Komiteens merknader
Komiteen tar omtalene i
-
proposisjonen (Prop.
1 LS (2022–2023) punkt 5.2.2),
-
finansministerens
brev om enkelte presiseringer om høyprisbidrag 21. oktober 2022,
og
-
tilleggsproposisjonen
(Prop. 1 S Tillegg 2 (2022–2023) punkt 2.4) av 10. november 2022
til orientering.
Komiteen viser
til Innst. 4 L (2022–2023) kapittel 14 når det gjelder fradragsrett
i andre skattegrunnlag, med behandling av forslag til nytt tredje
punktum i skatteloven § 6-15 der.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne, viser til at forslaget om innføring av høyprisbidraget for
store vannkraftverk med virkning fra offentliggjøring av forslaget
28. september betyr at det får virkning for en periode forut for
Stortingets vedtak i desember. Virkningstidspunktet innebærer at
det kan reises spørsmål om forholdet til tilbakevirkningsforbudet
i Grunnloven § 97.
Flertallet viser til at høyprisbidraget
fremstår som en handlingsskatt fordi avgiftsplikten knytter seg til
bestemte, avsluttede forhold. Flertallet legger til grunn
at grunnlovsnormen for at tilbakevirkningen skal være lovlig, er
om det foreligger sterke samfunnsmessige hensyn, og at tilbakevirkningen
ikke virker særlig eller klart urimelig eller urettferdig. Flertallet mener videre
at disse hensyn må vurderes i forhold til hvordan tilbakevirkningen
rammer. I Prop. 1 LS (2022–2023) legger regjeringen til grunn at
innføring av høyprisbidraget ikke innebærer en særlig eller klart
urimelig eller urettferdig tilbakevirkning.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, mener at innføringen av høyprisbidraget for stor
vannkraft med virkning fra offentliggjøring 28. september 2022 er
begrunnet i sterke samfunnsmessige hensyn, som er å forhindre det
som kunne bli sterkt skadelige konsekvenser ved å ha iverksettelse
fra 1. januar 2023. Dette
flertallet mener at det er behov for å innføre høyprisbidraget
fra offentliggjøringsdato. Uten virkning fra offentliggjøringen
ville kraftselskapene hatt økonomiske insentiv til å produsere mest
mulig kraft fra offentliggjøringen og frem til høyprisbidraget trådte
i kraft. Dette kunne hatt svært uheldige konsekvenser for forsyningssikkerheten
for strøm gjennom vinteren, med fare for lavere magasinfylling enn
ellers før vinteren og økt sårbarhet for alvorlig knapphet på strøm
og i verste fall rasjonering. Dette flertallet vektlegger
de betydelige negative samfunnsmessige konsekvenser en situasjon
med rasjonering av strøm ville hatt. Det samme gjelder en situasjon
uten rasjonering, men med ekstremt høye priser. Dette flertallet vektlegger
videre de fiskale hensyn som avgiften er begrunnet i, og viser til
at en strammere økonomisk politikk er nødvendig for å dempe presstendensene
i økonomien. Dette
flertallet deler derfor regjeringens vurderinger slik de er
gjengitt i Prop 1 LS (2022–2023), av at tilbakevirkningen for avgiften
kan begrunnes i sterke samfunnsmessige hensyn.
Dette flertallet går etter
dette over til vurderingen av om den aktuelle tilbakevirkningen
fremstår som særlig eller klart urimelig eller urettferdig. Dette flertallet viser
til at virkningstidspunktet for høyprisbidraget er foreslått satt
til offentliggjøring 28. september – kun 8 dager før proposisjonen
ble fremlagt, og kun to–tre måneder før Stortingets vedtak vil foreligge.
Høyprisbidraget ble 28. september presentert som et sentralt element
av budsjettet for 2023. Det fikk bred dekning. For å unngå at presentasjonen
skulle føre til tilpasninger i form av nedtapping av vannmagasiner,
ble det foreslått at avgiften også skulle gjelde for deler av inneværende
år. Dette flertallet mener
at hensynene til klarhet og forutberegnelighet er tilstrekkelig
ivaretatt ved offentliggjøring av forslaget. Tilbakevirkningen innebærer
avgiftsplikt for virksomheter som bør ha gode forutsetninger for
å sette seg inn i informasjonen som ble lagt ut ved offentliggjøringen
og senere presentert i proposisjonen. Disse virksomhetene har dermed fra
det tidspunktet vært i stand til å ta hensyn til forslaget. Forslaget
har dermed ingen parallell til Rt. 2006 s. 293 (Arves Trafikkskole),
hvor Stortinget vedtok at opphevingen av den aktuelle merverdiavgiftsordningen
skulle gjelde fra tidspunktet regjeringserklæringen til en mindretallsregjering
ble presentert som en politisk målsetting.
Dette flertallet registrerer
at det har vært en høst der en kombinasjon av politiske forventninger, mye
nedbør, høye temperaturer og fallende priser har gjort faren for
rasjonering mindre. På det tidspunktet forslaget om høyprisbidraget
ble lagt fram, var det ikke gitt at de faktiske forhold skulle utvikle
seg slik. Dette flertallet mener
det er legitimt å planlegge for flere ulike scenarioer, også de
med en negativ utvikling, siden de samfunnsmessige konsekvensene
av mangel på strøm er svært store. Flertallet mener derfor at
det er risikobildet og situasjonen for kraftforsyningen slik den var
på tidspunktet for offentliggjøringen, som må være utgangspunkt
også for Stortingets vurdering av grunnlovsspørsmålet, også når
forholdene viser seg å være annerledes på vedtakstidspunktet.
Dette flertallet viser også
til at regjeringen i sitt forslag har begrenset høyprisbidraget
til produsenter som i større grad har mulighet til å tilpasse produksjonen,
og at forslaget dermed ikke går lenger enn det som er nødvendig.
Derfor iverksettes høyprisbidraget for småkraft og vindkraft først
fra 1. januar 2023. Dette bekrefter etter dette flertallets syn at
det er hensynet til å unngå uheldige tilpasninger som kan påvirke
magasinfylling og dermed forsyningssikkerhet, som har ligget til
grunn for forslaget om at Stortingets vedtak skal iverksettes fra
det tidspunkt forslaget ble gjort kjent for store vannkraftverk.
Det er også etter dette
flertallets syn sentralt at tilbakevirkningen skjer i en tid der
prisene på strøm er langt over normalen, og at høyprisbidraget har
et høyt innslagspunkt som ligger betydelig over produksjonskostnaden
og normale strømpriser. Dette flertallet viser videre
til at regjeringen har lagt opp til at beregningsgrunnlaget ved
nærmere bestemte former for sikring av salg på spotpris vil være faktiske
inntekter (justert for tap eller gevinst på disse kontraktene),
under forutsetning av at kontrakten er inngått senest dagen før
høyprisbidraget ble varslet. Formålet er å hindre at produsenter
som har inngått sikringskontrakter, rammes urimelig hardt.
Dette flertallet vektlegger
også at vannkraftbransjen er i en spesiell stilling i det norske
samfunnet der nettopp den samfunnskritiske betydningen har påvirket
styring, eierskap og rammevilkår. Det mest nærliggende eksemplet
på dette er Stortingets ønske om offentlig eierskap til vannkraften
som er sikret gjennom hjemfallsordningen, og som Stortinget vektla
ved behandlingen av Ot.prp. nr. 61 (2007–2008).
Dette flertallet viser til
at regjeringen etter budsjettfremleggelsen har presisert og justert
forslaget til gunst for de avgiftspliktige. Dette gjelder dels endret tidsoppløsning
for beregningen av avgiften. Videre har regjeringen i brev til Stortinget
presisert forståelsen av bestemmelsen om interessefellesskap opp
mot bestemmelsene om egenkraft, hvor det legges opp til at den avtalte
pris kan legges til grunn for beregningen av avgiften mellom juridiske
personer som har interessefellesskap. Forutsetningen er at prisen
ved kontrakter inngått etter 27. september mellom parter hvor det
foreligger et interessefellesskap, er basert på markedsmessige vilkår. Dette flertallet er
enig i at presiseringen og justeringen fremstår som rimelige.
Dette flertallet ser at innføring
av avgiften kan virke som et plutselig, kraftfullt og inngripende
tiltak som påvirker kraftprodusentenes økonomiske situasjon. Sammen
med grunnrenteskatten og den foreslåtte økningen i den innebærer
høyprisbidraget en betydelig samlet skattebelastning. Dette flertallet anser
det rimelig å omfordele mer av de ekstraordinært høye inntektene
som stammer fra fellesskapets vannressurser, slik at inntektene
kommer fellesskapet til gode.
Dette flertallet vektlegger
at avgiften vil gjelde med tilbakevirkende kraft kun i et begrenset
tidsrom, mens kraftprisene har vært historisk høye i lengre tid. Dette flertallet ser
imidlertid at de konkrete virkningene kan slå ulikt ut, og at det
ikke kan utelukkes at det kan oppstå spesielle enkelttilfeller hvor
den samlede skattebyrden kan bli urimelig. Dette flertallet er derfor
enig i regjeringens forslag til en utvidet dispensasjonsbestemmelse
for slike enkelttilfeller.
Dette flertallet mener etter
dette at sterke samfunnsmessige hensyn tilsier at høyprisbidraget
skal gjelde også fra 28. september og fram til Stortingets vedtakelse
av avgiften, og at tilbakevirkningen ikke er særlig eller klart
urimelig eller urettferdig. Dette flertallet er av den
oppfatning at dette er i tråd med Grunnloven § 97. Dette flertallet mener at
det er viktig at tilbakevirkningen av høyprisbidraget gjennomføres
i tråd med regjeringens forslag.
Dette flertallet slutter
seg til regjeringens forslag om innføring av høyprisbidrag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen Solberg
la om kraftbeskatningen til en kontantstrømskatt for å legge til
rette for flere oppgraderinger og effektivisering av eksisterende
vannkraftverk. I en situasjon med ekstraordinært høye strømpriser
i Sør-Norge er det riktig at kraftprodusentene som har ekstraordinært
høye inntekter, skal bidra med mer skatt for å finansiere utgifter
til kompensasjonsordningene for husholdninger og bedrifter. Regjeringen
har foreslått å øke grunnrenteskatten for vannkraft fra 37 pst.
til 45 pst. I tillegg innføres et midlertidig høyprisbidrag. Disse medlemmer har
vært bekymret for at høyprisbidraget ikke er utformet som en nøytral
skatt, men påvirker lønnsomheten av ny utbygging og ved å produsere
vannkraft og kan være uheldig for vanndisponeringen. Disse medlemmer er
opptatt av at høyprisbidraget har en klar avgrensning, og fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at høyprisbidraget (avgift på kraftproduksjon)
avvikles så raskt som mulig og senest innen utgangen av 2024.»
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen i en pressemelding 10. november 2022 skriver
at inntektsberegningen skal endres fra timespris til månedspris
for å imøtekomme innspill fra næringen. Disse medlemmer mener det
vil være fornuftig å gjøre ytterligere tilpasninger og basere inntektsberegningen
på årlig gjennomsnittspris. Dette kan ifølge Finansdepartementet
gjennomføres i forskrift, uten særlig betydning for statens inntekter.
Dersom det ikke er nok til å hindre negative konsekvenser for kraftproduksjonen, bør
det vurderes ytterligere tilpasninger, for eksempel å gjøre skatten
mer uavhengig av produksjonsprofil. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at inntektene fra kraftproduksjonen beregnes
over året istedenfor per måned ved utmåling av høyprisbidraget.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere om høyprisbidraget har negative konsekvenser
for kraftproduksjonen, og foreslå nødvendige tilpasninger dersom
det blir behov for det.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til lovavdelingens
tolkningsuttalelse datert 23. september 2022, hvor det i punkt 3.4.4
konkluderes – «under noe tvil» – med at «forslaget i stor utstrekning
ligger innenfor det som kan vedtas etter Grunnloven § 97». Lovavdelingen
peker på at Stortinget må redegjøre grundig for de krav Grunnloven oppstiller,
og «hvorfor et tiltak med tilbakevirkende effekt bør velges fremfor
andre tiltak som gir lavere byrde for kraftprodusentene». Lovavdelingen
skriver samme sted at «vi her må antas å befinne oss nær Grunnlovens yttergrense».
Det er regjeringens ansvar å sørge for at forslag som fremmes for
Stortinget, er tråd med Grunnloven. Det er også regjeringens ansvar
å sørge for at Stortinget har et tilstrekkelig grunnlag til å foreta
en selvstendig vurdering av grunnlovsmessigheten av slike forslag.
Disse medlemmer tiltrer i
det vesentlige flertallets begrunnelse for at høyprisbidraget kan
innføres med tilbakevirkende kraft. Forslaget reiser flere krevende
problemstillinger. Terskelen for å godta tilbakevirkning er høy
og krever en god begrunnelse. Disse medlemmer er ikke enig
i alle deler av regjeringens begrunnelse, men mener forslaget samlet
sett er i tråd med Grunnloven § 97.
Disse medlemmer viser til
at flertallet vurderer et høyprisbidrag med tilbakevirkende kraft
som en nødvendig forutsetning for en stram finanspolitikk. Disse medlemmer slutter
seg til behovet for en stram finanspolitikk, men utelukker ikke
at dette kunne vært gjennomført uten skatter med tilbakevirkende kraft. Disse medlemmer påpeker
samtidig at kraftprodusentene i all hovedsak er i offentlig eie,
og at skatteendringene i en viss utstrekning kan ses på som en omfordeling
innenfor offentlige budsjetter. Disse medlemmer viser til
vannkraftprodusentenes uforutsett høye inntekter og statens behov
for å kompensere for høye strømpriser i en ekstraordinær situasjon med
krig i Ukraina. Dette underbygger behovet for at høyprisbidraget
har tilbakevirkende kraft fra kunngjøringstidspunktet.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen har foretatt enkelte avbøtende tiltak og justeringer
av forslaget siden det ble kunngjort 28. september 2022. I tillegg
til endringen i inntektsberegningen viser disse medlemmer til at dispensasjonsbestemmelsen
er noe utvidet. Selv om det er flere sider ved regjeringens forslag
som med fordel kunne blitt ytterligere utredet og begrunnet, mener disse medlemmer tilpasningene gjør
grunnlovsspørsmålet mindre problematisk sammenlignet med det opprinnelige
forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett, som avviser regjeringens innretning av høyprisbidraget
fra kraftproduksjon som gis tilbakevirkende kraft. Disse medlemmer legger til
grunn at dette kan være i strid med grunnloven.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til merknad og forslag under punkt 5.2.1
i innstillingen, og er imot innføringen av høyprisbidraget.
Gitt at høyprisbidraget
blir innført, viser dette medlem til
at det kan ha svært store negative, utilsiktede konsekvenser for
flere kraftselskaper, som følge av disposisjoner som ligger i grenseland
av det som blir hensyntatt i det foreslåtte regelverket. I stor
grad er dette knyttet til disposisjoner i det finansielle kraftmarkedet. Dette medlem vil
derfor anmode regjeringen om å sørge for at dispensasjonsbestemmelsen
i avgiftsvedtakets § 4 blir praktisert slik at de kraftselskaper
dette gjelder, unngår utilsiktede konsekvenser av slike disposisjoner
i det finansielle markedet, ved fastsetting av grunnlaget for høyprisavgiften.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
anmoder regjeringen om å sikre at dispensasjonsbestemmelsen i avgiftsvedtaket
i § 4 er utformet slik at kraftselskaper med disposisjoner i finansielle
kraftmarkeder er ivaretatt ved fastsetting av grunnlaget for høyprisbidraget.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til egen omtale under punkt
5.2.1 foran i denne innstillingen.