7.1 En mer digitalisert og datadrevet transportsektor
Komiteen viser til at nye
teknologiske muligheter og intelligente transportsystemer (ITS)
byr på både muligheter og utfordringer. Komiteen viser videre til Meld.
St. 22 (2020–2021) Data som ressurs – Datadrevet økonomi og innovasjon,
der regjeringen legger fram sin politikk for verdiskaping med data
som ressurs. Datatilfanget vokser i alle samfunnssektorer. For samferdselssektoren
ligger det store muligheter knyttet til analyse, innsikt og prediksjon
ved hjelp av kunstig intelligens. Det kan blant annet gi bedre planlegging,
mer avanserte og proaktive løsninger for trafikkstyring og påvirkning av
trafikal atferd, bedre informasjon til de reisende, mer målrettet
drifts- og vedlikeholdsinnsats og et bedre grunnlag for forskning.
Komiteen mener det er viktig
å sikre en god og effektiv dataforvaltning, og merker seg i den
forbindelse at arbeidet med å legge til rette for bedre og mer bruk
av data i transportsektoren, både innad i og på tvers av virksomhetene
og mellom forvaltningsnivåene skal styrkes.
Komiteen viser til at en
mer digitalisert og datadrevet transportsektor forutsetter
god infrastruktur også for mobil- og bredbåndsdekning. Komiteen viser
til Meld. St. 28 (2020–2021) Vår felles digitale grunnmur – Mobil-,
bredbånds- og internettjenester og Innst. 511 S (2020–2021), der
Stortinget ber regjeringen innføre krav om full mobil- og internettdekning
i alle nye riksveiprosjekter. Det vil være en viktig start for å
sikre at vi har infrastrukturen på plass for å legge til rette for effektiv
bruk av ny teknologi og de stadig økende mengdene data som genereres
i transportsektoren. Samtidig er det viktig å kartlegge dekningshull
langs eksisterende riksveinett i tråd med målene i Meld. St. 28
(2020–2021).
Komiteen mener det er viktig
at lovverk ikke står i veien for innovasjon, og at det legges til
rette for at det utvikles og tas i bruk ny teknologi. Komiteen viser
til at internasjonalt samarbeid er viktig for både kunnskapsinnhenting
og påvirkning, slik at europeiske og internasjonale standarder tar
høyde for norske forhold.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener digital infrastruktur
blir avgjørende for å bygge landet videre i fremtiden. Digitalisering
og automatisering vil medføre store og krevende endringer i arbeidslivet, men flertallet mener
likevel at god bredbåndsdekning blir vårt fremste våpen mot sentralisering.
Komiteen er
opptatt av at alle skal kunne nyttiggjøre seg de muligheter digitaliseringen
gir. Ikke minst er det viktig for mange småbedrifter og lokalt næringsliv
utenfor tettbygde strøk at bredbåndskapasiteten ikke legger begrensninger
på vekstpotensialet. Komiteen viser
til at erfaringene fra pandemien viser til fulle hvor viktig digital
infrastruktur er for skole, utdanning, helsevesen og for arbeidslivet. Komiteen viser
til at intelligente og autonome transportsystemer er i ferd med
å revolusjonere samferdselssektoren. Komiteen ser store muligheter
i digitalisering og ny teknologi som kan skape et betydelig tryggere,
mer effektivt og mer miljøvennlig transportsystem.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Nkoms årlige bredbåndsundersøkelse
høsten 2020 som viser at 89 pst. av befolkningen nasjonalt har tilgang
til bredbånd på 100 Mbit/s, men også at det fremdeles er forskjeller
på regionalt nivå. I rapporten slår Nkom også fast at det fortsatt
er vesentlige forskjeller i bredbåndstilbudet mellom by
og land, og viser til at rundt 96 pst. av husstander i tettbygde
strøk har tilbud om høykapasitetsbredbånd, mens bare 56 pst. av
husstandene i grisgrendte strøk har tilsvarende tilbud.
Flertallet har gjentatte
ganger advart mot at manglende bredbåndskapasitet kan føre til digitale klasseskiller
og økende forskjeller. Derfor vil flertallet sette fart på
bredbåndsutbyggingen. Flertallet går
inn for å bygge ut alternative bredbåndslinjer flere steder for
å gi mer stabil internettdekning i distriktene.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til Meld. St. 28 (2020–2021) og merker seg at regjeringen vil videreføre
hovedlinjene i bredbåndspolitikken som har vært ført til nå, og
at det innebærer en markedsbasert tilnærming hvor offentlig tilskudd
er begrenset, av hensyn til best mulig utnyttelse av samfunnets
ressurser.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, merker seg videre at Stortinget har
vedtatt mål om at alle husstander og virksomheter skal ha tilgang
til høyhastighetsbredbånd, og at 100 pst. av husstandene og virksomhetene
i Norge skal ha tilbud om minst 100 Mbit/s nedlastingshastighet
og minst 10 Mbit/s opplastingshastighet innen utgangen av 2025. Dette flertallet viser
til at utbygging av bredbåndsinfrastruktur ikke inngår i rammene
for Nasjonal transportplan.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til Lovvedtak 66 (2018–2019), der
det ble vedtatt endringer i postloven, med postombæring annenhver
dag begrunnet i samfunnets reduserte bruk av posttjenester og effektiv
bruk av samfunnets ressurser. Videreføring av en ordning med postomdeling
fem dager i uka vil koste staten minst 1 mrd. kroner i 2025.