13.2 Korridor 0
Komiteen viser til at fem
av de åtte nasjonale transportkorridorene har Oslo som endepunkt.
Utfordringene i Oslo som nasjonalt knutepunkt får derfor
konsekvenser i flere korridorer. Særlig gjelder dette jernbanesektoren,
som har definert en egen transportkorridor for Oslo-navet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, vil påpeke
viktigheten av den store satsingen på jernbane som er gjennomført
etter at denne regjeringen tiltrådte i 2013. Dette gjenspeiles også
i at antall tog og antall passasjerer har økt. Det er fortsatt et
stort potensial som kan utløses ved å sikre økt antall avganger
spesielt i rushtiden også på grenbanene som frakter pendlere til og
fra hovedstaden.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
vil imidlertid peke på at Oslo tunnelen er en flaskehals som blir
stadig mer belastet, noe som påvirker togtrafikken i store deler
av landet. Dette
flertallet vil påpeke at det er viktig med en snarlig avklaring
av linjevalg og omfang av prosjektet for å kunne starte bygging
så snart som mulig. Dette er et prosjekt som også er nødvendig for
å sikre godstransporten på jernbane redusert framføringstid i Osloområdet.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, vil understreke betydningen av det
såkalte Oslo-navet for jernbanen. Slik jernbanenettet i Norge er
bygget opp, som en stjerne ut fra Oslo, vil en velfungerende jernbane
i Oslo-området være avgjørende for jernbanetilbudet i store deler
av landet.
Dette flertallet vil understreke
betydningen av at planleggingen av ny jernbanetunnel gjennom Oslo videreføres
for å sikre fremdrift i dette viktige prosjektet.
Dette flertallet viser til
effektpakken «Ny rutemodell Østlandet» med tilhørende tiltak og
prosjekter og forutsetter at det blir et togtilbud med fire tog
i timen til Moss. Videre må det legges til grunn at lokaltogene fra
Ski, Lillestrøm og Asker vil gå med 15- til 10-minutters intervall,
og at Ski dessuten vil bli en del av timinutterssystemet for regiontog.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
opplegg for NTP, der det legges inn økte midler til planlegging for
utbygging av InterCity-strekningene. Det må legges til grunn økt
togtilbud både til Østfoldbyene og Vestfoldbyene og til Hamar/Lillehammer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil understreke betydningen
av å få på plass påkobling for Østfoldbanens østre linje på Ski
og forutsetter at dette arbeidet påbegynnes i første seksårsperiode
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at lokaltogene på Hovedbanen
i dag går til Dal og ikke til Eidsvoll, som hadde vært mer naturlig.
Dersom togtilbudet på Hovedbanen hadde blitt knyttet sammen med
togtilbudet på Gardermobanen og Dovrebanen på Eidsvoll, kunne en
i mye større grad ha bundet hele regionen sammen. Disse medlemmer mener nødvendige
tiltak på Eidsvoll stasjon må gjennomføres, slik at togene på Hovedbanen
kan gå hit.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at Østre linje
må nyte godt av investeringen i Blixtunnelen ved å benytte denne
fra oppstart i 2022 og i framtiden. Effektpakken Ny rutemodell Østlandet,
med 5,5 mrd. kroner i første seksårsperiode, omfatter Brynsbakken,
omlegging av Østre linje, togparkering sør for Ski og utbedringer
ved Sandvika, Asker, Grorud og Lillestrøm stasjon. Disse medlemmer vil gjøre
oppmerksom på at det er oppstått usikkerhet rundt behovet for den
planskilte påkoblingen, herunder hvorvidt en kapasitetsbrist på Ski
vil oppstå. Disse
medlemmer viser til at konsekvensutredning 1 (KS1) på side
7–8 kritiserer KVU vedrørende manglende utredning av alternativer
som vil kunne eliminere behovet, blant annet bedre ruteplanlegging. Disse medlemmer mener
derfor at det må utredes et reelt nullalternativ som er i tråd med
veileder nr. 9 Utarbeidelse av KVU/KL-dokumenter (Finansdepartementet),
og som kan løse behovet uten kostbare investeringer.
Disse medlemmer mener det
bør gjøres en ny vurdering av det gjenstående behovet for hensettingskapasitet
etter at all kapasitet på Ski stasjon er benyttet, inkludert det
midlertidige vendesporet som ble bygd langs vestre linje i Ski 2020.
Jernbanemyndighetene planlegger for to nye hensettingsanlegg langs
Østfoldbanen med kun 45 km i avstand: På grønnsaksjord i Gon (syd
for Moss) og syd for Ski med konsekvenser for minst 200 mål kornjord.
Ved valg av trasé må det synliggjøres alternativer til nedbygging
av landbruksjord. Disse medlemmer mener
det bør utredes om eventuelt gjenstående behov for toghensetting
ved Ski stasjon kan oppfylles ved å gjenoppta utredningen av Kambo, som
ligger mellom Gon og Ski. I dag planlegger jernbanemyndighetene
for kun ett alternativ for hensettingsanlegg syd for Ski, som er
avhengig av en omlegging av østre linje. Kambo-alternativet vil
gjøre det mulig for Stortinget å finansiere behovet for hensetting
adskilt fra behovet for en planskilt påkobling.
Kambo er allerede
et hensettingsalternativ og er lokalisert mellom Ski og Gon. Kambo-alternativet
er et inneklemt område mellom jernbanen og E6 og kan utnyttes til
et langt større anlegg hvor merbehovet på Ski kan inngå. Både Ski
og Moss stasjon har hensettingskapasitet ved stasjonsområdet som
forutsettes at blir benyttet videre. Et slikt sammenslått alternativ
kan spare svært god grønnsaksjord på Gon i Rygge og kornjord av svært
god kvalitet i Ås og Ski. I tillegg vil kulturlandsskap av høy nasjonal
verdi (KULA-registrert) ivaretas mellom Ski og Kråkstad middelalderkirker.
Disse medlemmer mener investeringen
til togparkering sør for Ski (basiskostnad 2,45 mrd. kroner) og togparkering
Gon (0,94 mrd. kroner) kan utsettes til andre seksårsperiode i påvente
av en nødvendig utredning av et felles toghensettingsanlegg med
servicebygg som vil dekke behovet for Ski og Mosseregionen (Gon).
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til den betydelige lokale motstanden
fra rød-grønne partier i kommunene mot å etablere nødvendig ny kobling
mellom Follobanen og Østre linje, samt togparkering, som er helt
nødvendig for å kunne øke rutetilbudet for passasjerene på Østfoldbanen. Disse medlemmer viser
til at det følger av plan- og bygningsloven at det er de folkevalgte
i kommunene som har ansvaret for å vedta hvor i kommunen det skal bygges
jernbaneløsninger, og at det uten slike vedtak ikke kan bygges noe. Disse medlemmer har
stor respekt for at det er krevende for lokalt folkevalgte å avse dyrket
mark, skogsområder, bebyggelse og verdifulle naturområder til bygging
av jernbane, men at dette er helt nødvendig for at passasjerene
skal få et bedre togtilbud. Disse medlemmer har forståelse
for den lokale motstanden, men registrerer at den fører til vesentlige
forsinkelser og usikkerhet i prosjektet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er uforståelig at
ny jernbanetunnel under Oslo ikke er prioritert i forslaget til
Nasjonal transportplan. Dette skjedde etter at midler til videre planlegging
plutselig ble trukket tilbake i 2020. Begge deler er like overraskende
og uforståelig på bakgrunn av behov som har vært beskrevet i en
årrekke.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart ta initiativ til at planlegging av ny
jernbanetunnel under Oslo startes opp igjen, og at midler til dette
stilles til rådighet i forslag til statsbudsjettet for 2022.»