5.2 Komiteens merknader
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at Finansdepartementet i
2023, som oppfølging av Norges Banks høringssvar på NOU 2022:12
Fondet i en brytningstid, ba Norges Bank om å vurdere om og eventuelt
hvordan unoterte aksjer burde inkluderes i SPUs investeringsunivers.
En lignende vurdering ble gjort i 2018, hvor Finansdepartementet
besluttet å ikke åpne opp for investeringer i unoterte aksjer på
generelt grunnlag.
Flertallet anerkjenner
at det finnes analyser som tyder på meravkastning etter kostnader
innen unoterte aksjer sammenlignet med det noterte markedet, men understreker
at tallene er usikre på grunn av usikkert datagrunnlag og begrenset
tidsperiode. Flertallet registrerer
at Norges Bank mener avkastningen er høyere i det unoterte markedet,
også justert for risiko, blant annet fordi man får tilgang til et
investeringsunivers med andre kilder til avkastning enn aksjepremien,
som i det noterte markedet. Videre er et annet element ved unoterte
aksjer at tilgangen til offentlig informasjon om de unoterte selskapene
eierfondene investerer i, er begrenset. Flertallet påpeker
at ambisjonen om at SPU skal være ledende på ansvarlig forvaltning,
gjelder uavhengig av hvordan midlene investeres, og at den ansvarlige forvaltningen
kunne blitt mindre transparent i det unoterte aksjemarkedet.
Flertallet deler
derfor departementets vurdering av at det per dags dato ikke er
ønskelig å åpne for investeringer i unoterte aksjer i SPU, men støtter
at et nytt og uavhengig ekspertråd blir bedt om å vurdere om SPUs krav
til åpenhet, ansvarlig forvaltning, kostnader etc. kan forenes med
en eventuell fremtidig åpning for investeringer i unoterte aksjer.
Flertallet tar for
øvrig omtalen til orientering.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at Norges Bank i mange
år har gitt råd til Finansdepartementet om at det bør åpnes for
at Statens pensjonsfond utland (SPU) kan investere i unoterte aksjer.
Prinsippet om å spre investeringene bredt er sentralt for fondet,
og det unoterte aksjemarkedet har vokst mye de siste årene og utgjør
en stadig større del av den globale markedsporteføljen.
Dette medlem viser
til at en større andel av verdiskapingen skjer i det private, unoterte
markedet, før selskapene blir notert på børs. I dag er fondet bare
med når selskapene kommer til børsen. Da kan mye av verdiskapingen
være unnagjort. Historisk avkastning indikerer at investeringer
i aktive eierfond vil kunne gi høyere avkastning etter kostnader
enn noterte aksjer. SPU vil som en stor, langsiktig og velrenommert
investor kunne forvente høyere nettoavkastning enn gjennomsnittsinvestoren
i aktive eierfond.
Dette medlem viser
til at Norges Banks analyser indikerer at fond med fokus på oppkjøp
av selskaper leverer 3–4 prosentpoeng høyere årlig gjennomsnittsavkastning
enn børsnoterte selskaper. Det betyr at hvis fondet hadde hatt 5
pst. i unoterte aksjer de ti siste årene, så hadde det tjent 150
mrd. kroner mer. Det er mer enn ett og et halvt samferdselsbudsjett.
Dette medlem viser
til at markedet for unoterte aksjer har endret seg vesentlig de
siste 15 årene. Før var markedet preget av lite transparens og åpenhet,
svak regulering og få offentlige pensjonsfond som investerte. Nå
er markedet modent og stort, med mer transparens og gode reguleringer
og standarder. Nesten alle offentlige pensjonsfond investerer nå
i disse markedene og oppnår høyere avkastning der enn for noterte
aksjer. I likhet med SPU vektlegger mange av disse offentlige fondene
åpenhet, ansvarlig forvaltning og kostnadseffektivitet. Før oppnådde
aktive eierfond avkastning i stor grad gjennom å styre bruken av
lånte midler. Nå kommer mye av verdiskapingen fra forbedringer i
selskapsstyring og drift.
Dette medlem viser
til at det også er fullt mulig å gjennomføre de etiske retningslinjene
i forvaltningen av unoterte aksjer. SPU vil kunne være en aktiv
eier som påvirker selskapene, kanskje i større grad enn i børsnoterte
selskaper, der eierandelen er mye mindre.
Dette medlem mener
på denne bakgrunn at det bør åpnes for at SPU kan investere i unoterte
aksjer på generelt grunnlag. Dette medlem understreker
at referanseindeksen, sammen med rammene for forvaltningen, angir
hva som er akseptabel risiko for eier. Dette
medlem foreslår ingen endring i rammen for forventet relativt
volatilitet, noe heller ikke Norges Bank gjør. I tråd med Norges
Banks råd, mener dette medlem at forvaltningen
av unoterte aksjer bør innrettes med sikte på at aksjemarkedsrisikoen
i fondet holdes uendret.
Dette medlem viser
videre til at mulige utfordringer ved slike investeringer må være
godt kommunisert og forankret. I likhet med fondets andre unoterte investeringer
vil det være mindre offentlig tilgjengelig informasjon. Det kan
også være mer krevende å kommunisere og evaluere resultatene i forvaltningen
av unoterte aksjer, fordi de ikke prises løpende i markedet. De
samlede kostnadene som andel av forvaltet kapital vil være høyere
for unoterte investeringer enn i Norges Banks øvrige forvaltning.
I en oppbyggingsfase vil trolig de rapporterte resultatene være
negative.
Dette medlem understreker
videre at det er viktig at Norges Bank stiller strenge krav til
valg av forvaltere, ansvarlig forvaltning og åpenhet, og at investeringene
avgrenses geografisk.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å åpne for at Statens pensjonsfond utland (SPU)
kan investere i unoterte aksjer på generelt grunnlag.»