13.3 Presidentskapets merknader
Presidentskapet viser
til merknader i Innst. 499 S (2022–2023). Presidentskapet deler
utvalgets syn på behovet for en videre hjemmel for å kunne innhente
opplysninger fra andre enn representanten selv. En utvidet hjemmel
må være dekkende for alle de organene det kan være nødvendig å innhente
opplysninger fra, og må også kunne brukes i kontrollen av andre ytelser
enn fratredelsesytelse og omstillingsytelse.
Det å innhente opplysninger fra offentlige organer og
private aktører kan både være nødvendig for å kontrollere i forkant
av en tildeling (på søknadstidspunktet) og i etterkant av en tildeling
(på kontrollstadiet). Innhenting av informasjon kan bidra til økt
effektivitet i saksbehandlingen og være et viktig grunnlag for sakens opplysning.
Etter presidentskapets syn har Stortingets
administrasjon derfor et berettiget behov for at offentlige organer
og private aktører deler informasjon.
Presidentskapet viser
til at Stortingets ordninger for ytelser til representantene har
likhetstrekk med ordninger etter folketrygdloven, og skal til dels
kompensere for at representantene ikke har samme rettigheter som
andre etter folketrygdloven. Forslag til lovhjemmel for innhenting
av opplysninger er likevel mer begrenset enn gjeldende regler for
innhenting av opplysninger etter folketrygdloven ved at det er lagt
inn et kriterium om at innhenting av opplysninger må være «nødvendig».
Etter forslaget vil opplysninger kunne innhentes
fra nåværende og tidligere arbeidsgivere, pensjonsordninger, utdanningsinstitusjoner,
finansinstitusjoner, regnskapsførere, folketrygdens organer, Folkeregisteret
og skattemyndighetene.Presidentskapet bemerker
at innhenting av opplysninger fra disse for eksempel kan være aktuelt
for å verifisere opplysninger om kompetanseheving eller om arbeid
med oppstart av virksomhet. Innhenting av opplysninger som er registrert
av andre enn Stortinget, vil kunne innebære bruk av personopplysninger
til annet formål enn det de er samlet inn for (viderebehandling).
Slik presidentskapet ser
det, er det ikke et uforholdsmessig inngrep overfor den registrerte
at andre organer pålegges å dele opplysninger undergitt taushetsplikt. Presidentskapet presiserer i den forbindelse at
Stortingets administrasjon skal legge prinsippet om brukermedvirkning
til grunn når det innhentes opplysninger. Prinsippet om brukermedvirkning
skal sikre at representantene har kontroll med egne personopplysninger.
Konkret innebærer dette at representanten skal spørres om han eller
hun selv vil innhente eller legge frem de nødvendige opplysningene.
Opplysningene skal med andre ord innhentes i samråd med den enkelte,
eller i det minste slik at han eller hun har kjennskap til innhentingen.
Stortingets administrasjon vil også ha taushetsplikt etter forslagets
§ 31, noe som sikrer at sensitive opplysninger ikke spres videre
og underbygger at utleveringen er forholdsmessig. Presidentskapet viser
til nærmere omtale av taushetsplikten for ansatte i Stortingets
administrasjon i punkt 15.