Statsbudsjettets samlede skatte- og avgiftsinntekter
fra fastlandsøkonomien i 2011 anslås til 775,3 mrd. kroner, en nominell
vekst på 8,7 pst. fra 2010.
Skatteanslagene for 2011 ble oppjustert i nasjonalbudsjettet
2012, bl.a. på grunn av høyere vekst i innbetalingene av merverdiavgift,
arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk enn tidligere anslått. Etter
at nasjonalbudsjettet 2012 og Gul bok for 2012 ble ferdigstilt,
er det kommet ny informasjon om skattelikningen for 2010 og skatte-
og avgiftsinngangen i 2011. Den nye informasjonen tilsier samlet
sett økte anslag for statens skatte- og avgiftsinntekter i 2011.
Tallene for selskapslikningen viser at de utliknede
skattene fra foretak økte kraftig fra 2009 til 2010 og betydelig
mer enn lagt til grunn i nasjonalbudsjettet 2012. Også utliknet
skatt fra personlige skattytere steg noe mer enn lagt til grunn. Derimot
har inntektene fra avgifter utviklet seg noe svakere enn ventet.
Den nye informasjonen tilsier at anslaget for innbetalte skatter
i 2011 settes opp med om lag 15 mrd. kroner i forhold til anslaget
for 2011 i nasjonalbudsjettet 2012.
Målt som andel av BNP for Fastlands-Norge har selskapsskattene
steget fra et nivå tilsvarende 1,5–2 pst. av fastlands-BNP fram
til 1990 til rundt 4 pst. av fastlands-BNP, jf. figur 2.1. I 2009
holdt andelen seg på knapt 4 pst. av BNP for Fastlands-Norge, til
tross for finanskrisen. Etterskuddsskattene steg ytterligere til
et rekordhøyt nivå tilsvarende 4,2 pst. av fastlands-BNP i 2010.
Noe av oppjusteringen av etterskuddsskattene er knyttet til høyere
skatter fra skipsfartsnæringen enn forutsatt. Den frivillige oppgjørsordningen
for rederiene innbrakte om lag 1,3 mrd. kroner bokført i 2011, mot
tidligere anslått 0,7 mrd. kroner. Skatteinntektene fra kraftforetak
viser betydelig vekst med om lag 4 mrd. kroner. Fullstendig informasjon
om næringsfordelingen av etterskuddsskattene vil først foreligge
når Statistisk sentralbyrå publiserer skattestatistikk for foretak
i løpet av desember 2011.
I forbindelse med utviklingen av det nye skatteregnskapet
SOFIE har Skattedirektoratet til utprøving en løsning som gir samme
periodisering i skatteregnskapet og statsregnskapet. Endringen innebærer
at det periodiske oppgjøret for statens og folketrygdens andel av
skatteinngangen blir inntektsført i samme regnskapsperiode (måned) i
statsregnskapet som i skatteregnskapet. Tidligere har inntektsføringen
i statsregnskapet blitt gjort med en måneds etterslep. Siden ordningen fortsatt
er under utprøving, er endringen ikke innarbeidet i nysalderingen
for 2011. Under forutsetning av at Skattedirektoratets erfaringer med
uttestingen er gode, vil løsningen bli satt i permanent drift og
innarbeidet i statsregnskapet for 2011. Siden desember ikke er en
forfallsmåned for skatt vil en evt. teknisk omlegging ha begrenset
helårsvirkning for statsregnskapet for 2011. Det vil bli gitt en nærmere
omtale av en evt. omlegging, samt beløpsmessig omfang, i statsregnskapet
for 2011.
Betalte direkte skatter (ordinær skatt og særskatt)
fra petroleumsvirksomheten i 2011 anslås til 209,6 mrd. kroner.
Anslaget er 39,8 mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett. Oppjusteringen må
ses i sammenheng med at gjennomsnittlig olje- og gasspris hittil
i år har vært høyere enn lagt til grunn.
Innbetalte avgifter fra petroleumsvirksomheten anslås
å utgjøre 3,8 mrd. kroner i 2011, dvs. 0,3 mrd. kroner lavere enn
anslått i saldert budsjett. Nedjusteringen skyldes at anslagene
for arealavgift og CO2-avgift er satt ned med hhv. 0,2 mrd. kroner
og 0,1 mrd. kroner.
Anslagene for betalte skatter og avgifter er
bl.a. basert på innbetalingene så langt i år, utliknet skatt for
2010 og pris- og produksjonsutviklingen hittil i år.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at regjeringens anslag for skatteinngangen
har vært underestimert hvert eneste år siden 2006, samlet med ca.
70 mrd. kroner. Estimatene som er lagt frem i denne proposisjon
viser at skatteinngangen for 2011 ligger an til å bli ca. 28 mrd.
kroner høyere enn anslått da budsjettet ble vedtatt høsten 2011.
Når regjeringen i løpet av seks år bommer på skatteinngangen med
nesten 100 mrd. kroner er det grunn til å se nærmere på forutsetningene
for anslagene.
Disse medlemmer vil påpeke at
slike store avvik kan undergrave tilliten til budsjettprosessen. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at Finansdepartementet
har best mulig analyser både av skatteinngangen og andre anslagsposter,
slik at statsbudsjettet blir vedtatt på mest mulig riktig grunnlag.