18. Merknader til lovbestemmelsene
Som det er redegjort for i punkt 1.1, foreslår
presidentskapet en ny lov til erstatning for den nåværende loven.
Dette til tross for at det materielle innholdet i nåværende lov
i stor grad videreføres. Loven har fått en ny systematikk og oppbygning,
og språket er modernisert. Loven har også fått enkelte nye bestemmelser, herunder
en formålsbestemmelse og en uttrykkelig hjemmel for behandling av
personopplysninger.
Til Lovens tittel
Loven endrer tittel fra «Lov om godtgjørelse
for stortingsrepresentanter» (stortingsgodtgjørelsesloven) til «Lov
om godtgjøring og andre ytelser til stortingsrepresentanter» (representantytelsesloven).
Den nye loven regulerer langt flere ytelser enn representantenes
faste godtgjøring, og lovens tittel reflekterer dette. Ordet «ytelse»
dekker, i tillegg til rene utbetalinger (for eksempel godtgjøring
og fratredelsesytelse), også refusjoner (for eksempel for utgifter
til reiser) og naturalytelser med økonomisk verdi (for eksempel
pendlerbolig).
Til kapittel 1 Innledende bestemmelser
Til § 1 Lovens formål
Bestemmelsen er ny, og gir uttrykk for lovens
målsettinger. Den vil være klargjørende for lovens brukere og et
hjelpemiddel ved tolkingen av de øvrige reglene i loven. Bestemmelsen
kan bidra til at begrunnelsen for ytelsene blir tydeligere i regelverket
og i praktiseringen av det.
Gjennom å beskrive lovens formål synliggjøres
det at ytelsene til stortingsrepresentantene skal sikre at alle som
blir valgt inn får mulighet til å utøve vervet på like vilkår uavhengig
av bosted og livssituasjon. I mange situasjoner innebærer det at
like tilfeller behandles likt, mens likhet i andre situasjoner oppnås
ved å utjevne forskjeller i forutsetningene for å kunne utøve vervet, for
eksempel geografisk avstand mellom hjemsted og Stortinget. Ytelsene
skal kompensere for kostnader representantene har ved å utføre vervet,
men ytelsene skal ikke dekke kostnader representantene også ville
hatt uten vervet som folkevalgt. Eksempler på ytelser som dekker
særskilte behov hos representantene, er pendlerboliger for representanter
som er pendlere og flytter fra andre deler av landet til Oslo. Et
eksempel på ytelser som kompenserer for kostnader som følger av
vervet, er dekning av reiseutgifter.
Det er også et formål med loven å bidra til
at Stortingets administrasjon kan forvalte ytelsene på en god måte.
En god forvaltning av ytelsene hviler i stor grad på at representantene
gir korrekte opplysninger, jf. forslagets § 28, men det er også
viktig at administrasjon har hjemler til å foreta kontroll i forkant
av en tildeling (på søknadstidspunktet) og at den kan gjennomføre
systematiske kontroller i etterkant av en tildeling. Et annet eksempel
er hjemmelen for å kreve tilbakebetaling dersom representanten har
fått en ytelse uten å ha krav på den, jf. forslagets § 32.
Til § 2 Definisjoner
Bestemmelsen viderefører den nåværende lovens § 1
tredje og fjerde ledd med noen endringer og tilføyelser.
Første ledd definerer hva en fast møtende vararepresentant
er. Bokstav a bygger på definisjonen
i nåværende lov § 1 tredje ledd og omfatter vararepresentanter som
møter for en stortingsrepresentant som trer ut av Stortinget fordi
vedkommende er utnevnt til statsråd, statssekretær eller politisk
rådgiver, jf. Grunnloven § 62 andre ledd. Sammenliknet med den nåværende
loven er representanter som møter for representanter som «er avgått
ved døden» tatt ut av definisjonen. Hvis en representant avgår ved
døden, tar vararepresentanten formelt sete som stortingsrepresentant.
Selv om det er sjelden, hender det at representanter «trer
ut» av Stortinget for å gjøre tjeneste i departementene, i utenrikstjenesten
eller bli medlem av Høyesterett. Bokstav b slår
fast at representanter som møter fast for representanter som trer
ut av Stortinget fordi de ikke lenger er i kategorien som kan «stille
til valg» etter Grunnloven § 62 første ledd, regnes som fast møtende vararepresentanter.
Andre ledd definerer
innkalte vararepresentanter til å være vararepresentanter som møter
for representanter som er innvilget permisjon. På den måten får
definisjonen frem at innvilgelse av permisjon er en forutsetning
for å innkalle vararepresentant.
Tredje ledd er nytt
sammenliknet med den nåværende loven og definerer begrepet «ytelser».
Ytelser kan være rene utbetalinger (for eksempel fast godtgjøring
og fratredelsesytelse), men også refusjoner (for eksempel av utgifter
til reiser) og naturalytelser med økonomisk verdi (for eksempel
pendlerbolig).
Til § 3 Utfyllende retningslinjer
Bestemmelsen gir én felles hjemmel for Stortingets presidentskap
til å gi utfyllende retningslinjer om ytelser som reguleres i loven.
Den nåværende loven har ingen slik felles hjemmel for retningslinjer,
men spesifikke hjemler i de ulike bestemmelsene. Bestemmelsen kan
ikke brukes som hjemmel for å gi retningslinjer om ytelser som ikke
reguleres i loven, for eksempel naturalytelser som bedriftshelsetjeneste,
prioritert barnehageplass, tilgang til digitale nyhetskilder mv.
Bestemmelser om slike ytelser kan imidlertid fastsattes i medhold
av andre hjemmelsgrunnlag, herunder Stortingets bevilgningsvedtak
og Stortingets forretningsorden § 9 a, om at presidentskapet innenfor
de rammer som er fastsatt av Stortinget har et overordnet ansvar
for administrative saker.
Til § 4 Delegering av
beslutningsmyndighet
Presidentskapets generelle hjemmel til å delegere beslutningsmyndighet
til direktøren i administrative saker står i Stortingets forretningsorden
§ 9 a. Samtidig er det fordelaktig at det fremgår direkte av loven
at myndighet etter loven kan delegeres. Bestemmelsen er følgelig
tatt inn av pedagogiske hensyn. I tråd med Stortingets forretningsorden
§ 9 b forutsettes det at viktige saker forelegges presidentskapet
selv om myndighet er delegert.
Til kapittel 2 Godtgjøring
Til § 5 Stortingets godtgjøringsutvalg
Første ledd viderefører den nåværende lovens
§ 2 andre ledd.
Lønnskommisjonen ble første gang oppnevnt av Stortinget
21. juni 1996, jf. Innst. S. nr. 282 (1995–1996). I Innst. 524 L
(2020–2021) ble det fremmet forslag om å endre lønnskommisjonens
navn til «Stortingets godtgjøringsutvalg» i gjeldende stortingsgodtgjørelseslov § 2,
i tråd med forslag fra et utvalg som var nedsatt for å utrede felles
prinsipper for godtgjøring til politikere på alle forvaltningsnivåer.
Etter første ledd første
og andre punktum oppnevner Stortingets presidentskap godtgjøringsutvalgets
leder og to andre medlemmer for fire år av gangen. Det fremgår av tredje punktum at utvalget er beslutningsdyktig når
alle medlemmer er til stede. Presidentskapet kan med hjemmel i fjerde punktum fastsette nærmere retningslinjer
om utvalgets virksomhet.
Andre ledd forplikter
utvalget til å vurdere nivået på godtgjøringen årlig, for deretter
å legge sin tilråding (forslag) frem for Stortingets presidentskap.
Dette fremgår i dag av retningslinjer for Stortingets godtgjøringsutvalg, vedtatt
av Stortingets presidentskap 3. juni 2021. Det fremgår av retningslinjene
at utvalget skal «begrunne sine beslutninger og herunder rapportere
om den relative utviklingen i godtgjørelsene i forhold til det generelle
lønnsnivået i Norge». Videre står det at den generelle lønnsutviklingen
er den mest relevante indikatoren for vurdering av endring i godtgjøringen,
men at utvalget bør ta hensyn til særlige samfunnsmessige utfordringer
når det er nødvendig. Utvalget skal i løpet av sin valgperiode rapportere
om ordninger og nivå for godtgjøringer i de nordiske landene.
Til § 6 Stortingsrepresentanters
godtgjøring
Bestemmelsen viderefører den nåværende lovens § 2
første ledd og § 3.
Grunnloven § 65 andre ledd fastsetter at representantene
skal ha godtgjørelse for «deltakelse i Stortinget» og at godtgjørelsen
skal bestemmes «ved lov».
Det følger av første ledd
første punktum at Stortinget i plenum fastsetter godtgjøringen
til stortingsrepresentantene, statsministeren og regjeringens medlemmer. Fastsettelsen
skjer etter innstilling fra Stortingets presidentskap på bakgrunn
av en årlig innstilling fra Stortingets godtgjøringsutvalg, jf.
merknader til forslagets § 5. Godtgjøringen fastsettes etter andre punktum som et årlig beløp.
Etter andre ledd har
Stortingets president samme godtgjøring som statsministeren. Det
følger av tredje ledd at øvrige representanter
i utgangspunktet har lik godtgjøring, men noen representanter har
tilleggsverv som gir høyere godtgjøring, jf. forslagets § 8.
Etter fjerde ledd utbetales
godtgjøringen med en tolvtedel hver måned. Siden representantene
ikke har ferie, får de utbetalt godtgjøring i alle årets tolv måneder.
Det samme gjør fast møtende vararepresentanter, jf. andre
punktum.
Til § 7 Innkalte vararepresentanters
godtgjøring
Bestemmelsen viderefører den nåværende lovens § 4.
Bestemmelsen regulerer de innkalte vararepresentantenes
godtgjøring. Med innkalte vararepresentanter menes personer som
møter for representanter som er innvilget permisjon, jf. definisjonen
i forslagets § 2 andre ledd. Første ledd første
punktum slår fast at innkalte vararepresentanter har krav
på samme godtgjøring som stortingsrepresentantene for de dagene
eller periodene de er innkalt til å møte i Stortinget. I tillegg
til godtgjøring for å møte, får de etter andre
punktum godtgjøring for nødvendige reisedager som faller utenom
de dagene vararepresentanten møter i Stortinget. Vilkåret er at
reisen til Stortinget varer mer enn seks timer og at det er nødvendig
å reise utenom de dagene vararepresentanten møter i Stortinget.
Det er praksis for at det gis godtgjøring for reisedagen når stortingsmøtet
varer så lenge at innkalt vararepresentant ikke kan reise hjem,
også der reisen ikke varer i seks timer.
Siden vararepresentanter noen ganger forventes
å være tilgjengelige for stortingsgruppen også utenom perioder det
er møter i plenum, er det hjemmel i andre ledd for
at Stortingets presidentskap etter søknad kan bestemme at vedkommende
beholder godtgjøringen også i perioder de ikke er innkalt til å
møte. Dette kan for eksempel være aktuelt i helger og andre fridager
mellom to innkallingsperioder av en viss varighet. Der en vararepresentant
har møtt i lengre tid, kan rimelighetsgrunner tale for at han eller
hun beholder godtgjøringen i en ferieperiode frem til oppstart i
ordinært arbeid. For vararepresentanter som møter for en representant som
er innvilget permisjon «inntil videre», vil godtgjøringen som hovedregel
løpe til siste møtedag før representanten tar sete igjen. Ved plenumsfrie
dager, helg eller ferie rett forut for representantens tilbakekomst, vil
vararepresentantens godtgjøring normalt stanses siste møtedag før
representanten tar sete.
Etter bokstav a kan
en vararepresentant beholde godtgjøringen selv om det ikke er møte
i plenum, når han eller hun møter for en representant som må antas
å fortsette sitt fravær også etter den aktuelle perioden. Eksempler
på situasjoner der det kan være aktuelt å beholde godtgjøringen
er under foreldrepermisjoner eller langvarige sykmeldinger. Dette
er mindre aktuelt i valgår ettersom Stortinget normalt ikke trer
sammen i september.
Etter bokstav b kan
en vararepresentant søke om å beholde godtgjøringen ut kalenderåret
selv om han eller hun bare er innkalt til og med siste møtedag før
jul. For å få innvilget søknaden, må vararepresentanten ha møtt
i minst to måneder i sesjonen og ikke hatt annen inntekt i den perioden
søknaden gjelder for.
Etter bokstav c kan
en vararepresentant søke om å beholde godtgjøringen «i andre særlige
tilfeller». Dette alternativet er ment å dekke situasjoner hvor
det ellers ville være urimelig å nekte vararepresentanten å beholde
godtgjøringen. I rimelighetsvurderingen skal det ikke legges vekt
på at vararepresentanten ikke har betalt arbeid å gå tilbake til.
Fortsatt godtgjøring skal ikke fungere som en generell kompensasjon
for manglende arbeidsinntekt, men kan innvilges hvis det er rimelig
at vararepresentanten får godtgjøring utenom den formelle innkallingstiden.
Innkalte vararepresentanters adgang til å søke fratredelsesytelse
er regulert i forslagets § 25 andre ledd.
Etter tredje ledd blir
innkalte vararepresentanters godtgjøring utbetalt minst én gang
per måned.
Til § 8 Tilleggsgodtgjøring
Bestemmelsen viderefører den nåværende lovens § 5.
Første ledd gir regler
om tilleggsgodtgjøring for første visepresident og for de øvrige
visepresidentene.
Andre ledd gir regler
om tilleggsgodtgjøring for lederne av Stortingets faste fagkomiteer.
Regelen om fungeringstillegg i andre ledd andre
punktum er for eksempel aktuell når en komitéleder har permisjon
fra Stortinget.
Til § 9 Forskudd på
godtgjøring
Bestemmelsen viderefører den nåværende lovens § 6.
Bestemmelsen kommer til anvendelse i «særskilte tilfeller»,
noe som betyr at representanten må begrunne sin søknad om forskudd
på godtgjøring. Vilkårene for innvilgelse og reglene for tilbakebetaling
er de samme som for ansatte i staten, det vil si at man skal se
hen til de til enhver tid gjeldende reglene i hovedtariffavtalene
i staten. Forskuddet skal som hovedregel tilbakebetales med et likt
beløp per måned. Tilbakebetalingstiden kan høyst være ett år for
forskudd på en måneds godtgjøring, og høyst to år for forskudd på
to måneders godtgjøring.
Presidentskapet kan gi Stortingets administrasjon myndighet
til å avgjøre saker etter denne bestemmelsen, jf. § 4.
Til § 10 Godtgjøring
ved permisjoner
Bestemmelsen viderefører den nåværende lovens § 7,
med noen språklige endringer.
Hovedregelen i første ledd innebærer
at representanten har rett til å beholde godtgjøringen i 14 dager, uavhengig
av permisjonens årsak. Bestemmelsen må ses i sammenheng med permisjonsreglene
i Stortingets forretningsorden § 5.
De alternative grunnlagene for å søke om å beholde godtgjøringen
ved permisjon ut over 14 dager er listet opp i andre
ledd. Opplistingen i bokstav a til d er uttømmende.
Bokstav a gjelder
permisjon på grunn av sykdom eller skade, og må ses i sammenheng
med bestemmelsen i Stortingets forretningsorden § 5 om at permisjon
normalt innvilges ved sykmelding. Kravet til sykmelding gjelder
både ved sykdom og ved skade. Bokstav b gjelder permisjon
innvilget på bakgrunn av at representanten skal delta på reise som
medlem av en delegasjon oppnevnt av Stortinget eller Stortingets
presidentskap. Eksempler her er den faste delegasjonen for arktisk
parlamentarisk samarbeid og Europarådets parlamentarikerforsamling
(PACE). Et eksempel på oppdrag etter bokstav
c er til FNs generalforsamling. Det er fast praksis at delegasjonen
til FNs generalforsamling oppnevnes av Kongen i statsråd. Et annet
eksempel er der en stortingsrepresentant får permisjon for å delta
på kurs i regi av Forsvarets høyskole. Etter bokstav
d kan Stortingets presidentskap etter søknad fra representanten
bestemme at representanten får beholde godtgjøringen under permisjon
innvilget av velferdsgrunner, men det må foreligge et «særlig tilfelle»
og godtgjøringen kan kun beholdes i en «tidsavgrenset periode».
Dette innebærer at adgangen til å beholde godtgjøringen under velferdspermisjon
er snevrere enn ved andre permisjoner. Stortingets forretningsorden
§ 5 regulerer ikke hva som kan være grunnlag for en velferdspermisjon,
men det er over tid etablert en omfattende og fast praksis som tar
utgangspunkt i det som gjelder for statsansatte. Det er lang praksis
for at representanter beholder godtgjøring helt eller delvis ved
velferdspermisjon. Presidentskapet kan likevel avslå slik søknad,
noe som for eksempel kan være aktuelt dersom representanten er innvilget
permisjon av velferdsgrunner for å sone fengselsstraff på grunn
av straffbare forhold mot Stortinget.
Tredje ledd klargjør
at reglene i staten gjelder «så langt [de] passer» når representantene
beholder godtgjøringen i forbindelse med innvilget foreldre-, svangerskaps-,
omsorgs-, adopsjons- og fødselspermisjon, samt permisjon ved barns
og barnepassers sykdom. Bestemmelsen er noe endret sammenliknet
med den nåværende lovens § 7 fjerde ledd. For det første er foreldrepermisjon
tatt med i opplistingen av hvilke permisjoner som gir rett til å
beholde godtgjøringen. For det andre er de direkte henvisningene
til folketrygdloven kapittel 14, arbeidsmiljøloven kapittel 12 og
reglene i Hovedtariffavtalen erstattet med en generell henvisning
til at representantene har rett til å beholde godtgjøringen etter
tilsvarende regler som for ansatte i staten, så langt de passer.
Begrunnelsen for dette er at de tre regelsettene ikke er likelydende
og at de regulerer ordninger som ikke fullt ut er forenlige med
vervet som stortingsrepresentant, for eksempel ammepermisjon og
gradert uttak av foreldrepenger med delvis permisjon og delvis arbeid. At
reglene gjelder så langt de passer, innebærer at det må vurderes
konkret hvilke deler av regelverket for ansatte i staten som er
anvendelige, og hvilke som ikke er forenlige med vervet. Dette gjelder
også for innkalte vararepresentanter i den perioden de er innkalt
for.
Til kapittel 3 Dekning av utgifter til reiser
Til § 11 Definisjon av
reisetyper
Bestemmelsen er ny. Formålet med bestemmelsen er
å definere de ulike reisetypene som stortingsrepresentanter kan
få dekket utgifter til. I bestemmelsen defineres reisetypene «tjenestereiser»,
«arbeidsreiser», «pendlerreiser» og «familiereiser». Terminologien
for besøksreiser for representantenes familie er endret til «familiereiser».
Bakgrunnen er at begrepet «besøksreiser» kan forveksles med pendlerreiser,
som i skattelovgivningen omtales som «besøksreiser til hjemmet for pendlere».
Det kan ikke utledes rettigheter til utgiftsdekning direkte
av definisjonene, da rettighetene knyttet til reisene fremgår av
egne bestemmelser.
Bestemmelsen er nærmere omtalt i innstillingens punkt
4.3 under «Definisjon av reisetyper i loven».
Til § 12 Generelt om
reiser
Bestemmelsen viderefører den nåværende lovens § 8,
med noen endringer. Bestemmelsen oppstiller krav som gjelder for
alle reisetyper.
Se nærmere omtale i innstillingens punkt 4.3
under «Generelt om reiser».
Overskriften endres
fra «generelt om reiseutgifter» til «generelt om reiser», for å
synliggjøre at bestemmelsen gjelder mer enn utgifter.
I første ledd første punktum er
det presisert at alle reiser som skal dekkes av Stortinget, må ha
sammenheng med utøvelsen av vervet som representant. Dette er en
lovfesting av praksis som i dag følges for alle typer reiser, men
som bare er direkte lovregulert i bestemmelsen om tjenestereiser.
I første ledd andre punktum fremgår
det at representantene skal dokumentere at reisen har sammenheng med
vervet. Bestemmelsen erstatter dagens retningslinje for reisedekning
§ 2 andre ledd, vedtatt av Stortingets presidentskap 15. november
2018. Det fremgår der at «Reiser skal dokumenteres så langt det
lar seg gjøre. Der dokumentasjon ikke kan fremskaffes redegjøres
det for årsak til dette i reiseregningen». Formålet med å kreve dokumentasjon
er at Stortingets administrasjon skal kunne etterprøve formålet
med reisen og at reisen faktisk er gjennomført. Representanten kan
dokumentere reisen med program, invitasjon, kontaktinformasjon eller
lignende, se merknadene til forslagets § 13 andre ledd om tjenestereiser.
For å dokumentere at pendlerreiser har sammenheng
med vervet, er det tilstrekkelig å skrive i reiseregningen at reise
mellom hjemsted og Oslo er i forbindelse med pendling. I plenumsfrie
perioder må det imidlertid fremgå av reiseregningen at oppholdet
i Oslo er relatert til vervet.
I andre ledd første punktum videreføres
den nåværende lovens § 8 tredje ledd om at representanten – for å
få dekket reisekostnader – må levere reiseregning snarest mulig
etter at reisen er gjennomført. Et hovedhensyn bak denne regelen
er å sikre en best mulig flyt og effektivitet i reiseoppgjørene
til representantene, men bestemmelsen har også til formål å gi grunnlag
for riktig innberetning til skattemyndighetene, samt å ivareta mer
overordnede budsjetthensyn. Skatteregelverket oppstiller krav til
reiseregning ved utgiftsrefusjon, blant annet at det skal opplyses
om reisens tid og sted samt dokumentasjon av utgifter. Det følger
av statens reiseavtaler at billigste reisemåte med offentlig kommunikasjon
ikke trenger dokumentasjon.
Kravet i andre ledd andre
punktum om at reiseregning skal leveres innen tre måneder
er en innstramming sammenliknet med gjeldende rett. Kravet gjelder
bare der Stortinget helt eller delvis har dekket kostnader direkte,
for eksempel der Stortinget har dekket enkelte utlegg, slik som
fly- og togreiser. Inntil utlegg som er betalt av Stortinget er
dokumentert med innlevert reiseregning, har den enkelte representanten
i realiteten utestående gjeld til Stortinget. Formålet med innstramningen er
å sikre at direkte utlegg gjøres opp raskt, siden det kan være krevende
å dokumentere og saksbehandle slike saker langt tilbake i tid. Dersom
reiseregning for slike kostnader ikke leveres, kan Stortinget kreve
trekk i fremtidige ytelser, jf. forslagets § 32. Straks dokumentasjon/reiseregning
er registrert og godkjent, refunderes beløpet.
Tredje ledd slår
fast at reiser etter en samlet vurdering skal foretas på den for
Stortinget hurtigste, rimeligste og mest miljøvennlige måten så
langt dette er forenlig med en effektiv og forsvarlig gjennomføring
av reisen. Denne ordlyden er inspirert av ordlyden i statens reiseavtaler.
Bestemmelsen innebærer at det ikke kun er kostnadseffektiviteten
for Stortinget som vil være gjenstand for vurdering, men at det
også kan tas hensyn til en effektiv og forsvarlig gjennomføring
av reisen for representanten. Tredje ledd representerer også et
rettslig grunnlag for at representantene kan ta miljøhensyn når de
bestiller og gjennomfører reiser. I retningslinjer til bestemmelsen
kan det gis utfyllende bestemmelser, for eksempel om at eventuelle
merkostnader må stå i et rimelig forhold til miljøgevinsten. Retningslinjene
kan også presisere at det kan tillates en høyere merkostnad dersom
miljøgevinsten er høy. Hvis vektlegging av miljøhensyn gir merkostnader,
må representanten etter andre punktum redegjøre
for dette i reiseregningen.
Til § 13 Tjenestereiser
Tjenestereiser er i forslagets § 11 første ledd
definert til å være «reiser som representantene gjennomfører som
ledd i utøvelsen av vervet», og det er presisert at arbeidsreiser
og pendlerreiser ikke regnes som tjenestereiser.
Bestemmelsen gir de overordnede reglene for
dekning av reiseutgifter for representanter som foretar tjenestereiser
i sammenheng med utøvelsen av stortingsvervet, innenlands og utenlands.
Det presiseres i første ledd at utgifter
som kan dekkes følger av bestemmelsene gitt i eller i medhold av
loven. Presidentskapet har hjemmel i forslagets § 3 til å gi retningslinjer
om reisedekning som utfyller lovens bestemmelser.
Tjenestereiser avgrenses mot reiser som hovedsakelig
er av privat art eller som ikke har sammenheng med vervet som stortingsrepresentant.
Det må foretas en konkret vurdering av om en reise er en tjenestereise
i hvert enkelt tilfelle. Reiser som ikke dekkes av Stortinget som
tjenestereiser, kan eksempelvis være reiser i forbindelse med verv
som representanten ikke har i kraft av å være stortingsrepresentant,
slik som styreverv vedkommende har hatt siden før han eller hun
ble stortingsrepresentant.
Hvis en tjenestereise skal dekkes av Stortinget,
må representanten dokumentere at reisens formål og innhold i hovedsak
er tjenesterelatert, jf. andre ledd.
Administrasjonen foretar en helhetsvurdering av hvorvidt det er
dokumentert at reisen er tjenesterelatert. Representanten kan for
eksempel dokumentere formålet med reisen med program, invitasjon,
e-post eller SMS, dersom dette er egnet til å beskrive tjenesteoppdraget.
Dersom det ikke er mulig å legge ved dokumentasjon,
skal det oppgis kontaktperson og kontaktinformasjon. Der det helt
unntaksvis ikke kan legges ved dokumentasjon om oppdraget, skal
det redegjøres for årsaken til dette i reiseregningen. Dette kan
for eksempel være aktuelt i situasjoner der oppdraget knytter seg
til gradert informasjon eller er strengt konfidensielt. Stortingets
administrasjon kontrollerer om reisen oppfyller vilkårene i lov
og retningslinjer. Den enkelte representant bekrefter ved innsending
av reiseregning at reisen er av en slik art at den gir rett til
utgiftsdekning.
Tredje ledd viderefører
at det på utenlandsreiser bare kan kreves dekning for legitimerte
utgifter til overnatting. For å få dekket overnattingsutgifter i
utlandet, må representanten vedlegge originalbilag fra overnattingsstedet
eller reisebyrå. Hvis originalbilag har gått tapt, må det dokumenteres
på annen måte hvilken utgift man har hatt.
I fjerde ledd videreføres
dagens bestemmelse om at reiser utenlands skal være godkjent. I første punktum slås det fast at tjenestereiser
utenlands i forbindelse med de faste parlamentarikerdelegasjonenes
virksomheter, skal være godkjent av delegasjonslederen. I andre punktum fremkommer det at andre
tjenestereiser utenlands skal være godkjent av Stortingets presidentskap. Den
største kategorien av andre tjenestereiser utenlands, er komitéreiser.
Det følger av Stortingets forretningsorden § 28 at komitéreiser
forutsetter presidentskapets samtykke. En annen type reiser er der
enkeltrepresentanter ønsker å reise alene eller i mindre grupper. Det
følger imidlertid av lang og fast praksis at utenlandsreiser som
ikke faller inn under Stortingets etablerte virksomhet, offisielle
delegasjoner, komitereiser eller delegasjonsreiser, i utgangspunktet
ikke dekkes av Stortinget. Presidentskapet har unntaksvis og i særlige
tilfeller gitt samtykke til dekning av utenlandsreiser der representanten
er invitert i kraft av et særlig verv, og reisen/arrangementet er
ansett som relevant for komiteen eller Stortinget. Eksempler på
dette har særlig omfattet presidentskapets medlemmer og komitéledere.
I femte ledd første
punktum videreføres bestemmelsen om at reiseutgifter til ledsagere
som hovedregel ikke dekkes. Stortingets presidentskap kan etter
søknad beslutte at slike utgifter likevel kan dekkes helt eller
delvis når det er nødvendig at ledsageren er med. Etter dagens praksis
kan presidentskapet innvilge søknad om dekning av reiseutgifter
for ledsager, først og fremst til medlem av Stortingets presidentskap,
når representanten har fått invitasjon, med ledsager, til å besøke
en annen stat eller delta i møte i internasjonal regi. Dette kan
også omfatte reiser i forbindelse med arrangement av større betydning
utenlands eller innenlands, slik som middag med et statsoverhode
eller regjering og Nobelmiddag. Videre når Stortinget eller et av
Stortingets organer er vert for en gjest som er invitert med ledsager.
Ledsager på tjenestereiser kan også være nødvendig for representanter
med funksjonsnedsettelse som har behov for assistanse for å kunne
gjennomføre reisen.
Det er kun faktiske utgifter som dekkes, og
det gis ikke kompensasjon for tapt arbeidsinntekt for ledsager.
I sjette ledd videreføres
bestemmelsen om at representanter som må ha barn under ett år med
på reisen, kan få dekket nødvendige merutgifter til barnetilsyn
eller reise- og oppholdsutgifter for én barnepasser. Det er en forutsetning
at reisen er nødvendig for at representanten skal kunne utføre sine
kjerneoppgaver som stortingsrepresentant. Stortingets presidentskap
beslutter i så fall at slike utgifter dekkes. Dersom det foreligger
særlige grunner, kan tilsvarende utgifter dekkes selv om barnet
er over ett år. Tapt arbeidsinntekt for ledsager dekkes ikke.
Representantenes reiseutgifter for å delta i
gravferd, det vil si begravelser eller bisettelser og minnestund, dekkes
som tjenestereise, jf. sjuende ledd.
Representantene må selv vurdere om deltakelse har tilknytning til vervet
som stortingsrepresentant, og dette anses bekreftet ved innsending
av reiseregning.
Dagens bestemmelse om at det kan gis forskudd
på utgifter til tjenestereiser etter tilsvarende regler som for ansatte
i staten, videreføres i åttende ledd.
Stortingets administrasjon har myndighet til å innvilge slikt reiseforskudd.
Presidentskapets merknader er omtalt i punkt
4.3 under «Tjenestereiser».
Til § 14 Arbeidsreiser
Arbeidsreiser er i forslagets
§ 11 andre ledd definert til å være «representantenes reiser mellom
hjemsted eller pendlerbolig og Stortinget».
Den nåværende lovens § 10 gjelder både arbeidsreiser
og pendlerreiser. Disse to typene reiser reguleres i lovforslaget
i to ulike bestemmelser, slik at dagens § 10 første, andre, femte
og sjette ledd videreføres her. For pendlerreiser vises det til
merknadene til forslagets § 17.
Bestemmelsen er nærmere omtalt i innstillingens punkt
4.3 under «Arbeidsreiser».
Overskriften endres
fra «utgifter i forbindelse med fravær fra hjemmet» til «arbeidsreiser»
for å tydeliggjøre hva bestemmelsen regulerer.
I første ledd slås
det fast at Stortinget anses som fast arbeidssted for representantene.
Hovedregelen etter andre punktum er at
utgifter til reiser mellom Stortinget og hjemsted eller en pendlerbolig
ikke dekkes. Dette er privatreiser, som representantene må dekke
selv.
Representanter som har sitt hjemsted mer enn
40 kilometer fra Stortinget, får dekket reisekostnader til og fra
Stortinget ved tiltredelse og fratredelse og ved sesjonsåpning og
sesjonsavslutning, jf. andre ledd.
I tredje ledd er
det presisert at ved sykdom eller skade kan representantene få dekket
særlige utgifter til transport til og fra Stortinget. For slik utgiftsdekning kreves
det at sykdommen eller skaden er dokumentert. Dette vil først og
fremst være aktuelt dersom representanten ville ha blitt sykmeldt
dersom vedkommende ikke hadde fått slik transport. Bestemmelsen
vil i hovedsak gjelde ved skader i støtte- og bevegelsesorganene (bruddskader),
det vil si i situasjoner der representanten kan utøve sitt verv
hvis for eksempel utgifter til drosje blir dekket. Det vil bare
være aktuelt med dekning av utgifter som overstiger representantens
ordinære utgifter til transport til og fra Stortinget. Stortingets
presidentskap kan delegere beslutningsmyndighet til Stortingets administrasjon,
jf. forslagets § 4.
I fjerde ledd videreføres
bestemmelsen om at representantene, ved permisjon på grunn av sykdom,
skade eller velferdsgrunner, kan få dekket reiseutgifter for én reise
fra Stortinget eller pendlerbolig til hjemsted eller annet innenlands
oppholdssted og derfra tilbake til Stortinget igjen. Annet innenlands
oppholdssted kan være et behandlings- eller rekreasjonssted eller
et annet sted representanten oppholder seg i forbindelse med permisjonen.
Det følger av forslagets § 3 at Stortingets
presidentskap kan gi utfyllende retningslinjer om ytelsene som reguleres
i loven. Av pedagogiske årsaker presiseres det likevel i femte ledd at det kan dekkes utgifter
til andre arbeidsreiser enn unntakene som fremgår av loven, der det
er fastsatt av presidentskapet i retningslinjer. I dag er det i
retningslinjene gitt unntak fra hovedregelen slik at utgifter til
arbeidsreiser likevel kan dekkes ved sene møter, hasteinnkalling
til møter som ledd i den parlamentariske virksomheten eller når
reisen skyldes ekstraordinære forhold i arbeidet.
I sjette ledd videreføres
dagens bestemmelse om at ved bruk av egen bil dekkes kilometergodtgjøring
etter satsene for tjenestereiser i staten.
Til § 15 Familiereiser
Familiereiser er i forslagets § 11 fjerde ledd
definert til å være «reiser mellom hjemsted og Oslo for representantenes
familiemedlemmer».
Bestemmelsen viderefører den nåværende lovens § 12
med enkelte mindre endringer.
Bestemmelsen er nærmere omtalt i innstillingens punkt
4.3.
Overskriften endres
fra «utgifter til besøksreiser for representantens familie» til
«familiereiser». Formålet med familiereisene er at familie skal
kunne besøke representanten i Oslo. Reise dekket til Oslo skal ikke
inngå som en del av en privat reise til et annet sted innen- eller utenlands.
I bestemmelsens første
ledd første punktum videreføres ordningen med at representanter
kan få dekket utgifter til reise mellom representantens hjemsted
og Oslo for hustandsmedlemmer. Hvem som regnes som husstandsmedlemmer,
går frem av første ledd andre punktum.
Av første ledd tredje punktum går det
frem at også barn som har et annet bosted enn representanten, kan
få dekket utgifter til reise mellom barnets hjemsted og Oslo. Aldersgrensen
for barn det dekkes reiseutgifter for, endres fra «under 18 år»
i den nåværende loven, til «kalenderåret barnet fyller 18 år». Aldersgrensen
gjelder både for barn som er husstandsmedlemmer og egne barn med
annet bosted. Endringen gjøres for å harmonisere aldersgrensen med
øvrige aldersgrenser i loven.
I andre ledd første punktum videreføres
bestemmelsen om at inntil to familiereiser per berettiget person per
år dekkes. Kravet til avstand mellom representantens hjemsted og
Oslo for rett til reisedekning er 40 kilometer. I andre
punktum videreføres bestemmelsen om at representanter som
har omsorg for barn alene, kan få dekket reiseutgifter for ledsager
for barnet. Aldersgrensen for barnet endres fra «inntil det fyller
tolv år» til «til og med kalenderåret barnet fyller tolv år».
I bestemmelsens tredje
ledd endres perioden for beregning av møtetid for at innkalte
vararepresentanter skal få rett til dekning av familiereiser fra
«seks måneder eller mer i løpet av et kalenderår» til «seks måneder
eller mer i løpet av tolv måneder». En slik periode ivaretar formålet
med bestemmelsen bedre, da vilkår knyttet til kalenderår kan få
uheldige utslag.
For alle reiser etter bestemmelsen dekkes bare
direkte reiseutgifter, ikke utgifter til kost og overnatting.
Til kapittel 4 Ytelser til representanter
som pendler
Til § 16 Pendlerboliger
Bestemmelsen regulerer vilkårene for tildeling
av Stortingets pendlerboliger. Første ledd fastsetter
hovedvilkåret, og angir at tildeling av pendlerbolig forutsetter at
representanten har skattemessig bosted etter særregelen for stortingsrepresentanter
mv. i skatteloven § 3-5. Det innebærer at representanten må oppfylle
de ulike kravene i skatteloven § 3-5 om minst 40 kilometers avstand
til Stortinget, om «fullverdig bolig» og om å disponere boligen
gjennom et reelt eie- eller leieforhold på alminnelige vilkår. Vilkåret
om skattemessig bosted innebærer også at den nærmere reguleringen
i forskrift til skatteloven vil være avgjørende for om en representant vil
kunne tildeles pendlerbolig, for eksempel når det gjelder adgangen
til utleie av boligen på hjemstedet, og muligheten til å kunne tildeles
pendlerbolig etter å ha flyttet ut av Oslo-området under stortingsperioden.
Vilkårene etter skatteloven § 3-5 må være oppfylt både
når det søkes om pendlerbolig og i perioden pendlerboligen disponeres.
Dersom en representant i løpet av perioden ikke lenger oppfyller
vilkårene om skattemessig bosted, vil en tildelt pendlerbolig kunne
trekkes tilbake. Se også her merknaden til § 32 om krav om tilbakebetaling
av urettmessige ytelser. Hvorvidt vilkårene etter skatteloven § 3-5
er oppfylt, vil avgjøres av skattemyndighetene, og om nødvendig
må den enkelte representant avklare eventuelle tvilsspørsmål knyttet
til oppfyllelse av vilkårene med disse.
Det følger av første punktum at
presidentskapet etter søknad «kan» tildele representanter pendlerbolig, og
pendlerbolig vil som hovedregel bli tildelt når vilkårene er oppfylt.
Vilkåret innebærer imidlertid at representanter ikke har et rettskrav
på pendlerbolig. I særlige tilfeller vil en søknad kunne avslås
selv om grunnvilkåret om skattemessig bosted er oppfylt, for eksempel
der ordningens formål og omgåelseshensyn tilsier dette.
Andre ledd viderefører
tidligere vilkår om at en representant som disponerer annen bolig
innenfor avstandskravet, ikke kan tildeles pendlerbolig. I slike
tilfeller vil ikke representanten ha et reelt behov for pendlerbolig. Andre og tredje punktum presiserer når
en representant anses for å disponere en annen bolig. Dette til være
tilfelle der en representant gjennom et eie- eller leieforhold står
fritt til daglig å bruke hele eller deler av boligen. Også boformer
som eksempelvis leie av rom i et bofellesskap vil dermed være til
hinder for å kunne bli tildelt pendlerbolig. Hvis representantens
bolig er leid ut når det søkes om pendlerbolig, kan representanten tildeles
pendlerbolig, jf. andre punktum. Etter fjerde punktum kan presidentskapet
i særlige tilfeller gjøre unntak fra kravet om at leieforholdet
må være etablert på søknadstidspunktet. Denne unntaksadgangen er ment
å fange opp særlige situasjoner, som at en representant etter å
ha blitt tildelt pendlerbolig, arver en bolig som ligger innenfor
avstandskravet.
Etter tredje ledd kan
presidentskapet stille nærmere vilkår for disponering av pendlerbolig.
Slike vilkår vil eksempelvis kunne omfatte krav til representantens rapportering
av hvordan pendlerboligen er benyttet, forbud mot å låne ut eller
leie ut pendlerboligen og regler om utflytting.
Til § 17 Pendlerreiser
Den nåværende lovens § 10 gjelder både pendlerreiser
og arbeidsreiser. Disse to typene reiser skilles i to ulike bestemmelser
slik at dagens § 10 tredje og fjerde ledd videreføres her. Avstandskravet
mellom representantens hjemsted og Stortinget er 40 km i kjørelengde. For
arbeidsreiser vises det til merknadene til § 14.
Første ledd regulerer
pendlerreiser og viderefører stortingsgodtgjørelsesloven § 10 tredje
ledd. Representanter som har sitt hjemsted mer enn 40 kilometers
kjørelengde fra Stortinget, kan få dekket utgifter til reise til og
fra Stortinget eller pendlerboligen og representantens hjemsted
inntil én gang per uke. Det er bare reiseutgifter som dekkes. Det
innebærer at det ikke dekkes utgifter til kost.
Det er et vilkår for å få dekket utgifter til
pendlerreiser at representanten har pendlerbolig (fra Stortinget
eller privat). Representanter som har sitt hjemsted mer enn 40 kilometer
fra Stortinget, men som velger å ikke ha pendlerbolig har ikke krav
på utgiftsdekning etter bestemmelsen. Disse representantenes reiser
til Stortinget omfattes av § 14 om arbeidsreiser. Dette innebærer ingen
realitetsendring av dagens praksis.
Etter første ledd andre
punktum får representanter med barn under 18 år som bor på
hjemstedet, dekket utgifter til inntil én ekstra hjemreise per uke.
Den ekstra pendlerreisen dekkes til og med det kalenderåret barnet
fyller 18 år.
Det er tatt inn et nytt tredje
punktum som åpner for at det i særlige tilfeller kan gjøres
unntak fra aldersgrensen. Eksempler på slike tilfeller kan være
særlige omsorgsoppgaver eller alvorlig sykdom i hjemmet. Bestemmelsen
tilrettelegger for at representanter med særlige behov kan være
til stede i hjemmet, men også for at søknader om å få innvilget
permisjon fra vervet kan unngås.
I første ledd fjerde punktum videreføres
bestemmelsen om at innkalte vararepresentanter som er innkalt for
en kortere periode enn en hel uke, ikke får dekket pendlerreiser.
Bestemmelsen om ytterlige en pendlereise i uker med
helligdag på tirsdag onsdag eller torsdag videreføres i andre ledd. Representanter som allerede
har rett til to pendlerreiser per uke på grunn av barn under 18
år, får ikke ytterligere pendlerreise i uker med helligdag.
I tredje ledd videreføres
at Stortingets presidentskap i særlige kan tilfeller utvide antall
pendlerreiser per uke. Koronapandemien viste at det kan oppstå helt
særegne situasjoner hvor det er behov for ytterligere fleksibilitet og
utvidelse av antall pendlerreiser.
I fjerde ledd er
det presisert at lovens bestemmelser om reisedekning også gjelder
pendlerreiser så langt det passer. Det følger av § 14 (arbeidsreiser)
sjette ledd at det ved bruk av egen bil dekkes kilometergodtgjøring etter
satsene for tjenestereiser i staten.
Se punkt 5.3 for presidentskapets merknader
til bestemmelsen.
Til § 18 Utgifter til
flytting
Bestemmelsen viderefører og utvider den nåværende
lovens § 11.
Bestemmelsens første ledd fastslår
at representanter kan få dekket nødvendige utgifter til flytting.
Det dekkes flytteutgifter én gang mellom hjemsted og pendlerbolig og
én gang mellom pendlerbolig og hjemsted. Antallet flyttinger som
dekkes gjelder den sammenhengende perioden en representant er innvalgt,
og ikke per valgperiode. Det er ikke et vilkår at flyttingen skjer
til en av Stortingets pendlerboliger.
At Stortingets pendlerboliger er møblerte, får
følger for hvilke utgifter som kan anses «nødvendige». Det som dekkes,
er utgifter til et normalt flyttevolum for pendlere. Utgifter til
flytting fra kontoret på Stortinget dekkes ikke.
Bestemmelsen er utvidet geografisk slik at det
ikke kun dekkes flytteutgifter til pendlerbolig i Oslo kommune.
Pendlerboligen må ligge innenfor en avstand på 40 kilometers kjørelengde
fra Stortinget.
Andre ledd slår fast
at innkalte vararepresentanter ikke får dekket flyttekostnader.
I tredje ledd fremgår
det at kostnader ved flytting mellom pendlerboliger som hovedregel
ikke dekkes av Stortinget. Dersom representanten må bytte pendlerbolig
etter krav fra Stortinget, for eksempel på grunn av rehabilitering,
bekoster imidlertid Stortinget flytteutgifter.
Se punkt 5.3 for presidentskapets merknader
til bestemmelsen.
Til kapittel 5 Andre ytelser
Til § 19 Feriepenger til
innkalte og fast møtende vararepresentanter
Bestemmelsen viderefører den nåværende lovens § 14.
Bestemmelsen er nærmere omtalt i innstillingens punkt
10.1.
Første ledd fastslår
at innkalte vararepresentanter og fast møtende vararepresentanter
som trer ut av Stortinget mellom 1. januar og 30. juni, får feriepenger
på siste ordinære utbetalingsdag før Stortingets forhandlinger avbrytes
i juni og at feriepengene gis etter satsene som gjelder for ansatte
i staten. Feriepengene er for tiden tolv prosent av opptjent feriepengegrunnlag
siste år. Feriepengene beregnes på grunnlag av den mottatte godtgjøringen
i det foregående kalenderåret.
Stortinget vedtok 28. november 2023 på bakgrunn av
Innst. 39 L (2023–2024) fra Stortingets presidentskap om lov om
endringer i stortingsgodtgjørelsesloven (avvikling av ordningen
med pendlerdiett og ordningen med feriepenger for avtroppende representanter)
å oppheve ordningen med feriepenger for faste stortingsrepresentanter
som trer ut av Stortinget etter valg og fast møtende vararepresentanter
som trer ut mellom 1. juli og 31. desember. Begrunnelsen for endringen
var at disse representantene først mottok godtgjøring i tolv måneder
og deretter feriepenger beregnet på grunnlag av godtgjøring for
det samme året.
Andre ledd regulerer
tilfeller der valgte stortingsrepresentanter trer ut av Stortinget
utenom valg, eller innvilges permisjon ut valgperioden. Bestemmelsen
brukes i praksis sjelden, men for slike tilfeller gjelder de samme regler
som for fast møtende vararepresentanter som trer ut av Stortinget.
Tredje ledd gjelder
for innkalte vararepresentanter som etter beslutning av Stortingets
presidentskap beholder godtgjøringen i perioden etter at Stortinget
har avbrutt forhandlingene i juni, jf. forslagets § 7 andre ledd.
Disse mottar først feriepenger i januar påfølgende år, ettersom
de mottar alminnelig godtgjøring i denne perioden. Feriepengegrunnlaget
beregnes på grunnlag av godtgjøringen utbetalt i siste kalenderår,
inkludert eventuell fratredelsesytelse.
Stortingsrepresentanter som trer inn i regjeringen, har
ifølge fjerde ledd ikke krav på feriepenger.
Til § 20 Sykepenger
til fratrådte stortingsrepresentanter
Bestemmelsen er ny og første
ledd første punktum gir Stortingets presidentskap hjemmel
til å innvilge sykepenger til fratrådte stortingsrepresentanter
og fast møtende vararepresentanter som er sykmeldte på tidspunktet
de trer ut av Stortinget etter valg. Av bestemmelsens første ledd andre punktum fremgår det
at tilsvarende gjelder for fast møtende vararepresentanter som trer
ut av Stortinget i løpet av en valgperiode.
Bestemmelsen regulerer ikke forholdet mellom
den fratrådte representanten og Nav. Stortinget skal, i likhet med
det som gjelder for stortingsrepresentanter som er sykmeldt under
vervet, heller ikke kreve refusjon fra Nav for fratrådte stortingsrepresentanter
som gis rett til sykepenger fra Stortinget.
Bakgrunnen for bestemmelsen er at stortingsrepresentanter
som er sykmeldt på tidspunktet de trer ut av Stortinget normalt
ikke vil ha rett til sykepenger etter folketrygdloven. Det vises
til nærmere redegjørelse i innstillingens punkt 8.1. Formålet med
bestemmelsen er å være en sikkerhetsventil i slike tilfeller.
Det fremgår av bestemmelsens ordlyd at Stortingets presidentskap
«kan» innvilge sykepenger. Det innebærer at bestemmelsen ikke gir
representantene noe rettskrav på sykepenger selv om arbeidsuførheten
er dokumentert, og det vil følgelig være opp til presidentskapets skjønn
å vurdere om det er rimelig å innvilge sykepenger fra Stortinget.
Stortingets administrasjon forbereder søknader
til presidentskapet, og må vurdere bestemmelsene om rett til sykepenger
i folketrygdloven og hovedtariffavtalene i staten når det vurderes
hvorvidt sykepenger bør innvilges, hvor lenge ytelsen kan gis samt
nivået på ytelsen.
I andre ledd første punktum fremgår
det at sykepenger skal gis etter tilsvarende regler som for ansatte
i staten så langt det passer. Folketrygdloven og hovedtariffavtalene
i staten har bestemmelser om maksimalt antall dager sykepenger som
kan innvilges. Etter hovedtariffavtalene gjelder rett til full lønn
under sykdom i inntil 49 uker og fem kalenderdager, jf. hovedtariffavtalene § 18.
Arbeidsgiverperioden på 16 kalenderdager kommer i tillegg. Når arbeidstakeren
har hatt lønn under sykdom i til sammen 49 uker og fem kalenderdager
i løpet av de siste tre årene, opphører retten til lønn under sykdom.
I søknad til presidentskapet må det fremgå hvor mange dager representanten
har mottatt ytelser fra Stortinget under sykdom.
En særskilt problemstilling når det gjelder
beregning av antall sykedager for stortingsrepresentanter, knytter
seg til den parlamentariske virksomheten. Etter praksis i Stortinget
knyttes permisjoner til plenumssesjonene i Stortinget. Dette gjelder
også for sykepermisjoner. I tidsrommet mellom den tredje fredagen
i juni og den siste hverdagen i september er det i utgangspunktet
ingen møter i plenum, og representantene søker normalt ikke om sykepermisjon
i dette tidsrommet. Forhandlingene i Stortinget avbrytes etter Stortingets forretningsorden
§ 37 senest den tredje fredagen i juni, og i valgår avsluttes forhandlingene
da. En representant som har hatt permisjon grunnet sykdom i vårsesjonen, anses
normalt som representant med alle fullmakter når forhandlingene
avbrytes eller avsluttes i juni. Siden representantene normalt ikke
søker om permisjon gjennom sommeren, har Stortingets administrasjon ikke
nødvendigvis informasjon om hvorvidt vedkommende representant er
syk i perioden fra senest den tredje fredagen i juni og frem til
den siste hverdagen i september. Dette er bakgrunnen for at disse
dagene ikke skal telles med i antall sykepengedager.
Det fremgår av andre ledd
andre punktum at eventuelle sykepenger fra folketrygden og
arbeidsgiver skal trekkes fra sykepengene fra Stortinget. Stortingets
administrasjon vil ha hjemmel i forslagets § 29 til å innhente opplysninger
fra for eksempel Nav, Skatteetaten og arbeidsgiver for å kunne vurdere
hvorvidt vilkårene er oppfylt, og vil dermed ha hjemmel til å innhente
informasjon om vedkommende mottar sykepenger fra andre.
Det følger av tredje ledd
første punktum at den fratrådte representanten må dokumentere
arbeidsuførheten med legeerklæring. Sykepenger kan falle bort dersom
arbeidsuførheten ikke blir tilfredsstillende dokumentert, jf. bestemmelsens tredje ledd andre punktum.
I tilfeller der presidentskapet innvilger sykepenger «inntil
videre», vil det normalt være hensiktsmessig at administrasjonen
kan delegeres myndighet til å forlenge sykepengeperioden i det enkelte
tilfellet.
Sykepenger skal gis istedenfor eventuell fratredelsesytelse
eller omstillingsytelse. Dersom den fratrådte stortingsrepresentanten
blir frisk igjen, kan han eller hun søke om fratredelsesytelse og/eller
omstillingsytelse forutsatt at vilkårene for disse ytelsene er oppfylt.
Bestemmelsen gjelder ikke stortingsrepresentanter og
fast møtende vararepresentanter som blir langtidssykmeldt etter
at de har fratrådt. Disse kan ha rett til fratredelsesytelse i tre
måneder, men vil ikke oppfylle vilkåret for aktivitet når det gjelder
eventuell omstillingsytelse i ytterligere seks måneder. Han eller
hun vil da kunne ha rett til ytelser fra Nav.
Presidentskapets merknader til bestemmelsen
er inntatt i punkt 8.3.
Til § 21 Innkalte vararepresentanters
utgifter til barnepass
Bestemmelsen viderefører den nåværende lovens § 13.
Bestemmelsens første punktum gir
en snever adgang for innkalte vararepresentanter til å få dekket
reelle utgifter til barnepass. Eksempler på utgifter som kan dekkes
er mindre reisekostnader og betaling til barnepasseren. Hva og hvor
mye som skal dekkes, må avgjøres ut fra en rimelighetsvurdering
i det enkelte tilfelle. Andre punktum presiserer
at tapt arbeidsinntekt for barnepasseren ikke dekkes.
Til § 22 Ytelser til
etterlatte ved dødsfall
Bestemmelsen viderefører første og andre ledd
i § 19 i den nåværende loven med enkelte endringer.
Første ledd regulerer
utbetaling av godtgjøring til etterlatte etter stortingsrepresentanter
og fast møtende vararepresentanter som dør i løpet av valgperioden. Formålet
med bestemmelsen er å sikre etterlatte som ble økonomisk forsørget
av representanten. Ektefelle eller samboer, eller barn under 18
år dersom representanten ikke hadde ektefelle eller samboer, har
rett til å få utbetalt representantens godtgjøring for måneden representanten
døde og de tre påfølgende månedene. Dette er en lovfesting av dagens
praksis.
I andre ledd reguleres
dekning av utgifter til gravferd og minnesamvær. Det er presisert
at det dekkes faktiske utgifter på inntil 1 ganger folketrygdens
grunnbeløp. Det er den som er ansvarlig for gravferden som kan kreve
slik utgiftsdekning, jf. gravplassloven § 9. Eventuell dekning av
slike utgifter gjennom Stortingets forsikringsordninger skal gå
til fradrag i beløpet. Hvis Stortinget dekker slike utgifter direkte,
er utgiftsdekningen skattepliktig.
Tredje ledd pålegger
Stortinget å sørge for at stortingsrepresentanter har gruppelivsforsikring
tilsvarende som ansatte i staten. En gruppelivsforsikring gir erstatning
til etterlatte hvis en representant dør. Det er i andre
og tredje punktum presisert at tilsvarende gjelder for innkalte
vararepresentanter for den perioden han eller hun er innkalt for,
og for stortingsrepresentanter som er i regjering.
Til § 23 Yrkesskadeforsikring
og andre forsikringer
Bestemmelsens første ledd viderefører den nåværende
lovens § 19 fjerde ledd. Andre ledd er nytt.
Alle arbeidsgivere i Norge har plikt til å tegne
yrkesskadeforsikring for sine ansatte, jf. yrkesskadeforsikringsloven.
I tillegg er det for statens ansatte gitt regler om rettigheter
ved yrkesskade i hovedtariffavtalene i staten. Første
ledd sikrer at stortingsrepresentanter, slik som statsansatte,
har rett til ytelser ved yrkesskade. Det er iandre
og tredje punktum presisert at også innkalte vararepresentanter
for den perioden han eller hun er innkalt for og stortingsrepresentanter
som er i regjering, har rett til ytelser ved yrkesskade.
Andre ledd gir Stortinget
hjemmel for å tegne andre forsikringer enn yrkesskadeforsikring,
dersom dette er nødvendig for å sikre at representantene har en
helhetlig forsikringspakke som er tilpasset de særegenhetene som
er knyttet til å ha et verv som stortingsrepresentant.
Til § 24 Dekning av
reise- og overnattingsutgifter for innkalte vararepresentanter
Bestemmelsen viderefører den nåværende lovens § 10
første ledd tredje punktum og andre ledd i en egen bestemmelse som
regulerer reise og opphold for innkalte vararepresentanter.
I første punktum slås
det fast at en innkalt vararepresentant får dekket utgifter for
reise til og fra Stortinget dersom vedkommende har bosted mer enn
40 kilometer fra Stortinget. Bestemmelsen regulerer dekning av reiseutgifter
ved innkallingens start og slutt. For pendlerreiser vises det til
§ 17.
Normalt går reisen mellom vararepresentantens hjemsted
og Stortinget. Dersom vararepresentanten innkalles med kort frist,
kan det også dekkes utgifter fra et annet sted enn hjemstedet. Dette
gjelder også for eksempel studenter som bor et annet sted enn registrert hjemsted.
Innkalte vararepresentanter som bor mer enn
40 km i kjørelengde fra Stortinget kan enten få dekket overnatting
på hotell eller få tilbud om overnatting i Stortingets hybelleiligheter.
Det kan dekkes overnatting fra dagen før og til dagen etter innkallingsperioden
hvis dette er nødvendig av hensyn til møtetidspunkt og reisevei.
I andre punktum videreføres
dagens praksis med at det dekkes merutgifter til mat (kostgodtgjørelse)
ved overnatting på hotell. Det gis trekkfri sats tilsvarende som
for bolig uten kokemuligheter, som fastsettes årlig av skattemyndighetene.
Det skal gjøres fradrag for påspanderte måltider, også når måltider
er inkludert i hotellprisen. Begrunnelsen for at vararepresentanter
gis kompensasjon for merutgifter til mat ved overnatting på hotell
er at de i slike tilfeller ikke kan tilberede mat og derved får
økte kostnader. Bakgrunnen for at det ikke gis samme sats som for
hotellovernatting, er at innkalte vararepresentanter har tilbud
om å spise i stortingsrestauranten som har et bredt serveringstilbud,
herunder middagsservering mandag til torsdag.
Innkalte vararepresentanter som overnatter i
Stortingets hybelleiligheter, får ikke kompensasjon for merutgifter
til mat, på lik linje som representanter med pendlerbolig. Hybelleiligheter
og pendlerboliger er utstyrt med kjøkken, og representantene har
derfor ikke tilsvarende merutgifter som ved overnatting på hotell.
Til kapittel 6 Fratredelsesytelse og omstillingsytelse
Til § 25 Fratredelsesytelse
Bestemmelsen viderefører den nåværende lovens § 15,
med ett tillegg og noen språklige endringer.
Bestemmelsen er nærmere omtalt i innstillingens punkt
6.3.
Første ledd er nytt
og fastslår at formålet med fratredelsesytelsen er å sikre inntekt
for stortingsrepresentanter som ufrivillig blir stående uten inntekt
i en overgangsperiode. Det betyr at fratredelsesytelsen skal være subsidiær
til annen arbeidsinntekt eller ytelser som skal kompensere for bortfall
av denne (for eksempel inntekt under foreldrepermisjon). Det vil
være utenfor formålet med ordningen å søke om fratredelsesytelse
dersom man samtidig planlegger å slutte i arbeid for å ta ut full pensjon
når perioden med fratredelsesytelse er avsluttet. Første ledd klargjør
at en tidligere representant normalt ikke frivillig kan avstå fra
annen inntekt for i stedet å få fratredelsesytelse. En tidligere
representant vil for eksempel som hovedregel ikke frivillig kunne
utsette oppstartsdato i ny jobb eller utsette gjeninntreden i en stilling
han eller hun har permisjon fra. Samtidig er det ikke krav om å
takke ja til ethvert jobbtilbud, påta seg å sitte i lønnede styrer/utvalg,
eller ta oppdrag hvor det ville blitt betalt honorar. Etter en konkret
rimelighetsvurdering er det unntaksvis mulig for en tidligere representant
å få fratredelsesytelse mens han eller hun «områr seg», selv om
vedkommende har et jobbtilbud eller en stilling å gå tilbake til.
Et eksempel på dette kan være der representanten har behov for kompetanseheving før
tiltredelse i ny eller tidligere stilling. Dette vil være særlig
aktuelt der representanten har møtt på Stortinget i flere perioder
eller der det har vært stor utvikling innenfor aktuelt fagområde
mens vedkommende har vært representant. Det er en forutsetning at
kompetansehevingen ikke dekkes av arbeidsgiver.
Etter andre ledd første
punktum kan stortingsrepresentanter og fast møtende vararepresentanter
som etter valg ikke fortsetter på Stortinget, søke om fratredelsesytelse
i inntil tre måneder.
Bestemmelsen bruker formuleringen presidentskapet
«kan» innvilge en søknad om fratredelsesytelse. Formuleringen gir
ikke representanten krav på å få innvilget en søknad om fratredelsesytelse
dersom lovens vilkår er oppfylt, men det skal mye til for å avslå
en søknad. Ytelsen er ikke behovsprøvd mot formue, slik at det at
en representant har formue, vil ikke være grunnlag for avslag. Derimot
kan en søknad avslås dersom det vil virke urimelig å innvilge den,
for eksempel dersom søkeren er tiltalt eller dømt for straffbare
handlinger.
Det er ikke krav om at representantene dokumenterer
at de aktivt søker arbeid eller hever sin kompetanse i perioden
med fratredelsesytelse.
Det følger av andre ledd
andre punktum at også fast møtende vararepresentanter og innkalte
vararepresentanter som fratrer i valgperioden kan søke om fratredelsesytelse,
men for innkalte vararepresentanter er det et vilkår om tolv måneders
møtetid i én valgperiode. Etter tredje punktum kan
Stortingets presidentskap i særlige tilfeller etter søknad beslutte
at en innkalt vararepresentant skal få fratredelsesytelse i inntil
én måned også ved kortere møtetid. Ved vurderingen kan presidentskapet
blant annet legge vekt på møtetidens lengde og om det er ansatt
vikar i den innkalte vararepresentantens stilling. Det kan for eksempel
også være vararepresentanter som ikke har en stilling å gå tilbake
til.
Etter tredje ledd tilsvarer
ytelsen ordinær godtgjøring, men tilleggsgodtgjøring for verv etter
§ 8 og forhøyet godtgjøring til stortingspresidenten etter § 6 andre
ledd inngår ikke i ytelsen. Dette innebærer at fratredelsytelsen
er lik for alle som har vært stortingsrepresentant i minst tolv
måneder.
Fjerde ledd presiserer
at fast møtende og innkalte vararepresentanter ikke kan få ytelsen
for mer enn til sammen tre måneder i løpet av én og samme valgperiode.
Femte ledd må leses
i sammenheng med den nye bestemmelsen om sykepenger til fratrådte
stortingsrepresentanter i forslagets § 20. En representant som har mottatt
sykepenger, men blir frisk i perioden han eller hun ville hatt rett
til fratredelsesytelse, kan søke Stortingets presidentskap om fratredelsesytelse
for den resterende perioden ytelsen ville blitt gitt dersom vilkårene
for dette er oppfylt, jf. første punktum. Det
følger av andre punktum at perioden med
fratredelsesytelse forkortes med det antallet dager representanten
har mottatt sykepenger. Dette innebærer at fratredelsesytelsen ikke
kan forskyves i tid som følge av at vedkommende mottar sykepenger.
Dersom en representant som har fratrådt etter valg blir frisk 15. oktober,
kan vedkommende søke og få innvilget fratredelsesytelse fra sykepengene
opphører og inntil 31. desember.
Fratredelsesytelsen bortfaller dersom mottakeren har
bruttoinntekt fra stilling på minst 30 timer per uke. Ytelsen skal
ellers avkortes mot annen inntekt, men først når inntekt opptjent
i ytelsesperiodene samlet overstiger 0,1 ganger grunnbeløpet i folketrygden.
Det avkortes deretter krone for krone mot skattepliktige inntekter
nevnt i § 27 andre og tredje ledd.
Stortingets administrasjon gjennomfører, med hjemmel
i forslagets § 29, etterkontroll etter perioden med fratredelsesytelse
for å kontrollere at innrapportert inntekt samsvarer med faktisk
inntekt. Hvis etterkontrollen viser at en tidligere representant
har fått utbetalt for mye eller for lite, vil vedkommende få krav
om tilbakebetaling eller mulighet til å få etterbetalt for lite utbetalt fratredelsesytelse.
Fratredelsesytelse gir ikke grunnlag for opptjening av
pensjon etter stortings- og regjeringspensjonsloven, jf. Innst.
89 L (2011–2012) punkt 2.3.2. Se nærmere om begrunnelsen for dette
i Innst. 97 L (2011–2012) punkt 2.2.6. Fratredelsesytelse gir imidlertid
grunnlag for opptjening av alminnelige pensjonsrettigheter i folketrygden,
på samme måte som personinntekt ellers.
Til § 26 Omstillingsytelse
Bestemmelsen viderefører den nåværende lovens § 16,
med noen materielle og språklige endringer. Bestemmelsen endrer
tittel fra «etterlønn» til «omstillingsytelse», for å tydeliggjøre
at det er krav til aktivitet for å gjennomføre omstilling.
Bestemmelsen er nærmere omtalt i innstillingens punkt
6.3.
Første ledd er nytt
og fastslår at formålet med omstillingsytelsen er å sikre inntekt
for stortingsrepresentanter som ved fratredelse etter stortingsvalg
ufrivillig blir stående uten inntekt i en overgangsperiode. Det
vises til nærmere omtale av den tilsvarende bestemmelsen om fratredelsesytelse
i merknaden til forslagets § 25 første ledd.
For å kunne søke om omstillingsytelse er det
etter andre ledd krav om at representanten
eller den faste møtende vararepresentanten enten aktivt søker arbeid, starter
egen virksomhet eller hever sin kompetanse. Det er også mulig å
kombinere disse ved å for eksempel både studere og søke om nytt
arbeid. For å motta ytelsen på grunnlag av å starte egen virksomhet
eller kompetanseheving, kreves det at mottaker utøver en aktivitet som
øker sannsynligheten for å komme i inntektsgivende arbeid. Disse
vurderingskriteriene kan det være aktuelt å utdype nærmere i retningslinjer.
Aktiv arbeidssøking kan for eksempel dokumenteres gjennom å vedlegge
en bekreftelse på at jobbsøknad er mottatt hos en mulig arbeidsgiver,
dokumentere dialog med et rekrutteringsbyrå eller andre aktører
i arbeidslivet, eller meldekort til Nav. Kompetanseheving kan for
eksempel dokumenteres ved opptak til utdanningsinstitusjon eller kurs,
eventuelt dokumentasjon på faktisk deltakelse. Arbeid i forbindelse
med oppstart av egen virksomhet er et nytt grunnlag for å kunne
motta omstillingsytelse sammenliknet med den tidligere etterlønnsordningen, som
tydelig var avgrenset mot etablering eller ny oppstart av egen virksomhet.
Arbeidet med oppstart av virksomheten forutsettes å være representantens hovedbeskjeftigelse,
og ha som mål å etablere en varig virksomhet. Både etablering av
ny virksomhet og å starte opp igjen en tidligere etablert virksomhet
omfattes. Derimot omfattes ikke overtakelse av en eksisterende aktiv
virksomhet. Hvis det er flere som starter virksomhet sammen skal
den som får omstillingsytelse, ha en eierandel på over 50 prosent,
slik kravet er for mottakere av dagpenger som etablerer egen virksomhet.
Arbeidet kan for eksempel dokumenteres ved arbeidsplaner, stiftelsesdokumenter,
kontakt med relevante offentlige myndigheter og lignende.
Omstillingsytelsen er begrenset til maksimalt
seks måneder.
Det følger av tredje ledd
første punktum at det er et krav om ansiennitet for å motta
ytelsen, ved å ha vært valgt inn eller møtt fast sammenhengende
i minst to valgperioder. En valgperiode er fire år, og kravet om sammenhengende
perioder viser til de to foregående valgperiodene. Perioder hvor
man er valgt inn på Stortinget, men trådt ut av Stortinget fordi
en er blitt utnevnt til regjeringsmedlem eller statssekretær eller
ansatt som politisk rådgiver, medregnes, jf. Grunnloven § 62. Fast
møtende vararepresentanter oppfyller ifølge andre
punktum kravet om å ha møtt fast i minst to valgperioder dersom
varaperioden begynner i forbindelse med utnevning av regjering i
direkte sammenheng med et stortingsvalg. Etter tredje
punktum kan kravet om ansiennitet fravikes i særlige tilfeller.
Bestemmelsen vil kunne være aktuell for de som har vært fast møtende
vararepresentanter, for eksempel dersom varaperioden begynner tidlig
i stortingsperioden, men uten at endringen i regjeringens sammensetning
skjer direkte i tilknytning til et regjeringsskifte i sammenheng
med valget.
Fjerde ledd regulerer
nivået på ytelsen. Ytelsen tilsvarer ifølge første
punktum 66 prosent av den månedlige godtgjøringen. Tilleggsgodtgjøring
for verv etter § 8 og forhøyet godtgjøring til stortingspresidenten
etter § 6 andre ledd inngår ikke i ytelsen, jf. andre
punktum.
I femte ledd første punktum fremgår
det at en representant som har mottatt sykepenger etter § 20, men
blir frisk i perioden vedkommende ville hatt rett til omstillingsytelse,
kan søke Stortingets presidentskap om omstillingsytelse for den
resterende perioden ytelsen ville blitt gitt dersom vilkårene for
dette er oppfylt. Det følger av andre punktum at
perioden med omstillingsytelse forkortes med det antallet dager
representanten har mottatt sykepenger. Dette innebærer at omstillingsytelsen
ikke kan forskyves i tid som følge av at vedkommende mottar sykepenger.
Omstillingsytelsen bortfaller dersom mottakeren har
bruttoinntekt fra stilling på minst 30 timer per uke. Ytelsen skal
ellers avkortes mot annen inntekt, men først når inntekt opptjent
i ytelsesperiodene samlet overstiger 0,1 ganger grunnbeløpet i folketrygden.
Det avkortes deretter krone for krone mot skattepliktige inntekter
nevnt i forslagets § 27 andre og tredje ledd.
Omstillingsytelse gir, slik som fratredelsesytelse, ikke
grunnlag for opptjening av pensjon etter stortings- og regjeringspensjonsloven,
se nærmere omtale i merknad til § 25. Omstillingsytelse gir imidlertid
grunnlag for opptjening av alminnelige pensjonsrettigheter i folketrygden,
på samme måte som personinntekt ellers.
Til § 27 Bortfall og
avkorting
Bestemmelsen regulerer bortfall og avkorting
av fratredelsesytelse og omstillingsytelse, og tilsvarer langt på vei
den nåværende lovens § 18, men med enkelte endringer. Bestemmelsene
gjenspeiler prinsippet om at ytelsene skal være subsidiære til annen
arbeidsinntekt mv., eller ytelser som skal kompensere for bortfall
av denne, jf. første ledd i forslaget til § 25 og § 26.
Første ledd regulerer
bortfall av ytelsen i sin helhet. Fratredelsesytelse og omstillingsytelse
bortfaller dersom mottakeren opptjener bruttoinntekt fra stilling
på minst 30 timer per uke. Dette innebærer at ytelsene bortfaller
i sin helhet fra samme dato mottakeren begynner opptjening av arbeidsinntekt.
Dagens bestemmelse om at ytelsene også bortfaller dersom
mottakeren tar ut 80 prosent pensjonsinntekt eller mer, videreføres
ikke. Det vises til presidentskapets begrunnelse i punkt 6.3.
Andre ledd regulerer
avkorting mot annen inntekt opptjent i ytelsesperioden dersom mottaker
av ytelsene har inntekt som samlet overstiger 0,1 ganger grunnbeløpet
i folketrygden. Med «opptjener» menes at annen inntekt tidfestes
til den perioden den er opptjent, ikke til utbetalingstidspunktet.
Hvordan inntekt skal tidfestes, er ikke regulert uttrykkelig og
tydelig i den nåværende loven.
I bokstavene a-c listes det opp hvilke skattepliktige inntekter
opptjent i ytelsesperioden det skal avkortes mot. Listen er uttømmende.
Begrepet «skattepliktige» inntekter skal forstås på samme måte som
i skatteretten. Det gjør reglene klare og enklere å forstå, samt
gjør det mulig å kontrollere avkortingen.
Etter andre ledd bokstav
a skal det avkortes mot brutto arbeidsinntekt. Dette er en
videreføring av den nåværende loven.
Det følger av bokstav b at
det skal avkortes mot netto virksomhetsinntekt. I den nåværende
loven er ordlyden «næringsinntekt», men endringen innebærer ingen realitetsendring.
Virksomhetsinntekt fastsettes på årsbasis, noe som kan by på utfordringer
når det skal tidfestes hvor mye av den totale virksomhetsinntekten som
skal tilskrives ytelsesperioden. Det videreføres at beregning av
avkortingsbeløpet som hovedregel gjøres ved å fordele den totale
netto inntekten i året på tolv måneder og deretter avkorte forholdsmessig
for de månedene (eller del av en måned) den tidligere representanten
mottar fratredelses- eller omstillingsytelse.
Denne beregningsmåten kan gi enkelte uheldige
utslag, for eksempel for selvstendig næringsdrivende som utfører
sesongavhengig arbeid eller sesongavhengige tjenester, og der opptjeningen
ikke kan tilskrives ytelsesperioden. Dersom det vil virke særlig
urimelig med en forholdsmessig fordeling av årlig virksomhetsinntekt,
for eksempel der opptjeningstidspunktet klart er utenom ytelsesperioden,
skal det normalt ikke avkortes mot denne delen av virksomhetsinntekten.
Tilsvarende vil virksomhetsinntekt hvor opptjeningstidspunktet klart
kan tilskrives ytelsesperioden, normalt avkortes hele denne delen
av virksomhetsinntekten.
Det følger av bokstav c at
ytelsene avkortes mot kapitalinntekter i form av netto leieinntekter
fra fast eiendom og utbytte fra aksjer og andre selskapsandeler. Det er
nytt at det er positivt avgrenset hvilke typer kapitalinntekter
som det skal avkortes for. Det skal ikke avkortes mot andre typer
kapitalinntekter.
Avkorting for netto leieinntekter er etter dagens
lov praktisert slik at fradragsberettigede utgifter trekkes fra underveis,
i den grad man har oversikt over det. Dersom ikke alle utgifter
som kan trekkes fra har blitt trukket fra mens man har mottatt ytelsen,
kan dette rettes opp i ettertid, gjennom at den berettigede får
tilbakebetalt beløp som er avkortet for mye. I og med at bestemmelsen bruker
begrepet «skattepliktig» inntekt, vil dette håndteres likt som det
skattemessige, selv om avregning da noen ganger vil måtte håndteres
dels underveis og dels i ettertid. Ny lov viderefører denne praksisen.
Loven viderefører også dagens praksis med at leieinntekter som knytter
seg til en bestemt måned avkortes mot ytelsen vedkommende måned.
Utbytte fra aksjer og andre selskapsandeler vurderes imidlertid
mot ytelsesperioden som helhet hvis utbyttet først er opptjent innenfor ytelsesperioden.
Tredje ledd innebærer
at det skal avkortes mot brutto pensjonsinntekt som er utbetalt
for ytelsesperioden. Ytelsen skal avkortes for den delen av pensjonen
som gjelder ytelsesperioden, uavhengig av når pensjonen er utbetalt.
I praksis innebærer det at dersom pensjon utbetales for en hel måned,
men fratredelses- eller omstillingsytelse bare gis for en halv måned,
skal halvparten av pensjonsinntekten avkortes. Dette er en videreføring av
gjeldende rett.
Stortingets administrasjon gjennomfører med hjemmel
i forslagets § 29 etterkontroll etter perioden med omstillingsytelse
for å kontrollere at innrapportert inntekt samsvarer med faktisk
inntekt. Hvis etterkontrollen viser at en tidligere representant
har fått utbetalt for mye eller for lite, vil vedkommende få krav
om tilbakebetaling eller mulighet til å kreve etterbetalt for lite utbetalt
ytelse.
I fjerde ledd er
det presisert at feriepenger ikke avkortes ytelsen. Dette omfatter
både feriepenger etter forslagets § 19 og eventuelle feriepenger
fra andre arbeidsgivere.
I femte ledd videreføres
reguleringen i dagens lov om at inntekt opptjent i utlandet eller
i Norge fra internasjonal organisasjon, regnes som inntekt som skal
avkortes, selv om inntekten er skattefri i Norge.
Det følger av sjette ledd at
mottakere av fratredelsesytelse og omstillingsytelse umiddelbart
må informere Stortinget dersom de blir kjent med at det er lagt
til grunn for lav inntekt for vurdering av avkorting etter bestemmelsen.
Den faktiske inntekten må dokumenteres. Dette er en videreføring
av dagens retningslinjer om praktisering av fratredelsesytelse §§ 2
og 3 og retningslinjer om praktisering av etterlønn §§ 2 og 5.
Til kapittel 7 Administrative bestemmelser
Til § 28 Representantenes
opplysningsplikt
Bestemmelsen er ny. Representantenes opplysningsplikt
fremgikk tidligere kun av retningslinjene for fratredelsesytelse
og etterlønn. Bestemmelsen regulerer opplysningsplikt for den som
søker om, mottar og tidligere har mottatt ytelser fra Stortinget.
Bestemmelsen gjelder alle ytelser fra Stortinget, ikke bare de som
er regulert i loven. Dette gjelder for eksempel dekning av digitale
nyhetsabonnementer. Representanter som oppgir uriktige eller ufullstendige
opplysninger til Stortinget, kan i ytterste konsekvens straffeforfølges.
Stortinget kan også kreve tilbakebetaling etter forslagets § 32.
Det følger av første punktum at
den som søker om ytelser fra Stortinget skal legge frem de opplysningene som
er nødvendige for at Stortinget kan vurdere om søkeren har rett
til å motta den aktuelle ytelsen. Begrepet «ytelse» er definert
i forslagets § 2 tredje ledd, men opplysningsplikten er ikke begrenset
til ytelser som er regulert i loven. Plikten omfatter ikke bare
opplysninger Stortinget ber om i forbindelse med søknaden, men også
annen informasjon som kan være relevant for å kunne vurdere søknaden.
Andre punktum pålegger
den som mottar en ytelse å informere Stortinget om forhold som kan
ha betydning for om vilkårene for å motta ytelsen fortsatt er oppfylt. Det
er ikke upraktisk at endrede faktiske forhold medfører at vilkårene
for å motta ytelsen ikke lenger er oppfylt eller at ytelsen skal
reduseres (eller økes). Dersom Stortinget ikke har bedt om opplysninger
som er relevante for vurderingen, plikter representanten å gi opplysningene
av eget tiltak. Tredje punktum presiserer
at opplysningsplikten også gjelder den som tidligere har mottatt ytelser
fra Stortinget. Et eksempel kan være inntekter som skulle vært avkortet
fratredelsesytelse eller omstillingsytelse, men som den tidligere
representanten først blir kjent med (eller kommer på) etter ytelsesperioden.
Stortinget kan kreve tilbake ytelser som en
representant har mottatt. Det følger av reglene i forslagets § 32.
Et eventuelt krav om tilbakebetaling foreldes etter den alminnelige
foreldelsesfristen i foreldelsesloven.
Til § 29 Innhenting
av opplysninger fra andre enn representanten selv
Bestemmelsen viderefører og utvider dagens lov § 17.
Etter § 17 har Stortingets administrasjon kun rett til å innhente
opplysninger som er nødvendige for å kunne kontrollere at utbetaling
av fratredelsesytelse og etterlønn skjer i henhold til reglene i
loven. Bestemmelsen foreslås utvidet slik at den gir en generell
hjemmel for innhenting av opplysninger til kontrollformål.
Innhenting av opplysninger fra offentlige organer og
private aktører kan både være nødvendig for å kontrollere opplysninger
i forkant av en tildeling (på søknadstidspunktet) og i etterkant
av en tildeling (på kontrollstadiet). Dersom opplysninger som er
innhentet med hjemmel i bestemmelsen viser at vilkårene for å motta
en ytelse ikke har vært oppfylt, kan Stortinget vurdere reaksjoner
med hjemmel i forslagets § 32.
Første ledd pålegger
Stortingets administrasjon å samarbeide med representanten for å
få saken opplyst, dersom det er mulig. Før det eventuelt innhentes
opplysninger med hjemmel i andre ledd, skal representanten få mulighet
til å legge frem de opplysningene Stortingets administrasjon trenger.
Under enhver omstendighet skal representanten gjøres kjent med at
opplysningene innhentes fra andre.
Andre ledd gir en
hjemmel for Stortingets administrasjon til å innhente opplysninger
fra nåværende og tidligere arbeidsgivere, pensjonsordninger, utdanningsinstitusjoner,
finansinstitusjoner, regnskapsførere, folketrygdens organer, Folkeregisteret
og skattemyndighetene. Innhentingshjemmelen er begrenset til opplysninger
som er «nødvendige» for å kontrollere om vilkårene for å motta en
ytelse er eller har vært oppfylt. Adgangen til å innhente opplysninger
omfatter også taushetsbelagte opplysninger, jf. merknaden til tredje
ledd. Begrensninger i adgangen til å overføre taushetsbelagte opplysninger
kan følge av andre regler, som Grunnloven § 102, EMK artikkel 8,
SP artikkel 17 og personvernforordningen. Dette må hensyntas i administrasjonens vurdering
av om det er «nødvendig» å innhente opplysninger fra andre enn representanten.
Det forutsettes at innhenting av opplysninger fra andre også er
forholdsmessig for å oppfylle Stortingets kontrollformål.
Folkeregisteret, utdanningsinstitusjoner, finansinstitusjoner
og regnskapsførere er nye pliktsubjekter i loven, og innhenting
av opplysninger fra disse kan for eksempel være aktuelt for å verifisere
opplysninger om kompetanseheving eller om arbeid med oppstart av virksomhet
for en tidligere representant som søker om omstillingsytelse etter
§ 26.
Etter tredje ledd skal
den som blir pålagt å utlevere opplysninger etter andre ledd gjøre
dette uten godtgjøring og uten hinder av taushetsplikt. Plikten
til å utlevere opplysninger kan både omfatte opplysninger som er underlagt
taushetsplikt etter forvaltningsloven § 13, og opplysninger som
er underlagt en strengere taushetsplikt etter annen lovgivning.
For å legge til rette for at også sistnevnte opplysninger kan utleveres,
er det gitt regler om overført taushetsplikt i forslagets § 31 andre ledd.
Til § 30 Behandling
av personopplysninger
Personvernforordningen artikkel 9 nr. 2 bokstav
a-j oppstiller nærmere avgrensede unntak fra forbudet mot å behandle
særlige kategorier av personopplysninger. Noen av unntakene krever
i tillegg at det må foreligge ytterligere bestemmelser i unionsretten
eller nasjonal rett som åpner for behandling av de aktuelle opplysningene.
Artikkel 10 gjelder opplysninger om straffbare forhold og lovovertredelser.
Behandling av slike opplysninger krever etter personvernforordningen
særskilt grunnlag. Det foreslås derfor at det framgår eksplisitt
av lovbestemmelsen at Stortinget kan behandle også denne typen personopplysninger
der dette er nødvendig for saksbehandlingen knyttet til ytelsene
i eller i medhold av loven. Nødvendighetskravet i personvernregelverket
innebærer at det ikke skal innhentes eller behandles flere opplysninger
enn det som trengs for formålet, og opplysningene må ha saklig sammenheng med
formålet. Ansatte i Stortingets administrasjon har taushetsplikt
etter forslagets § 31, slik at opplysningene ikke fritt kan deles
videre.
Til § 31 Taushetsplikt
for ansatte i Stortingets administrasjon
Bestemmelsen lovfester taushetsplikt for ansatte
i Stortingets administrasjon, og supplerer dagens regulering av
ansattes taushetsplikt ved instruks. Lovfestingen av taushetsplikten
har sammenheng med at administrasjonens adgang til å innhente taushetsbelagte
opplysninger om representantene for kontrollformål blir utvidet,
jf. forslagets § 29 og merknadene til denne.
Bestemmelsens første ledd angir
at ansatte i administrasjonen har taushetsplikt om opplysninger
om personlige forhold og drifts- eller forretningshemmeligheter
som omtalt i forvaltningsloven § 13. Den nærmere avgrensningen av
hvilke opplysninger som er taushetsbelagt vil dermed følge av forvaltningsloven.
Første ledd andre og tredje punktum tilsvarer forvaltningsloven
§ 13 tredje ledd, og utvider taushetsplikten til å gjelde også etter
et avsluttet arbeidsforhold. Den forbyr også bruk av taushetsbelagte
opplysninger i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for
andre. Siste punktum gjør reglene i forvaltningsloven §§ 13 a til
13 f gjeldende for Stortinget. Disse reglene regulerer adgangen til
å bruke taushetsbelagte opplysninger, og gir også i noen grad adgang
til å dele opplysningene med andre.
Bestemmelsens andre ledd inneholder
en regel om såkalt overført taushetsplikt. Dersom taushetsbelagte opplysninger
er mottatt fra et forvaltningsorgan som er underlagt strengere taushetsplikt
enn den som følger av forvaltningsloven, innebærer bestemmelsen
at den strengere taushetsplikten også vil gjelde for Stortingets administrasjon.
Regelen har sammenheng med at Stortingets hjemmel til å innhente
opplysninger utvides ved at flere virksomheter pålegges å utlevere
opplysninger til Stortinget uten hinder av taushetsplikten, jf.
forslagets § 29. Hvorvidt det vil gjelde en strengere taushetsplikt
vil bero på den konkrete lovreguleringen avsenders opplysninger
er underlagt. Eksempelvis vil Stortingets administrasjon ved overføring
av opplysninger fra skattemyndighetene underlegges samme overførte taushetsplikt
som den som gjelder for Finansdepartementet etter skatteforvaltningsloven
kapittel 3 (§ 3-1, jf. § 3-11).
Tredje ledd angir
at taushetsplikten etter første og andre ledd også omfatter personer
som utfører tjeneste eller arbeid for Stortingets administrasjon,
uten å ha et ansettelsesforhold. Reguleringen tilsvarer virkeområdet som
følger av forvaltningsloven § 13 første ledd, der «enhver» som utfører tjeneste
eller arbeid for organet omfattes av taushetsplikten. Som etter
forvaltningsloven, forutsetter ikke lovpålagt taushetsplikt at den
som utfører tjenesten eller arbeidet selv står i et kontraktsforhold
til Stortinget. Også personer som får tilgang til taushetsbelagte
opplysninger som del av arbeid eller tjeneste for en virksomhet
som utfører et oppdrag for Stortinget, vil omfattes.
Til § 32 Tilbakebetaling
og trekk i fremtidige ytelser
Bestemmelsen viderefører dagens lov § 20 med noen
endringer og tillegg.
Første ledd regulerer
krav om tilbakebetaling i tilfeller der en representant har fått
en utbetaling eller en ytelse han eller hun ikke hadde krav på.
Utbetalingen kan for eksempel være godtgjøring eller omstillingsytelse,
eller refusjon av en reiseregning. Første punktum regulerer
situasjonen der årsaken til at representanten har fått utbetalingen
eller ytelsen er at Stortinget har gjort en feil. Hvis representanten
forsto eller burde ha forstått at utbetalingen skyldtes en feil,
er det hjemmel for å kreve tilbakebetaling. Andre
punktum regulerer situasjonen der mottakeren selv har forårsaket
feilutbetalingen ved å ha gitt feilaktige eller mangelfulle opplysninger.
Også i disse tilfellene kan Stortinget kreve beløpet tilbake, men
bare dersom representanten har opptrådt forsettlig eller uaktsomt.
Mens første ledd representerer en hjemmel for
at Stortinget «kan» kreve tilbakebetaling, pålegger andre ledd Stortinget
å kreve feilutbetalingen tilbake dersom representanten har opptrådt
forsettlig eller grovt uaktsomt. Andre ledder
ny i loven, og utformet etter mønster av bestemmelsen i folketrygdloven
§ 22-15 fjerde ledd. Hovedregelen er at feilutbetalinger skal kreves
tilbake, men bestemmelsen åpner for å la være å fremsette krav dersom
det foreligger særlige grunner til det. Relevante momenter i en
vurdering av om særlige grunner taler mot å kreve tilbake, er blant
annet graden av uaktsomhet, størrelsen på feilutbetalingen, hvor
lang tid det har gått og om feilen også skyldes Stortingets administrasjon.
Også deler av et feilutbetalt beløp kan kreves tilbake.
Tredje ledd begrenser
muligheten til å kreve tilbake i de tilfellene mottakeren av beløpet
eller ytelsen var i god tro. Hvis representanten var i god tro,
er det etter første punktum kun det beløpet
som var i behold da mottakeren ble kjent med feilen, som eventuelt
kan kreves tilbake. Andre punktum oppstiller
kriterier som skal inngå i vurderingen av om det skal fremsettes
krav i god tro-tilfellene.
Fjerde ledd er ny
i loven, og utformet etter mønster av folketrygdloven § 22-15 sjette
ledd. Selv om vilkårene for å kreve tilbake etter første ledd er
oppfylt, «kan» Stortinget velge å la være å kreve tilbake mindre
beløp. Med mindre beløp menes beløp som utgjør mindre enn fire ganger
rettsgebyret. Rettsgebyret er en måleenhet for beregning av betaling
for visse tjenester i offentlig virksomhet. Bestemmelsen presiserer
at dette ikke gjelder dersom mottakeren har opptrådt forsettlig
eller grovt uaktsomt, jf. også andre ledd.
I femte ledd er det
presisert at regelen om tilbakebetaling også kommer til anvendelse
dersom kravet ikke gjelder en feilutbetaling, men i stedet den økonomiske verdien
av en naturalytelse.
Sjette ledd første punktum regulerer
representanters utlegg, som er fakturert direkte til Stortinget
og ikke dokumentert med reiseregning. Det er krav om å levere reiseregning
for å få dekket reisekostnader, jf. forslagets § 12 andre ledd.
Bestemmelsen utvider hvilke ytelser Stortinget kan gjøre trekk i
sammenliknet med dagens lov, som kun nevner godtgjøring, fratredelsesytelse,
etterlønn og feriepenger. Representanten har en frist på tre måneder
for å dokumentere utlegg betalt direkte av Stortinget. Etter andre punktum har Stortinget plikt til
å frafalle kravet eller betale tilbake når representanten har dokumentert
utlegget.
Sjuende ledd regulerer
hvordan Stortinget kan få dekket tilbakebetalingskrav etter første
til femte ledd. Dette kan etter første punktum gjøres
ved å avregne mot fremtidige ytelser. Det vil være mest praktisk
å avregne mot den faste godtgjøringen, men det kan også avregnes mot
andre ytelser representanten eventuelt har, for eksempel fratredelsesytelse.
Det følger av andre punktum at Stortinget
kan kreve renter etter forsinkelsesrenteloven. Dette innebærer at
reglene i forsinkelsesrenteloven må følges. Dersom det ikke er mulig
å avregne mot fremtidige ytelser, kan kravet inndrives med tvang.
Siden tvangsfullbyrdelse av krav krever at det finnes et tvangsgrunnlag,
presiserer nytt tredje punktum at et
krav om tilbakebetaling er tvangsgrunnlag for utlegg. Det innebærer
at kravet kan inndrives av namsmyndigheten uten dom. Foreldelsesfristen
på tre år begynner å løpe fra utbetaling finner sted. Fjerde punktum gir en mer utfyllende regulering
av hvordan foreldelsen avbrytes ved avregning og virkningen av det,
enn dagens bestemmelse.
Til kapittel 8 Overgangsbestemmelser og ikrafttredelse
Til § 33 Overgangsbestemmelser
Bestemmelsen regulerer rett til omstillingsytelse
for representanter som trer ut av Stortinget etter valget i 2025.
Bakgrunnen for bestemmelsen er innføring av krav om minst to valgperioders
ansiennitet for å kunne søke om omstillingsytelse (dagens etterlønn)
og reduksjon i lengden på omstillingsytelsen fra tolv til seks måneder.
Overgangsbestemmelsen fastslår at disse innstrammingene ikke får
virkning for representanter som trer ut av Stortinget etter valget
i 2025.
Bestemmelsen er nærmere omtalt i innstillingens punkt
16.
Til § 34 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft 1. oktober 2025, og lov
20. desember 2016 nr. 106 om godtgjørelse for stortingsrepresentanter
(stortingsgodtgjørelsesloven) oppheves fra samme tidspunkt.