Søk
Søk i saker og publikasjoner fra Stortinget og regjeringen og redaksjonelle artikler tilbake til 1996. For historiske saker, se eget søk.
Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
*) Referatet er ennå ikke korrekturlest.
Innstilling frå utanriks- og forsvarskomiteen om Samtykke til ratifikasjon av konvensjon om oppretting av ein internasjonal kravskommisjon for Ukraina og inngåing av avtale om deltaking i styringskomiteen for spesialtribunalet for Ukraina (Innst. 361 S (2025–2026), jf. Prop. 89 S (2025–2026))
Presidenten []: Etter ønske fra utenriks- og forsvarskomiteen vil presidenten ordne debatten slik: 3 minutter til hver partigruppe og 3 minutter til medlemmer av regjeringen.
Videre vil det – innenfor den fordelte taletid – bli gitt anledning til inntil ti replikker med svar etter innlegg fra medlemmer av regjeringen, og de som måtte tegne seg på talerlisten utover den fordelte taletid, får også en taletid på inntil 3 minutter.
Morten Kolbjørnsen (FrP) [] (ordfører for saken): Jeg vil takke en enstemmig komité for å stå sammen om innstillingen i denne saken. Her samtykker Stortinget til ratifikasjonen av konvensjonen om oppretting av en internasjonal kravkommisjon for Ukraina og til norsk deltagelse i styringskomiteen for spesialtribunalet for Ukraina.
Generalforsamlingen i FN har i flere resolusjoner slått fast at Russland må holdes ansvarlig for sine brudd, og har pekt på behovet for nasjonal og internasjonal strafforfølging av de skyldige, for rettferdighet for ofrene og for å etablere en internasjonal kompensasjonsmekanisme for Ukraina.
Det har vært en bred politisk støtte fra Norge til Ukraina siden starten av Russlands aggresjon mot Ukraina. Norge har også konsekvent fordømt de russiske bruddene på folkeretten. Vi registrerer videre at konvensjonen ikke medfører behov for noen endringer i norsk lov eller forskrift og ikke har direkte påvirkning på norske borgere eller næringsliv.
Fremskrittspartiet er av den klare oppfatning at den russiske stat og enkeltpersoner må stilles til ansvar for sine handlinger.
Kamilla Bjerkholt Karlsen (A) []: Hva gjør verden når et stort land angriper et mindre land og ødelegger liv, byer og framtid? Midt i Europa ligger det flere utbombede områder etter eksplosjoner ingen av oss kan overse. Midt i Europa er takene på byggene vekk, og vinduene er knust. Midt i Europa ligger familiebilder strødd i hus der det en gang bodde helt vanlige familier.
Saken som ligger til behandling i dag, er ikke bare fine ord. Den viser handlekraft og skaper håp om at den dagen krigen i Ukraina blir slutt, vil det få konsekvenser – ikke bare økonomiske, men også juridiske – og Norge har blitt bedt om å delta.
Det ene verden skal gjøre, er å etablere en internasjonal kravkommisjon som skal registrere skadene av livsverk som ble støv på en natt, av takene og vinduene som er knust, av hjemmene til familiene som ikke kan bo der lenger. En kravkommisjon skal si: Ja, dette skjedde. Ja, noen er ansvarlige. Ja, dette skal dokumenteres.
Det andre verden skal gjøre, er å opprette et spesialtribunal, en domstol for dem som både planla og satte i gang aggresjonen mot Ukraina. I internasjonal strafferett finnes det nemlig et hull. Det er mye enklere å strafforfølge krigsforbrytelser enn å holde toppledere ansvarlig for selve beslutningen om å starte en ulovlig angrepskrig. Derfor støtter Arbeiderpartiet å være med på å bygge en rettssal for akkurat dette. Vi er glade for at partiene på Stortinget er helt enige.
Norge skal ikke endre lover eller kreve noe fra vanlige folk i denne saken. Det vi skal gjøre, er å bidra med støtte, penger og legitimitet. Vi skal være med på det store spleiselaget som sier at grenser betyr noe, folkerett betyr noe, og mektige land kan ikke bare ta andre land uten at det får konsekvenser.
I saken som ligger foran oss i dag, brukes ord som ratifikasjon, folkerettslig bindende avtaler og jurisdiksjon, men under de ordene ligger det egentlig noe mer menneskelig: frykten for at hvis ingen holdes ansvarlig for det som har skjedd, kan det samme skje igjen.
Peter Frølich (H) [] (komiteens leder): Jeg vil takke saksordføreren og også representanten Karlsen for et veldig godt innlegg.
Russlands invasjon av Ukraina er et av verdenshistoriens klareste brudd på folkeretten. Det er en invasjon som er utført på en måte som åpenlyst bryter mot den internasjonale humanitærretten, på utallige måter og i utallige tilfeller. Alle rettskafne og rettferdighetssøkende mennesker vet inderlig godt at Russland mangler all moralsk og juridisk legitimitet for sine handlinger. Invasjonen er bygget på systematisk løgn, og krigsforbrytelsene er massive og dokumenterbare. Ikke bare det: De er også innrømmet åpenlyst av mange russiske soldater og myndighetspersoner.
Russland står ansvarlig for utallige henrettelser av krigsfanger, store massakrer av sivile, tortur og umenneskelig behandling, voldtekter av sivile i alle aldre, ned til spedbarnsalder, bombing av sivile områder og sivil infrastruktur, bortføring og deportasjoner, inkludert av tusenvis av barn, vilkårlige arrestasjoner, destruksjon av kulturarv, plyndring og en lang rekke forbudte metoder for krigføring. Dette er bare noe. Listen fortsetter.
Etter andre verdenskrig forsøkte verden å sette et eksempel for all ettertid, hvor de ansvarlige bak denne typen forbrytelser ble holdt strafferettslig ansvarlig. Det prinsippet må holdes i hevd. Et samlet storting følger opp denne tradisjonen i dag. Dagens vedtak er et lite skritt på en lang og krevende ferd mot rettferdighet. Uansett hvor lang tid det vil ta, må vi aldri slippe målet av syne: sannhet og rettferdighet. Russland og de ansvarlige bak disse handlingene skal vite at de aldri kan unnslippe historiens dom, og den vil være hard.
Kirsti Bergstø (SV) []: Vi lever i en tid der folkeretten er under sterkt press. Stormakter i øst og vest viser total forakt for de spillereglene vi ble enige om etter andre verdenskrig, regler vi som et lite land er helt avhengig av at følges.
Russlands fullskalaangrep på Ukraina i februar 2022 var et tydelig brudd på FN-pakten. I årene som har fulgt, har vi sett gjentatte og målbevisste angrep på ukrainsk infrastruktur for å ramme sivile. Det er hevet over enhver tvil at Russland med sin brutale krig i Ukraina bryter krigens folkerett.
Den internasjonale straffedomstolen startet tidlig med en effektiv og systematisk etterforskning av Russlands mange krigsforbrytelser, men siden Russland ikke har ratifisert Kampala-tillegget, har ikke domstolen jurisdiksjon til å straffeforfølge selve angrepskrigen. Derfor er det så viktig, nødvendig og riktig at denne forbrytelsen håndteres av et eget organ. Enhver forbrytelse mot FN-pakten og folkeretten må straffeforfølges. Det er den eneste måten å gjenopprette respekten globalt for internasjonale spilleregler, og det er det eneste rette overfor det ukrainske folk som gang på gang opplever urett.
For SV er det åpenbart at et land som starter en ulovlig krig, som bryter krigens folkerett, også skal betale krigsskadeerstatning. Oppretting av en kravkommisjon er et viktig skritt på veien dit. Like viktig er det for å sikre oppreisning for det ukrainske folk – for familier som har mistet hjemmene sine, bedrifter som har gått konkurs, kommuner som har fått broer, veier, kraftanlegg og sykehus ødelagt. Ofrene må få sin erstatning. Det har en praktisk betydning fordi alt må bygges opp igjen, men rapportering av tap og erstatning handler om mer enn det. Det handler om rettferdighet og oppreisning for hele det ukrainske samfunnet.
Jeg vil rette en stor takk til regjeringen og til utenriksministeren for å ha vært en av initiativtakerne til både kravkommisjonen og spesialtribunalet. Norge skal stå opp for folkeretten. I denne saken har regjeringen virkelig gjort nettopp det.
SV støtter fullt ut ratifisering av konvensjonen om oppretting av en internasjonal kravkommisjon for Ukraina og norsk deltakelse i styringskomiteen for spesialtribunalet. Det mener vi er viktig og en god modell, som også kan brukes flere steder.
Bjørnar Moxnes (R) []: Russlands angrep på Ukraina strider klart mot folkeretten. Selv om det fra enkelte hold ute i samfunnet framstilles nærmest som et selvforsvar, er det ingen tvil om at aggressoren er Russland, og offeret for aggresjonen er Ukraina. Det er viktig at vi støtter forsvarskampen mot angrepskrig uansett hvem det er som går til krig.
Rødt fremmet et forslag den 31. januar 2023 om å støtte opprettelsen av et spesialstribunal for aggresjonsforbrytelsen mot Ukraina. Bakgrunnen for forslaget som vi fremmet for tre år siden, var nettopp aggresjonsforbrytelsen. Og siden det ikke har vært noen ratifisering i Russland av ICC, Den internasjonale straffedomstolen, var det ikke mulig å trekke inn Putin for ICC. Derfor trengs et spesialtribunal for å stille dem til ansvar, ikke minst fordi å være ansvarlig for å bryte forbudet mot angrepskrig, aggresjonsforbrytelsen, ikke er like enkelt å etterforske, ettergå og straffe som øvrige krigsforbrytelser.
Dette var bakgrunnen for forslaget vi la fram. Vi er veldig glad for at Norge har vært tydelige i tiden etter i støtten til opprettelsen av en internasjonal kravkommisjon og også deltakelse i styringskomiteen for spesialtribunalet for Ukraina. Dette handler om å stille de ansvarlige til ansvar. Det er i seg selv viktig for ofrene for angrepskrigen, og naturligvis kan det ha en preventiv effekt at man ikke kommer unna å gå til krig i strid med folkeretten fordi man vil bli holdt ansvarlig i ettertid.
Det er to siktemål med dette forslaget og vedtaket, og det er viktig at Stortinget står samlet bak dette forslaget.
Dette initiativet kom fra Ukraina. De har bedt om støtte fra land verden rundt til å få et rettsoppgjør og få holdt det russiske lederskapet ansvarlig for både angrepsforbrytelsen og andre krigsforbrytelser. Jeg er derfor glad for at vi som storting, samlet, stiller oss bak dette, og at Norge også tar en lederrolle i arbeidet i med å få stilt Russland til ansvar for sine forbrytelser.
Jonas Andersen Sayed (KrF) []: KrF støtter ratifikasjonen av begge avtalene som blir behandlet i dag. Det er bra at et samlet storting står bak dette.
Russland startet denne krigen. Det er ikke en påstand, det er et faktum. Likevel finnes det i dag ingen domstol som kan dømme dem som tok beslutningen om å gå til angrepskrig mot nabolandet. Det hullet tar vi et stort skritt mot å tette i dag.
Så er det en kravskommisjon. Den skal sikre at det er Russland som må betale for de enorme ødeleggelsene av krigen – ikke europeiske skattebetalere, men de som faktisk står bak ødeleggelsene.
Jeg vil samtidig løfte en bekymring. Den første tiden etter fullskalainvasjonen i februar 2022 snakket vi om en rettferdig og varig fred. Nå hører vi stadig oftere bare varig fred. Den lille endringen er ikke uskyldig. Vi ønsker alle fred i Ukraina, og ingen mer enn ukrainerne selv, men skal en fred være varig, må den være rettferdig, og skal den være rettferdig, må noen bli stilt til ansvar.
Nettopp derfor er vedtakene våre i dag også et sterkt signal til Putin, at den som starter en angrepskrig, ikke skal komme styrket ut av den, og at aggresjon ikke skal lønne seg – ikke militært, ikke økonomisk og ikke med tiden på sin side. Det er det denne saken handler om, at det som ble gjort mot Ukraina, ikke bare skal bli visket ut når forhandlingsbordet blir dekket, at freden – den dagen den kommer – ikke blir bygd på fullstendig straffrihet.
Statsråd Åsmund Aukrust []: Tusen takk for veldig mange gode innlegg, som på en veldig fin måte illustrerer hva dette handler om. Komiteens leder sa det veldig tydelig: Dette handler om sannhet og rettferdighet. Vi må gjøre det vi kan for å støtte ukrainernes frihetskamp.
Opprettelsen av en internasjonal kravskommisjon for Ukraina og norsk deltakelse i spesialtribunalet for Ukraina er viktige milepæler i vårt arbeid for å holde Russland ansvarlig for aggresjonen som foregår midt i Europa. Dette er sentrale mekanismer for å holde Russland ansvarlig, og det er bra og viktig at de er etablert av Europarådet. Med en kravskommisjon får ofrene i Ukraina muligheten til å fremme erstatning for de massive tapene og skadene de er påført. Spesialtribunalet skal straffeforfølge russiske militære og politiske ledere for aggresjonsforbrytelsen.
Norge fordømmer konsekvent Russlands alvorlige brudd på folkeretten og støtter Ukraina i deres forsvarskamp. At Russland blir holdt økonomisk ansvarlig, er avgjørende for å sikre en varig og rettferdig fredsløsning. Der er jeg helt enig i det Sayed sa i sitt veldig gode innlegg. Dette handler om rettferdighet. Det handler om Ukraina, men – som også Kirsti Bergstø veldig godt sa – det handler også om oss selv. Det handler om oss alle. Ved å holde Russland ansvarlig for folkerettsbruddet i dag kan vi være med og forebygge folkerettsbrudd i framtiden. Det er ingen tvil om at Ukrainas forsvarskamp også er vår kamp, og alvorlige brudd på folkeretten må møtes med tydelige reaksjoner. Etableringen av en kravskommisjon og spesialtribunalet er nettopp en slik reaksjon.
Norge har deltatt i kjernegruppen av land som har drøftet muligheten for straffeforfølgelse av de ansvarlige for Russlands aggresjon mot Ukraina. For Norge har det vært viktig og avgjørende at tribunalet skal være i tråd med folkeretten, ha bred legitimitet og komplementere det arbeidet som gjøres i andre domstoler, som f.eks. Den internasjonale straffedomstolen.
Jeg synes det er utrolig bra, og så utrolig riktig og fint, at Stortinget igjen står samlet om vår støtte til Ukraina. Så vidt jeg vet, er Norge det eneste parlamentet i Europa – vi er 169 representanter – der alle sammen står bak alle viktige initiativ for å være med og forsvare Ukraina. La oss ta vare på det nå som vi nærmer oss en ny stortingssesjon.
Presidenten []: Flere har ikke bedt om ordet til sak nr. 1.