Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter
seg til regjeringens lovforslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De
Grønne og Rødt viser til at det ikke foreligger noe empirisk
belegg for påstanden om at reduksjoner i formuesskatten fører til
økte investeringer i norske arbeidsplasser. Utredningen regjeringen
bestilte om dette konkluderte snarere med det motsatte. Disse medlemmer viser
til at den eneste dokumenterte effekten av kutt i formuesskatten
er at formuesskattytere betaler mindre skatt, og at dette har svært
uheldige fordelingsvirkninger. Disse medlemmer viser til
at direkte offentlige investeringer er et mer treffsikkert virkemiddel
for å øke etterspørselen i økonomien enn å redusere skatter, ikke
minst i usikre tider.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener folk med vanlige og lave inntekter
bør betale mindre og at de rikeste kan betale mer i skatt.
I dag betaler de
10 pst. rikeste over 90 pst. av formuesskatten. Med Høyres forslag
om å fjerne formuesskatten vil om lag 7 000 av de aller rikeste
i landet ikke betale skatt i det hele tatt.
Regjeringens ønske
om å gi 100 pst. rabatt på aksjer i formuesskatten innebærer et
skattekutt på 2,5 mill. kroner til de aller rikeste. Arbeiderpartiet
foreslår at færre vanlige småsparere med formue i bank og bolig
skal betale formuesskatt, men heller øke skatten for de aller rikeste. Disse medlemmer mener
folk og næringsliv er tjent med bred politisk enighet om fundamentene
i skattepolitikken. Disse
medlemmer står derfor på enigheten i skatteforliket fra 2016,
hvor rabatten på aksjer og driftsmidler ble satt til 20 pst. En
noe lavere ligningsverdi enn markedsverdi er hensiktsmessig på formuesobjekter
med volatile markedsverdier. I skatteforliket fra 2016 framholdt disse medlemmer at
satsene i formuesskatten burde være høyere. Disse medlemmer foreslår følgende
innretning på formuesskatten: Verdsettingsrabatt for primærbolig
beholdes på 75 pst.; verdsettingsrabatt for aksjer, driftsmidler
og næringseiendom settes til 20 pst.; bunnfradrag på 200 000 kroner
mer enn i dag, altså totalt 1,7 mill. kroner.; sats 1,1 pst. med
tilleggssats på 0,2 pst. for formuer over 20 mill. kroner. Antall
personer som på denne måten får redusert skatt, er 192 400. Antall
personer som må betale mer i formuesskatt, er 357 700. Gjennomsnittlig
økt formuesskatt er 2 100 kroner. Dette gir en økt inntekt på 7,215
mrd. kroner til felles velferd, sammenlignet med regjeringens forslag
for 2021.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
der verdsettelsesrabatten for driftsmidler og gjeld i formueskatten
økes til 60 pst., samt at satsen økes til 1,0 pst. og bunnfradraget
økes til 1,8 mill. kroner. Videre viser disse medlemmer til at verdsettelsesrabatten
for aksjer og tilordnet gjeld foreslås satt til 25 pst. i Senterpartiets
alternative budsjett, samt at det foreslås et høyere trinn på 0,1
pst. for formuer over 20 mill. kroner. Disse medlemmer påpeker at
dette er endringer som vil legge til rette for økte investeringer,
bedre fordeling og dessuten forenkling av skattesystemet og skattemeldingen.
Disse medlemmer påpeker at
formuesskatten har en fordelingsmessig effekt som er viktig å ivareta
i lys av virusutbruddet. Disse medlemmer mener en økning
av formuesrabatten på aksjer er et lite målrettet virkemiddel for
å treffe de bedriftene som nå sliter som en følge av koronapandemien. Disse medlemmer påpeker
at en økning i formuesrabatten på aksjer i like stor grad vil tilfalle
investeringer i utlandet, mens en økt formuesrabatt på driftsmidler
er mer målrettet for å bidra til investeringer og aktivitet i Norge.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser videre til sine merknader
og forslag om endringer i formuesskatten i Innst. 2 S (2020–2021) og
Innst. 3 S (2020–2021).
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at det ikke foreligger
noe empirisk forskning som tilsier at redusert formuesskatt fører
til flere arbeidsplasser. Regjeringen har de siste årene redusert
formuesskatten flere ganger, og de har heller ikke lagt frem resultater
som viser til at dette har ført til økt sysselsetting. Dette medlem motsetter
seg derfor regjeringens forslag til endret formuesskatt og viser
til egne merknader i Innst. 2 S (2020–2021) og Innst. 3 S (2020–2021). Dette medlem foreslår
å innføre en trinnskatt for formuesskatt, samtidig som bunnfradraget
øker fra 1,5 til 1,7 mill. kroner og reduserer verdsettingsrabatten
for aksjer og driftsmidler fra 45 pst. til 10 pst.
Komiteens medlem
fra Rødt mener at regjeringens forslag om en ytterligere milliardøkning
av skatterabatten for allerede svært rike aksjeeiere er ekstremt
usosialt i en tid med massearbeidsløshet og økonomisk krise, og
viser til Rødts alternative budsjett, der det foreslås å fjerne
denne verdsettelsesrabatten.