Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2020 under Samferdselsdepartementet og Endringer i statsbudsjettet 2020 under Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Til Stortinget

Sammendrag

Samferdselsdepartementet foreslår i Prop. 47 S (2020–2021) noen endringer i bevilgninger mv. for programkategoriene 21.20 Luftfartsformål, 21.30 Vegformål, 21.40 Særskilde transporttiltak, 21.50 Jernbaneformål, 21.60 Kystforvaltning og 22.10 Posttenester.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet foreslår i Prop. 48 S (2020–2021) endringer i statsbudsjettet for 2020. I denne innstillingen blir forslagene knyttet til kap. 541, 542 og 5570 behandlet (programkategori 13.40). De andre endringsforslagene i Prop. 48 S (2020–2021) blir behandlet av kommunal- og forvaltningskomiteen.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad, lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Samferdselsdepartementets og kommunal- og moderniseringsdepartementet forslag til endringer i statsbudsjettet 2020.

Programkategori 21.20 Luftfartsformål

Komiteen merker seg at aktiviteten i Statens havarikommisjon for transport har vært lavere enn planlagt som følge av virusutbruddet, og at bevilgningen til driftsutgifter reduseres med 1,6 mill. kroner. Videre er aktiviteten i luftfartsmarkedet redusert på grunn av smitteverntiltakene, og gebyrinntektene til Luftfartstilsynet reduseres med 19 mill. kroner.

Komiteen viser til at Avinor AS har fått avdragsfrihet på statslånet i 2020, og at dette isolert sett fører til at rentebelastningen øker. Bevilgningen til renter på kap. 5619, post 80 Renter økes derfor med 1,2 mill. kroner.

Programkategori 21.30 Vegformål

Kap. 1320/4320 Statens vegvesen

Komiteen merker seg at post 1 Driftsutgifter økes med 100 mill. kroner med en tilsvarende økning på kap. 4320, post 1 Salgsinntekter. Salg av tjenester til fylkeskommunene er forventet å bli 60 mill. kroner høyere, og økt fremleie av ledige lokaler er beregnet til 40 mill. kroner.

Komiteen registrerer at post 22 Drift og vedlikehold av riksveger reduseres med 50,3 mill. kroner på grunn av færre forsikringsskader. Kap. 4320, post 3 Refusjoner fra forsikringsselskap reduseres tilsvarende.

Komiteen merker seg at post 30 Riksveginvesteringer økes med til sammen 35,7 mill. kroner. 40 mill. kroner gjelder flere samarbeidsprosjekt med Nye Veier AS, Bane NOR SF og kommuner, som har en tilsvarende inntektspost på kap. 4320 post 1 Salgsinntekter. I tillegg er det foreslått å omdisponere 4,3 mill. kroner til kap. 1320, post 73 Tilskudd for reduserte bompengetakster utenfor byområdene. Komiteen merker seg at dette er en tilleggskostnad i forbindelse med avvikling og sletting av gjeld i fem bompengeprosjekter.

Komiteen viser til at det var forventet at aktiviteten knyttet til tjenester som krever personlig oppmøte på trafikkstasjonene, skulle bli lavere. Det har vist seg at denne aktiviteten likevel ikke har blitt vesentlig redusert i 2020, og post 1 Salgsinntekter økes med 30 mill. kroner. Samlet økning i post 1 Salgsinntekter er med det som er beskrevet ovenfor på til sammen 170 mill. kroner.

Komiteen registrerer også at post 2 Diverse gebyr økes med 20 mill. kroner som følge av økt aktivitet etter gjenåpning av trafikkstasjonene og høy produksjon i perioden juni til august.

Kap. 1323 Vegtilsynet

Komiteen merker seg at det er gjennomført færre inspeksjoner som følge av virusutbruddet, og at bevilgningen reduseres med 1 mill. kroner.

Kap. 4322 Svinesundforbindelsen AS

Komiteen registrerer at bompengeinntektene har minket som følge av virusutbruddet, og at lånet dermed ikke vil bli nedbetalt i 2020 slik som forutsatt. Bevilgningen på post 90 Avdrag på lån reduseres derfor med 54 mill. kroner.

Kap. 5624 Renter av Svinesundsforbindelsen AS

Komiteen merker seg at post 80 Renter reduseres med 0,9 mill. kroner.

Rv. 22 Lillestrøm–Fetsund i Viken – endret kostnadsramme

Komiteen registrerer at det har vært uenighet mellom Statens vegvesen og entreprenør, at det legges opp til et forlik med en høyere totalkostnad, og at kostnadsrammen økes til 885 mill. kroner.

Rv. 110 Ørebekk–Simo – endret kostnadsramme

Komiteen viser til at prosjektet ble åpnet for trafikk i 2019, og at åpningen har blitt utsatt flere ganger. Hovedårsaken er dårlige grunnforhold som har forsinket byggingen av Seutbroen. Komiteen merker seg at det har vært uenighet mellom Statens vegvesen og entreprenør, at det legges opp til et forlik med en høyere totalkostnad, og at kostnadsrammen økes til 1 045 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er kritisk til at allerede svært kostbare vegprosjekt ikke holder kostnadsrammen og blir betydelig dyrere.

Programkategori 21.40 Særlige transporttiltak

Kap. 1330 Særlige transporttiltak

Komiteen viser til at det ikke blir inngått tilleggsavtale til byvekstavtalen for Oslo-området i 2020, og at det reduserer behovet for bevilgninger på post 66 Belønningsmidler til tilskuddsordninger i byområdene med 604 mill. kroner. I tillegg økes bevilgningen til byvekstavtalen for Nord-Jæren med 6 mill. kroner, det vil si en netto reduksjon i posten med 598 mill. kroner.

Komiteen merker seg at post 71 Tilskudd til kommersielle buss- og båtruter som følge av smitteverntiltak først vil bli utbetalt i 2021, og at posten får tilført stikkordet «kan overføres». Ordningen baserer seg på etterskuddsvis utbetaling.

Programkategori 21.50 Jernbaneformål

Kap. 1352 Jernbanedirektoratet

Komiteen merker seg at Jernbanedirektoratets aktivitet er redusert som følge av virusutbruddet, og at bevilgningen til post 1 Driftsutgifter reduseres med 10 mill. kroner.

Komiteen merker seg videre at behovet for midler på post 21 Særlige driftsutgifter – planer og utredninger, er mindre enn forventet, og at bevilgningen reduseres med 75 mill. kroner.

Komiteen viser til at det er betalt inn 170 mill. kroner mer i kjøreveisavgifter enn det som var budsjettert, og at dette beløpet trekkes fra i post 71 Kjøp av infrastrukturtjenester – drift og vedlikehold. I tillegg er det gjort en avregning for trafikk på Gardermobanen som viser at Bane NOR har mottatt 73,2 mill. kroner for lite i vederlag fra togselskapene i perioden 2017 til 2019. Endringene i kjøreveisavgiftene dekkes innenfor rammene på post 70 Kjøp av persontogtransport med tog, og post 71 Kjøp av infrastrukturtjenester reduseres med 96,8 mill. kroner.

Komiteen registrerer at styrket kronekurs gir reduserte valutautgifter i Follobaneprosjektet, og at post 73 Kjøp av infrastrukturtjenester – investeringer reduseres med 46 mill. kroner.

Vossabanen: Fløen-Bergen/Nygårdstangen godsterminal – styringsmål

Komiteen viser til redegjørelsen i proposisjonen og at det legges til grunn at godsterminalen bygges samtidig med Bergen–Fløen, fordi de to tiltakene er tett knyttet til hverandre både når det gjelder teknisk anlegg og bygging. Komiteen merker seg at regjeringen har foreslått et styringsmål for prosjektet på 3 399 mill. kroner.

Programkategori 21.60 Kystforvaltning

Kap. 1360 Kystverket

Komiteen merker seg at post 60 Tilskudd til fiskerhavnanlegg reduseres med 3 mill. kroner som følge av at to prosjekt er endret og trukket tilbake. I tillegg reduseres post 72 Tilskudd for overføring av gods fra veg til sjø med 50 mill. kroner på grunn av forsinket fremdrift i noen prosjekter.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti reagerer på at regjeringen reduserer tilskuddsordningen for overføring av gods fra veg til sjø med hele to tredjedeler, og går inn for å kutte 50 mill. kroner fra en bevilgning på 75 mill. kroner. Disse medlemmer er kritiske til at regjeringen over flere år ikke har greid å effektuere denne ordningen, og heller ikke har oppfylt Stortingets intensjon om at mer gods skal flyttes over fra veg til sjø.

Disse medlemmer vil peke på at siden midlene til støtteordningen ikke ser ut til å bli brukt hvert år, er det grunn til å vurdere støtteordningens innretning og betingelsene for støtte. Disse medlemmer er overbevist om at behovet er langt større enn det som kan gjennomføres med bevilgede midler, gitt mer fleksible betingelser for støtte.

Kap. 5577 Sektoravgifter under Samferdselsdepartementet

Komiteen viser til orienteringen i proposisjonen og legger til grunn at bevilgningen på post 74 Sektoravgifter Kystverket økes med 21,4 mill. kroner.

Programkategori 22.10 Posttjenester

Kap. 1370 Posttjenester

Komiteen merker seg at bevilgningen på post 70 Kjøp av post- og banktjenester økes med 112,9 mill. kroner. Etterregningsmodellen viser at det er behov for ytterligere 102 mill. kroner til kjøp av post- og banktjenester fra Posten Norge AS i 2019. I tillegg viser det seg at kjøp av avisomdeling må økes med 8,8 mill. kroner i 2020, for å sikre tilfredsstillende dekning.

Programkategori 13.40 Forvaltningsutvikling, IT- og ekompolitikk

Kap. 541 IT og ekompolitikk

Komiteen merker seg at bevilgningen på post 22 reduseres med 0,5 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 542 post 70. I tillegg økes bevilgningen på post 70 med 470 000 kroner som følge av endret valutakurs.

Kap. 542 Internasjonalt samarbeid

Komiteen viser til orienteringen i proposisjonen og registrerer at post 70 samlet reduseres med 32,5 mill. kroner, og at dette har sammenheng med beregnet andel programkontingent for EU-programmer, endret valutakurs og økt kontingent ENISA.

Kap. 5570 Sektoravgifter under Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Komiteen merker seg at bevilgningen på post 70 økes med 766 000 kroner som er en justering for virkningen av lønnsoppgjøret for 2020.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonene og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

I statsbudsjettet for 2020 blir det gjort følgjande endringar:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

541

IT- og ekompolitikk

22

Utvikling, gjennomføring og samordning av IT- og ekompolitikken, kan overføres, kan nyttes under post 70, nedsettes med

500 000

fra kr 20 723 000 til kr 20 223 000

70

Forvaltningsutvikling, IT- og ekompolitikk, kan nyttes under post 22, forhøyes med

470 000

fra kr 15 287 000 til kr 15 757 000

542

Internasjonalt samarbeid

70

Internasjonale program, kan overføres, nedsettes med

32 480 000

fra kr 73 788 000 til kr 41 308 000

1314

Statens havarikommisjon for transport

1

Driftsutgifter, blir redusert med

1 600 000

frå kr 85 150 000 til kr 83 550 000

1320

Statens vegvesen

1

Driftsutgifter, blir auka med

100 000 000

frå kr 3 911 070 000 til kr 4 011 070 000

22

Drift og vedlikehald av riksvegar, kan overførast, kan nyttast under post 29 og post 30, blir redusert med

50 300 000

frå kr 7 411 800 000 til kr 7 361 500 000

30

Riksveginvesteringar, kan overførast, kan nyttast under post 22, post 29, post 31 og kap. 1330, post 66, blir auka med

35 745 000

frå kr 13 436 400 000 til kr 13 472 145 000

73

Tilskot for reduserte bompengetakstar utanfor byområda, blir auka med

4 255 000

frå kr 2 140 000 000 til kr 2 144 255 000

1323

Vegtilsynet

1

Driftsutgifter, blir redusert med

1 000 000

frå kr 19 260 000 til kr 18 260 000

Særskilde transporttiltak

1330

66

Belønningsmidlar til tilskotsordningar i byområda, kan overførast, blir redusert med

598 000 000

frå kr 2 712 500 000 til kr 2 114 500 000

1352

Jernbanedirektoratet

1

Driftsutgifter, blir redusert med

10 000 000

frå kr 356 520 000 til kr 346 520 000

21

Særskilde driftsutgifter, planar og utgreiingar, kan overførast, kan nyttast under post 72, blir redusert med

75 000 000

frå kr 188 700 000 til kr 113 700 000

71

Kjøp av infrastrukturtenester – drift og vedlikehald, kan overførast, kan nyttast under post 72, post 73 og post 74, blir redusert med

96 800 000

frå kr 8 877 500 000 til kr 8 780 700 000

73

Kjøp av infrastrukturtenester – investeringar, kan overførast, kan nyttast under post 71, post 72 og post 74, blir redusert med

46 000 000

frå kr 12 395 700 000 til kr 12 349 700 000

1360

Kystverket

60

Tilskot til fiskerihamneanlegg, kan overførast, blir redusert med

3 000 000

frå kr 33 300 000 til kr 30 300 000

72

Tilskot for overføring av gods frå veg til sjø, kan overførast, blir redusert med

50 000 000

frå kr 75 000 000 til kr 25 000 000

1370

Posttenester

70

Kjøp av post- og banktenester, kan overførast, blir auka med

112 929 000

frå kr 587 400 000 til kr 700 329 000

Inntekter

4313

Luftfartstilsynet

1

Gebyrinntekter, blir redusert med

19 000 000

frå kr 148 500 000 til kr 129 500 000

4320

Statens vegvesen

1

Salsinntekter m.m., blir auka med

170 000 000

frå kr 247 000 000 til kr 417 000 000

2

Diverse gebyr, blir auka med

20 000 000

frå kr 438 400 000 til kr 458 400 000

3

Refusjonar frå forsikringsselskapa, blir redusert med

50 300 000

frå kr 115 300 000 til kr 65 000 000

4322

Svinesundsforbindelsen AS

90

Avdrag på lån, blir redusert med

54 000 000

frå kr 104 000 000 til kr 50 000 000

5570

Sektoravgifter under Kommunal- og moderniseringsdepartementet

70

Sektoravgifter Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, blir auka med

766 000

frå kr 247 880 000 til kr 248 646 000

5577

Sektoravgifter under Samferdselsdepartementet

74

Sektoravgifter Kystverket, blir auka med

21 360 000

frå kr 584 500 000 til kr 605 860 000

5619

Renter av lån til Avinor AS

80

Renter, blir auka med

1 216 000

frå kr 22 200 000 til kr 23 416 000

5624

Renter av Svinesundsforbindelsen AS

80

Renter, blir redusert med

930 000

frå kr 2 000 000 til kr 1 070 000

Fullmakter til å forplikte staten ut over gitte løyvingar

II
Fullmakter til å forplikte staten for investeringsprosjekt

Stortinget samtykkjer i at Samferdselsdepartementet i 2020 kan:

gjennomføre dei tidlegare godkjende investeringsprosjekta:

innanfor ei endra kostnadsramme på:

Rv. 22 Lillestrøm–Fetsund

885 mill. kroner

Rv. 110 Ørebekk–Simo

1 045 mill. kroner

Fullmaktene gjeld òg forpliktingar som blir inngåtte i seinare budsjettår, innanfor kostnadsramma for prosjektet. Samferdselsdepartementet blir gitt fullmakt til å prisjustere kostnadsrammene i seinare år.

Andre fullmakter

III
Tilføying av stikkord

Stortinget samtykkjer i at Samferdselsdepartementet i 2020 kan føye til stikkordet «kan overførast» på kap. 1330 Særskilde transporttiltak, post 71 Tilskot til kommersielle buss- og båtruter som følgje av smitteverntiltak.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 14. desember 2020

Helge Orten

leder og ordfører