Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Utdanning

Her finner du de nyeste sakene om hovedtemaet utdanning. For å finne eldre saker velg sakstype eller et av undertemaene.

Foto: Paul Sigve Amundsen/Samfoto/NTB scanpix.

Temaet omfatter saker om etterutdanning, fagskoler, folkehøgskoler, friskoler, førskolelærerutdanning, kompetansesentre, krl-faget, kunnskapsløftet, læremidler, lærerutdanning, lærlinger, minoritetsspråklige, nasjonale prøver, NOKUT, opplæringsloven, rådgivningstjeneste, skoleskyss, Statens lånekasse for utdanning, studentsamskipnader, Utdanningsdirektoratet, utenlandsstudier, VOX m.m.

Saker og spørsmål fra Utdanning

  • Interpellasjon fra Alfred Jens Bjørlo (V) til finansministeren

    Interpellasjon nr. 42 (2023-2024)

    Oversendt regjeringen: 17.09.2024

    Besvart: 15.10.2024 av næringsminister Cecilie Myrseth

    Rette vedkommende: Næringsministeren

    Om statsråden meiner Draghi-rapporten er relevant for Noreg, og om kva følger rapporten bør få for prioritering av og langsiktig satsing på forsking og utvikling innan nøkkelteknologiar i Noreg

  • Interpellasjon fra Kari-Anne Jønnes (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 3 (2024-2025)

    Oversendt regjeringen: 09.10.2024

    Besvart: 24.10.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

    Om hvordan statsråden vil legge til rette for at kulturskolens kraft og kompetanse kan bidra til en mer praktisk skole, bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.-10. trinn

  • Interpellasjon fra Mudassar Kapur (H) til kunnskapsministeren

    Interpellasjon nr. 32 (2024-2025)

    Oversendt regjeringen: 04.03.2025

    Besvart: 18.03.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

    Om hvordan statsråden mener at grendeskoletillegget vil bidra til bedre utdanning for elever i storbyene, og om vil det komme konkrete forslag før sommeren som vil bidra til å styrke storbyenes mulighet å satse på alle elever, og spesielt barn i levekårsutsatte områder.

  • Representantforslag om justering av fraværsreglene i videregående skole

    Dokument 8:32 S (2025-2026)

    Representantforslag fra stortingsrepresentantene Simen Velle, Line Marlene Haugen, Lill Harriet Sandaune, Helge André Njåstad, Joakim Myklebost Tangen og Julia Brännström Nordtug om justering av fraværsreglene i videregående skole

    Alminnelig sak | Komitébehandling
  • Representantforslag om en opptrappingsplan for flere politifolk

    Dokument 8:39 S (2025-2026)

    Representantforslag fra stortingsrepresentantene Finn Krokeide, Jon Engen-Helgheim, Anette Carnarius Elseth, Stian Storbukås, Kristoffer Sivertsen og Tor André Johnsen om en opptrappingsplan for flere politifolk

    Alminnelig sak | Komitébehandling
  • Spørretimespørsmål fra Liv Gustavsen (FrP) til kunnskapsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 21.11.2025

    Besvart: 03.12.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

    Om hvordan statsråden vil sikre at videregående skoler blir trygge arenaer for elever og ansatte når fylkeskommunenes tiltak, som bortvisning, ikke hindrer ungdom i å bruke skoleområdet på kvelds- og nattetid, og barnevernet ikke i tilstrekkelig grad kobles på der det foreligger omsorgs- eller oppfølgingsbehov.

  • Muntlig spørsmål fra Simen Velle (FrP) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

    Muntlig spørsmål

    Datert: 26.11.2025

    Besvart: 26.11.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

    Mitt spørsmål går til forsknings- og høyere utdanningsministeren. De siste årene har verden utvilsomt fått se et mer selvhevdende Kina, og kinesiske myndigheter plasserer landet i en annen posisjon enn de før har stått i. Vi ser klart og tydelig at Kina har ambisjoner om å oppnå en annen status i verdenspolitikken enn de tradisjonelt har hatt. I takt med denne ambisjonen har kinesiske myndigheter vedtatt en rekke lover som vi nordmenn bør tenke nøye over. En av dem, etterretningsloven, som har fungert siden 2017, gir i mine øyne grunn til bekymring. I artikkel 7 i den nevnte loven står det at enhver organisasjon eller borger skal støtte, bistå og samarbeide med statlig etterretningsarbeid i henhold til lov. Loven er altså en forpliktelse for borgere, organisasjoner og institusjoner om å bistå kinesiske myndigheter med et bredt spekter av etterretningsarbeid. Dette er ikke noen konspirasjonsteori eller svartmaling. Dette er kinesisk lov. I lys av det finner jeg det svært merkelig at ca. 300 kinesiske statsborgere befinner seg i kongeriket og har tilknytning til våre høyere utdanningsinstitusjoner. De jobber med et bredt spekter av fagområder, til dels med fagområder vi må kunne si er av strategisk art. Vi er et lite og sårbart land, men vi trenger ikke å være naive. Fremskrittspartiet ser med stor bekymring på fremstøtene fremmede makter gjør via sine etterretningstjenester, og finner det merkelig at statsråden ikke har en tydeligere ambisjon eller klare retningslinjer for hvordan vi skal behandle forskere og studenter fra land vi ikke har et sikkerhetspolitisk samarbeid med. Jeg vil derfor spørre: Mener statsråden at det er sikkerhetsmessig forsvarlig at et stort antall kinesiske studenter og forskere er i Norge, når man tar Kinas krystallklare lojalitetskrav med i betraktning?