10.2 Byvekst og mobilitet
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at de største utfordringene i de store
byene våre er dårlig framkommelighet og forsinkelser i veinettet
og kollektivsystemet, noe som rammer både privatpersoner og næringslivet. Flertallet viser
videre til at veitrafikken er en av de største kildene til luftforurensing
og støy i byområdene. Flertallet merker
seg at nullvekstmålet fortsatt skal ligge til grunn: klimagassutslipp,
kø, luftforurensing og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk
og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport,
kollektiv og gange.
Flertallet registrerer at
de inngåtte byvekstavtalene for Osloområdet, Bergensområdet, Trondheimsområdet
og Nord-Jæren følges opp, og at det legges til rette for inngåelse
av byvekstavtaler i de fem byområdene Kristiansand, Buskerudbyen,
Grenland, Nedre Glomma og Tromsø. Flertallet merker seg også
at det etableres et nytt tilskudd for å styrke satsingen på kollektivtransport,
sykling og gange i mindre byområder.
Flertallet viser til at det
legges til rette for økt satsing på sykling gjennom byvekstavtalene,
ny tilskuddsordning for mindre byer og utbygging av gang- og sykkelveier
langs riksveiene i landet for øvrig. Flertallet viser videre til
at det langsiktige målet er en sykkelandel på 20 pst. i byområdene
og 8 pst. på landsbasis.
Flertallet viser til at varedistribusjonen
i bysentre skal være tilnærmet utslippsfri innen 2030. Flertallet mener
bylogistikk i økt grad må integreres i kommunal planlegging for
å oppnå helhetlige løsninger.
Flertallet er opptatt av
at ordningen med byvekstavtaler utvikles videre, og fremhever derfor
at det er positivt at det vil legges til rette for byvekstavtaler
med fem nye byområder, med en enklere styringsmodell enn den som
gjelder for de største byområdene. Videre er det positivt med den
nye satsingen på ytterligere fem mindre byområder i form av et statlig
fireårig tilskudd.
Flertallet fremhever behovet
for utvikling av flere gang- og sykkelveier i tettsteder og andre
befolkningssentre med trafikkert skolevei, og at det på sikt bør
etableres en søknadsbasert ordning for dette slik at flere befolkningssentre
kan tilrettelegge for mer gange og sykkelbruk og tryggere skoleveier.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
viser til at det etableres et nytt tilskudd for å styrke satsingen
på kollektivtransport, sykling og gange i mindre byområder. Det
tas høyde for totalt 600 mill. kroner over fire år tidlig i planperioden.
Tilskuddet avgrenses geografisk til byområdene Bodø, Ålesund, Haugesund,
Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen (Tønsberg, Sandefjord og Larvik).
Målet er å legge til rette for en klima- og miljøvennlig byutvikling
og god framkommelighet også i disse byområdene. Dette flertallet mener det
er naturlig å vurdere en utvidelse av ordningen til flere byområder
ved neste rullering av Nasjonal transportplan.
Dette flertallet viser til
at strenge smittevernstiltak førte til en umiddelbar nedgang
i reiser med kollektivtransport, og at kollektivselskapene har hatt
en drastisk nedgang i inntektsgrunnlaget. Det er for tidlig å si
hva de langsiktige virkningene av pandemien vil bli for reisevaner,
men disse mener det er viktig at det som er oppnådd på kollektivtrafikkområdet,
ikke går tapt når vi etter pandemien skal bevege oss mot en normalsituasjon.
Det krever tett dialog mellom myndighetsnivåer, kollektivtransporten
og andre aktører som kan bidra til å minske og snu den negative
utviklingen som av smittevernhensyn har vært helt nødvendig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser i den forbindelse til samarbeidet
Grønn Tur, initiert av Den Norske Turistforening, som har som mål
å utvikle et helhetlig og sømløst nett av bærekraftige reise- og
turmuligheter, innkvartering, transporttilbud, utstyr og informasjon
for reiser i Norge både i fritiden og i dagliglivet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener regjeringens satsing på byvekstavtaler og
kollektivtiltak er positiv, men mener satsingen ikke er tilstrekkelig. Disse medlemmer mener
staten bør bidra med inntil 70 pst. av investeringskostnadene i store
kollektivprosjekter i storbyområdene. Arbeiderpartiet vil øke satsingen
på byvekstavtaler, kollektivprosjekter og andre kollektivsatsinger
på til sammen 3 mrd. kroner over 12-årsperioden.
Disse medlemmer legger til
grunn at en slik økning også ville kunne lagt grunnlag for større
statlige bidrag til utbyggingen av Majorstuen stasjon. Disse medlemmer legger
videre til grunn at Baneløsning Nedre Romerike (Romeriksbanen) kan
inngå i den såkalte 50/50-ordningen, slik det tidligere har vært
lagt opp til. Dette blir da i tillegg til Fornebubanen, ny T-banetunnel
i Oslo, Bybanen i Bergen, Metrobuss i Trondheim og Bussveien på
Nord-Jæren. Disse
medlemmer presiserer at Arbeiderpartiet mener at staten kan dekke
inntil 70 pst. av investeringskostnadene i disse prosjektene, forutsatt
at prosjektene bidrar til å nå fastsatte mål om utslippsreduksjoner
og en mer effektiv arealpolitikk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til målet i gjeldende
NTP om at 20 pst. av personreiser i byområdene og 8 pst. på landsbasis
skal foregå på sykkel. Disse medlemmer mener satsing
på aktiv transport må økes, og vil særlig fremheve utbygging av
sammenhengende sykkelveger som et tiltak som må vies prioritet.
Utbygging av sammenhengende, separat sykkelvegnett bør gis prioritet
i byvekstavtalene, og fremgå tydelig av fremdrifts- og investeringsplanen.
Disse medlemmer viser til
at det er store variasjoner i behovet for løsninger i kollektivtilbud
mellom de store, de mellomstore, de små byene våre og i distriktet.
Fylkeskommunen er gitt en viktig oppgave med å sy dette sammen og
gi alle innbyggerne et tilstrekkelig kollektivtilbud. Disse medlemmer mener
vi trenger ulike løsninger for de ulike behovene, og at forpliktende byvekstavtaler
ikke er løsningen for alle regioner og utfordringer, men at en også
øker fylkeskommunens frie midler, slik at de blir gjort bedre i
stand til å tilpasse behovet etter sin geografi.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er imot byvekstavtalene og premissene
om nullvekstmål og bruk av bompenger som ligger til grunn for avtalene. Disse medlemmer viser
til at det er en målsetting med byvekstavtalene å legge begrensninger
på bilistene, både fysisk og økonomisk, slik at de direkte og indirekte
tvinges til å la bilen stå. Målet fra det politiske flertallet er
at det ikke skal bli flere biler, og at folk flest i stedet skal
presses til å velge alternativer som kollektiv, sykkel eller gange.
Dette er en politikk som disse medlemmer tar sterkt
avstand fra. Bilen er et gode som gir folk flest frihet og fleksibilitet
i hverdagen. Disse
medlemmer finner det helt absurd at det politiske flertallet
i Norge av prinsipp definerer bilen som et problem, uavhengig av
utslipp eller ikke.
Disse medlemmer viser til
at det er uaktuelt for Fremskrittspartiet å innføre forbud, påbud
eller andre begrensninger på bruk av bil. Disse medlemmer er imidlertid
opptatt av valgfrihet og mener derfor det er viktig å legge til
rette for at bilistene kan få alternativer, slik som et godt utbygd
kollektivtilbud, vanlige sykkel- og gangveger, elsparkesykler, motorsykler
etc. Disse medlemmer mener
at et av problemene med de såkalte byvekstavtalene er at bilistene
blir tvunget til å betale for tiltak som ikke bare skal redusere
bilbruken, men rett og slett gjøre det umulig å kjøre eller parkere bilen.
Resultatet av denne bilfiendtlige politikken er at folk flest i
de større byene blir tvunget til å selge bilene sine. Dette er en
politikk som disse
medlemmer tar sterkt avstand fra.
Disse medlemmer mener også
at det er en merkelig dobbeltmoral i disse byvekstavtalene, siden
bilen er definert som et problem og bilistene blir tvunget til å finansiere
store deler av disse avtalene med bompenger. Bompenger som skal
brukes til å redusere og fjerne bilene.
Disse medlemmer konstaterer
også at det prioriteres å bruke store ressurser på å ødelegge og
bygge om velfungerende, grønne og vakre gater, til unødig dyre og eksklusive
«pyntegater» eller såkalte miljøgater. Videre brukes det store summer
på unødig store og breie sykkel- og gangveger, med en bredde på
hele seks meter. Disse
medlemmer konstaterer at flere av de nye såkalte ekspresssykkel-
og gangvegene som bygges nå i dag, er dyrere, bredere og vesentlig
bedre enn flere av våre fylkesveier.
Disse medlemmer mener at
det brukes unødig mye penger på byvekstavtalene. Disse medlemmer foreslår
derfor at rammen reduseres fra 80 til 50 mrd. kroner. Disse medlemmer foreslår
som alternativ at det etableres nye tilskuddsordninger for investeringer
i store kollektivprosjekter og til drift av kollektivtrafikk i byområdene.
Disse medlemmer mener at
ordningen med byvekstavtalene hindrer mobilitet for innbyggere som ikke
har gode alternativ til bil. Disse medlemmer ser svært
negativt på regjeringens nye satsing på at ytterligere fem mindre
byområder skal innlemmes i en tilsvarende ordning. I mindre byområder
er det ikke realistisk å overføre all trafikk fra bil til kollektiv,
sykkel og gange. Disse
medlemmer fremhever at lokal bomring ikke har lokal forankring
i de mindre byområdene som er beskrevet i regjeringens NTP, og at
bymiljøpakke i Arendalsregionen ble nedstemt i kommunestyret i både
Grimstad og Arendal senest mai 2019. At regjeringen likevel ønsker
å etablere en belønningsordning for å sikre ny politisk debatt om
etablering av bymiljøavtale for denne regionen, er overraskende. Disse medlemmer viser
til ordfører i Arendal, Robert Cornells Nordli fra Arbeiderpartiet,
som var negativ til dette da diskusjonen var oppe lokalt, og begrunnet
dette i mediene med at «Nok er nok når det gjelder bompenger». Disse medlemmer mener
at regjeringen og Arbeiderpartiet burde respektert lokaldemokratiets
avgjørelse i dette spørsmålet, og forstår ikke hvorfor denne byregionen
likevel er tatt med i forslaget om å utvide bymiljøpakkene. Disse medlemmer mener
at dagens eksisterende bymiljøpakker og regjeringens forslag med utvidelse
til fem nye mindre byområder bør skrotes.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det er positivt at regjeringen foreslår
en ny statlig tilskuddsordning for å fremme kollektivtransport,
sykling og gange i mindre byområder. Flere mindre byområder har
liknende transportutfordringer som det enkelte av de ni største
byområdene i Norge har. Regjeringen foreslår at støtteordningen
avgrenses til fem byområder og i alt åtte navngitte bykommuner som
arbeider med bompengefinansierte bypakker. Det fremgår av regjeringens
forslag at et vilkår for å få støtte fra tilskuddsordningen er at
Stortinget først har behandlet forslag til bypakke.
Disse medlemmer mener at
tilskuddsordningen bør utformes som en incentivordning eller belønningsordning
åpen for søknad fra flere byområder i Norge, i stedet for en støtteordning
til få, navngitte byområder, slik regjeringen foreslår. Ordningen
bør bygge på erfaringer fra dagens belønningsordning og byvekstavtaler
der både arealbruk og transporttiltak er virkemidler som tas i bruk
for å nå nasjonale, regionale og lokale mål. Kunnskap fra tidligere
evalueringer av dagens belønningsordning for større byområder bør
legges til grunn for den nye tilskuddsordningen. Der fremgår det bl.a.
at når byområder får anledning til å søke statlige belønningsmidler,
så øker byområdene også sin egen innsats for å fremme kollektivtransport,
sykling og gange (Norconsult og Urbanet Analyse, 2007). Disse medlemmer mener
at en ny tilskuddsordning for mindre byområder vil kunne ha større
effekt om flere byområder får anledning til å søke om tilskudd,
enn om ordningen kun avgrenses til et fåtall byområder.
Disse medlemmer mener at
tilskudd til byområder er svært skjevt fordelt i dag, de største
byområdene får svært mye mer tilskudd enn de mindre byområdene. Disse medlemmer mener
at det trengs en jevnere fordeling, og ber om at dette ivaretas
ved senere reforhandlinger av byvekstavtaler og bypakker.
Dersom tilskuddsordningen
skal avgrenses, mener disse
medlemmer at det ikke er størrelsen på den enkelte bykommune
som bør være kriterium. I stedet bør avgrensning knyttes til størrelsen
på hele det regionale byområdet som har valgt å samarbeide om areal- og
transportplanlegging i tråd med statlige planretningslinjer for
samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging og med en samlet
størrelse over 40 000 innbyggere. Dette vil åpne for at flere regionbyer
i Norge kan søke om tilskuddsmidler enn det regjeringen foreslår. Disse medlemmer viser
til arbeidet som pågår med blant annet «Innherredsbyen» og «Mjøsbyen», disse medlemmer mener
begge disse er aktuelle byområder for en slik ordning.
Disse medlemmer mener inngåelse
av byvekstavtaler og andre lignende avtaler ikke må være til hinder
for at kommuner kan legge til rette for spredt bosetting. Dagens
statlige planretningslinjer er en brekkstang for kraftig sentralisering.
I spredtbygde områder blir det lagt sterke begrensninger på videre
utvikling, noe som kan bidra til å forsterke en allerede negativ
befolkningsutvikling med nedlegging av offentlige tjenestetilbud som
skoler og barnehager. I folketette områder bidrar retningslinjene
til forsterket press om bl.a. nedbygging av dyrka mark og friområder
i nærheten av kollektivknutepunkter og ytterligere press på en allerede
overbelastet offentlig infrastruktur. Planretningslinjene bidrar dermed
til en dårligere lokal planlegging i kommunene fordi staten i for
stor grad fratar lokalpolitikerne muligheten til avveie viktige
hensyn og finne løsninger som er til beste for den enkelte kommune.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at all vekst i persontrafikk
i byområdene skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange, og
at privatbilisme skal reduseres med 40 pst. i de store byene innen
2030.
Dette medlem vil styrke finansieringen
til kollektivtransporten. Dette medlem vil utvide ordningen
med byvekstavtaler som finansierer kollektivtrafikk til flere byer.
I byvekstavtalene må staten støtte 80 pst. av store kollektivsatsinger,
slik som utvidelse av bybane, trikk, T-bane og superbuss i byene.
I tillegg må støtten til drift av kollektivtransport økes, mot at
kommuner og fylker følger opp med miljøvennlig arealplanlegging
og effektive og restriktive tiltak som reduserer biltrafikken.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge opp til 80 pst. statlig finansiering av store
kollektivprosjekter i nye forhandlinger og reforhandlinger om byvekstavtaler/miljøpakker
i de store byene.»
Dette medlem viser
til målet om at 20 pst. av personreiser i byområdene, og 8 pst.
generelt på landsbasis skal foregå på sykkel. Dette
medlem mener satsing på aktiv transport må økes, og vil særlig
fremheve utbygging av sammenhengende sykkelveier som et tiltak som
må vies prioritet i videre arbeid.
Dette medlem mener at det
ved fremtidig behandling av byvekst-/bymiljøpakker bør settes en
minimumsandel av totalbevilgningene som skal gå til tiltak for sykkel
og gange, med definerte milepæler. Utbygging av sammenhengende,
separat sykkelveinett bør være prioritert prosjekt i byvekstavtalene,
og fremgå tydelig av fremdrifts- og investeringsplanen.
Dette medlem vil understreke
at det er viktig at byvekstavtalene er transparente ved at konkrete
fordelingsnøkler mellom ulike transportformer fremgår tydelig i
hver enkelt avtale, og at denne informasjonen alltid er offentlig
tilgjengelig.
Dette medlem vil peke på
de initiativene som flere kommuner har vist for at også mindre byer
kan få liknende avtaler som bypakkene/byvekstavtalene, bare skalert
ned. Egersund har vist slik interesse og ønsker seg et pilotprosjekt
på dette. Egersund har et rikt handels og næringsliv til å være
en by på den størrelsen.
Det at Egersund
ikke passer inn i en bestemt kategori (storby/distrikt), gjør at
de framover ønsker å tenke mobilitetsløsninger som for store byer,
men skalert ned til en mindre by.
Dette medlem mener dette
bør følges opp av regjeringen og at et pilotprosjekt som kan gi
gode erfaringer til andre småbyer, bør settes i gang.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen åpne for forhandlinger om 'småbypakker' etter mønster
av bymiljøpakker/byvekstavtaler, men nedskalert til mindre byer,
og la Egersund bli en pilot for dette.»