Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 19
Stortinget ber
regjeringen øke den økonomiske rammen for transportplanen med 400
mrd. kroner med følgende fordeling:
Nye prioriteringer
sammenliknet med regjeringens forslag
|
Fordeling av
økt budsjettramme
|
Investeringer
|
|
Riksveiinvesteringer,
avvikling av bompengeordningen samt investeringsordning for mindre
utbedringsprosjekter
|
320
mrd. kroner
|
Jernbaneinvesteringer
|
40
mrd. kroner
|
Godspakka
|
20
mrd. kroner
|
Kystinvesteringer
|
1
mrd. kroner
|
Vedlikehold
|
|
Veivedlikehold
riksvei, fjerne vedlikeholdsetterslepet i løpet av
planperioden. Det legges til grunn effektivisering gjennom bruk
av
konkurranse
|
15
mrd. kroner ut over regjeringens forslag
|
Vedlikehold
jernbaneinfrastruktur, fjerne vedlikeholdsetterslepet i løpet av
planperioden. Det legges til grunn effektivisering gjennom bruk av
konkurranse
|
10
mrd. kroner ut over regjeringens forslag
|
Vedlikeholdsetterslep
kystinfrastruktur, fjerne vedlikeholdsetterslepet i løpet av planperioden
|
1.mrd.
kroner ut over regjeringens forslag
|
Styrke
bevilgningen til rassikring på riks- og fylkesveier
|
15
mrd. kroner ut over regjeringens forslag
|
Kompensere
for reduksjon av Infrastrukturfondet for å avvikle opparbeidet bompengegjeld,
jf. Representantforslag 275 S (2020–2021) om å slette opparbeidet
bompengegjeld
|
12
mrd. kroner
|
Tilbakeføre
veier som ble omklassifisert fra riksvei til fylkesvei i forbindelse
med Forvaltningsreformen i 2010
|
20
mrd. kroner prioriteres til opprustning av tidligere fylkesveier
|
Midler
til forsterking av bruer, spesielt relevant for fylkesveinettet,
Bruprogrammet
|
1
mrd. kroner
|
Kuttforslag sammenliknet
med regjeringens opplegg
|
|
Avvikle
ordningen med byvekstavtaler og bypakker men samtidig etablere nye
ordninger for investeringer i store kollektivprosjekter og til drift
av kollektivtrafikk i de store byene
|
-30
mrd. kroner
|
Avvikle
tilskuddsordning for byvekstavtaler for mindre byområder
|
-600
mill. kroner
|
Forventet
effektivisering ved å bygge med forutsigbare rammebetingelser i
portefølje
|
-25
mrd. kroner
|
Fremskrittspartiet
mener at det fortsatt er et potensial for innsparinger på veiutbygging
i regi av Nye Veier AS»
|
|
Forslag 20
Stortinget ber
regjeringen tilbakeføre veier som ble omklassifisert fra riksvei
til fylkesvei i forbindelse med forvaltningsreformen i 2010.
Forslag 21
Stortinget ber
regjeringen opprette Statens vegvesen prosjektavdeling, som tildeles
12 veistrekninger i en oppstartsportefølje:
Statens vegvesen
utbygging, Portefølje
|
Prosjekt
|
E6
Oslo Øst
|
E18
Vestkorridoren
|
Rv.
4 Raufoss–Oslo (Sinsenkrysset) inkludert fv. 22 Hvam–Gjelleråsen
(omklassifiseres)
|
E39
Ringvei Øst
|
E39
Hordfast
|
E39
Rogfast (binding)
|
E39
Bokn–Stord
|
E134
Øst, blant annet Damåsen–Saggrenda, Dagslet–E18
|
Rv.
13 Vikafjellet
|
E16
Fagernes Sør-Hande
|
Rv.
15 Otta–Måløy–Strynefjellet med arm til Geiranger
|
E6
Fauske–Bognes (regjeringen Mergården–Mørsvikbotn)
|
Nye Veiers portefølje
tilføres 23 nye veiprosjekter og 4 jernbaneprosjekter:
Nye Veier
|
Prosjekt
|
E18
Oslo–Riksgrensen
|
E16
og rv. 2 Gardermoen, (Kurudsand) Kongsvinger til Magnormoen helhetlig
utbygging
|
Rv.
35, Hokksund–Åmot
|
Rv.
19 Moss
|
E18
til Larvik havn
|
Fv.
410 Arendal havn til E18
|
E18
Gartnerløkka–Kolsdalen (gis NV og nedskaleres) Omtale
|
E39
Ålgård–Hove
|
E39
Smiene–Harestad
|
E39
Ålesund–Molde/Romsdalsaksen/Blindheim–Breivika
|
Rv.
25, helhetlig utbygging Hamar–Løten–Trysil. Rv. 3 Løten–E6 Stange/Romedal
|
E16
kryss ved Helgelandsmoen (FRE16)
|
E16
Eggemoen–Nymoen (FRE16)
|
E16
Høgkastet–Hønefoss (FRE16) (Felles prosjekt jernbane)
|
E16
Arna–Stanghelle (felles prosjekt med jernbane)
|
E6
Dombås–Ulsberg
|
E6
Åsen–Asphaugen (Forlengelse av Åsen–Steinkjer)
|
Klett-krysset.
E6/E39
|
Rv.
80 og E6 Bodø–Fauske med omlegging av rv. 80 og E6 ut av Fauske
sentrum
|
E14
mellom Stjørdal og svenskegrensa
|
E134
Vest med arm til Bergen, Bakka–Solheim, Vågsli–Seljestad
E6
Sokndalentunnelen
|
Rv.
4 Biri–Raufoss
|
Vestfoldbanen
Ytre IC
|
Ringeriksbanen
(FRE16)
|
Vossebanen
(fellesprosjekt med vei)
|
Grenlandsbanen,
planlegging innenfor ramme
|
Nye Veier og Statens
vegvesen prosjektavdeling tilføres totalt 22 mrd. kroner årlig i
de neste 20 årene utover regjeringens forslag til statlig finansiering
av Nye Veier. Dette for å sikre at Nye Veier og Statens vegvesen
prosjektavdeling kan gjennomføre de tildelte prosjektene.
Forslag 22
Stortinget ber
regjeringen etablere Bane NOR prosjektavdeling som en egen utbyggingsavdeling
som tildeles følgende oppstartsportefølje:
Bane NOR Portefølje
|
Prosjekt
|
Oslo-navet,
ny regiontogtunnel under Oslo
|
Vestfoldbanen
Stokke–Torp–Sandefjord, Ytre IC
|
Østfoldbanen
Moss–Fredrikstad, Haug–Seut
|
Godspakken
|
Dovrebanen,
Indre og ytre IC
|
For å sørge for
at Bane NOR prosjektavdeling skal kunne bygge ut tildelt portefølje
av prosjekter samt utvikle Godspakka, tilføres prosjektavdelingen
4,5 mrd. kroner årlig i de neste 20 årene.
Forslag 23
Stortinget ber
regjeringen opprette en egen prosjektavdeling av Statens vegvesen
som skal ha samme rammebetingelser og forutsigbare finansiering
som veiselskapet Nye Veier.
Forslag 24
Stortinget ber
regjeringen gi Bane NOR-prosjekt samme rammebetingelser og forutsigbare
finansiering som veiselskapet Nye Veier for en utbyggingsportefølje.
Forslag 25
Stortinget ber
regjeringen avvikle dagens bompengeordning og legge til grunn statlig
fullfinansiering av infrastruktur og Nasjonal transportplan.
Forslag 26
Stortinget ber
regjeringen avvikle den særnorske standarden med utbygging av 2/3-feltsvei
og legge til grunn utbygging av smal firefelts vei som ny standard.
Forslag 27
Stortinget ber
regjeringen legge til grunn nye veinormaler som er på linje med
hva man har i Sverige og Danmark.
Forslag 28
Stortinget ber
regjeringen lage en ny fartsgrensestrategi som legger til grunn
følgende på møtefri vei samt der det er forsterket midtoppmerking:
90 km/t på 2-felts vei, 100 km/t på 2/3-felts vei, 110 km/t på smal
firefelts vei og 130 km/t på full standard firefelts vei.
Forslag 29
Stortinget ber
regjeringen innføre veteranbilstatus fra kjøretøyet er 20 år.
Forslag 30
Stortinget ber
regjeringen avvikle ordningene med byvekstavtaler og bypakker.
Forslag 31
Stortinget ber
regjeringen avslutte pågående byvekstavtaler og bypakker.
Forslag 32
Stortinget ber
regjeringen stoppe nye initiativ for å opprette byvekstavtaler eller
bypakker.
Forslag 33
Stortinget ber
regjeringen etablere nye tilskuddsordninger for investeringer i
store kollektivprosjekt og drift av kollektivtrafikk som alternativ.
Premisser om nullvekstmål og bompenger skal avvikles.
Forslag 34
Stortinget ber
regjeringen avslutte byvekstavtalen for Bergen.
Forslag 35
Stortinget ber
regjeringen avslutte byvekstavtalen for Trondheim.
Forslag 36
Stortinget ber
regjeringen avslutte byvekstavtalen for Nord-Jæren.
Forslag 37
Stortinget ber
regjeringen avslutte byvekstavtalen for Oslo.
Forslag 38
Stortinget ber
regjeringen om å innføre gratis riks- og fylkesveiferjer i løpet
av stortingsperioden 2021–2025.
Forslag 39
Stortinget ber
regjeringen iverksette en kritisk gjennomgang av dagens standarder
på utforming av rundkjøringer og forskjønnelse av sideveiterreng,
med mål om en kraftig reduksjon av slike unødvendige merkostnader.
Forslag 40
Stortinget ber
regjeringen iverksette en kritisk gjennomgang av dagens bruk av
midler til arkeologiske utgravinger ved utbygging av veiprosjekter,
med mål om en hensiktsmessig og redusert bruk av midler til dette formål.
Forslag 41
Stortinget ber
regjeringen iverksette en kritisk gjennomgang av kostnadsveksten
på drifts- og vedlikeholdsbudsjettene og fremme forslag for Stortinget
med konkrete tiltak for å effektivisere denne delen av veisektoren.
Forslag 42
Stortinget ber
regjeringen vurdere å fjerne en rekke klima-, miljø- og naturmangfoldkrav
som ligger i planprosesser for nye veiprosjekter, som gir unødvendig kostnadsøkning
på utbyggingsprosjekter.
Forslag 43
Stortinget ber
regjeringen ta initiativ til å utrede videre utvidelse av høyhastighetsveinettet,
herunder fra Trøndelag til Tromsø og videre til Kirkenes.
Forslag 44
Stortinget ber
regjeringen tildele prosjekt Oslo-navet, ny regiontogtunnel under
Oslo til porteføljen til Bane NOR prosjektavdeling.
Forslag 45
Stortinget ber
regjeringen tildele Godspakka til porteføljen til Bane NOR-prosjekt.
Forslag 46
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av fv. 118 Sarpsbro.
Forslag 47
Stortinget ber
regjeringen prioritere fullverdig utbygging av Borg havn.
Forslag 48
Stortinget ber
regjeringen tildele E6 Oslo Øst til porteføljen til Statens vegvesen
prosjektavdeling.
Forslag 49
Stortinget ber
regjeringen tildele strekningen Haug–Seut på Østfoldbanen til porteføljen
til Bane NOR prosjektavdeling.
Forslag 50
Stortinget ber
regjeringen tildele strekningen E18 Oslo–riksgrensen til porteføljen
til Nye Veier.
Forslag 51
Stortinget ber
regjeringen tildele strekningen E16 og rv. 2 Gardermoen, (Kurudsand)
Kongsvinger til Magnormoen helhetlig utbygging til porteføljen til
Nye Veier.
Forslag 52
Stortinget ber
regjeringen tildele strekningen rv. 35, Hokksund–Åmot til porteføljen
til Nye Veier.
Forslag 53
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av rv. 41/rv. 451 Timenes–Kjevik
(Kjevikveien).
Forslag 54
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av fv. 460 Spangreidveien, Lindesnes
til E39.
Forslag 55
Stortinget ber
regjeringen tilføre ressurser til flytårntjenester ved Gullknapp
flyplass Arendal.
Forslag 56
Stortinget ber
regjeringen ta initiativ til videre utvikling av Notodden flyplass
i et samarbeid med fylkeskommunen.
Forslag 57
Stortinget ber
regjeringen tildele rv. 19 Moss til porteføljen til Nye Veier.
Forslag 58
Stortinget ber
regjeringen tildele prosjekt E18 til Larvik Havn til porteføljen
til Nye Veier.
Forslag 59
Stortinget ber
regjeringen tildele fv. 410 Arendal Havn til E18 til porteføljen
til Nye Veier.
Forslag 60
Stortinget ber
regjeringen tildele E18 Gartnerløkka–Kolsdalen til porteføljen til
Nye Veier samt at prosjektet nedskaleres.
Forslag 61
Stortinget ber
regjeringen tildele E39 Ålgård–Hove til porteføljen til Nye Veier.
Forslag 62
Stortinget ber
regjeringen tildele jernbaneprosjektet Vestfoldbanen ytre IC til
porteføljen til Nye Veier.
Forslag 63
Stortinget ber
regjeringen tildele planleggingsoppdrag for Grenlandsbanen, planlegging
innenfor til porteføljen til Nye Veier.
Forslag 64
Stortinget ber
regjeringen tildele Vestfoldbanen parsellen Stokke–Torp–Sandefjord,
ytre InterCity til porteføljen til Bane NOR-prosjekt.
Forslag 65
Stortinget ber
regjeringen tildele E18 Vestkorridoren til porteføljen til Statens
vegvesen Prosjekt.
Forslag 66
Stortinget ber
regjeringen tildele E134 Øst, blant annet Damåsen–Saggrenda, Dagslett–E18,
Elgsjø–Saggrenda, Seljestad–Vågsli, til porteføljen til Statens
vegvesen Prosjekt.
Forslag 67
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av Furneset fergekai.
Forslag 68
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av prosjekt Karmsundet, Trollholmen.
Forslag 69
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av Tananger indre havn.
Forslag 70
Stortinget ber
regjeringen tildele E39 Smiene–Harestad til porteføljen til Nye
Veier .
Forslag 71
Stortinget ber
regjeringen tildele E39 Ålesund–Molde/Romsdalsaksen/Blindheim–Breivika
til porteføljen til Nye Veier.
Forslag 72
Stortinget ber
regjeringen tildele E39 Ringvei Øst til porteføljen til Statens
vegvesen prosjektavdeling.
Forslag 73
Stortinget ber
regjeringen tildele E39 Hordfast til porteføljen til Statens vegvesen
prosjektavdeling.
Forslag 74
Stortinget ber
regjeringen tildele E39 Bokn–Stord til porteføljen til Statens vegvesen
prosjektavdeling.
Forslag 75
Stortinget ber
regjeringen tildele E39 Rogfast til porteføljen til Statens vegvesen
prosjektavdeling.
Forslag 76
Stortinget ber
regjeringen tildele rv. 13 Vikafjellet til porteføljen til Statens
vegvesen prosjektavdeling.
Forslag 77
Stortinget ber
regjeringen tildele E16 Fagernes sør–Hande til porteføljen til Statenes
vegvesen prosjektavdeling, med oppstart tidlig i første periode.
Forslag 78
Stortinget ber
regjeringen tildele E39 Ringvei øst til porteføljen til Statens
vegvesen prosjektavdeling.
Forslag 79
Stortinget ber
regjeringen tildele utbygging av E16 kryss ved Helgelandsmoen (FRE16)
til Nye Veiers portefølje.
Forslag 80
Stortinget ber
regjeringen tildele E16 Eggemoen–Nymoen (FRE16) til Nye Veiers portefølje.
Forslag 81
Stortinget ber
regjeringen tildele E16 Høgkastet–Hønefoss (FRE16) (Felles prosjekt
jernbane) til Nye Veier sin portefølje.
Forslag 82
Stortinget ber
regjeringen tildele E16 Arna–Stanghelle (felles prosjekt med jernbane)
til Nye Veier sin portefølje.
Forslag 83
Stortinget ber
regjeringen tildele E134 Vest med arm til Bergen, herunder Bakka–Solheim,
Vågsli–Seljestad, til Nye Veier sin portefølje.
Forslag 84
Stortinget ber
regjeringen tildele jernbaneprosjektet Ringeriksbanen (FRE16) til
Nye Veier sin portefølje.
Forslag 85
Stortinget ber
regjeringen tildele jernbaneprosjektet Vossebanen (fellesprosjekt
med vei) til Nye Veier sin portefølje.
Forslag 86
Stortinget ber
regjeringen om å styrke innsatsen når det gjelder utbedringer på
rv. 3 ut over forslaget i Nasjonal transportplan.
Forslag 87
Stortinget ber
regjeringen om å prioritere videre utbygging av rv. 70 til Ålvundfjorden.
Forslag 88
Stortinget ber
regjeringen gjennomføre en utredning av Ottadalen flyplass.
Forslag 89
Stortinget ber
regjeringen tildele rv. 25, helhetlig utbygging Hamar–Løten–Trysil.
Rv3 Løten–E6 Stange/Romedal til Nye Veier sin portefølje.
Forslag 90
Stortinget ber
regjeringen tildele E6 Dombås–Ulsberg til Nye Veier sin portefølje.
Forslag 91
Stortinget ber
regjeringen tildele prosjekt Klett-krysset. E6/E39 til Nye Veier
sin portefølje.
Forslag 92
Stortinget ber
regjeringen tildele prosjekt E6 Sokndalen-tunnelen til Nye Veier
sin portefølje.
Forslag 93
Stortinget ber
regjeringen tildele rv. 4 Biri–Raufoss til Nye Veier sin portefølje.
Forslag 94
Stortinget ber
regjeringen tildele rv. 15 Otta–Måløy–Strynefjellet med arm til
Geiranger til Statens vegvesen prosjektavdeling.
Forslag 95
Stortinget ber
regjeringen tildele 3 rv. 4 Raufoss–Oslo (Sinsenkrysset) inkludert
fv. 22 Hvam–Gjelleråsen (omklassifiseres) til Statens vegvesen prosjektavdeling.
Forslag 96
Stortinget ber
regjeringen tildele Dovrebanen indre og ytre InterCity til Bane
NOR-prosjekt.
Forslag 97
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av E6 Helgeland Sør, siste parseller.
Forslag 98
Stortinget ber
regjeringen tildele E6 Åsen–Asphaugen (forlengelse av Åsen–Steinkjer)
til Nye Veier sin portefølje.
Forslag 99
Stortinget ber
regjeringen tildele rv. 80 og E6 Bodø–Fauske med omlegging av rv.
80 og E6 ut av Fauske sentrum til Nye Veier sin portefølje.
Forslag 100
Stortinget ber
regjeringen tildele E14 mellom Stjørdal og svenskegrensen til Nye
Veier sin portefølje.
Forslag 101
Stortinget ber
regjeringen tildele rv. 4 Biri–Raufoss til Nye Veier sin portefølje.
Forslag 102
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av krysningsspor Fagerlia/Søsterbekk
på Ofotbanen.
Forslag 103
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av Leknes lufthavn Lofoten.
Forslag 104
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbedringer ved Banak lufthavn.
Forslag 105
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av cruise- og flerbrukskai i Alta.
Forslag 106
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av Brønnøyleden.
Forslag 107
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av Ballstad havn.
Forslag 108
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av Sørvær havn.
Forslag 109
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av Mehamn, utdypning.
Forslag 110
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbedringer av E6 Saltfjellet og Bjørnfjell
for å sikre bedre vinterregularitet.
Forslag 111
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av rv. 83 Fauskevåg–Harstad.
Forslag 112
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av Kvaløyforbindelsen via Håkøya
i Tromsø.
Forslag 113
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av E-E10 Fiskebøl–Nappstraumen.
Forslag 114
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbedringer av E45 Eiby – for å sikre bedre
framkommelighet på E45 gjennom Eiby.
Forslag 115
Stortinget ber
regjeringen prioritere videre utbedringer og etablering av midtdeler
på E8 Lavangsdalen.
Forslag 116
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av gang- og sykkelvei langs eksisterende
E6 Tana Bru–Skipagurra.
Forslag 117
Stortinget ber
regjeringen prioritere ferdigstillelse av E6 Transfarelv bru.
Forslag 118
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av E6 Alta parsell 1 – avlastningsvei
for ny E6.
Forslag 119
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av E6 Alta bru – parsell 2.
Forslag 120
Stortinget ber
regjeringen prioritere utbygging av prosjekt E6 Strømmen bro.
Forslag 121
Stortinget ber
regjeringen tildele E6 Fauske–Bognes til porteføljen til Statens
vegvesen prosjektavdeling.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 122
Stortinget ber
regjeringen innarbeide i alle relevante sammenhenger en målsetting
om minst å nå EU-gjennomsnittet for andel togtransport sammenliknet med
veitransport i løpet av planperioden.
Forslag 123
Stortinget ber
regjeringen endre føringene for veibygging slik at det ikke bygges
firefelts motorveier med 110 km/t på strekninger der det i gjennomsnitt
er under 15 000 ÅDT, men heller velger løsninger med to- og trefelts
vei med midtdeler og fartsgrense på 90 km/t på de mest trafikkerte
strekningene under 15 000 ÅDT.
Forslag 124
Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med fullstendige klima-
og arealbudsjett for alle utbyggingsprosjekter som foreslås i NTP,
samt vedtatte, men ikke fullførte prosjekter, seinest ved framleggelse av
statsbudsjettet for 2022.
Forslag 125
Stortinget ber
regjeringen innføre tiltak for å øke lønnsomhet for bruk av nullutslippsdrivstoff,
særlig rettet mot tungtransport og skip.
Forslag 126
Stortinget ber
regjeringen om å utrede, med tanke på å innføre, forbud mot salg
og import av fossilbiler etter 2025.
Forslag 127
Stortinget ber
regjeringen etablere en nasjonalt bindende regel om at elvarebil
får 100 pst. miljørabatt fram til de utgjør 25 pst. av varebilpasseringene
i det aktuelle bompengeprosjekt.
Forslag 128
Stortinget ber
regjeringen sørge for at det igangsettes et arbeid med arealregnskap
for naturtyper i de enkelte samferdselsutbygginger, inkludert utbyggingenes effekt
på naturlige karbonlagre.
Forslag 129
Stortinget ber
regjeringen gjennomføre flere pilotprosjekter med arealnøytral samferdselsutbygging, hvor
utbygger pålegges å i minst mulig grad beslaglegge nye naturområder,
og restaurere tilsvarende naturområder, i de utbygginger hvor ny
natur beslaglegges.
Forslag 130
Stortinget ber
regjeringen sørge for at det stilles krav i alle kommende samferdselsutbygginger
som har vesentlige konsekvenser for naturen, om å restaurere større
naturområder enn den verdifulle naturen som går tapt, i utbyggingens
nærområder.
Forslag 131
Stortinget ber
regjeringen legge opp til 80 pst. statlig finansiering av store
kollektivprosjekter i nye forhandlinger og reforhandlinger om byvekstavtaler/miljøpakker
i de store byene.
Forslag 132
Stortinget ber
regjeringen åpne for forhandlinger om 'småbypakker' etter mønster
av bymiljøpakker/byvekstavtaler, men nedskalert til mindre byer,
og la Egersund bli en pilot for dette.
Forslag 133
Stortinget ber
regjeringen om at det utarbeides en plan for tiltak som reduserer
støy og luftforurensning fra trafikk knyttet til Alnabruterminalen,
og at regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte.
Forslag 134
Stortinget ber
regjeringen utarbeide en nasjonal plan for gods på jernbane som
legges fram sammen med statsbudsjettet for 2022.
Forslag 135
Stortinget ber
regjeringen snarest, og seinest innen framleggelsen av statsbudsjettet
for 2022, forlenge ordningen med kompensasjon for innstillinger
pga. banearbeider. Denne ordningen bør vurderes som en permanent
ordning og gjelde både planlagte og ikke-planlagte innstillinger.
Forslag 136
Stortinget ber
regjeringen utrede en avgift på godstransport på vei over
lengre avstander, der det er jernbane i samme korridor. Utredningen
skal vurdere mekanismer og handlingsrom innen EØS-avtalen for dette, samt
på hvilke strekninger denne ordningen kan egne seg.
Forslag 137
Stortinget ber
regjeringen om å arbeide for at Emission Control Areas-sonen (ECA)
utvides til også å gjelde nord for 62. nordlige breddegrad.
Forslag 138
Stortinget ber
regjeringen utrede og innføre tiltak for å redusere utslippene fra
cruisetrafikk i Norge med 65 pst.
Forslag 139
Stortinget ber
regjeringen foreta en ny, grundig utredning omkring endrede reisevaner
generelt og med fly spesielt, etter pandemien og komme tilbake til
Stortinget på egnet måte. I utredningen skal det pekes på transportpolitiske
følger og anbefalte tiltak som følge av påviste endringer.
Forslag 140
Stortinget ber
regjeringen stanse kapasitetsøkende utbygginger ved de etablerte,
største flyplassene i Norge og heller dreie investeringene mot klargjøring
for nullutslippsteknologi.
Forslag 141
Stortinget ber
regjeringen utrede og komme tilbake til Stortinget med forslag om
en flyavløsningsavgift i Sør-Norge, der det finnes gode alternativer
til fly.
Forslag 142
Stortinget ber
regjeringen utarbeide nye retningslinjer for statens reiseavtaler
for tjenestereiser der miljøhensyn vektes i tillegg til krav om
hurtigste og rimeligste tilbud.
Forslag 143
Stortinget ber
regjeringen innføre en form for tydelig CO2-merking av flyreiser ved
bruk av gjennomsnittstall for den aktuelle flygning, slik
at kunden får denne informasjonen tydelig opp ved den elektroniske
bestillingen før man avslutter kjøpsprosessen.
Forslag 144
Stortinget ber
regjeringen fremme forslag om å redusere den generelle fartsgrensen
i byene fra 50 km/t til 30 km/t og til 20 km/t rundt skoler og barnehager.
Forslag 145
Stortinget ber
regjeringen etablere en nasjonal norm for bilfrie hjertesoner rundt
alle barneskoler og barnehager innen 2023. Det innebærer at barn
som blir kjørt, slippes av på markerte stoppe- og hentesteder utenfor
sonen, slik at skolens og barnehagens umiddelbare nærområde blir
tryggere for barnehagebarna og elevene som går eller sykler.
Forslag 146
Stortinget ber
regjeringen nedsette et bredt sammensatt, offentlig utvalg der fagfolk
innen bl.a. transport, klimaendringer, økologi og jordbruk er godt
representert, for å utrede nye, mer bærekraftige modeller for samfunnsøkonomisk
nytte i samferdselsprosjekter. Med dette som grunnlag bes regjeringen
komme til Stortinget med en melding innen utgangen av 2022.
Forslag 147
Stortinget ber
regjeringen utrede, med tanke på innføring av, bompenger på trafikkerte
veier inn mot de største byene øremerket for utbygging og kapasitetsforbedringer
på jernbanen i samme korridor.
Forslag 148
Stortinget ber
regjeringen utrede om staten bør dekke en større andel av sine utgifter
gjennom lån i norske kroner, og komme tilbake til Stortinget på
egnet måte. Utredningen skal inneholde vurderinger av finansiell stabilitet,
handlingsrom i pengepolitikken, effekt på kronekursen samt hvilke
utgiftsformål det kan være hensiktsmessig å dekke inn på denne måten,
ut over de som gjelder i dag.
Forslag 149
Stortinget ber
regjeringen fremme forslag om å gi kommunene hjemmel til å regulere
parkering på privat grunn og innføre en belønningsordning for kommuner som
reduserer gateparkeringsplasser og tilrettelegger for flere bilfrie
gater og plasser.
Forslag 150
Stortinget ber
regjeringen om å fastsette mål om at ytre Intercity ferdigstilles
i NTP-perioden, og komme tilbake til Stortinget med dette i kommende
statsbudsjett.
Forslag 151
Stortinget ber
regjeringen få på plass en ny høyhastighetsutredning, utarbeidet
av eksternt fagmiljø, som vurderer høyhastighetsbaner i et flerbrukskonsept
for gods- og persontransport, med mange stasjoner i et variert stoppmønster.
For å bidra til rask framdrift bør det vurderes om en kan bruke
utredningene fra Norsk Bane og Deutsche Bahn International som grunnlag
for en slik utredning, og om disse også kan brukes som utgangspunkt
for en KVU eller KS1.
Forslag 152
Stortinget ber
regjeringen om å avvikle Nye Veier AS så snart det er praktisk og
juridisk mulig.
Forslag 153
Stortinget ber
regjeringen umiddelbart ta initiativ til at planlegging av ny jernbanetunnel
under Oslo startes opp igjen, og forslag til at midler til dette
stilles til rådighet i statsbudsjettet for 2022.
Forslag 154
Stortinget ber
regjeringen igangsette utbygging av dobbeltspor på hele strekningen
Oslo–Halden og videre til svenskegrensa, med mål om ferdigstillelse
i planperioden.
Forslag 155
Stortinget ber
regjeringen i statsbudsjettet for 2022 foreslå en startbevilgning
for finansiering av mudringsprosjektet ved Borg havn med tanke på
gjennomført prosjekt etter en kostnadskalkyle på 725 mill. kroner
i løpet av tre årsbudsjetter.
Forslag 156
Stortinget ber
regjeringen sikre igangsetting av planlegging, prosjektering og
oppstart av elektrifisering av Rørosbanen og Solørbanen med tanke
på full elektrifisering i første seksårsperiode.
Forslag 157
Stortinget ber
regjeringen ha som mål i de årlige budsjetter å fullføre utbygging
av dobbeltspor på hele strekningen Oslo–Tønsberg og videre til Skien
i planperioden.
Forslag 158
Stortinget ber
regjeringen oppruste Ålgårdbanen for persontrafikk med tanke på
gjenåpning og sørge for oppstartsbevilgning til utbygging seinest
i statsbudsjettet for 2024.
Forslag 159
Stortinget ber
regjeringen ta ansvar for at Tinnosbanen får den helt nødvendige
opprusting, og at en første delbevilgning får plass på forslag til
statsbudsjett for 2022.
Forslag 160
Stortinget ber
regjeringen ha som mål i de årlige budsjetter å fullføre utbygging
av dobbeltspor på hele strekningen Oslo–Lillehammer i planperioden.
Forslag 161
Stortinget ber
regjeringen stanse utbyggingen av E6 over Laagendeltaet nord for
Lillehammer og instruere Nye Veier AS til å nedskalere veien på
strekningen Moelv–Øyer fra firefelts motorvei til et utbedringsalternativ
i to- og trefeltskonsept.
Forslag 162
Stortinget ber
regjeringen komme tilbake i forslag til statsbudsjett for 2022 med
tilstrekkelige midler til full-elektrifisering av Trønderbanen og
Meråkerbanen til Steinkjer og Storlien.
Forslag 163
Stortinget ber
regjeringen komme tilbake i forbindelse med statsbudsjettet for
2022 med en plan for elektrifisering av Trønderbanen til Grong stasjon.
Forslag 164
Stortinget ber
regjeringen sørge for at hele strekningen på Nordlandsbanen blir
elektrifisert innen 2030.
Forslag 165
Stortinget ber
regjeringen umiddelbart stanse alle planer og påbegynte utbygginger
av firefelts motorveier på E6 i Trøndelag nord for Trondheim.
Forslag 166
Stortinget ber
regjeringen i sine forhandlinger om byvekstavtalen for Oslo-området
betrakte ny T-banetunnel gjennom Oslo som et så viktig prosjekt
for hele kollektivsystemet i Oslo-regionen at det i sin helhet løftes
ut av byvekstavtalen og fullfinansieres av staten.
Forslag 167
Stortinget ber
regjeringen i sine forhandlinger om byvekstavtalen for Oslo-området
ta initiativ til videre planlegging av en baneløsning for Nedre
Romerike, der det tas utgangspunkt i forlengelse av T-banen til
Ellingsrudåsen til Lørenskog. Målet skal være en oppstartsbevilgning
i siste del av planperioden.
Forslag 168
Stortinget ber
regjeringen igangsette en konseptvalgutredning for videre
forlengelse fra Lørenskog sentrum til Lillestrøm/Kjeller.
Forslag 169
Stortinget ber
regjeringen sette av penger i statsbudsjettet for 2022 til opprusting
av jernbanen på strekningen Stavne–Leangen, slik at den kan åpnes
opp for persontrafikk med 15 minutts frekvens.
Forslag 170
Stortinget ber
regjeringen komme med forslag til oppstartsbevilgning for bybane
i Trondheim i statsbudsjettet for 2022.
Forslag 171
Stortinget ber
regjeringen utarbeide en konseptvalgutredning, alternativt en mulighetsstudie,
for en ny, moderne dobbeltspora jernbane mellom Oslo og Gøteborg
i samarbeid med svenske myndigheter.
Forslag 172
Stortinget ber
regjeringen gjøre Norge til del av Deutsche Bahns billettsamarbeid
«Sparpreis Europa».