9.2 Dokument 8:119 S (2023–2024) Representantforslag om å trekke Statens pensjonsfond utland ut av selskaper som bidrar til å opprettholde ulovlige israelske bosettinger
Komiteen viser til
Innst. 416 S (2023–2024), samt til finansministerens innspill i
brev av 23. april 2024, hvor det fremheves at Norge har gitt klart
uttrykk for at den israelske bosettingspolitikken er i strid med
folkeretten, samt har frarådet handel som medvirker til disse bruddene
på folkeretten.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne trekker frem Finansdepartementets reaksjon
på Russlands fullskala invasjon av Ukraina i 2022, da alle investeringer
i Russland ble fryst. Russland ble da gjenstand for brede internasjonale
sanksjoner, som Norge tok del i.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, påpeker at
Etikkrådet over tid har hatt oppmerksomhet på selskaper som opererer
i de okkuperte palestinske områdene (OPT), også før Hamas’ terrorangrep
i Israel 7. oktober 2023 og den påfølgende krigen i Gaza. Flere sivilsamfunnsorganisasjoner
har hevdet at SPU er investert i selskaper som bidrar til utbygging
eller opprettholdelse av ulovlige israelske bosettinger i OPT. Etikkrådet
beskriver sitt arbeid i OPT-sakene i sin årsrapport for 2023:
«Dersom selskaper i SPU har virksomhet
i OPT av den typen som tidligere har vært ansett som grunnlag for
utelukkelse, vil Etikkrådet anbefale utelukkelse av disse. I tillegg
er det spørsmål om Etikkrådet har trukket for snevre grenser for
selskapers uakseptable medvirkning til folkerettsbrudd i OPT-sakene.
Det er i høy grad skjønnsmessig hvor denne terskelen bør ligge,
og den kan også påvirkes hvis alvoret i normbruddene øker. Da Etikkrådet
vurderte de første selskapene og la grunnlaget for sin praksis for
vurdering av OPT-sakene rundt 2005-2006, var normgrunnlaget mindre
utviklet enn det er i dag, og selskapsansvaret mindre tydeliggjort.
Etikkrådet følger utviklingen i OPT nøye, og vil fortløpende vurdere
om det er grunnlag for å anbefale utelukkelse fra SPU av ytterligere
selskaper.»
Flertallet imøteser
at spørsmålet om Etikkrådet har trukket for snevre grenser for selskapers
uakseptable medvirkning til forklerettsbrudd i OPT-sakene, blir besvart.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Miljøpartiet De
Grønne og Kristelig Folkeparti, viser til regjeringens ambisjon
om at SPU skal være ledende innen ansvarlig forvaltning, og legger til
grunn at Etikkrådet har økt oppmerksomhet på selskaper i de okkuperte
palestinske områdene hvor konfliktnivået har vært økende siden oktober
2023.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser
til at SPU ikke skal være et virkemiddel i utenrikspolitikken, og
at det er bred politisk enighet om dette.
Et fjerde flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne, viser videre til at Norge ikke har tradisjon for å gjennomføre
unilaterale sanksjoner, og tilrår derfor at forslagene ikke vedtas.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at regjeringen har kommet med anbefalinger til private norske
selskaper hvor de frarådes å drive handel og næringsvirksomhet som
bidrar til å opprettholde ulovlige israelske bosettinger. Samtidig har
utenriksministeren og finansministeren uttalt at det er opp til
Etikkrådet for Statens pensjonsfond utland å vurdere hvordan NBIM
(Norges Bank Investment Management) skal forholde seg til dette
rådet fra regjeringen.
Israels bosettinger på Vestbredden er ulovlige
etter folkeretten. Siden krigen startet 7. oktober 2023 har det vært
en betydelig økning i folkerettsstridig aktivitet på Vestbredden,
med etablering av nye bosettinger, enorm økning i vold fra bosettere
og tvangsflytting av hundrevis av palestinere.
Disse medlemmer viser
til at i 2022 var oljefondet investert i 70 israelske selskaper,
noe som utgjorde 0,1 pst. av fondets investeringer, tilsvarende
13 mrd. kroner. Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har identifisert
over 60 selskaper i oljefondets portefølje som har forretningsforbindelser
med ulovlige bosettinger. Det vil si at 85 pst. av porteføljen i
Israel er forbundet med mulige ulovligheter.
SPU har i dag investeringer i selskap som andre
store investeringsfond har trukket seg ut av på grunn av selskapenes
brudd på folkeretten og menneskerettigheter i okkupert område. Det
er etter disse medlemmers oppfatning
sterkt problematisk at oljefondet har lavere etiske standarder enn
mange fond som det ville vært naturlig å sammenligne seg med.
Disse medlemmer viser
til at staten har et eget ansvar for å sikre at SPU faktisk følger
de aktsomhetsvurderinger som er knyttet til HRDD (Human Rights Due
Diligence), og som er nødvendige for å sikre at folkeretten ikke
brytes eller andres rettigheter krenkes.
Disse medlemmer viser
til at SPU fremdeles er investert i selskap som bidrar til å opprettholde
ulovlige bosettinger på Vestbredden. Det er derfor fare for at SPU bidrar
til å støtte opp under brudd på folkeretten og menneskerettighetene. Disse medlemmer er derfor av den oppfatning
at mandatet må endres slik at SPU reduserer investeringene i disse
selskapene. Så lenge vi har et pågående brudd på folkeretten og
menneskerettighetene, har staten og SPU et selvstendig ansvar for
å handle.
Disse medlemmer viser
til Innst. 416 S (2023–2024), der disse medlemmer fremmer forslaget
fra Dokument 8:119 S (2023–2024):
«Stortinget ber regjeringen sørge for
at alle investeringer fra Statens pensjonsfond utland (SPU) i selskaper som
har forretningsforbindelser til ulovlige israelske bosettinger på
Vestbredden, fryses med umiddelbar virkning, og at SPU selger seg
ned i de samme selskapene.»
Disse medlemmer fremmer
videre følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sørge for at alle investeringer fra Statens pensjonsfond utland
(SPU) i finansielle instrumenter utstedt av israelske selskaper,
fryses med umiddelbar virkning, og at SPU selger seg ned i de samme
selskapene.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Stortingets behandling av Dokument 8:40
S (2023–2024) om en sanksjonspakke mot Israels folkerettsstridige
krig mot Gaza, jf. Innst. 138 S (2023–2024) i februar 2024, hvor
samme tematikk var en del av debatt og voteringen. Dette
medlem viser til at Venstre under Stortingets behandling fremmet
forslag om at
«Stortinget ber regjeringen utrede om
dagens adferdsbaserte kriterier for utelukkelse av Statens Pensjonsfond
Utland, godt nok fanger opp brudd på individets rettigheter som
følge av en langvarig okkupasjon»,
men at det kun fikk Sosialistisk Venstrepartis,
Miljøpartiet De Grønnes og Venstres stemmer ved voteringen.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti mener at Etikkrådets grensesetting
når det gjelder selskaper som opererer på Vestbredden og i konfliktområder,
har vært uttrykk for gode skjønnsmessige vurderinger som bør videreføres. Dette medlem er kritisk til at Israels
regjering ikke har gjort mer for å slippe inn nødhjelp i møte med
de store sivile lidelsene i Gaza.
Dette medlem minner
samtidig om at Hamas startet krigen mot Israel med terrorangrepet
7. oktober 2023. Hamas velger å kjempe med egen sivilbefolkning som
skjold på en måte som er uten sidestykke historisk, og Hamas nekter
å frigi sivile israelske gisler. I denne situasjonen mener dette medlem at det er svært viktig å
unngå å sende signaler som kan tolkes som støtte til terrororganisasjonen
Hamas, som svekker presset på å frigi gislene og få en slutt på
krigen.