12.3 Presidentskapets merknader
Presidentskapet deler
utvalgets syn på at det er formålstjenlig med en egen bestemmelse
som eksplisitt fastslår at Stortinget kan behandle personopplysninger i
forbindelse med saksbehandling og kontroll knyttet til ytelsene
representantene mottar etter loven. Dette selv om behandlingen av
disse opplysningene først blir aktuell etter søknad eller krav om
refusjon av utgifter fra representantene, og det i mange tilfeller
også vil kunne foreligge et alternativt behandlingsgrunnlag i form
av samtykke fra representanten selv. For å hindre eventuelle uklarheter,
mener imidlertid presidentskapet at det
bør fastsettes en eksplisitt bestemmelse om lovligheten av behandlingen.
Dette gjelder også særlig i de tilfellene opplysninger innhentes
fra andre enn representantene selv, og behandlingen vil innebære
en viderebehandling av opplysninger. Presidentskapet mener en
bestemmelse i tråd med utvalgets forslag vil dekke behovet på en
god måte, og har inntatt en slik bestemmelse i lovforslaget.
Det vil være behov for å behandle personopplysninger
ved søknader om alle typer ytelser etter loven, men hvilke typer
opplysninger som anses «nødvendige» å behandle vil variere ut fra
hvilken ytelse det gjelder. I tillegg vil det være aktuelt å behandle
personopplysninger i forbindelse med kontroll av utbetaling knyttet
til de ulike ytelsene – og bestemmelsen hjemler også dette.
Videre legger presidentskapet til
grunn at det blant annet i forbindelse med behandling og kontroll
av reiseregninger, saker om utbetaling av godtgjøring ved permisjon,
tildeling eller bytte av pendlerbolig, fratredelsesytelse, omstillingsytelse
og sykepenger, vil kunne være aktuelt å behandle særskilte kategorier
av personopplysninger. Dette vil innebære behandling av særlig sensitive
opplysninger etter personvernforordningen artikkel 9, eventuelt
også artikkel 10.
Det følger av personvernforordningen artikkel
5 nr. 1 bokstav b at personopplysninger kun skal «samles inn for
spesifikke, uttrykkelig angitte og berettigede formål og ikke viderebehandles
på en måte som er uforenlig med disse formålene». Personvernforordningen
artikkel 6 nr. 4 inneholder nærmere bestemmelser om behandling av
personopplysninger for andre formål enn det de var innhentet for.
Ofte vil behandling til et annet formål kunne være et forenlig formål.
Viderebehandling for nye, uforenlige formål er imidlertid ikke tillatt uten
et særskilt grunnlag for viderebehandlingen. Artikkel 6 nr. 4 gir
anvisning på en ikke-uttømmende liste av momenter som den behandlingsansvarlige
skal ta i betraktning i vurderingen av forenlighet.
Etter personvernforordningen må et rettsgrunnlag som
skal åpne for viderebehandling for uforenlige formål, etter artikkel
6 nr. 4 utgjøre «et nødvendig og forholdsmessig tiltak i et demokratisk
samfunn for å sikre oppnåelse av målene nevnt i artikkel 23 nr.
1». Dette omfatter blant annet «andre viktige mål av generell allmenn
interesse», jf. artikkel 23 nr. 1 bokstav e.
Innhentingsbehovet omfatter i utgangspunktet både
taushetsbelagte og ikke-taushetsbelagte opplysninger. Skranker for
adgangen til å overføre taushetsbelagte opplysninger kan følge blant
annet av Grunnloven § 102, EMK artikkel 8 og personvernforordningen.
Etter Grunnloven § 102 og EMK art. 8 er det krav om at utlevering
av personopplysninger har tilstrekkelig hjemmel, forfølger et legitimt
formål og er forholdsmessig.