14.3 Presidentskapets merknader
Presidentskapet sluttet
seg i Innst. 499 S (2022–2023) til utvalgets forslag om å utvide
virkeområdet for tilbakebetalingsbestemmelsen, slik at den gjelder
generelt for ytelser mottatt fra Stortinget og at også den økonomiske
verdien av en naturalytelse kan kreves tilbake. Stortinget sluttet
seg til presidentskapets merknader i vedtaket 15. juni 2023.
Presidentskapet har
merket seg at andre hjemler for å kreve tilbakebetaling i lovverket
pålegger tilbakekreving når noen urettmessig har mottatt en ytelse. Presidentskapet mener at gode grunner
tilsier at det ikke bør være opp til administrasjonens og presidentskapets
skjønn om det skal kreves tilbake eller ikke. En regel som pålegger
tilbakekreving vil sikre likebehandling av representantene og imøtekomme
publikums forventning om at stortingsrepresentanter må følge de
samme reglene som er vanlige ellers i samfunnet. Folketrygdloven
har til sammenlikning i § 22-15 en streng regel om at krav om tilbakebetaling
skal fremsettes «med mindre særlige grunner taler mot det». Presidentskapet foreslår tilsvarende
formulering som i folketrygdloven. Relevante momenter i en vurdering
av om særlige grunner taler mot å kreve tilbake, er blant annet
graden av uaktsomhet, størrelsen på feilutbetalingen, hvor lang
tid det har gått og om feilen også skyldes Stortingets administrasjon.
Også deler av et feilutbetalt beløp kan kreves tilbake.
Presidentskapet foreslår
at loven får en nedre grense for hvilke beløp som skal kreves inn.
Til sammenlikning trenger ikke Nav å kreve inn beløp mindre enn
fire ganger rettsgebyret etter den ovenfor nevnte bestemmelsen i
folketrygdloven. Rettsgebyret er per i dag 1 314 kroner. Presidentskapet finner det naturlig at
den nedre grensen er den samme som etter folketrygdloven. Presidentskapet
foreslår videre at bestemmelsen, i likhet med folketrygdloven § 22-15,
fastsetter at tilbakekreving av beløp under den nedre grensen likevel
ikke kan unnlates dersom den som har fått utbetalingen eller noen
som opptrådte på vegne av mottakeren, har opptrådt forsettlig eller
grovt uaktsomt.
Presidentskapet foreslår
avslutningsvis noen justeringer i bestemmelsene om hvordan et tilbakebetalingskrav
kan dekkes eller inndrives. Bakgrunnen for dette er Stortingets
vedtakelse av ny innkrevingslov, jf. lov 25. april 2025 nr. 12 om
innkreving av statlige krav mv. Loven etablerer en mer helhetlig
prosess for utleggstrekk på tvers av ulike namsmyndigheter, der
det bare skal løpe ett, samordnet trekk mot en skyldner, som kan dekke
flere krav. Utleggstrekket skal bli enklere for arbeidsgiverne,
skyldnerne, kreditorene og etatene. Endringene medfører at dagens
bestemmelse om tilbakebetaling, som sier at Stortinget enten kan
kreve beløpet tilbake ved å avregne i fremtidige ytelser eller ved
å inndrive det etter skattebetalingsloven, bør endres. Presidentskapet foreslår at alternativet
med inndrivelse etter skattebetalingsloven ikke videreføres. Der det
skyldige beløpet ikke kan dekkes gjennom avregning mot fremtidige
ytelser fra Stortinget, må Stortinget eventuelt begjære utlegg hos
den alminnelige namsmannen. I den forbindelse foreslår presidentskapet å presisere at kravet
er tvangsgrunnlag for utlegg.