredskapsdepartementet, i liten grad har forbedret sitt samfunnssikkerhets- og
beredskapsarbeid fra andre til tredje tilsynsrunde. Justis- og beredskapsdepartementet
har en sentral rolle i samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet
og skal være en pådriver for å styrke beredskapsarbeidet i de andre
departementene. Etter Riksrevisjonens vurdering er det derfor viktig
at Justis- og beredskapsdepartementet også selv følger opp anbefalinger
fra tilsyn.
DSB har i liten grad vært involvert i Justis-
og beredskapsdepartementets oppfølging av tilsynene av andre departementer.
Selv om Justis- og beredskapsdepartementet fra og med 2013 involverer
DSB i større grad enn tidligere, framhever DSB at det er uklart
hvilken rolle direktoratet skal ha i oppfølgingen av tilsynene ut
over å være observatør og gi innspill til departementets oppfølgingsarbeid.
Manglende involvering kan ifølge DSB ha som konsekvens at tilsynet
ikke får tilstrekkelig effekt på departementenes arbeid med samfunnssikkerhet
og beredskap.
I henhold til kgl.res. 15. juni 2012 skal Justis-
og beredskapsdepartementet rapportere til regjeringen om funn og
manglende oppfølging i ansvarlige departementer. Fram til 2014 har departementet
i liten grad rapportert til regjeringen. Fra 2014 legges resultatene
fra alle tilsyn fram for regjeringen. Det er også innført enkelte andre
endringer, som innføring av begrepet «brudd på krav» i tilsynsrapportene
om departementenes beredskapsarbeid, offentliggjøring av tilsynsrapporter
ved innsynsbegjæring og at tilsynet differensieres i større grad
med hensyn til omfang og innretning. Etter Riksrevisjonens vurdering
vil dette kunne bidra til at departementene i større grad enn tidligere
gir oppfølgingsarbeidet nødvendig prioritet.
Undersøkelsen viser for øvrig at tilsynene har vært
basert på et til dels uklart kravgrunnlag. Sentrale begreper som
øvelser og samfunnssikkerhet har ikke vært klart definert i instruksen. Dette
kan ha hatt betydning for hvilke resultater som oppnås gjennom tilsynene.
Justis- og beredskapsdepartementet mener at endringer i tilsynsregimet,
blant annet innføringen av «brudd på krav» i 2014 og DSBs nye veileder
for departementenes beredskapsarbeid, som ble utgitt i januar 2015,
har bidratt til å tydeliggjøre kravgrunnlaget. Riksrevisjonen viser
i denne sammenheng til at Justis- og beredskapsdepartementet selv
har pekt på at det var en utfordring å følge opp tilsynsrapporten
fra Statens helsetilsyn. Departementet begrunnet dette med at kravene
som framgår av instruksen, ikke er kvantifiserbare, men av utpreget
skjønnsmessig karakter.
Fylkesmannen skal samordne samfunnssikkerhetsarbeidet
regionalt, følge opp og veilede kommunene og iverksette nasjonal
politikk for samfunnssikkerhet og beredskap. Justis- og beredskapsdepartementet
har det overordnede ansvaret for embetsstyringen av fylkesmennene
på beredskapsområdet, mens styringsdialogen og utformingen av embetsoppdraget
tas hånd om av DSB.
Undersøkelsen viser at embetsstyringen er forbedret
på enkelte områder, blant annet er embetsoppdraget på samfunnssikkerhets-
og beredskapsområdet gjort mer enhetlig og tydelig. Fylkesmennene
får imidlertid fortsatt mange oppdrag og resultatkrav som skal tas
hånd om. Etter 22. juli 2011 har det i tillegg kommet til nye oppgaver
og økte forventninger på flere områder, blant annet knyttet til
oppfølging, veiledning og tilsyn med kommunene.
På den annen side er det i liten grad samsvar
mellom de faglige forventningene og styringssignalene som DSB gir,
og de ressursmessige rammene departementet stiller til disposisjon
for formålet. Beregninger viser at antall årsverk som brukes til
samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeid i fylkesmannsembetene, er
redusert med 30 prosent fra 2003 til 2013. Riksrevisjonen mener
det burde være bedre samsvar mellom styringssignalene fra sentrale
myndigheter og de ressursene som stilles til disposisjon for fylkesmennenes
beredskapsarbeid.
Undersøkelsen viser videre at embetsoppdraget inneholder
få målbare resultatkrav. Dette innebærer at det i begrenset grad
er mulig å vurdere i hvilken grad fylkesmennene bidrar til måloppnåelse
på beredskapsområdet.
Fylkesmannen spiller en viktig rolle som pådriver
for et systematisk og samordnet samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeid
på regionalt og lokalt nivå, og som bindeledd mellom sentrale og
lokale myndigheter. Undersøkelsen viser imidlertid at instrukser
og styringssignaler er uklare med hensyn til hvordan fylkesmennenes samordningsrolle
skal utøves når hendelser inntreffer. Dette fører til betydelige
forskjeller i hvordan embetene både forstår og utøver samordningsrollen
regionalt.
Fylkesmennene framhever at det er en utfordring å
samordne planverk i ulike statlige sektorer på regionalt nivå. Fylkesmennene
og kommunene er viktige aktører i krisehåndteringen lokalt, og de
legger viktige premisser for beslutninger som skal fattes på nasjonalt
nivå. Etter Riksrevisjonens vurdering kan manglende samordning på
regionalt nivå gi risiko for redusert gjennomføringsevne nasjonalt
dersom alvorlige hendelser inntreffer.
Ett av hovedmålene for arbeidet med samfunnssikkerhet
og beredskap er å sikre god læring på grunnlag av inntrufne hendelser
og øvelser.
Justis- og beredskapsdepartementet og DSB har iverksatt
flere tiltak for å styrke arbeidet med læring etter øvelser. Flere
departementer peker på at Justis- og beredskapsdepartementet på
en god måte har lagt til rette for bedre læring fra øvelsene. Fylkesmennene
som er intervjuet, har derimot ikke registrert at arbeidet med å
sikre læring etter øvelser er forbedret. Flere departementer og
direktorater mener i tillegg at økningen i antall øvelser kan ha
gått ut over kvaliteten på øvelsene, og at det kunne vært øvet bedre
og mer målrettet.
Læringspotensialet er større ved hendelser enn ved
øvelser. Undersøkelsen viser at mange av de samme læringspunktene
går igjen fra én hendelse til en annen. Justis- og beredskapsdepartementet
har ingen oversikt over hvilke læringspunkter som går igjen i hendelsene.
Det er heller ikke utarbeidet en oversikt over hvilke typer hendelser
som inntreffer over tid, og hvilke læringspunkter som går igjen
for eksempel etter flom og ekstremvær.
Etter Riksrevisjonens vurdering utnytter Justis- og
beredskapsdepartementet i for liten grad læringspotensialet etter
øvelser og hendelser.
Justis- og beredskapsdepartementet skal gjennom
etatsstyringen sikre at DSB ivaretar sitt samfunnsoppdrag, bidrar
til å oppnå mål og prioriteringer, utnytter tildelte ressurser effektivt
og opererer innenfor de lover, regler og rammer som er satt.
Undersøkelsen viser at Justis- og beredskapsdepartementet
fram til 2015 hovedsakelig har styrt DSB i form av krav om gjennomføring
av aktiviteter. Sammenhengen mellom aktivitetskrav i tildelingsbrevet
og overordnede målsettinger på området har i tillegg vært uklar.
Etter Riksrevisjonens vurdering innebærer dette at det i liten grad
har vært mulig å vurdere i hvilken grad DSB bidrar til mål- og resultatoppnåelse
på området samfunnssikkerhet og beredskap. Både departementet og
DSB erkjenner at styringen har vært for aktivitetsbasert, og at
denne måten å styre på ikke gir tilfredsstillende informasjon om mål-
og resultatoppnåelse.
Undersøkelsen viser videre at Justis- og beredskapsdepartementet
ikke stiller tydelige krav til god ressursutnyttelse i DSB. Departementet
etterspør i liten grad rapportering om ressursutnyttelse og har
heller ikke informasjon om dette fra evalueringer av DSBs virksomhet.
Etter Riksrevisjonens vurdering burde departementet i større grad
etterspørre informasjon som dokumenterer om DSB utnytter ressursene
på en god måte.
Justis- og beredskapsdepartementet har ansvar for
at styringsdialogen med DSB fungerer målrettet og hensiktsmessig.
Undersøkelsen viser at DSB og Justis- og beredskapsdepartementet
har helt ulike synspunkter på i hvilken grad styringsdialogen fungerer
som forutsatt. En god styringsdialog er etter Riksrevisjonens vurdering nødvendig
for å sikre et samordnet og helhetlig arbeid med samfunnssikkerhet
og beredskap.
DSBs virksomhetsstyring skal gi trygghet for
at virksomheten drives på en måte som bidrar til effektiv ressursbruk,
og at fastsatte mål- og resultatkrav nås.
Undersøkelsen viser at DSBs virksomhetsstyring
i stor grad er aktivitetsbasert, og i liten grad stiller krav til
effektiv ressursbruk. DSB utnytter heller ikke i tilstrekkelig grad
tilgjengelig informasjon i virksomhetsstyringen. Det innebærer at virksomheten
har begrenset kunnskap om ressursbruken er effektiv, og om aktivitetene
bidrar til ønskede samfunnsmessige effekter. DSB forvalter betydelige
ressurser og har hatt en vesentlig budsjettvekst de senere årene.
Etter Riksrevisjonens vurdering gir virksomhetsstyringen i liten
grad grunnlag for å kunne vurdere om samfunnssikkerhetsarbeidet
på direktoratets ansvarsområde er styrket i undersøkelsesperioden.
DSB har innenfor sine økonomiske rammer ansvar
for å foreta nødvendige prioriteringer for å realisere de føringene
som er gitt til virksomheten. Direktoratet foretar i liten grad
interne prioriteringer på tvers av egne avdelinger på grunnlag av
risikovurderinger og styringssignaler fra departementet. Direktoratet
begrunner dette med at handlingsrommet for prioriteringer er begrenset,
og at direktoratet mangler mandat til å foreta ressursmessige prioriteringer
på tvers av fagavdelingene. Justis- og beredskapsdepartementet er
ikke enig i at handlingsrommet er begrenset. Departementet mener
DSB i større grad burde foretatt prioriteringer mellom avdelingene,
ut fra en faglig vurdering av hvilke områder og mål som DSB vurderer
som mest vesentlige. Etter Riksrevisjonens vurdering kan manglende
interne prioriteringer medføre at tildelte ressurser ikke utnyttes
på en effektiv måte.
Riksrevisjonen anbefaler at Justis- og beredskapsdepartementet
forsterker oppfølgingen
av gjennomførte tilsyn med eget og andre departementers beredskapsarbeid
sørger for at det er bedre samsvar mellom
de faglige styringssignaler som gis, og de ressurser som stilles
til disposisjon for fylkesmennene på beredskapsområdet
sikrer at læringspotensialet etter hendelser
og øvelser kartlegges, utnyttes og formidles på en mer systematisk
måte
klargjør ansvars- og rollefordelingen mellom
departementet og DSB i praktiseringen av samordningsansvaret
stiller tydelige krav til måloppnåelse
og effektiv ressursbruk i tildelingsbrevet, og påser at DSB videreutvikler
virksomhetsstyringen
Statsråden viser i sitt svar til at Riksrevisjonens analyser
gir viktige bidrag til Justis- og beredskapsdepartementets videre
arbeid på samfunnssikkerhets- og beredskapsområdet. Riksrevisjonens
undersøkelse bidrar til å beskrive utfordringene på et komplekst
og sammensatt politikkområde.
Statsråden mener det ikke er grunnlag for Riksrevisjonens
konklusjon om at det i dag er alvorlige svakheter ved Justis- og beredskapsdepartementets
utøvelse av samordningsansvaret. Riksrevisjonens undersøkelse gir kun
et begrenset bilde av ivaretakelsen av samordningsrollen og underliggende
virksomheters understøttelse av denne. Justis- og beredskapsdepartementets
samordningsrolle innen samfunnssikkerhets- og beredskapsområdet favner
vesentlig bredere enn den avgrensning som Riksrevisjonen har gjort.
Det framheves videre at det er iverksatt en
rekke tiltak som følge av Helsetilsynets rapport fra tilsynet med
departementets samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeid. Statsråden
viser til at Helsetilsynets rapport er bredere enn foreliggende
undersøkelse fra Riksrevisjonen, og at vesentlige funn fra rapporten
allerede er adressert. Statsråden mener i tillegg at det er vanskelig å
skille mellom observasjoner og vurderinger i tilsynsrapporten fra
Statens helsetilsyn og Riksrevisjonens observasjoner. Uklarheten
etterlater et bilde av status som etter statsrådens vurdering ikke
kan sies å være korrekt. Det understrekes i tillegg at mye av arbeidet
innenfor samfunnssikkerhet og beredskap innebærer et langsiktig
utviklingsarbeid, og noen tiltak og mål vil ta tid å realisere.
Statsråden mener at ansvars- og rollefordelingen mellom
departementet og DSB i utøvelsen av samordningsrollen overfor de
andre departementene ikke er uklar slik Riksrevisjonen bemerker,
og departementet opplever å ha god dialog med DSB om utøvelsen av
samordningsrollen.
I brevet framheves det dessuten at det ikke
er en uklar ansvars- og rollefordeling mellom underliggende virksomheter
i justissektoren knyttet til understøttelse av departementets samordningsrolle.
Det vises til at Statens helsetilsyn i sin rapport bare pekte på
behovet for tydeliggjøring av koordineringsoppgaver i krisesituasjoner.
Det er i tillegg innført flere nye tiltak for
å styrke gjennomføring og oppfølging av tilsyn med departementene.
Blant annet nevnes tydeligere konklusjoner i tilsynsrapportene,
større grad av regjeringsbehandling av tilsynsrapporter og utgivelse
av en revidert veileder for departementenes systematiske samfunnssikkerhets-
og beredskapsarbeid. Dessuten er DSBs rolle i oppfølgingen av tilsynene
tydeliggjort i forlengelsen av tiltakene vist til over. Statsråden
oppfatter at det nå er god dialog mellom departement og direktorat
på dette punktet, og at tidligere påpekte uklarheter er adressert.
Ifølge statsråden har Fylkesmannens rolle på samfunnssikkerhets-
og beredskapsområdet stor betydning for samordning regionalt og
for oppfølging av kommunenes arbeid på området. Det er iverksatt
flere tiltak for å styrke det regionale og lokale samfunnssikkerhetsarbeidet,
herunder styringsdialogmøter og tildeling av prosjektstøtte til
kommunerettet samfunnssikkerhetsarbeid. Ny instruks som skal tydeliggjøre embetenes
ansvar og oppgaver, forventes å tre i kraft i løpet av 2015. I forbindelse
med det videre arbeid med ny instruks og ny styringsstruktur vil
departementet vurdere forholdet mellom oppgaver og ressurser i embetene.
Systematisk evaluering og oppfølging etter øvelser
er viktig. Det arbeides derfor med å forbedre kvaliteten på øvelsene,
og det stilles krav om systematisk oppfølging etter øvelser og hendelser.
Statsråden viser til at DSB nå har gjennomgått evalueringer av hendelser
og øvelser de siste ti årene. Funnene er systematisert, og det er tegnet
et bilde av hvilke læringspunkter som gjentar seg. Ansvaret for
å følge opp evalueringer tilligger hovedsakelig de virksomheter
som berøres av læringspunktene, og som har et eget ansvar for beredskap
og krisehåndteringsevne. Departementet vil fortsatt bidra sterkt
i dette læringsarbeidet i egen sektor og over sektorgrenser i de
tilfeller hvor forbedringspunktene gjør dette nødvendig.
For å utvikle en forvaltning som er mer resultatorientert,
har statsråden fra 2015 valgt å redusere antall mål for justis-
og beredskapssektoren til ti, hvor fire mål gjelder samfunnssikkerhets-
og beredskapskjeden. Målene tydeliggjør på hvilke områder regjeringen
ønsker endringer. Disse endringene er også reflektert i tildelingsbrevet
til DSB, som inneholder færre mål og styringsparametere. Departementet
vil også ha fokus på ressursutnyttelse i DSB, samt å sikre en åpen
og tydelig dialog med direktoratet.
Statsråden viser til at undersøkelsen peker
på utfordringer ved den interne prioriteringen i direktoratet. Det
er opp til enhver virksomhetsledelse å prioritere tildelte ressurser
slik at det bidrar til god mål- og resultatoppnåelse. DSB har ifølge statsråden
merket seg Riksrevisjonens tilbakemelding på dette området og er
allerede i gang med å følge opp dette. Departementet vil følge opp
og legge til rette for å bedre virksomhetsstyringen i DSB gjennom
styringsdialogen.
Etter Riksrevisjonens oppfatning viser undersøkelsen
at det er svakheter knyttet til manglende oppfølging av tidligere
tilsyn i Justis- og beredskapsdepartementet, manglende systematisk
læring fra hendelser og øvelser, og svak styring og oppfølging av
Fylkesmannens arbeid på området. I tillegg er det store svakheter
i etatsstyringen av DSB og i den interne virksomhetsstyringen i
direktoratet. Flere av disse svakhetene har vedvart over tid. Samlet
sett er dette alvorlig og bidrar til å svekke samfunnssikkerhetsarbeidet.
Riksrevisjonen er kjent med at det både er og vil bli iverksatt
en rekke tiltak for å avhjelpe mange av de svakhetene som er pekt på
i Riksrevisjonens undersøkelse. Dette er ifølge Riksrevisjonen positivt
og er omtalt i undersøkelsen. Etter Riksrevisjonens oppfatning er det
imidlertid for tidlig å fastslå om tiltakene vil få den tilsiktede
effekten på samfunnssikkerhetsarbeidet.