3.1 Sammendrag

3.1.1 Skatter og avgifter fra Fastlands-Norge

Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter fra fastlandsøkonomien i 2011 anslås til 775,3 mrd. kroner, en nominell vekst på 8,7 pst. fra 2010.

Skatteanslagene for 2011 ble oppjustert i nasjonalbudsjettet 2012, bl.a. på grunn av høyere vekst i innbetalingene av merverdiavgift, arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk enn tidligere anslått. Etter at nasjonalbudsjettet 2012 og Gul bok for 2012 ble ferdigstilt, er det kommet ny informasjon om skattelikningen for 2010 og skatte- og avgiftsinngangen i 2011. Den nye informasjonen tilsier samlet sett økte anslag for statens skatte- og avgiftsinntekter i 2011.

Tallene for selskapslikningen viser at de utliknede skattene fra foretak økte kraftig fra 2009 til 2010 og betydelig mer enn lagt til grunn i nasjonalbudsjettet 2012. Også utliknet skatt fra personlige skattytere steg noe mer enn lagt til grunn. Derimot har inntektene fra avgifter utviklet seg noe svakere enn ventet. Den nye informasjonen tilsier at anslaget for innbetalte skatter i 2011 settes opp med om lag 15 mrd. kroner i forhold til anslaget for 2011 i nasjonalbudsjettet 2012.

Målt som andel av BNP for Fastlands-Norge har selskapsskattene steget fra et nivå tilsvarende 1,5–2 pst. av fastlands-BNP fram til 1990 til rundt 4 pst. av fastlands-BNP, jf. figur 2.1. I 2009 holdt andelen seg på knapt 4 pst. av BNP for Fastlands-Norge, til tross for finanskrisen. Etterskuddsskattene steg ytterligere til et rekordhøyt nivå tilsvarende 4,2 pst. av fastlands-BNP i 2010. Noe av oppjusteringen av etterskuddsskattene er knyttet til høyere skatter fra skipsfartsnæringen enn forutsatt. Den frivillige oppgjørsordningen for rederiene innbrakte om lag 1,3 mrd. kroner bokført i 2011, mot tidligere anslått 0,7 mrd. kroner. Skatteinntektene fra kraftforetak viser betydelig vekst med om lag 4 mrd. kroner. Fullstendig informasjon om næringsfordelingen av etterskuddsskattene vil først foreligge når Statistisk sentralbyrå publiserer skattestatistikk for foretak i løpet av desember 2011.

I forbindelse med utviklingen av det nye skatteregnskapet SOFIE har Skattedirektoratet til utprøving en løsning som gir samme periodisering i skatteregnskapet og statsregnskapet. Endringen innebærer at det periodiske oppgjøret for statens og folketrygdens andel av skatteinngangen blir inntektsført i samme regnskapsperiode (måned) i statsregnskapet som i skatteregnskapet. Tidligere har inntektsføringen i statsregnskapet blitt gjort med en måneds etterslep. Siden ordningen fortsatt er under utprøving, er endringen ikke innarbeidet i nysalderingen for 2011. Under forutsetning av at Skattedirektoratets erfaringer med uttestingen er gode, vil løsningen bli satt i permanent drift og innarbeidet i statsregnskapet for 2011. Siden desember ikke er en forfallsmåned for skatt vil en evt. teknisk omlegging ha begrenset helårsvirkning for statsregnskapet for 2011. Det vil bli gitt en nærmere omtale av en evt. omlegging, samt beløpsmessig omfang, i statsregnskapet for 2011.

Skatter og avgifter fra petroleumsvirksomhet

Betalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt) fra petroleumsvirksomheten i 2011 anslås til 209,6 mrd. kroner. Anslaget er 39,8 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett. Oppjusteringen må ses i sammenheng med at gjennomsnittlig olje- og gasspris hittil i år har vært høyere enn lagt til grunn.

Innbetalte avgifter fra petroleumsvirksomheten anslås å utgjøre 3,8 mrd. kroner i 2011, dvs. 0,3 mrd. kroner lavere enn anslått i saldert budsjett. Nedjusteringen skyldes at anslagene for arealavgift og CO2-avgift er satt ned med hhv. 0,2 mrd. kroner og 0,1 mrd. kroner.

Anslagene for betalte skatter og avgifter er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år, utliknet skatt for 2010 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre har merket seg at regjeringens anslag for skatteinngangen har vært underestimert hvert eneste år siden 2006, samlet med ca. 70 mrd. kroner. Estimatene som er lagt frem i denne proposisjon viser at skatteinngangen for 2011 ligger an til å bli ca. 28 mrd. kroner høyere enn anslått da budsjettet ble vedtatt høsten 2011. Når regjeringen i løpet av seks år bommer på skatteinngangen med nesten 100 mrd. kroner er det grunn til å se nærmere på forutsetningene for anslagene.

Disse medlemmer vil påpeke at slike store avvik kan undergrave tilliten til budsjettprosessen. Disse medlemmer vil understreke viktigheten av at Finansdepartementet har best mulig analyser både av skatteinngangen og andre anslagsposter, slik at statsbudsjettet blir vedtatt på mest mulig riktig grunnlag.