Sammendrag
Stortinget fattet
to anmodningsvedtak om internasjonale skattetilpasninger ved behandlingen
av Prop. 1 LS (2021–2022) Skatter, avgifter og toll 2022, se Innst.
2 S (2021–2022).
Vedtak 35, punkt
37: «Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet mot internasjonale
skattetilpasninger og skatteflukt gjennom å aktivt arbeide for effektive
multilaterale løsninger i internasjonale fora, og implementere nødvendige
løsninger og tiltak i det norske skattesystemet.»
Vedtak 35, punkt
38: «Stortinget ber regjeringen utrede tiltak mot overskuddsflytting
og uthuling av skattegrunnlaget, utover OECDs/Inclusive Frameworks konsensusløsning
om endringer i fordeling av beskatningsrett og minimumsskatt (to-pilarløsningen).»
Departementet anser
anmodningsvedtakene som fulgt opp gjennom omtalen nedenfor.
Globaliseringen
og digitaliseringen har ført til at flernasjonale konsern stadig
styrker sin dominans på verdensmarkedet. Den teknologiske utviklingen
har bidratt til fremvekst av nye forretningsmodeller, og har i økende
grad gjort det mulig for selskap å betjene markeder uten fysisk
tilstedeværelse. Dette setter press på det eksisterende internasjonale
skatterammeverket. Det ble utarbeidet i en tid da selskapene hadde
sterkere geografisk tilhørighet til landene de drev aktivitet i.
Utfordringene reiser skattemessige problemstillinger som berører
mange land, og de krever omforente globale løsninger.
Utfordringene med
internasjonale skattetilpasninger og skadelig skattekonkurranse
har lenge stått høyt på den politiske dagsorden i Norge og internasjonalt.
I perioden 2013 til 2015 gjennomførte medlemslandene i OECD og G20
BEPS-prosjektet (Base Erosion and Profit Shifting Project). Her
ble det oppnådd enighet om en rekke tiltak mot overskuddsflytting
og uthuling av skattegrunnlaget. I 2016 opprettet OECD og G20 forumet «Inclusive
Framework on BEPS» (Inclusive Framework) for å følge opp tiltaksplanen.
Dette er et samarbeidsorgan som i dag består av 141 medlemsland
og -jurisdiksjoner.
En sentral del
av BEPS-prosjektet gjaldt hvordan digitalisering har endret måten
virksomhet utøves på i den globale økonomien. Digitalisering av
økonomien forsterker utfordringene med skattlegging av store flernasjonale
konsern, og reiser flere utfordringer enn overskuddsflytting. Det
var derfor enighet blant G20- og OECD-landene som deltok i BEPS-prosjektet,
om behovet for å reformere de internasjonale reglene for skattlegging
av en stadig mer digitalisert økonomi og å sikre balanserte og stabile
langsiktige løsninger. Arbeidet har fortsatt som en forlenget del
av BEPS-samarbeidet, innenfor rammen av Inclusive Framework. Målet
er å komme frem til en konsensusbasert og langsiktig internasjonal
skatteløsning, som sikrer rettferdige og stabile vilkår.
Løsningen det er
oppnådd en foreløpig politisk enighet om i oktober 2021, består
av to hoveddeler omtalt som «pilarer».
Den første delen
(pilar 1) dreier seg om hvordan rett til skattlegging av selskapsoverskudd
skal fordeles mellom land. Den politiske erklæringen innebærer en
omfordeling av skattegrunnlag slik at markedsstaters skattegrunnlag
øker noe. I hovedtrekk skal omfordelingen gjennomføres ved at de
største og mest lønnsomme flernasjonale konsernene skal skattlegges
for en del av sitt globale overskudd i de markedene hvor de har
inntjening, uavhengig av fysisk tilstedeværelse i markedet. Ordningen
skal omfatte konsern med global omsetning over 20 mrd. euro og lønnsomhetsgrad
over 10 pst. som andel av omsetningen. Det innebærer at om lag 120
av de største konsernene i verden vil bli omfattet av pilar 1.
Den andre delen
(pilar 2) handler om minimumsskattlegging av store flernasjonale
konsern. For disse skal det etableres et minimum effektivt skattenivå
på minst 15 pst. Hensikten er å redusere skattekonkurransen mellom
land, og dempe insentivene til internasjonal skatteplanlegging og
overskuddsflytting. Reglene skal omfatte konsern med en omsetning
på mer enn 750 mill. euro. Det samsvarer med omsetningsterskelen i
reglene for land-for-land-rapportering til skattemyndighetene.
Enigheten om en
to-pilarløsning forutsetter også at land som har innført bruttoskatter
på digitale tjenester (Digital Service Taxes) og lignende ensidige
tiltak, skal fjerne disse. Landene forplikter seg også til å avstå
fra å innføre slike skatter i fremtiden. Hvilke konkrete tiltak landene
må avstå fra, skal defineres nærmere i den multilaterale konvensjonen
som må inngås for å gjennomføre pilar 1.
Etter at Inclusive
Framework ble enig om rammene for og hovedelementene i to-pilarløsningen
i oktober 2021, har det vært arbeidet intensivt med utfyllende innhold
og tekniske løsninger for de to pilarene. Dette arbeidet skjer i
arbeidsgrupper under Inclusive Framework. Begge pilarene forutsetter
at det enkelte land utformer regelverk som er i tråd med de omforente
løsningene. For å sikre ensartede regler, er det i den politiske
erklæringen lagt til grunn at det skal utarbeides modellregler.
Gjennomføringen av pilar 1 forutsetter også at det inngås en multilateral
konvensjon.
For pilar 1 arbeides
det fortsatt med modellregler. OECD har siden februar i år fortløpende
sendt ut utkast til modellregler for de ulike elementene i regelverket
på høring. I juli ble en rapport om fremdriften i arbeidet med regler
for utvidet beskatningsrett for markedsstater sendt på høring. Rapporten
inneholdt en konsolidert versjon av forslag til materielle regler,
men inkluderte ikke regler om den administrative gjennomføringen
av den nye beskatningsretten eller reglene som er tenkt inntatt
i den multilaterale konvensjonen. Videre ble det skissert en revidert
tidsplan for det videre arbeidet med pilar 1.
Inclusive Framework
vil vurdere innspillene fra høringen med mål om å bli enige om hovedtrekkene
i modellreglene på et møte i oktober. Videre er det forventet at
den multilaterale konvensjonen skal være ferdigforhandlet og klar
til signering i løpet av første halvår 2023, og tre i kraft så snart
en kritisk masse av land har ratifisert den. Hva som skal anses
som en kritisk masse vil defineres i konvensjonen selv. Det uttalte
målet er at konvensjonen skal tre i kraft i 2024.
For pilar 2 ble
modellreglene ferdigstilt og offentliggjort i desember 2021. Inclusive
Framework arbeider også med et rammeverk for den administrative
gjennomføringen og praktiseringen av reglene. I henhold til tidsplanen
for pilar 2 skal dette arbeidet være ferdig innen utgangen av 2022.
Modellreglene for
pilar 2 utgjør et stort og komplisert regelverk som må tilpasses
nasjonal lovgivning. Det kreves derfor et omfattende regelverksarbeid
i landene som innfører reglene. Det er kommet signaler fra mange av
medlemslandene i Inclusive Framework om at det vil være vanskelig
å få på plass nasjonale regelverk tidsnok til at reglene kan virke
fra 2023. I EU foreslo Europakommisjonen i desember 2021 et direktiv
for innføring av pilar 2 i EU-landene. Direktivet er enda ikke vedtatt, men
i kompromissforslaget som foreligger, er fristen for å ta inn reglene
i nasjonal rett satt til 31. desember 2023.
Som omtalt i Meld.
St. 2 (2021–2022) Revidert nasjonalbudsjett 2020 punkt 4.3, legger
departementet til grunn at målsettingen bør være å innføre regelverket
i Norge fra 2024. En forutsetning for å oppfylle denne målsettingen
er at Inclusive Framework holder tidsplanen for utformingen av et
rammeverk for den administrative gjennomføringen og praktiseringen
av reglene. Videre bør tidsplanen for innføring av reglene i Norge tilpasses
innføringen i andre medlemsland, herunder gjennomføringen i EU.
I tillegg til det
internasjonale arbeidet med skattlegging av store flernasjonale
selskap, er det nødvendig med gode nasjonale regler for å sikre
det norske skattefundamentet. Arbeidet med å forbedre regelverket,
og vurdere tiltak mot overskuddsflytting og uthuling av skattegrunnlaget
pågår kontinuerlig.
Norge har de siste
årene gjennomført flere endringer i regelverket blant annet for
å følge opp BEPS-prosjektets anbefalte tiltak mot overskuddsflytting
og uthuling av skattegrunnlaget. Det arbeides også med å oppdatere
Norges skatteavtalenettverk med ulike bestemmelser og minimumsstandarder
som er utviklet gjennom BEPS-prosjektet.
Hurdalsplattformen
har et punkt om å vurdere tiltak som kan motvirke utilsiktede tilpasninger
til aksjonærmodellen og fritaksmetoden. Regjeringen har også gitt
Skatteutvalget mandat til å utrede dette.
En utilsiktet tilpasning
kan være at fysiske personer med ubeskattede latente aksjegevinster,
flytter ut av Norge. Gjeldende skatteregler for utflytting fanger
i noen grad opp slike gevinster til beskatning. De ivaretar likevel
ikke fullt ut prinsippene om at verdier som opptjenes i Norge, bør
beskattes her, og at alle bør skatte etter evne. Regjeringen mener
at det er viktig med regler som sikrer at aksjegevinster som opptjenes
i Norge, så langt som mulig blir skattlagt her. Departementet utreder
derfor nå strengere regler for beskatning av personer som flytter
ut av Norge med urealiserte aksjegevinster. Det er viktig at reglene
blir utformet slik at de fungerer mest mulig effektivt og at de
er i tråd med EØS-avtalens regler om de fire friheter. EØS-retten
på dette området har vært under utvikling i retning av større handlingsrom
for regler som sikrer at hvert land kan beskatte inntekter som er
opptjent i landet. Det er imidlertid ikke avklart hvor strenge regler
som kan innføres. For å kunne foreslå mest mulig effektive innstramminger, innenfor
rammene av EØS-avtalen, bør det EØS-rettslige handlingsrommet vurderes
nærmere. Disse vurderingene vil ta noe tid, og endringene vil være
av en art som tilsier offentlig høring før et forslag fremmes for Stortinget.
Alternativet ville vært å foreslå mindre innstramminger nå, eksempelvis
utvidelse av femårsregelen om bortfall av utflyttingsskatt, som
klart ikke ville være i strid med våre EØS-forpliktelser.
I lys av den pågående
utredningen og Skatteutvalgets arbeid med disse spørsmålene, fremmes
det ikke forslag til innstramminger i reglene om utflyttingsskatt nå.
Det kontinuerlige
arbeidet med regelverket for å motvirke uthuling av det norske skattefundamentet
er en viktig oppgave som regjeringen prioriterer.