9.1 Økt sikkerhet for veitransport
Komiteen viser til at utviklingen
i trafikksikkerhetsarbeidet over flere år har gått i riktig retning.
I 2020 var det for første gang siden 1947 færre enn 100 mennesker
som omkom i veitrafikken.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, viser til målet for trafikksikkerhet som ble vedtatt
av Stortinget i 2001. Nullvisjonsmålet innebærer at transportsystemet
utformes for å fremme mest mulig trafikksikker adferd. De største
utfordringene for menneskelige feilhandlinger er størst innen veisektoren,
og flertallet viser
til en jevn reduksjon i antall drepte i trafikken. Ambisjonene både
på kortere og lang sikt tilsier en fortsatt satsing på trafikksikkerhetsarbeidet.
Konkrete tiltak som møtefri vei, breddeutvidelse og forsterket oppmerking
vil gi en betydelig trafikksikkerhetsgevinst. En jevn og god veistandard
er viktig for trafikksikkerheten for alle trafikantgrupper, og tilrettelegging
for sårbare grupper som fotgjengere, syklister og motorsyklister
bør særlig vektlegges.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
påpeker viktigheten av det forebyggede arbeidet og kontrollarbeidet
som politiet står for. Særlig Utrykningspolitiet spiller en særskilt
rolle i trafikksikkerhetsarbeidet. Også trafikkontroll, fartsmåling,
nasjonale fartskampanjer og retningslinjer for fartsgrenser er sentrale
tiltak i arbeidet. Dette
flertallet viser til at regjeringen vil vurdere bruk av alkolås
der det er hensiktsmessig. Ruspåvirkning var en medvirkende årsak
i 22 pst. av dødsulykkene i perioden 2010–2019. Trafikksikkerhetsarbeid
rettet spesielt inn mot ungdom er viktig for å skape gode holdningskampanjer,
særlig rettet mot ruskjøring. Ung i trafikken – Ingen venner å miste gjør
et viktig arbeid innenfor dette viktige satsingsområdet.
Dette flertallet viser til
samarbeidsmodellen der spesielt Statens vegvesen, fylkeskommunene
og Trygg Trafikk er sentrale aktører. Ved kunnskapsbasert trafikksikkerhetsarbeid
gjør man det mulig å gjennomføre effektive tiltak som gir resultater
på ulykkesstatistikken.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at trafikksikkerhetsressursene
skal konsentreres om veisektoren. Disse medlemmer vil peke
på viktigheten av trafikksikkerhet og at den beste måten å sikre
at ulykkene fortsetter å gå ned, er ved at vi etablerer møtefrie
veier og redusere vedlikeholdsetterslep på veinettet. Investeringer
og vedlikehold av veinettet er noe av det viktigste vi kan gjøre
for å bedre sikkerheten for alle trafikanter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti setter
nullvisjon for drepte og hardt skadde i trafikken som et av sine
viktigste mål i samferdselspolitikken. Disse medlemmer mener kontrollvirksomhet
på vegene og ved grensen må intensiveres for å stoppe utenlandske
dødstrailere før de raser inn på norske vinterveger. Kampen mot
sosial dumping i transportbransjen er, etter disse medlemmers oppfatning,
i virkeligheten en kamp også for bedre sikkerhet i trafikken. Disse medlemmer ser
også sammenhengen mellom de relativt lave dødstallene i trafikken
og den restriktive alkoholpolitikken i Norge. Disse medlemmer mener hastighetskontroller
på vegene bør intensiveres fra myndighetenes side.
Disse medlemmer merker seg
at det blir færre ulykker med dødsfall og skader som involverer
motorkjøretøyer, men registrerer samtidig en økning når det gjelder
ferdsel på sykkel, elsparkesykkel og lignende fremkomstmidler. Disse medlemmer mener
det er nødvendig å rette mer oppmerksomhet mot ferdselen blant såkalte
myke trafikanter i trafikksikkerhetsarbeidet samt å sikre gode innrapporteringsrutiner
for å unngå eventuelle mørketall i fremtidige utviklingstrekk.
Disse medlemmer viser til
Trygg Trafikks høringsinnspill, der de uttrykker bekymring for at
hovedmålet om mer vei for pengene utfordrer nullvisjonen for drepte
og hardt skadde fordi det inneholder drivere i retning av lavere
sikkerhetsstandard og høyere fartsgrense, dette fordi tidsbesparelser
vektes høyt i samfunnsøkonomiske analyser, mens liv og helse verdsettes lavt,
både sammenlignet med tidligere og med andre land.
Disse medlemmer mener faktorene
i de samfunnsøkonomiske beregningene bør vurderes på nytt, slik
at påvirkning på liv, helse, klima og natur vektes tyngre.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, understreker
viktigheten av at den brede satsingen på veiutbygging og utbedring
er helt avgjørende for å nå målet om færre ulykker. Kostnadseffektiv
veiutbygging endrer ikke på målet om sikre og gode veier.
Komiteen viser
til at flere bussjåfører har omkommet eller har blitt hardt skadet
som følge av møteulykker med buss. Det er dokumentert at kollisjonssikkerheten
i buss ikke er god nok, og det hevdes også at kollisjonssikkerheten
i dagens busser er dårligere enn tidligere. Dersom nullvisjonen
om hardt skadde og drepte i trafikken skal nås, er det komiteens syn
at kollisjonssikkerheten ved førerplass i buss bør skjerpes.
Komiteen mener innsatsen
for trafikksikkerhet og nullvisjonen om ingen hardt skadde eller
drepte i trafikken må styrkes ytterligere. Busser har i dag dokumentert
svakere kollisjonsbeskyttelse enn andre kjøretøy som godkjennes
for bruk i Norge. Myndighetenes arbeid med å utforme og innføre
ECE-krav til kollisjonssikkerhet også ved førerplass i buss må etter komiteens syn
prioriteres høyere. Norske samferdselsmyndigheter må legge press
på og søke allianser med internasjonale aktører for å få fortgang
i arbeidet med å få på plass en slik standard, slik at nullvisjonen bedre
kan oppnås.
Uansett
er det komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, sitt syn at kravet til
kollisjonssikkerhet i buss uansett må være det til enhver tid beste
tilgjengelige utstyr på markedet uavhengig av produsent. Dette bør også
inn som nasjonale krav ved kontrakts- og anbudsutlysninger i kollektivtrafikken.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til tidligere merknader
i Innst. 281 S (2020–2021) om at det er vel så trygt for trafikantene
å kjøre på to- og trefeltsveier med midtdelere som på smale firefelts
motorveier.