Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, slutter seg til det overordnete målet om et effektivt,
miljøvennlig og trygt transportsystem i 2050.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, viser til at utbygging av samferdselsprosjekter
innebærer stort potensial for verdiskaping ut over den aktuelle
investeringen, og gir ringvirkninger for lokalt næringsliv. Det
er særlig store ringvirkninger i bygg- og anleggsrelaterte virksomheter gjennom
anskaffelser, men også all annen leveranse av varer og tjenester
som følger av aktiviteten i anleggene, gir ringvirkninger og skaper
merverdi.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at Oslo Economics (2021) i en ringvirkningsanalyse av lokale
og nasjonale virkninger i utbyggingsfasen av fire delstrekninger
på E39 og E18 utført av Nye Veier, fant at virkningene av veiprosjektene
er klart størst lokalt. Så mye som 70 pst. av omsetningen tilfalt
fylkene prosjektene bygges i, og de fire prosjektene som ble analysert, understøttet
samlet 2 500 årsverk blant lokale leverandører. Infrastrukturprosjekter
har altså stor betydning lokalt, også i gjennomføringsfasen. Dette flertallet mener
dette er en underkommunisert virkning av samferdselsinvesteringene,
og mener disse effektene bør kartlegges og måles på en bedre måte
enn i dag.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at transportsystemet frem mot
2050 må ta utgangspunkt i at vei og bil vil være det viktigste transportmiddelet. Disse medlemmer mener
at målsettingen må være å bygge ut hovedveinettet slik at vi fortsatt
kan ta hele landet i bruk. Et utbygd hovedveinett vil sikre et effektivt
og sikkert transportsystem, og den teknologiske utviklingen vil
gi lave utslipp uten at trafikantenes valgfrihet innskrenkes.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Norge har en lav
andel av transportarbeidet på jernbane (4,8 pst. av persontransporten og
9,3 pst. av godstransporten sammenliknet med vei (SSB sine tabeller).
Ut fra målsettinger om sikkerhet, ressursbruk og miljøbelastning
mener dette medlem at det må settes klare mål for å øke all transport
på jernbane i forhold til veitransport. EUs gjennomsnittstall er
hhv. 7,8 pst. og 17,6 pst. (i forhold til vei, elv og kanal).
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innarbeide i alle relevante sammenhenger en målsetting
om minst å nå EU-gjennomsnittet for andel togtransport sammenliknet med
veitransport i løpet av planperioden.»