Post 60 Tilskudd til fagskoler
Komiteen viser til at det
vil være et stort behov for kandidater med fagskoleutdanning også
i årene fremover, og vil vise til den kraftige økningen i antall studieplasser
i fagskolene de siste årene. I proposisjonen er det foreslått å
fortsette satsingen på økt kapasitet ved fagskolene, og det er foreslått
å videreføre og trappe opp de 1 600 nye studieplassene som det ble
bevilget midler til i statsbudsjettet for 2020 og i revidert nasjonalbudsjett
for 2020. Det er i tillegg foreslått å bevilge midler til ytterligere
om lag 500 nye studieplasser ved Industrifagskolen i 2021.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det er godt dokumentert
at næringslivet, og arbeidslivet for øvrig, har særskilt behov for
arbeidskraft med høyere yrkesfaglig kompetanse gjennom fagskoleutdanning. Flertallet viser
til at disse partiene i mange år har arbeidet for en opptrappingsplan
for studieplasser i fagskolene i tråd med arbeidslivets uttalte
behov. Som følge av covid-19-pandemien har behovet for omstilling
i arbeidslivet og kompetanseheving i både næringslivet og offentlig
sektor økt ytterligere. Dette gjelder etterspørselen etter både
kortere kurs, egne moduler og ordinære fagskoleutdanninger.
Våren 2020 fikk
disse partiene endelig gjennomslag for en opptrapping i forbindelse
med behandlingen av Kompetansereformen i Stortinget. Flertallet reagerer
derfor på at regjeringen ikke har fulgt opp stortingsvedtaket i
sitt forslag til statsbudsjett for 2021, spesielt siden det er en
sterk økning i antall søkere til fagskolene og fagskolene har respondert
på behovet for flere plasser fra 2021 ved å gå i gang med planlegging
for kommende skoleår. Siden både arbeidslivet og fagskolene er forberedt
på en vekst i antall studieplasser, så oppfatter flertallet at regjeringens
svake budsjettforslag er et uttrykk for at denne regjeringen ikke
er opptatt av å få en bedre balanse mellom akademisk og yrkesfaglig
høyere utdanning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti merker seg at flere partier
og regjeringer har snakket om kompetanse, men at det er først under
denne regjeringen, i samarbeid med Fremskrittspartiet, at dette
har resultert i et systematisk arbeid og et stort løft i samarbeid
med partene i arbeidslivet og utdanningsinstitusjonene. Dette gjelder
ikke minst et betydelig løft for fagskolene de siste sju årene. Denne
satsingen har både gitt den største økningen i kapasitet i fagskolesektoren
noen gang, og den har i tillegg prioritert en rekke tiltak for å
øke kvaliteten ved utdanningene og å utvikle nye utdanningstilbud.
Blant de kvalitetshevende tiltakene kan nevnes midler til etter- og
videreutdanning av fagskolelærere, utvikling og kvalitetssikring
av studietilbudene ved fagskolene, økt samarbeid med lokalt og regionalt
arbeidsliv, bruk av teknologi for læring og økt kunnskapsgrunnlag
for å styrke fagskoleutdanningene. Denne satsingen på kvalitetshevende
tiltak videreføres også i forslaget til statsbudsjett for 2021.
Det langsiktige målet er å bygge opp en sektor med flere solide
fagskoler som har sterke fagmiljøer, som kan svare raskt på nye
kompetansebehov, og som er en viktig bidragsyter for å tette kompetansegapet
i arbeidslivet. Disse
medlemmer vil vise til at regjeringens satsing på økt kapasitet
i høyere yrkesfaglig utdanning i 2020 og 2021 innebærer en økning
på totalt 2100 nye studieplasser. Det gir en økning i driftstilskuddet
til høyere yrkesfaglig utdanning på 45 pst. fra 2019 til finansiering
av nye studieplasser fullt opptrappet i 2024. Disse medlemmer mener derfor at
påstander om manglende satsing på kapasitetsøkning i fagskolesektoren
og påstand om at regjeringen ikke er opptatt av å få en bedre balanse
mellom akademisk og høyre yrkesfaglig utdanning, faller på sin egen urimelighet.
Disse medlemmer ønsker en
ytterligere satsing på kapasitet og kvalitet i fagskolene i årene
fremover. Det er nødvendig å skalere opp antall fagskoleplasser samtidig
som vi sikrer med høy kvalitet fremover for å møte de endrede behovene
i arbeidslivet og for å gi folk trygghet. Disse medlemmer mener at
det er en forutsetning at satsingen på flere fagskoleplasser ikke
går på bekostning av fagskolenes kvalitet og arbeidslivsrelevans. Disse medlemmer viser
til tidligere omtale av den varslede strategien for fagskolene,
som skal inneholde tiltak for å styrke kapasitet og kvalitet i fagskolesektoren.
Det vil komme informasjon om hvordan kapasitetsøkningen i år har
blitt utnyttet i fagskolesektoren i år, og disse medlemmer legger til
grunn at strategien inneholder en vurdering av dette og en plan
for å styrke antall fagskoleplasser ytterligere.
Komiteens medlemmer
Arbeiderpartiet vil understreke at fagskolene er viktige for
verdiskaping og velferd og en bidragsyter til produktiviteten vår,
og derfor har Arbeiderpartiet foreslått en opptrappingsplan for
1 000 nye fagskoleplasser i sine alternative budsjetter. Arbeiderpartiet
har også satt av midler til etter- og videreutdanning for fagskolelærere. Disse medlemmer vil
understreke betydningen av en kraftigere satsing på fagskolene for
å rekruttere nye fagarbeidere i årene som kommer. Disse medlemmer er meget skuffet
over at regjeringen ikke følger opp Stortingets vedtak om flere
studieplasser.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil understreke den viktige rollen
fagskolene har i arbeidet med å tilby norsk ungdom utdannelser som
er etterspurt i det verdiskapende arbeidslivet. Disse medlemmer vil vise
til arbeidet med Kompetansereformen, Meld. St. 14 (2019–2020), jf.
Innst. 370 S (2019–2020) og flertallets vedtak om opprettelse av 1 000
nye studieplasser i fagskolesektoren. Disse medlemmer viser til
Fremskrittspartiets alternative budsjett, der det foreslås at dette
vedtaket følges opp.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det er svært uheldig at gode og tiltrengte
tilbud står i fare for ikke å bli realisert som følge av regjeringens
manglende oppfølging av den vedtatte opptrappingen. Disse medlemmer er
kjent med at flere fagskoler allerede har inngått intensjonsavtaler med
næringslivet og er i gang med planleggingen av nye tilbud. Konsekvensene
for den enkelte skole kan derfor bli at ansatte må sies opp og investeringer
i utvikling av nye tilbud vil gå tapt. For samfunnet betyr dette
at bedrifter ikke får dekket sitt kompetansebehov, og at enkelte
omstillingsprosjekter eller nye prosjekter ikke kan realiseres.
Dette er spesielt uheldig i et år der koronapandemien allerede har
store negative konsekvenser for flere sektorer.
Disse medlemmer viser til
Senterpartiets alternative statsbudsjett med forslag om å bevilge
38 mill. kroner ut over regjeringens forslag i proposisjonen for
å etablere 1 000 nye fagskoleplasser.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, der det foreslås å bevilge 10 mill. kroner
til 200 nye grønne fagskoleplasser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen nedsette et utvalg som kan foreta en helhetlig vurdering
av satsene og finansieringssystemet innen høyere yrkesfaglig utdanning (fagskolene).»
Komiteen viser
til at arbeidet med å etablere en fagskole for spillutvikling i
Nordreisa har god framdrift og er i tråd med Kompetansereformen
(Meld. St. 14 (2019–2020)) om å legge til rette for læring hele
livet. Etableringen av en fagskole for spillutvikling i Nordreisa
gir et utvidet utdanningstilbud til elever i området som ikke finnes
fra før, innenfor en global næring med stort potensial. Utdanningstilbudet
gir også ettertraktet digital kompetanse til regionen som kan ha
overføringsverdi til andre bransjer. Arbeidet er godt forankret i
Nordreisa kommune, organisasjoner (Tvibit, Dataspillsenteret, Funcom,
3net) og i Troms og Finnmark fylkeskommune. Det pågående arbeidet
med å etablere en fagskole innenfor spillutvikling er svært viktig
for å kunne motvirke fraflytting og demografiutviklingen med flere
eldre og færre yngre. Komiteen støtter
opp om dette arbeidet og ser frem til å følge dette prosjektet videre.