6.3 Presidentskapets merknader
Presidentskapet viser
til Innst. 499 S (2022–2023), der presidentskapet inviterte Stortinget
til å ta stilling til hovedinnretningen på ny fratredelses- og omstillingsytelse
og til å gi føringer for presidentskapets videre arbeid. I innstillingen
fremkommer det at presidentskapets flertall er enig med utvalgets
flertall i at dagens rett til tre måneders fratredelsesytelse bør
videreføres, at det bør innføres et krav om minst to valgperioders
ansiennitet for å kunne motta ytelser ut over tre måneder ved uttreden
fra Stortinget, at den maksimale perioden for ytelser bør reduseres
fra dagens 15 måneder (tre måneder med fratredelsesytelse og inntil
tolv måneder med etterlønn) til ni måneder og at omstillingsytelse
kan innvilges for representanter som starter egen virksomhet.
I innstillingen støttet presidentskapets flertall
ikke utvalgets forslag om at ytelse ut over de tre første månedene
skal opphøre på det tidspunktet representanten fyller 67 år, blant
annet fordi det innebærer at tidligere representanter kan bli tvunget
til å ta ut pensjon og/eller avslutte yrkeslivet. Et flertall i
Stortinget sluttet seg til dette ved behandlingen av innstillingen
15. juni 2023.
Presidentskapet går
ikke videre med utvalgets forslag om å regulere begge former for
«omstillingsytelse» i én og samme paragraf. Siden forslaget innebærer
en «todelt» omstillingsytelse, med både vesentlig strengere vilkår
for å kunne motta ytelsen og lavere kompensasjonsnivå etter tre
måneder, vil en regulering i to ulike paragrafer etter presidentskapets syn være pedagogisk
klargjørende, og tydeliggjøre at det er ulike vilkår og ulikt kompensasjonsnivå
for de ulike periodene.
Presidentskapet foreslår
videre at ytelsen som kan gis de første tre månedene benevnes som
«fratredelsesytelse». Dette innebærer videreføring av dagens begrepsbruk,
og reflekterer også at det ikke er et krav om at representantene
dokumenterer at de er aktivt arbeidssøkende eller gjennomfører kompetanseheving
de første tre månedene. Benevnelsen «omstillingsytelse» kan da reserveres
for den ytelsen representanten kan søke om å motta etter utløpet
av de første tre månedene, der det uttrykkelig er krav til aktivitet
for å gjennomføre omstilling. Omstillingsytelse er kun aktuelt for
stortingsrepresentanter og fast møtende vararepresentanter som etter
valg ikke fortsetter på Stortinget, og etter opphør av fratredelsesytelse.
Presidentskapet foreslår
at loven får en bestemmelse som synliggjør at fratredelsesytelse
og omstillingsytelse skal være subsidiær til annen arbeidsinntekt,
eller ytelser som skal kompensere for bortfall av denne (for eksempel
inntekt under foreldrepermisjon). Slik presidentskapet ser
det, vil det være pedagogisk klargjørende at det følger av loven
at en tidligere representant normalt ikke frivillig kan avstå fra
annen inntekt for i stedet å få fratredelsesytelse eller omstillingsytelse.
Dette vil klargjøre at en tidligere representant som hovedregel
ikke frivillig skal kunne utsette oppstartsdato i ny jobb eller
utsette gjeninntreden i en stilling vedkommende har permisjon fra.
Samtidig skal det selvsagt ikke være slik at en tidligere representant må
takke ja til ethvert jobbtilbud eller til å sitte i lønnede styrer/utvalg
eller oppdrag hvor det ville blitt betalt honorar. Etter en konkret
rimelighetsvurdering bør det unntaksvis fortsatt være mulig å få
fratredelsesytelse mens man «områr seg», selv om man har et jobbtilbud eller
en stilling å gå tilbake til. Selv om en presisering i lovteksten
om at ytelsen normalt skal være subsidiær til annen inntekt vil
være pedagogisk klargjørende, kan det skape noen vanskelige avgrensninger,
blant annet mot anvendelsesområdet til bestemmelsen om avkorting.
Man kommer heller ikke utenom at det fortsatt vil måtte utvises
skjønn i enkeltsaker.
Femte visepresident
Ingrid Fiskaa viser til sin merknad i Innst. 499 S (2022–2023),
hvor det framgår at dette medlem støtter utvalgets mindretallsforslag
om at ordningen som tilstås avtroppende representanter, skal begrenses
til dagens fratredelsesytelse på tre måneder. Dette
medlem mener det er urimelig at stortingsrepresentanter skal
ha et eget system for oppfølging etter endt stortingsperiode og
peker på at det er naturlig at Nav overtar oppfølgingen, på like
vilkår som befolkningen for øvrig. Dette medlem viser
også til at etterlønn hører til unntaket i for eksempel statlige
åremålsstillinger der det bare bør «avtales dersom det er nødvendig
for å få rekruttert spesielt kvalifiserte arbeidstakere».
Presidentskapet foreslår
at en fratrådt representant, som tidligere har mottatt sykepenger
i henhold til forslaget beskrevet i punkt 8.3, kan søke Stortingets presidentskap
om fratredelses- og omstillingsytelse. Perioden med fratredelsesytelse
og/ eller omstillingsytelse forkortes med det antallet dager representanten
har mottatt sykepenger. Presidentskapet foreslår
å presisere at ytelsen ikke kan forskyves i tid som følge av at
vedkommende mottar sykepenger.