WTO-saker og multilaterale
forhandlinger
Handel er en sterk
drivkraft for økonomisk vekst og bidrar til å skape arbeidsplasser
og økonomisk velstand over hele verden. Et regelbasert og åpent
multilateralt handelssystem bidrar også til å gi norsk næringsliv
stabile og forutsigbare rammevilkår, som det er avhengig av. For
Norge er det derfor viktig at Verdens handelsorganisasjon (WTO)
beholder sin posisjon som globalt redskap for multilaterale handelsforhandlinger
og samtidig sørger for at land kan ivareta viktige nasjonale hensyn
som beredskap. Nasjoners behov for å være sikker på matforsyning
og energi til egen befolkning har kommet langt klarere frem de siste
årene. Det er viktig at dette fortsetter å komplettere god internasjonal
handel innenfor gode rammevilkår.
Regjeringen arbeider
for å videreutvikle multilaterale handelsavtaler gjennom WTO for
å skape stabile rammevilkår som legger til rette for økonomisk vekst. Samtidig
arbeides det med å inngå mer begrensede avtaler der det er nødvendig.
Internasjonale
avtaler fastsetter maksimale satser for tollavgift. Gjennom flere
forhandlingsrunder i GATT/WTO har Norge forpliktet seg til å redusere
satser. Foruten en viss nedtrapping av satsene på industrivarer, medførte
WTO-avtalen i 1994 blant annet forpliktelser med hensyn til markedsadgang,
internstøtte og eksportstøtte for landbruksvarer.
Multilaterale forhandlinger
om handel er krevende, og de har blitt mer krevende etter hvert
som de økonomiske styrkeforholdene mellom land har endret seg. I WTO
har det lenge vært en utfordring å finne en gjensidig akseptabel
fordeling av ansvar, rettigheter og plikter mellom tradisjonelle
industriland og fremvoksende økonomier i handelspolitikken. Det
multilaterale handelssystemet må styrkes og moderniseres for å kunne møte
dagens utfordringer.
WTOs tolvte ministerkonferanse
ble avholdt 12.–15. juni (MC12). Konferansen resulterte i enighet
på flere områder. Ministrene kom til enighet om en avtale om å forby
og redusere visse typer fiskerisubsidier. Enigheten innebærer at
WTO for første gang siden 2013 har fått en ny multilateral avtale.
Avtalen om fiskerisubsidier er også WTOs første bærekraftsavtale,
og vil forhåpentligvis kunne vise vei for det videre arbeidet med handel
og miljø. Avtalen det ble enighet om er en nedskalert, og derfor
midlertidig, avtale. Norge vil fortsette å være aktiv i de videre
forhandlingene. Det tas sikte på å bli enige om regler for subsidier
som kan føre til overkapasitet og overfiske innen WTOs 13. ministerkonferanse.
Videre ble det enighet på MC12 om et begrenset 5-års unntak fra
TRIPS-regelverket om immaterialrett for patenter på covid-19-vaksiner.
På begge disse områdene skal det forhandles videre i etterkant av
konferansen. Det ble også enighet om å videreføre et moratorium på
toll på grensekryssende elektroniske overføringer frem til 31. mars
2024.
Norge deltar i
flere såkalte «fellesinitiativer», der kun deler av WTOs medlemsmasse
deltar. Fellesinitiativene omfatter blant annet e-handel, investeringsfasilitering
og kvinners økonomiske stilling. I desember 2021 ble det enighet
blant 67 WTO-medlemmer om et nytt regelverk for innenlandske reguleringer
av tjenester.
Norge deltar også
i forhandlinger om en avtale som skal dekke miljøvarer, miljøtjenester,
miljømerking og reduksjon av subsidier for fossilt brennstoff (ACCTS
– Agreement on Climate Change, Trade and Sustainablity). Forhandlingene
pågår mellom Norge, Sveits, Costa Rica, Fiji, New Zealand og Island.
Forhandlingene er ikke formelt en del av WTO, men det er et mål
at avtalen på sikt åpnes opp for øvrige WTO-medlemmer.
Å finne veien fremover
for WTO og særlig WTOs funksjon som global forhandlingsarena er
en vedvarende utfordring. Det regelbaserte handelssystemet har vært
under press de siste årene. Et vellykket resultat på årets ministerkonferanse
har vist at det fremdeles er mulig å komme til enighet om multilaterale
avtaler. For Norge er det av avgjørende betydning at WTO beholder sin
posisjon som global aktør og hovedsete for internasjonale handelsforhandlinger,
og som forvalter av et bredt og forpliktende multilateralt handelssystem
som besvarer de utfordringer man står overfor i 21. århundre. Det
er positivt at det er enighet om å igangsette en prosess for reform
av WTO, inkludert reetablering av en fungerende tvisteløsningsmekanisme
innen 2024.