Innstilling frå justiskomiteen om representantforslag om å sette ned en totalberedskapskommisjon

Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet blir følgjande forslag fremma:

  1. Stortinget ber regjeringen sette ned et offentlig utvalg som har som oppgave å gjennomgå Norges nasjonale og lokale beredskap og vise hvordan man kan bruke samfunnets totale ressurser best mulig for å skape god beredskap for ulike krisesituasjoner. Utvalget skal komme med forslag til hvordan den nasjonale og lokale beredskapen kan styrkes på tvers av ulike sektorer.

  2. Stortinget ber regjeringen sørge for at sammensetningen av utvalget som skal gjennomgå Norges nasjonale og lokale beredskap, forankres i Stortinget.»

Ein viser til dokumentet for nærare grunngjeving for forslaga.

Merknader frå komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Martin Henriksen, leiaren Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, frå Høgre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, frå Framstegspartiet, Per-Willy Amundsen og Kjell-Børge Freiberg, frå Senterpartiet, Jan Bøhler og Jenny Klinge, frå Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide, og frå Venstre, Solveig Schytz, viser til Dokument 8:104 S (2019–2020) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trygve Slagsvold Vedum, Marit Arnstad, Liv Signe Navarsete, Jenny Klinge og Willfred Nordlund om å sette ned en totalberedskapskommisjon.

Komiteen er samde med forslagsstillarane i at utfordringane knytte til beredskap er mangfaldige og samansette, og at dei har både sivil og militær karakter. Komiteen deler også forslagsstillarane si uro over eit tryggingspolitisk bilete som er prega av internasjonale spenningar, utfordringar knytte til klimaendringar og at den raske utviklinga og vår avhengigheit av teknologi og elektronisk kommunikasjon gjer oss sårbare. Komiteen registrerer at forslagsstillarane trekkjer fram endringar i busetjingsmønster og at nye strukturar innan forsvar, naudetatar og anna offentleg organisering påverkar det samla beredskapsarbeidet og -ansvaret.

Komiteen vil, som forslagsstillarane, framheve at samfunnstryggleiken i Noreg baserer seg på dei fire prinsippa ansvar, likskap, nærleik og samvirke, og at verksemder, offentlege instansar og andre aktørar har ansvar for å ha oversikt over og beredskap for sårbarheiter i eigen organisasjon, men at det er eit nasjonalt ansvar å sjå sårbarheiter i samfunnet under eitt.

Komiteen merkar seg at forslagsstillarane trekkjer fram at det har gått nesten 20 år sidan sist gong Noreg hadde ein grundig gjennomgang av alle delane av beredskapen i landet, og at det norske og internasjonale samfunnet har gjennomgått store endringar i denne tida. Komiteen registrerer at forslagsstillarane av den grunn meiner at tida no er inne for å setje ned ein totalberedskapskommisjon som skal gå igjennom den nasjonale og lokale beredskapen i landet, og at denne skal vere tydeleg framtidsretta i si form.

Komiteen registrerer forslagsstillarane sitt forslag om ei brei tilnærming og at kommisjonen si overordna oppgåve skal vere å vise korleis ein kan bruke dei totale ressursane best mogeleg for å skape god beredskap for ulike krisesituasjonar. Forslagsstillarane har i dette peikt ut trugslar og beredskapsutfordringar knytte til særleg tolv fagområde; terror og destabilisering, det digitale rom, mat- og vasstilførsel, militære kriser, helseberedskap, klimaendringar, migrasjon, finansiell tryggleik, nasjonalt eigarskap, frivillige organisasjonar i beredskapen, arbeidsdeling og samhandling mellom naudetatane og vern av sivile. Komiteen merkar seg vidare at denne lista, frå forslagsstillarane si side, ikkje er meint å vere uttømmande.

Komiteen viser elles til forslagsstillarane sitt forslag referert under bakgrunn for saka og til dokumentet for meir informasjon under kvart av fagområda opplista over.

Komiteen registrerer vidare at Justis- og beredskapsdepartementet i sitt svarbrev til komiteen av 4. juni 2020 (vedlagt) foreslår å ta opp att spørsmålet om å setje ned ein totalberedskapskommisjon når sentrale evalueringar etter øvinga Trident Juncture, Totalforsvarsprogrammet og covid-19-pandemien er sluttførte. Komiteen merkar seg at evalueringane og innspela frå desse vil vere sentrale grunnlag i det vidare arbeidet med å styrke helseberedskapen og samfunnstryggleiken.

Komiteen viser elles til det nemnde svarbrevet frå statsråden der forslaget blir vurdert.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, støtter forslaget om å sette ned en totalberedskapskommisjon. Flertallet mener det vil være viktig for en slik kommisjon å utvikle en nasjonal strategi for trygghet og beredskap, herunder søke å harmonisere de ulike beredskapsaktørenes ansvarsområder. Videre mener flertallet at en totalberedskapskommisjon ikke må bli en sovepute for viktige tiltak innen beredskapsområdet som må iverksettes raskt av hensyn til samfunnstryggheten, og før kommisjonens arbeid er avsluttet.

Flertallet viser til at beredskapsutfordringene Norge står overfor, er sammensatte og har både sivil og militær karakter. Det sikkerhetspolitiske bildet er preget av sterkere internasjonale spenninger. Terror har de siste årene også skjedd i Norge, og faren for nye angrep er til stede. Covid-19-pandemien har fått enorme konsekvenser både for liv og helse samt avslørt store svakheter i vår egen helseberedskap. Klimaendringene skaper også større utfordringer for samfunnstryggheten. Stabil og langsiktig mat- og vanntilførsel kan rammes av klimaendringer og mer usikre internasjonale forhold. Stadig større bruk av teknologi gjør oss mer sårbare, både for cyberangrep og påvirkningsoperasjoner. Utviklingen på dette feltet går svært raskt.

Flertallet vil peke på at bevilgningene til Forsvaret ikke ligger på et nivå som harmonerer med Norges forpliktelser som NATO-land, og spesielt gjelder dette for landforsvaret. Nødetatene er inne i store omorganiseringer, og Sivilforsvaret har en struktur tilpasset en fylkesmodell, samtidig som en nå er i ferd med å legge om til en regionmodell. I dag er Fylkesmannen øverste beredskapsansvarlige i det enkelte fylket. Nye strukturer innenfor forsvar, nødetater og øvrig offentlig organisering påvirker det samlede beredskapsarbeidet og -ansvaret. Samtidig er bosetningsmønstre i rask endring. Dette er bare noen av de utfordringene Norge står overfor når det gjelder beredskap i framtiden.

Flertallet viser til at bevisstheten rundt sårbarhet er stor i mange deler av samfunnet, og erfaringene etter terrorangrepene 22. juli 2011 og 10. august 2019 har gjort oss mer bevisste på sårbarhet overfor terror. Bedrifter, offentlige institusjoner og andre aktører har ansvaret for å ha oversikt over og beredskap for sårbarheten i sin egen organisasjon. Arbeidet for å redusere sårbarheten i samfunnet sett under ett er imidlertid et nasjonalt ansvar som kan være betydelig selv om enkeltaktører og -sektorer har god beredskap. Derfor mener flertallet at en totalberedskapskommisjon er nødvendig til tross for at mange deler av samfunnet og enkeltsektorer allerede i dag har god oversikt over egen sårbarhet og beredskap for dette.

Flertallet viser til at det er utarbeidet flere viktige faglige og politiske dokumenter de siste årene som kan inngå i en samlet vurdering av totalberedskapen i Norge. Forsvarets forskrningsinstitutt har utarbeidet en vurdering av samfunnets behov for sivile beskyttelsestiltak som vil være relevant i en helhetlig vurdering av totalberedskapen. I tillegg gjennomfører DSB befolkningsundersøkelser om egenberedskap i norske husholdninger og har utarbeidet en risiko- og sårbarhetsanalyse av norsk matforsyning, og en rapport om samfunnets kritiske funksjoner. Det finnes mye kunnskap om ulike aspekter av stats- og samfunnsberedskapen, men det mangler en grundig gjennomgang av det samlede beredskapsbehovet. Selv om det er nødvendig med sektorvise utredninger og planer, er det også helt nødvendig med en helhetlig sektorovergripende tilnærming til sikkerhet og beredskap.

Flertallet viser til at det er gått lang tid siden Norge sist hadde en grundig gjennomgang av alle deler av landets beredskap. Willoch-utvalget la fram sin utredning i 2000. Tradisjonelt har forsvarskommisjonene fungert som beredskapskommisjoner. Norges forrige forsvarskommisjon avga sin rapport i 1992. Den ble nedsatt i forbindelse med slutten på den kalde krigen. Før dette har store hendelser som unionsoppløsningen i 1905 og første og andre verdenskrig samt Vietnamkrigen vært bakteppe for forsvarskommisjoner. Det norske og det internasjonale samfunnet har forandret seg betraktelig på de nesten tjue årene som har gått siden siste helhetlige gjennomgang av beredskapen. Samfunnsorganiseringen og trusselbildet er annerledes i dag enn det var for bare få år siden. Flertallet mener derfor at tiden er inne for at myndighetene igjen nedsetter en totalberedskapskommisjon som skal gjennomgå Norges nasjonale og lokale beredskap og være tydelig framtidsrettet i sin form. Kommisjonens overordnede oppgave må være å vise hvordan man kan bruke samfunnets totale ressurser best mulig for å skape god beredskap for ulike krisesituasjoner.

Flertallet mener en ny totalberedskapskommisjon må ta for seg et bredt spekter av trusler og beredskapsutfordringer. Representantforslaget peker på viktige områder av beredskapen, men kommisjonen må også kunne trekke inn andre felt som vurderes som avgjørende for innbyggernes trygghet.

Medlemene i komiteen frå Høgre, Framstegspartiet og Venstre vil vise til at arbeidet med samfunnstryggleik og -beredskap har vore eit høgt prioritert område for regjeringspartia sidan 2013. Mellom anna har 22. juli-terroren, flyktningkrisa, ikt-angrep, klimatiske hendingar som skogbrannar, tørke, flaumar og ras og no, covid 19-pandemien, utfordra og sett ulike lokale, regionale og nasjonale beredskapsaktørar på store prøver.

Desse medlemene ser at kriser ofte fører til uro og utryggleik hos mange, og det er difor ei viktig oppgåve for nasjonale myndigheiter og medverkande aktørar å handtere samfunnskritiske situasjonar på ein måte som skapar tillit og tryggleik i befolkninga. Desse medlemene opplever også at ulike kriser og hendingar gir fornya kunnskap og forståing for sårbarheiter og utfordringar knytte til samfunnskritiske spørsmål. Desse medlemene meiner difor at det er viktig å evaluere og ta lærdom slik at vi møter liknande eller nye kriser på best mogeleg vis neste gong.

Desse medlemene er samde med Justis- og beredskapsdepartementet i at dei pågåande evalueringane av tidlegare og noverande kriser, hendingar og øvingar må gå inn som ein viktig del av kunnskapsgrunnlaget for ein samla gjennomgang av beredskapen. Desse medlemene støttar difor Justis- og beredskapsdepartementet si tilråding om å ta opp att spørsmålet om å setje ned ein totalberedskapskommisjon når desse vurderingane og eventuelle forslag til tiltak ligg føre.

Terror og destabilisering

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at terrorisme de siste årene har fått økt oppmerksomhet i Europa og Norge. Disse medlemmer vil understreke at terrorisme ikke er noe nytt fenomen. Likevel har terrorismens karakter endret seg. Spektakulære og kompliserte angrep har i mange tilfeller blitt erstattet med angrep med enkle midler. Dette har gjort terrorbildet uoversiktlig og uforutsigbart.

Disse medlemmer viser til at det de siste ti årene har blitt investert mye i politiets nasjonale beredskapsressurser, som i november 2020 flytter inn på det nye beredskapssenteret. Utvalget må vurdere hvordan samfunnet best kan få nytte av de nasjonale beredskapsressursene i politiet og hvordan vi kan sikres mot alvorlig kriminalitet, herunder terror, samtidig som en kan beholde et samfunn med en høy grad av åpenhet og tilgjengelighet for allmennheten.

Disse medlemmer ser at droner er en kapasitet som kan bidra til å løse utfordringer, men også noe som er en potensiell trussel både med tanke på å stenge luftrom og utføre ondsinnede handlinger. Politiets og Forsvarets kompetanse på dronebruk har økt de siste årene, men når det gjelder antidronestrategi og virkemidler er ikke dette tilfredsstillende per nå.

Disse medlemmer vil trekke frem at internett har gitt grupper med ekstreme ideologier mulighet til å nå ut til mennesker over hele verden og radikalisere enkeltindivider på en måte som det er vanskelig for myndigheter å skaffe seg oversikt over. Dette, koblet med at moderne terrorangrep ofte blir utført med enkle midler, gjør at terrorisme er blitt mer uforutsigbart enn tidligere.

Disse medlemmer mener kommisjonen må vurdere hvordan samfunnet best kan sikres mot terrorangrep, samtidig som en kan beholde et samfunn med høy grad av åpenhet og tilgjengelighet for allmennheten.

Det digitale rom

Disse medlemmer vil peke på at det digitale rom er en arena for krigføring og påvirkningsoperasjoner på linje med land-, sjø- og luftdomenene. Digitale angrep utgjør en betydelig del av militære operasjoner. Både statlige aktører og kriminelle nettverk har vist seg i stand til å gjøre stor skade på lands infrastruktur ved hjelp av cyberangrep.

Disse medlemmer vil trekke frem at Stortinget nylig behandlet Meld. St. 38 (2016–2017) IKT-sikkerhet – Et felles ansvar. Det vises i denne forbindelse til justiskomiteens Innst. 187 S (2017–2018). Disse medlemmer viser til at utviklingen av IKT skjer raskt, og at mangelen på IKT-utdannede er en kritisk faktor for blant annet muligheten til å ivareta kritisk infrastruktur. Mangelen på kandidater fører til at mange bedrifter og virksomheter outsourcer driften av sine IT-oppgaver til utenlandske firmaer, noe som igjen fører til press på det norske arbeidsmarkedet, økt sårbarhet, samt at det utgjør en sikkerhetsrisiko for kritisk digital infrastruktur. Disse medlemmer viser til at det er en generell underdekning av IKT-kompetanse, særlig spesialister, på høyere nivå. I tillegg har både Nasjonal sikkerhetsmyndighet og andre offentlige og kommersielle aktører store problemer med å få dekket sitt behov for kryptologer. Disse medlemmer viser til sine merknader i Innst. 187 S (2017–2018) om blant annet behovet for flere studieplasser på disse områdene for å sikre denne kompetansen på lengre sikt.

Disse medlemmer mener utvalget må vurdere om Norge er godt nok sikret mot cyberangrep, både i militær og sivil sektor, samt komme med forslag til hvordan cybersikkerheten kan bedres for viktig nasjonal infrastruktur.

Mat- og vanntilførsel

Disse medlemmer viser til at Norge har rikelig tilgang på rent drikkevann under normale tilstander. Samtidig er forurensning av eller mangel på drikkevann en av faktorene som raskest kan sette et samfunn ut av spill.

Disse medlemmer mener at utvalget må vurdere om Norges drikkevannsressurser er tilstrekkelig beskyttet mot for eksempel terrorangrep eller hybrid krigføring, samt hva som kan gjøres for å sikre god beredskap dersom landets drikkevannsressurser kommer under press.

Disse medlemmer viser til at den norske verdikjeden for mat kjennetegnes av mange, spredte enheter på produsentnivå og få, store aktører som driver med distribusjon og innkjøp. Norge produserer mindre og mindre av den maten nordmenn spiser. Andelen av maten nordmenn spiser som er importert, er både høy og økende.

Disse medlemmer mener at utvalget må vurdere om Norge er godt nok sikret til å møte en situasjon der forsyningssikkerheten for mat er truet på grunn av forstyrrelser i verdikjeden fra jord til bord.

Disse medlemmer mener videre at utvalget bør vurdere hvilke tiltak som bør settes i verk for å sikre matforsyningen til Norge også dersom landet skulle bli avsondret fra internasjonale eksportmarkeder, enten gjennom fysisk eller politisk blokade.

Disse medlemmer er bekymret over utviklingen når det gjelder selvforsyning av mat, herunder korn. Under pandemien kom det frem at Russland stengte for eksport av korn, og det er ikke utenkelig at både liknende scenario og andre hendelser kan utløse behov for ekstra matressurser som korn.

Disse medlemmer har registrert at det de siste årene har blitt avhendet flere kornlagre, som gjøres om til annet formål i hele landet. En kommisjon må også vurdere hensiktsmessig lagringskapasitet og geografisk plassering av kornlagre.

Disse medlemmer er kritiske til de forslag som de siste årene har kommet når det gjelder å redusere antall beitedyr, husdyr og drøvtyggere i Norge. Selvforsyning av matvarer som kjøtt er også en sentral del av matberedskapen, og stadig større import gjør, etter disse medlemmers oppfatning, landet mer sårbart for eventuelle kriser.

Militære kriser

Disse medlemmer vil peke på at det er flere faktorer som gjør at Norge må ha et ekstra bevisst forhold til nasjonal sikkerhet og beredskap. Norge er et langstrakt land med enorme havområder, en liten befolkning og en stormakt som nabo. Norge har en av verdens lengste kystlinjer, som også har svært verdifulle naturressurser. I tillegg har den norske kysten en meget sentral militærstrategisk plassering. Disse medlemmer viser til at ressursrike og geopolitisk viktige områder tradisjonelt er mer utsatt for konflikter.

Disse medlemmer vil understreke at Norge må ha et forsvar som gjør landet i stand til å takle et bredt spekter av reelle trusler. Nasjonen må være forberedt på å kunne takle militære kriser av et visst omfang uten å være avhengig av assistanse fra NATO. Disse medlemmer viser til at flertallet av de politiske partiene har vedtatt at Norge skal møte sine forpliktelser overfor NATO når det gjelder bevilgninger til Forsvaret, men det er ikke lagt noen plan for hvordan dette skal gjøres.

Disse medlemmer viser til at hybrid krigføring, som tidligere var et fenomen som hovedsakelig var forbundet med ikke-statlige aktører, foregår i stadig større omfang. Slik krigføring er en sammenblanding av konvensjonell og ukonvensjonell bruk av volds- og tvangsmakt. Dette er i seg selv ikke noe nytt. Likevel blir den økende, koordinerte bruken av militære og ikke-militære midler utfordrende for Norge fordi den blant annet er blitt brukt av Russland i nyere tid, og ikke minst fordi maktbruken er så tvetydig og det kan være vanskelig å enes om hva som er riktig type respons.

Disse medlemmer vil peke på at man er avhengig av å ha folk over hele Norge som har evne og vilje til å beskytte landet og trygge lokalsamfunnet sitt, uansett om man står overfor omfattende terrorangrep, press mot norsk grense, infrastruktur eller sentrale nasjonale institusjoner, eller i verste fall invasjon. Gjennom verneplikten har Norge tradisjonelt sikret en bred rekruttering til Forsvaret. Avtjening av militær tjeneste innebærer en bevisst ansvarliggjøring av store deler av befolkningen. Disse medlemmer viser til at langt færre avtjener verneplikt i dag enn tidligere, og det har foreløpig ikke oppstått en situasjon der samfunnet har fått testet hvilke konsekvenser dette kan ha for beredskapen.

Disse medlemmer mener at kommisjonen må vurdere disse og andre aspekter ved den militære beredskapen i Norge.

Helseberedskap

Disse medlemmer viser til at nordmenn reiser mer og flytter mer enn før. Dermed har man også større potensial til å bringe med seg sykdommer over landegrensene. Disse medlemmer vil peke på at helsevesenet må være forberedt på å takle scenarioer som antibiotikaresistens, multiresistente bakterier og pandemier i en helt annen skala enn for noen tiår siden. Covid-19-pandemien har nettopp vist at denne problemstillingen er høyst reell også her hjemme. Et virus som oppstår i én verdensdel, spres i løpet av få dager over hele kloden.

Disse medlemmer mener kommisjonen bør vurdere om legemiddelberedskapen i Norge er god nok når det gjelder en del vanlige og livsviktige legemidler.

Disse medlemmer vil peke på at bruken av IKT har gjort helsevesenet bedre, men også mer sårbart. Hackerangrep der pasientinformasjon låses og det kreves løsepenger for å frigjøre informasjonen, kan lamme hele sykehus. Digitalisering av helsevesenet kan også åpne muligheter for hacking av maskiner, systemer og utstyr som brukes for å behandle pasienter. Dermed er helsevesenet blitt mer sårbart for kriminelle grupper som bruker hackerangrep for å tjene penger, men også som mål i hybride krigføringsscenarioer.

Disse medlemmer mener at kommisjonen må vurdere hvordan endringene i helsevesenet og i samfunnet for øvrig har påvirket helsevesenets evne til å behandle pasienter, og hvor godt rustet helsevesenet er for å møte svikt i IKT-systemer.

Disse medlemmer mener at kommisjonen må vurdere om sikkerhetsloven bør komme til anvendelse slik at pasientdata og den enkeltes rettssikkerhet beskyttes av den.

Disse medlemmer mener videre kommisjonen må vurdere konsekvensene av tjenesteutsetting i lys av faren for at svært sensitive personopplysninger kommer på avveie.

Klimaendringer

Disse medlemmer vil peke på at flom, ekstremvær, skred og ras er ventet å bli noen av følgene av klimaendringene. Norge har i utgangspunktet krevende klima og topografi, og klimaendringene vil føre til at vær og natur må ligge til grunn for flere av prioriteringene man gjør i den nasjonale og lokale beredskapen.

Disse medlemmer viser til at det har vært flere eksempler denne vinteren på tilfeller der vær, ras eller skred har hindret adkomsten til lokalsamfunn. Enkelte kommuner har vært isolert i flere dager. Mange husstander har også vært uten strøm over kortere eller lengre tid. Disse tilfellene viser at forebygging og den lokale beredskapen er svært viktig.

Disse medlemmer mener det må tas hensyn til klimaendringer i boligplanleggingen. Disse medlemmer viser til at flom og skred i boligfelt og andre områder som er regulert for utbygging, viser at klimaendringer ikke er tatt nok hensyn til i kommuneplaner og reguleringsplaner. Dette må endres, først og fremst gjennom større vekt på klimatilpassing i kommunale planprosesser, men også gjennom statlige retningslinjer og i bruken av innsigelsesretten som fylkesmannen og andre statlige myndigheter har.

Disse medlemmer mener at kommisjonen må vurdere hva et villere og våtere klima bringer med seg av konsekvenser for bygging, sikring og vedlikehold av grunnleggende infrastruktur som avløp, kraftforsyning og veier, og om det trengs endringer i plan- og bygningsloven for å forebygge at det bygges på en måte som skaper unødig sårbarhet og risiko for folks trygghet.

Disse medlemmer mener at kommisjonen også må vurdere hvilke konsekvenser klimaendringer bør få for verdikjeden for mat- og vanntilførsel.

Migrasjon

Disse medlemmer viser til at FNs høykommissær for flyktninger anslår at det er omkring 65 millioner mennesker i verden som er tvunget på flukt.

Disse medlemmer peker på at et stort antall flyktninger, tilgang på moderne kommunikasjonsmidler og organiserte nettverk av menneskesmuglere tilsier at store grupper flyktninger kan flytte seg raskt på tvers av landegrenser. Akutte flyktningkriser kan treffe Norge raskt, til tross for at konfliktene som flyktningene flykter fra, foregår langt unna. Samtidig har Norge og en rekke andre europeiske land sentralisert ansvaret for grensekontroll til EU. Erfaringene fra flyktningkrisen i 2015 tilsier at EUs grensekontrollsystem ikke er i stand til å håndtere en akutt flyktningkrise i Europa.

Disse medlemmer mener kommisjonen må vurdere om Norge er godt nok rustet til å møte en akutt flyktningkrise med det presset det gir på landets grense, både mot andre Schengen-land og mot Russland.

Disse medlemmer mener at kommisjonen må vurdere hva konsekvensene av dobbelt statsborgerskap kan bli dersom Norge havner i krise, krig eller diplomatisk konflikt med et land med en betydelig andel statsborgere som også har norsk statsborgerskap. Utvalget bør også gi anbefalinger om hvordan Norge eventuelt skal håndtere en slik situasjon dersom den oppstår.

Disse medlemmer viser til at oppgavene med å ta imot, bosette og integrere flyktninger i stor omfang er svært krevende for utlendingsforvaltningen og for kommunene. Situasjonen i 2015 viste dette, men også at utlendingsmyndighetene og kommunene maktet å håndtere utfordringene på en god måte. Erfaringene fra 2015 lærte oss betydningen av å ha gode beredskapsplaner, både når det gjelder kontroll ved grensene og mottak av flyktninger som kommer til landet.

Disse medlemmer vil ellers peke på at situasjonen i 2015 førte til behov for å gjennomgå lovverk og retningslinjer for å møte en akutt situasjon. De fleste av de justeringer som ble gjort i den akutte situasjonen, er beholdt. Disse medlemmer mener det ikke er behov for å utvide beredskapslovgivningen slik at regjeringen får anledning til å sette til side det generelle lovverket i slike spesielle situasjoner og selv gi bestemmelser med lovgivningsinnhold. Erfaringene fra 2015 viste at behov for justering av lovverk kan gjennomføres raskt innenfor dagens rammer.

Disse medlemmer vil peke på at kontroll med grensene er den mest grunnleggende form for sikkerhet for en stat. Både politiet, tolletaten og Forsvaret har en viktig rolle å spille i dette arbeidet. De nasjonale grensene representerer en sårbarhet for grenseoverskridende kriminalitet, narkotika-, og menneskesmugling, spionasje, terrorisme mv. Den såkalte flyktningkrisen i 2015 viste hvor sårbart Norge og norske grenser er, for hendelser som også skjer langt unna. Pandemien i 2020 viste at grensekontroll er viktig også i et smittevernperspektiv. Raske endringer i den sikkerhetspolitiske situasjonen kan gi nærmest umiddelbart behov for styrking av grensene. I dag er den norske grensen i liten grad kontrollert, og tolletaten melder om begrenset mulighet til å hindre blant annet smugling. Disse medlemmer mener kommisjonen bør vurdere en styrking av norsk grensekontroll og om et tettere tverretatlig samarbeid kan bedre sikkerheten over grensene.

Finansiell sikkerhet

Disse medlemmer viser til at det å sikre finansiell stabilitet er et overordnet mål for myndighetene i den økonomiske politikken. Dette innebærer at finansmarkeder, finansielle institusjoner og finansiell infrastruktur er effektive og robuste. Den norske banksektoren låner mye av sine verdier fra utlandet og er gjennom disse lånene tett sammenvevd med andre lands banker. Denne integrasjonen i hverandres banksystem gjør at finansiell uro spres raskt fra et marked til et annet, og Norge har en eksponert og sårbar økonomi. Disse medlemmer ønsker å påpeke at sikker og stabil finansiell infrastruktur er maktpåliggende for et moderne samfunn. Forstyrrelser i eller opphør av betalingsmuligheter og andre grunnleggende finansielle tjenester kan utgjøre en alvorlig trussel mot beredskap og samfunnssikkerhet for øvrig, selv der disse funksjonene i seg selv er sikre og robuste.

Disse medlemmer vil vise til at digitaliseringen av sektoren fører til økt sårbarhet for strømbrudd, dataangrep og IKT-svikt.

Disse medlemmer fremholder at dagens avanserte elektroniske finansielle system gir en annen sårbarhet enn man har hatt i tidligere tider. Angrep mot finansiell infrastruktur kan benyttes både i ulike former for hybridkrigføring og som ledd i større konflikter. En fullstendig digitalisering av disse systemene kan forsterke denne sårbarheten ytterligere.

Disse medlemmer mener at kommisjonen må gå inn i hvordan man kan sikre finansiell stabilitet og en fungerende banksektor også dersom en krise skulle oppstå enten i Norge eller i andre land.

Disse medlemmer mener kommisjonen bør vurdere om dagens systemer for betaling gir tilstrekkelig sikkerhet, om det bør opprettes reservesystemer for betaling og om eventuell utfasing av kontanter kan redusere beredskapen på dette området ytterligere.

Disse medlemmer minner for øvrig om at en vesentlig del av Norges nasjonalformue er plassert i utenlandske verdipapirer gjennom Statens pensjonsfond utland. Denne formuen gir muligheter, men representerer også forpliktelser og svært mange ulike former for risiko. Oljefondets rikdommer og disposisjoner kan i seg selv gjøre Norge til et mål for angrep fra andre interesser, og det at store deler av midlene er under utenlandsk jurisdiksjon, kan utgjøre en sårbarhet i konfliktsituasjoner.

Disse medlemmer vil fremheve at finanskriser påvirker realøkonomien, og at man i kjølvannet av alvorlige kriser potensielt kan oppleve betydelige sosiale og samfunnssikkerhetsmessige utfordringer. En riktig innrettet finansregulering med tilstrekkelige risikoavsetninger og begrensninger på skadelig risikotaking vil være en helt nødvendig del av samfunnets totalberedskap. Prinsippet med risikospredning, for eksempel gjennom å sikre en mangfoldig banksektor med stort innslag av mindre aktører, vil motvirke at man kommer opp i «for stor for å feile»-dilemmaer og «moralsk hasard»-problemene dette innebærer. Det er viktig at man fra myndighetenes side påser at aktørene i finanssektoren har insentiver til å velge bærekraftige forretningsmodeller i tråd med interessene til samfunnet som helhet.

Disse medlemmer vil fremheve at det at Norge har egen valuta, gir landet og våre demokratisk valgte organer handlingsrom og muligheter – især i krisesituasjoner.

Disse medlemmer mener norsk valuta i fremtiden kan utfordres av dem som ønsker å innføre en overnasjonal valuta også i Norge, og av nye former for penger som de såkalte kryptovalutaene.

Disse medlemmer mener kommisjonen bør vurdere hvordan de ulike formene for risiko kan håndteres.

Nasjonalt eierskap

Disse medlemmer vil understreke at fungerende infrastruktur er avgjørende i krisesituasjoner. Alt fra veier, havner, flyplasser og jernbane, via bredbånd og telekommunikasjon til energi, vann og avfallshandtering er vitale sektorer for å holde samfunnet i gang i en krisesituasjon. I løpet av de siste årene er det blitt åpnet for anbudsstyring av utbygging og drift av sentral infrastruktur i Norge. På samme måte har det blitt debattert eller åpnet for utsalg av norske nøkkelbedrifter. Enkelte av bedriftene eier eller drifter blant annet forsvarsteknologi eller infrastruktur som er avgjørende for å sikre et trygt Norge med like muligheter over hele landet.

Disse medlemmer mener at kommisjonen bør vurdere konsekvensene av markedsliberalisering og økende grad av utenlandsk eierskap i norsk infrastruktur eller nasjonale nøkkelbedrifter.

Frivillige organisasjoner i beredskapen

Disse medlemmer fremholder at det er grunn til å vente stadig mer ekstremvær, ras, skred og flom i fremtiden, og at dette vil kreve mer av beredskapen. Myndighetene, private og de frivillige har et felles ansvar for å forberede Norge på slike hendelser. De frivillige organisasjonene i redningstjenesten har en viktig rolle i å sikre beredskapen til sjøs og på land, men samtidig har de ikke den forutsigbarheten som innsatsen deres burde tilsi.

Disse medlemmer mener det er viktig at beredskapsaktørene har velfungerende og tilstrekkelig utstyr, og at disse sikres gode og stabile rammevilkår.

Disse medlemmer mener det kan stilles spørsmål ved om dagens tilskuddsordninger favner bredt nok til at alle relevante beredskapsaktører kan sikres den forutsigbarheten som er nødvendig for å opprettholde den frivillige innsatsen.

Disse medlemmer mener at kommisjonen bør vurdere hvordan de frivillige organisasjonene i beredskapen best kan sikres stabile og forutsigbare rammevilkår som gjenspeiler verdien av innsatsen disse aktørene gjør på beredskapsfeltet.

Disse medlemmer vil fremheve at det er en forutsetning for at nødnettet skal oppfylle sitt formål fullt ut, at det blir nok nødnett-terminaler tilgjengelig for alle relevante aktører. Terminalene er svært viktige for arbeidet til de frivillige organisasjonene, inkludert samarbeidet med andre beredskapsaktører. I tillegg er det avgjørende at abonnementsordningen ikke gjør at enkelte beredskapsaktører kommer uforholdsmessig dårlig ut økonomisk.

Disse medlemmer mener at kommisjonen bør kartlegge hvordan dagens ordning for finansiering av nødnett og terminaler slår ut for de ulike beredskapsaktørene, og hvilke konsekvenser dette kan få for aktørenes mulighet til å bruke nødnettet effektivt i framtiden.

Arbeidsdeling og samhandling mellom nødetatene

Disse medlemmer vil vise til at det for tiden gjennomføres store strukturendringer i nødetatene, og det kommer stadig meldinger om at politiet dukker opp senere enn de andre nødetatene til ulike hendelser, jamfør brannstatistikk.no. I den nye prosedyren for nødetatenes samvirke ved pågående livstruende vold (PLIVO) slås det fast at ansatte i brann- og redningstjenesten skal vurdere om de kan gripe inn i situasjoner som potensielt kan være farlige dersom de dukker opp til en hendelse før politiet.

Disse medlemmer mener kommisjonen må se på rollefordelingen mellom nødetatene. Herunder må det vurderes om innføringen av PLIVO-instruksen – særlig sett i sammenheng med strukturendringene i politireformen – kan få som konsekvens at politiet bortprioriterer enkelte områder fordi brann- og redningstjenesten og ambulansepersonell har endt opp med å utføre politiets oppgaver fordi politiet ofte enten ikke har kommet frem i tide eller ikke har kommet i det hele tatt.

Beskyttelse av sivile

Disse medlemmer vil trekke frem at en viktig del av totalberedskapen er å beskytte sivile ved en sikkerhetspolitisk krise. I dag har vi tre gjeldende beskyttelsestiltak: varsling, evakuering og tilfluktsrom. Samtidig er det kjent at det ikke er plass til mer enn halvparten av befolkningen i tilfluktsrom, flere av de eksisterende tilfluktsrommene lider av mangelfullt vedlikehold, kompetansen om tilfluktsrom er betydelig redusert, og det eksisterer i dag ingen beredskapsstyrke som kan ivareta oppgaven med å klargjøre, bemanne og drifte tilfluktsrommene. Disse medlemmer vil vise til en ny rapport fra Forsvarets forskningsinstitutt som slår fast at bruk av tilfluktsrom på nytt er aktualisert som følge av et endret trusselbilde, og at det ikke finnes andre alternativer som kan erstatte de nåværende tiltakene og samtidig gi en tilsvarende grad av beskyttelse.

Disse medlemmer mener at kommisjonen bør vurdere hvordan man best kan ivareta disse beskyttelsestiltakene for sivilbefolkningen i lys av dagens sikkerhetssituasjon, samt vurdere rollen til disse i sammenheng med øvrige deler av totalberedskapen.

Disse medlemmer mener de temaene som forslaget tar opp, har stor betydning for totalberedskapen i Norge og vil være naturlig å vurdere som en del av kommisjonens mandat. Likevel er ikke dette ment å være en uttømmende liste, og det må være opp til kommisjonen selv å vurdere hvilke tema og vurderinger som skal prioriteres i arbeidet.

Disse medlemmer registrerer daværende statsråds uttalelser i brev av 16. januar 2018 om at opprettelse av en totalberedskapskommisjon ikke er nødvendig på nåværende tidspunkt. Nåværende statsråd gjentar samme budskap i brev av 4. juni 2020. Disse medlemmer mener at arbeidet med å sette ned kommisjonen med fordel kan starte snarest mulig. Det er etter disse medlemmers syn uheldig om avgjørelsen om å sette ned en totalberedskapskommisjon utsettes.

Disse medlemmer mener at kommisjonen må ha en bred geografisk sammensetning, og at alle landsdeler skal være representert i kommisjonen. Disse medlemmer mener at kommisjonens sammensetning må reflektere den viktige rollen Nord-Norge har i beredskapssammenheng, og at Nord-Norge må være tilstrekkelig representert gjennom personer som over lengre tid har vært bosatt i og arbeidet med beredskap i regionen, og som har god kjennskap til nordområdepolitikk.

Disse medlemmer mener det er viktig at kommisjonen settes sammen slik at det etableres en god balanse mellom personer med erfaring fra ulike fagområder og ulike forvaltningsnivå. Det er nødvendig i en slik kommisjon at personer med god kjennskap til og erfaring fra lokalt beredskapsarbeid representeres. Kommisjonen må også ha en bred faglig sammensetning, med representanter både fra det militære og det sivile. Kunnskap på de fagområder som ikke blir representert i kommisjonen, må selvsagt kunne hentes inn fra eksterne aktører.

Disse medlemmer ser for seg en tidsramme på omtrent 18 måneder som realistisk for kommisjonens arbeid. Tidsrammen må kunne tilpasses om dette er nødvendig med tanke på omfanget av kommisjonens mandat.

Disse medlemmer vil understreke at beredskap handler om å være i forkant. Derfor trenger vi en overordnet plan som gjenspeiler dagens trusselbilde, som skisserer hvordan beredskapsaktørene kan utfylle hverandre på best mulig måte hvis en uønsket hendelse inntrer, og hvilke tiltak vi må gjennomføre for å begrense skadene mest mulig ved ulike krisesituasjoner. Det kreves politisk ansvar og handling for å få arbeidet i gang, og initiativet om å sette ned en totalberedskapskommisjon er noe som partiene på Stortinget burde kunne samles om.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sette ned et offentlig utvalg som har som oppgave å gjennomgå Norges nasjonale og lokale beredskap og vise hvordan man kan bruke samfunnets totale ressurser best mulig for å skape god beredskap for ulike krisesituasjoner. Utvalget skal komme med forslag til hvordan den nasjonale og lokale beredskapen kan styrkes på tvers av ulike sektorer.»

«Stortinget ber regjeringen sørge for at sammensetningen av utvalget som skal gjennomgå Norges nasjonale og lokale beredskap, forankres i Stortinget.»

Uttale frå utanriks- og forsvarskomiteen

Justiskomiteen sende utkast til innstilling til Utanriks- og forsvarskomiteen 20. oktober 2020, som kom med følgjande uttale i brev av 2. november 2020:

«Utenriks- og forsvarskomiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til justiskomiteens behandling av Representantforslag om å sette ned en totalberedskapskommisjon. Flertallet deler oppfatningen tilkjennegitt av justiskomiteens medlemmer, at samfunnsberedskapen fortløpende må evalueres, i tråd med samfunnsutviklingen, endrede trusselbilder og teknologiske fremskritt. Flertallet deler videre synspunktene som fremkommer i merknadene fra justiskomiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, hvor det vises til at arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap er et høyt prioritert område for regjeringen. Dette arbeidet er, slik det fremkommer av innstillingen fra justiskomiteen og henvisninger til brev fra justisministeren, igangsatt og under evaluering. Det er etter flertallets mening hensiktsmessig å avvente Justis- og beredskapsdepartementets evalueringer før opprettelsen av en totalberedskapskommisjon eventuelt vurderes.

Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer viser for øvrig til merknadene fra de respektive partier i justiskomiteens utkast til innstilling til Dok 8:104 S (2019–2020), og har ingen ytterligere merknader.»

Tilråding frå komiteen

Tilrådinga frå komiteen blir fremma av medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.

Komiteen har elles ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjere følgjande

vedtak:
I

Stortinget ber regjeringen sette ned et offentlig utvalg som har som oppgave å gjennomgå Norges nasjonale og lokale beredskap og vise hvordan man kan bruke samfunnets totale ressurser best mulig for å skape god beredskap for ulike krisesituasjoner. Utvalget skal komme med forslag til hvordan den nasjonale og lokale beredskapen kan styrkes på tvers av ulike sektorer.

II

Stortinget ber regjeringen sørge for at sammensetningen av utvalget som skal gjennomgå Norges nasjonale og lokale beredskap, forankres i Stortinget.

Oslo, i justiskomiteen, den 3. november 2020

Lene Vågslid

Frida Melvær

leiar

ordførar