Sammendrag
For 2023 foreslås
det å innføre en avgift på SF6 (svovelheksafluorid),
se forslag til avgiftsvedtak.
SF6 er en klimagass med stor
global klimapåvirkning. SF6 benyttes
først og fremst som isolasjonsmedium i elektriske anlegg mv., enten
ved første gangs påfylling eller etterfylling. Utslippene av SF6 er små og skyldes primært
uunngåelige lekkasjer eller uhell. SF6-gass benyttes
også i produksjon av elektriske brytere. Det er ingen produsenter
av SF6-gass i Norge. Videre
er det kun én produsent av SF6-holdige
brytere i Norge.
Skattedirektoratet
har hatt forslag til avgiftsregelverk på høring. Som for andre særavgifter
som er vareavgifter, ble det foreslått å legge avgift både på importerte og
innenlandsproduserte produkter. Det ble foreslått å knytte avgiftsplikten
til bestemte varenumre i tolltariffen. Avgiftens formål er å prise
utslipp av SF6 til atmosfæren,
men SF6 har også anvendelser
som ikke gir utslipp. Avgiften er derfor foreslått utformet slik
at det tas høyde for at bruk av SF6 ikke
nødvendigvis gir utslipp av klimagasser. Det ble foreslått at avgiften
skal omfatte ren SF6 og
SF6 som inngår som bestanddel
i produkter. Det ble lagt til grunn at avgiftssatsen skal reflektere
produktets GWP-verdi (global warming potential) og at den skal tilsvare
den generelle satsen for ikke-kvotepliktig utslipp av klimagasser.
Elektriske anlegg
i kraftsektoren inneholder store mengder SF6, mens selve utslippet av
SF6 er begrenset. Når det
importeres SF6 til første
gangs påfylling av nye anlegg og komponenter, vil en avgift på hele
det importerte volumet ikke gi en presis prising av utslippene av SF6. Det ble derfor foreslått
et avgiftsfritak for SF6 som brukes
til første gangs påfylling av nye høyspentanlegg. Fritaket vil kun
komme til anvendelse for førstegangs påfylling av anlegg/komponenter
som kan etterfylles med SF6.
SF6 som etterfylles i slike
anlegg og komponenter skal ilegges avgift med full sats. Dette vil
være gass som erstatter SF6 som
har blitt sluppet ut til atmosfæren.
SF6 i elektriske anlegg og
komponenter som ikke etterfylles, omfattes av satsen for SF6-holdige produkter. Satsen
ble foreslått til 20 pst. av full sats. Også anlegg og komponenter
som ikke etterfylles, vil slippe ut SF6.
Siden det ikke anskaffes SF6 til
etterfylling, må utslippene prises ved å legge avgift all SF6 som befinner seg i produktet
ved import/produksjon. Satsen er sjablongmessig beregnet. Det er
lagt til grunn at om lag 10 pst. av gassen i komponenten vil slippes
ut i løpet av en levetid på 40 år. Det er videre tatt hensyn til
at avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp av klimagasser vil øke
til 2 000 2020-kroner i 2030. Satsen er til slutt neddiskontert med
en rente på 4 pst.
SF6 benyttes også som innsatsfaktor
tilproduksjon av
SF6-holdige produkter. Under
produksjonen kan det forekomme utslipp av SF6 til atmosfæren. SF6 som slippes ut til atmosfæren
under produksjonen, vil bli ilagt avgift med full sats. SF6 som inngår i produktene
som produseres, vil ilegges avgift etter satsen for SF6-holdige produkter dersom
disse selges på det norske markedet.
SF6 som eksporteres, enten
ren SF6 eller i SF6-holdige produkter, gir
ikke utslipp som føres i det norske utslippsregnskapet. Det er derfor
foreslått et fritak for eksport.
For å stimulere
til gjenbruk av gass ble det foreslått et unntak for slik gass som
er tappet fra anlegg som tas ut av drift. Som for øvrige særavgifter
ble det foreslått fritak for reisegods, diplomater mv.
Det ble lagt til
grunn at avgiften er i tråd med EØS-avtalens statsstøtteregelverk.
Det ble avgitt
seks høringsuttalelser med merknader. ABB forutsetter at fritaket
for eksport også omfatter SF6 som
er sluppet ut i forbindelse med produksjonsprosessen, og fremhever
at noe annet vil kunne påvirke konkurransesituasjonen negativt.
Brukergruppen for gassisolerte koblingsanlegg, Statkraft energi,
NHO og Lede mener at avgiftsfritaket for første gangs påfylling
av SF6 på nye høyspentanlegg
må omfatte fylling både på fabrikk, hos leverandør og på anleggsstedet.
Det vil si at gass i slike anlegg som innføres ikke skal ilegges
redusert sats, men omfattes av fritaket for første gangs påfylling av
nye anlegg. Statnett mener at dette fritaket, som er forslått gjennomført
ved refusjon, vil ha økonomiske konsekvenser ved at det vil medføre
behov for mellomfinansiering.
I likhet med høringsinstansene
mener departementet at fritaket for SF6 som
brukes til første gangs påfylling av nye anlegg, må omfatte gass
som innføres mens den befinner seg i anlegget. Slik unngås forskjellsbehandling
mellom anlegg som importeres med noe gass og anlegg som i sin helhet
fylles opp i Norge. Kontrollhensyn gjør det nødvendig å gjennomføre
fritaket ved refusjon. Siden avgiften er ment å prise utslipp av SF6 som føres i det norske
utslippsregnskapet, er det ikke grunnlag for å gi fritak for SF6 som er sluppet ut i forbindelse
med produksjon av eksporterte produkter. SF6 som inngår i de eksporterte
produktene vil imidlertid være fritatt for avgift.
Departementet viser
til at ingen høringsinstanser hadde sterke innvendinger til avgiften
og foreslår å innføre avgift på SF6 fra
2023. Nærmere regler om avgiftsplikt, -grunnlag og beregning mv.
vil bli fastsatt i forskrift, i hovedsak som foreslått i høringen.
Departementet legger til grunn at verken den reduserte satsen for
SF6 i produkter eller fritaket
for SF6 som brukes til første gangs
påfylling av nye høyspentanlegg, utgjør statsstøtte.
Utslipp av SF6 bør i utgangspunktet prises
på nivå med utslipp av andre klimagasser, målt i kroner per tonn
CO2. SF6 er en svært kraftig klimagass,
og avgiftssatsen målt i kroner per kg SF6 blir derfor høy, 22 372
kroner per kg. Den reduserte satsen for SF6 som inngår som bestanddel
i andre produkter foreslås til 20 pst. av den ordinære satsen, noe
som tilsvarer 4 322 kroner per kg i 2023.
Departementet legger
til grunn at avgiften ikke vil øke kostnadene for brukerne i betydelig
grad, siden mengden SF6 som
benyttes er forholdsvis liten. For elektriske brytere og andre komponenter
anslås det at prisen kan øke med 10–20 pst., avhengig av type produkt
og mengde SF6. I noen tilfeller
kan SF6-frie alternativer
da bli lønnsomme for brukerne.
Avgiften vil medføre
administrative kostnader for myndighetene og næringen. Det antas
at kostnadene vil bli lave. Med utslipp tilsvarende 51 000 tonn
CO2 og en sats på 952 kroner
per tonn CO2, anslås provenyet
fra avgiften til om lag 50 mill. kroner påløpt og 45 mill. kroner
bokført. I provenyanslaget er det ikke tatt hensyn til tilpasninger
til avgiften. I anslaget er det korrigert for at en stor andel av
dagens utslipp av SF6 stammer
fra gamle vinduer, og at slike vinduer nå er forbudt å installere
i Norge.