16.1 Finansskatt på overskudd
Komiteens medlem fra Rødt viser
til at flere av landets største banker den siste tiden har gitt
sitt omvendte bidrag til priskrisen som rammer norske husholdninger,
gjennom å øke sine effektive utlånsrenter med mer enn økningen i
Norges Banks styringsrente, og at den norske finanssektoren hvert
eneste år går med enorme milliardoverskudd.
Dette medlem viser til at
finanssektoren siden 2017 har betalt en ekstra finansskatt på overskudd
og lønn som en erstatning for at finansielle tjenester er unntatt
merverdiavgift. I Prop. 1 LS (2022–2023) anslås skatteutgiften –
de tapte skatteinntektene for staten – som følger av dette unntaket,
til 10,5 mrd. kroner i 2022. Tapet motvirkes delvis av provenyet
fra finansskatt på overskudd og lønn, som anslås til 5,16 mrd. kroner
i 2022, noe som gir en gjenstående skatteutgift på 5,34 mrd. kroner
i inneværende år. Dette
medlem viser til at inntektene fra finansskatten kun har utgjort
om lag halvparten av den anslåtte skatteutgiften de siste årene, og
at det er vanskelig å spore noen begrunnelse i bakgrunnsdokumenter
eller i finanskomiteens innstillinger for hvorfor finansskatten
ikke skulle vært satt høyere enn dette, slik at skatteutgiften ble
mindre.
Dette medlem minner om at
Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2016 argumenterte
for at finansskatten burde ligge på om lag det dobbelte av dagens
gjeldende nivå, og at partiet den gang foreslo å dra inn hele den
beregnede skatteutgiften som inntekter til fellesskapet. Det samme
prinsippet ble anført av Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
i komitémedlemmenes merknader til Innst. 273 S (2015–2016), der
den forestående innføringen av finansskatten ble omtalt.
Dette medlem viser til svar
på spørsmål 45 fra Rødts fraksjon, der det anslås at økt skattesats
for finansskatt på overskudd med 1 prosentpoeng ville økt statens påløpte
skatteinntekter i 2023 med 870 mill. kroner, og at en økning på
6 prosentenheter, fra 3 pst. til 9 pst., om lag ville tilsvare den
gjenstående skatteutgiften.
Dette medlem mener dette
peker mot at beskatningen av finanssektoren er satt lavere enn nivået
den burde ligget på dersom den skulle oppfylt intensjonen om å motvirke
den beregnede skatteutgiften som tilskrives merverdiavgiftsunntaket
for finansielle tjenester, og at det derfor er et stort potensial
for å øke finansskatten på overskudd i årene framover, for slik
å sørge for at finansnæringen bidrar mer til fellesskapet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en opptrappingsplan for finansskatten
på overskudd med sikte på å redusere skatteutgiften grunnet merverdiavgiftsunntaket
for finansielle tjenester, og komme tilbake til Stortinget med forslag
til første økning i statsbudsjettet for 2024.»