Søk

Innhold

15. Kultur- og likestillingsdepartementet

15.1 Sammendrag

Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD) har ansvar for den statlige politikken og forvaltningen på områdene kultur, likestilling og diskriminering, opphavsrett, medier, idrett, frivillig virksomhet og pengespill og lotteri.

Regjeringens budsjettforslag for 2022 dekket en stor bredde av virkemidler og tiltak. Dette handler om både faste driftsbevilgninger til statlige virksomheter og statlig eide selskaper samt driftstilskudd til blant annet kulturinstitusjoner, frivillige organisasjoner og aktører som skal bidra til å fremme likestilling. I tillegg kommer en rekke stipend-, vederlags- og tilskuddsordninger som er innrettet mot hele bredden av norsk kunst og kulturliv. Disse virkemidlene bygger opp under de nasjonale målene for kulturpolitikken.

Departementet skiftet navn fra Kulturdepartementet til Kultur- og likestillingsdepartementet fra 1. januar 2022.

15.1.1 Konklusjoner for Kultur- og likestillingsdepartementet

  • Statsregnskapet for Kultur- og likestillingsdepartementet er i det vesentlige riktig avlagt og presentert.

  • Alle årsregnskapene, med unntak av regnskapet for Norsk kulturfond, er riktig avlagt.

  • Det er avdekket brudd på det administrative regelverket i Kulturdirektoratet knyttet til Norsk kulturfond.

  • Riksrevisjonen har ingen nye saker.

  • Riksrevisjonen har ingen oppfølging av tidligere saker.

15.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til Dokument 1 (2023–2024) kapittel 15 om Kultur- og likestillingsdepartementet.

Komiteen merker seg at statsregnskapet for Kultur- og likestillingsdepartementet i det vesentlige er riktig avlagt og presentert.

Komiteen peker på at det i de fleste tilfeller vil være noe forskjell mellom disponibel bevilgning og regnskap, både på utgiftssiden og inntektssiden. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen mener Kultur- og likestillingsdepartementet har gitt tilfredsstillende forklaringer på alle poster der regnskapet avviker vesentlig fra bevilgningen.

Komiteen viser til at Norsk kulturfond har som formål å stimulere samtidens mangfoldige kunst- og kulturuttrykk og bidra til at kunst og kultur skapes, bevares, dokumenteres og gjøres tilgjengelig for flest mulig.

Komiteen viser til at ubenyttede prosjektmidler som er tilgjengelige etter at et prosjekt er avsluttet, skal gjøres tilgjengelige for nye tilskudd. Komiteen merker seg at Kulturdirektoratet mangler rutiner for oppfølging av tilskuddsmidler fra Norsk kulturfond når et prosjekt er avsluttet. Disse midlene fortsetter dermed å framstå som bundne midler i flere år etter at midlene reelt sett er tilgjengelige for nye tilskudd. I tillegg inneholder bundne midler flere andre poster knyttet til interne budsjettdisponeringer. Også disse postene er reelt sett ikke forpliktelser, men skulle vært presentert som fri kapital til disponering. Komiteen er enig med Riksrevisjonen i at regnskapet for Norsk kulturfond gir ikke et riktig bilde av hvor mye kapital som faktisk er tilgjengelig for nye tilskudd.

Komiteen merker seg at Riksrevisjonen har avgitt en revisjonsberetning der de tar forbehold om størrelsen på henholdsvis bundne midler og fri kapital til disponering, og komiteen merker seg videre at Riksrevisjonens vurdering er at det er vesentlige svakheter i Kulturdirektoratets interne kontroll knyttet til fondet, og at det mangler rutiner for oppfølging og kontroll av tilskuddsmidler og registrering i regnskapet. Riksrevisjonen har derfor konkludert med at det er brudd på administrativt regelverk, da direktoratet ikke har etterlevd kravene i bestemmelsenes punkt 6.3.8.1. Komiteen bemerker at dersom Kulturdirektoratet hadde hatt oversikt over de reelle forpliktelsene til pågående prosjekter og nødvendig intern kontroll knyttet til Norsk kulturfond var på plass, kunne Kulturrådet ha lyst ut flere tilskudd og finansiert flere prosjekter.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen har avdekket at reglement for økonomistyring i staten § 14 bokstav d er brutt. Kulturdirektoratet mangler rutiner for oppfølging og kontroll av tilskuddsmidler og registrering i regnskapet til Norsk kulturfond. Komiteen er enig i at Direktoratet ikke har etterlevd bestemmelsene i punkt 6.3.8.1 for Norsk kulturfond.