Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Utdanning

Her finner du de nyeste sakene om hovedtemaet utdanning. For å finne eldre saker velg sakstype eller et av undertemaene.

Foto: Paul Sigve Amundsen/Samfoto/NTB scanpix.

Temaet omfatter saker om etterutdanning, fagskoler, folkehøgskoler, friskoler, førskolelærerutdanning, kompetansesentre, krl-faget, kunnskapsløftet, læremidler, lærerutdanning, lærlinger, minoritetsspråklige, nasjonale prøver, NOKUT, opplæringsloven, rådgivningstjeneste, skoleskyss, Statens lånekasse for utdanning, studentsamskipnader, Utdanningsdirektoratet, utenlandsstudier, VOX m.m.

Saker og spørsmål fra Utdanning

  • Interpellasjon fra Alfred Jens Bjørlo (V) til finansministeren

    Interpellasjon nr. 42 (2023-2024)

    Oversendt regjeringen: 17.09.2024

    Besvart: 15.10.2024 av næringsminister Cecilie Myrseth

    Rette vedkommende: Næringsministeren

    Om statsråden meiner Draghi-rapporten er relevant for Noreg, og om kva følger rapporten bør få for prioritering av og langsiktig satsing på forsking og utvikling innan nøkkelteknologiar i Noreg

  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 3 (2024-2025)

    Oversendt regjeringen: 09.10.2024

    Besvart: 24.10.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

    Om hvordan statsråden vil legge til rette for at kulturskolens kraft og kompetanse kan bidra til en mer praktisk skole, bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.-10. trinn

  • Interpellasjon fra Mudassar Kapur (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 32 (2024-2025)

    Oversendt regjeringen: 04.03.2025

    Besvart: 18.03.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

    Om hvordan statsråden mener at grendeskoletillegget vil bidra til bedre utdanning for elever i storbyene, og om vil det komme konkrete forslag før sommeren som vil bidra til å styrke storbyenes mulighet å satse på alle elever, og spesielt barn i levekårsutsatte områder.

  • Muntlig spørsmål fra Erna Solberg (H) til statsministeren

    Muntlig spørsmål

    Datert: 12.11.2025

    Besvart: 12.11.2025 av statsminister Jonas Gahr Støre

    Å ha en regjering der statsråder reiser rundt og later som om man ikke må gjøre omstillingen som man samtidig står på talerstolen her og sier at man må gjøre, det synes jeg faktisk er et veldig dårlig lederskap av dette landet. Når man har de omstillingene som kommunene står i i dag, er det første man måtte forvente, at regjeringens medlemmer faktisk stiller opp for dette og skjønner at de ikke bare kan skyve det problemet videre til andre. Ja, jeg kan skjønne at man kan være uenig i noen kritikkpunkter og slikt, men dette er helt systematisk. Det er helt systematisk at Arbeiderpartiet reiser rundt og kritiserer dette. Kunnskapsministeren kritiserte at Bodø måtte gjøre endringer i skolen for å komme i mål med budsjettet. I Trondheim kritiserte helseministeren de endringene som skjer, også innenfor budsjettet knyttet til eldreomsorg, som er helt nødvendige. Men det er én ting vi kan gjøre for å bidra til at kommunene får bedre handlingsrom, og det er raskt å gjennomføre forenklinger i regelverket knyttet til hvordan vi bruker ressurser. Vil regjeringen ta konkrete, raske initiativ – det ligger ingenting i statsbudsjettet – for større handlingsrom for kommunene?

  • Representantforslag om justering av fraværsreglene i videregående skole

    Dokument 8:32 S (2025-2026)

    Representantforslag fra stortingsrepresentantene Simen Velle, Line Marlene Haugen, Lill Harriet Sandaune, Helge André Njåstad, Joakim Myklebost Tangen og Julia Brännström Nordtug om justering av fraværsreglene i videregående skole

    Alminnelig sak | Komitébehandling
  • Spørretimespørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til kunnskapsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 13.11.2025

    Besvart: 19.11.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

    Spredt bosetning og levende distrikt har vært politisk prioritert i Norge for å sikre blant annet matproduksjon, beredskap og at vi tar hele landet i bruk. Gode tjenester til befolkningen, som barnehage, skole, kollektivtransport og kulturliv, er viktig for å sikre bolyst og tilflytting til distriktene. Bortfall av disse tjenestene, som nedleggelser av skoler, møter ofte stor folkelig motstand. Deler statsråden bekymringen for at skolenedleggelser i distriktene fører til sentralisering og nedbygging av lokalmiljø?

  • Representantforslag om en opptrappingsplan for flere politifolk

    Dokument 8:39 S (2025-2026)

    Representantforslag fra stortingsrepresentantene Finn Krokeide, Jon Engen-Helgheim, Anette Carnarius Elseth, Stian Storbukås, Kristoffer Sivertsen og Tor André Johnsen om en opptrappingsplan for flere politifolk

    Alminnelig sak | Komitébehandling
  • Spørretimespørsmål fra Mathilde Tybring-Gjedde (H) til kunnskapsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 20.11.2025

    Til behandling

    Regjeringen har gitt Utdanningsdirektoratet oppdrag om å lage læringsstøttende prøver som skal erstatte dagens nasjonale prøver. De nye prøvene skal kun gi informasjon om elevenes utvikling og ferdighetsnivå til den enkelte lærer, og ikke gi styringsinformasjon til andre. Kunnskapsministeren har samtidig uttrykt at de vil ha noe offentlig informasjon om elevenes utvikling, men det er uvisst hva. Kan statsråden redegjøre konkret for hvilken info hun mener samfunnet skal ha om elevenes og den enkelte skoles og kommuners resultater?