8.2 Komiteens merknader
Komiteen merker seg at det
er et stort behov for arbeidskraft i helse- og omsorgssektoren i
årene som kommer. Framskrivninger fra SSB viser at hvis vi fortsetter
som før, vil vi ikke ha nok helsepersonell. Det gjelder særlig sykepleiere
og helsefagarbeidere. Komiteen ser derfor
positivt på at det er disse gruppene som får mest oppmerksomhet
i Nasjonal helse- og sykehusplan, og særlig tiltak som vil øke antallet
lærlinger i helsefag og andre lærefag som er relevante i sykehus.
Komiteen viser til behovet
for å arbeide på nye måter ved at mer arbeid gjøres i tverrfaglige
team. Kompetanse må deles på tvers i hele helse- og omsorgstjenesten.
Komiteen viser til arbeidet
med å legge til rette for livslang læring og en heltidskultur. Helseforetakene må
lage en plan for å sikre tilstrekkelig kompetanse i fremtiden. Komiteen er
også positiv til de nye grepene som tas for utdanningsløpene for
sykepleiere som er skissert i Nasjonal helse- og sykehusplan.
Komiteen viser til at det
er behov for flere helsefagarbeidere i sykehus og kommuner. Komiteen støtter
derfor regjeringens forslag om å øke antallet lærlinger og se på
hvordan deres kompetanse kan brukes bedre. For få helsefagarbeidere
kan føre til at kompetansen brukes på uhensiktsmessige måter, blant
annet ved at sykepleiere eller leger overtar oppgaver som helsefagarbeidere
vil være egnet til å utføre. Ved å få inn flere helsefagarbeidere
vil oppgavene kunne fordeles bedre, og man vil kunne utnytte den
kompetansen som er tilgjengelig, mer effektivt.
Komiteen er opptatt av at
arbeidet med en heltidskultur fortsetter. Det skal være rom for
utvikling og kompetanseheving. Komiteen støtter derfor de
nye utdanningsløpene som er lagt for sykepleiere, og er positiv
til at flere nå tilbyr hele stillinger, høyere lønn og mer attraktive
arbeidsvilkår for sykepleiere. Dette arbeidet må fortsette.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
mener vi ikke kan løse fremtidens utfordring med manglende arbeidskraft
i helsesektoren kun ved å øke bemanningen. Vi har ikke tilgang på
nok arbeidskraft til det. Ressursene vi har, må utnyttes bedre,
og vi må tenke annerledes rundt hvordan vi bruker den kompetansen
vi har. Flertallet er
enig i tiltaket med at sykehusene skal lage planer for hvordan de
skal dekke behovet for personell, og hva slags kompetanse de skal ha.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til høringsinnspill fra Norges Ingeniør- og teknologorganisasjon
(NITO) om at Nasjonal helse og sykehusplan verken nevner bioingeniører
eller andre ingeniører – og i liten grad teknologer – selv om teknologi
og teknologisk utvikling i helsesektoren har en sentral plass i
planen.
Disse medlemmer viser til
at bemanningskrisen i helsevesenet er stor og kommer til å bli enda
større i årene som kommer, og vil understreke behovet for desentraliserte
utdanningssteder. Disse
medlemmer vil i den forbindelse minne om at denne regjeringen
står for å sentralisere sykepleieutdanninger i distrikter, som på
Helgeland.
Disse medlemmer vil peke
på behovet for flere LIS1-stillinger i sykehus og viser til Dokument
8:78 S (2018–2019), jf. Innst. 263 S (2018–2019), om at utdanning
av legespesialister skal svare til helsetjenestens behov. Disse medlemmer viser
til at Helsedirektoratet har anbefalt å opprette 200 nye LIS1-stillinger. Disse medlemmer viser
også til at det er et stort behov for at helsefagarbeidere og sykepleiere
tar etter- og videreutdanning.
Disse medlemmer viser til
NOU 2020: 2 Fremtidige kompetansebehov III – Læring og kompetanse
i alle ledd, som peker på et økende kompetansebehov innenfor helse.
Der kommer det frem at over en tredjedel av virksomhetene innenfor
helse- og sosialtjenestene hadde rekrutteringsproblemer våren 2019.
Det er særlig mangel på helsefagarbeidere og sykepleiere. Disse medlemmer mener
det er et klart behov for å bedre tilgangen på praksisplasser og
kanskje også stimulere søkningen til utdanningene.
Disse medlemmer merker seg
at det er mange yrkesgrupper som ikke er nevnt med ett ord i planen, men
som er viktige for det fine maskineriet sykehusene er. Det er nødvendig
at også disse gruppene, som renholdere, drifterne, kokkene og portørene,
får nødvendig kompetanseutvikling.
Disse medlemmer viser til
Riksrevisjonens rapport om undersøkelse av bemanningsutfordringer
i helseforetakene, der kritikknivået er «alvorlig». Sykehusene sliter
med å rekruttere og beholde helsearbeidere, hver sjette spesialsykepleier
og jordmor er over 60 år og må erstattes om få år, og to tredjedeler
av sykepleiere og jordmødre jobber deltid. Disse medlemmer viser til
at helsetjenestene står overfor en bemanningskrise. Norge har dyktig
helsepersonell med mye kunnskap, men hvis sykehusene ikke har folk
som kan bruke kunnskapen, er det vanskelig å hjelpe dem som trenger
det. Da trenger vi flere folk på jobb i helsetjenesten med hele,
faste stillinger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle helseforetak systematisk kartlegger
behovet for helsepersonell de kommende årene og utarbeider strategiske
planer for å beholde og rekruttere ansatte.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at regjeringen i meldingens
kapittel 9.12 skriver at rekruttering av helsepersonell utdannet
i utlandet vil kunne være viktig for å sikre en bærekraftig utvikling,
og videre at det er viktig å bruke mulighetene som ligger i å rekruttere
flere med utdanning fra utlandet. Flertallet reagerer på denne
målsettingen. Flertallet mener
det må være et overordnet mål for helsetjenesten å være mest mulig
selvhjulpen med helsepersonell til egen befolkning, og at Norge
selv må utdanne mest mulig av det helsepersonellet som vi trenger
for å møte befolkningens behov. Flertallet viser til at ifølge
en rapport fra Helsedirektoratet i 2018 utføres nå omtrent fire
av ti årsverk av en lege med utdanning fra utlandet, mindre enn
hvert tidende sykepleierårsverk av en sykepleier med utdanning fra
utlandet, omtrent hvert fjerde psykologårsverk av en psykolog med
utdanning fra utlandet og omtrent syv pst. av helsefagarbeiderårsverk av
en helsefagarbeider med utdanning fra utlandet. Mange land opplever
nå en kritisk mangel på helsepersonell med nødvendig utdanning,
og en av grunnene til dette er at helsepersonell stadig forlater
hjemstedet for å jobbe i andre land med bedre levekår og karrieremuligheter. Flertallet viser
til WHOs globale kodeks for internasjonal rekruttering av helsepersonell,
som Norge har forpliktet seg til. Denne fraråder aktiv rekruttering
av helsepersonell fra utviklingsland som opplever kritisk mangel
på helsepersonell. I dette ligger en erkjennelse av at det vil være
umulig å nå de helserelaterte tusenårsmålene uten sterke og tilstrekkelig
bemannede nasjonale helsesystemer. Dette målet må også Norge strekke
seg etter. Flertallet viser
også til Grimstadutvalgets rapport om økt utdanning av leger i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i januar 2019 kom en rapport fra Helsedirektoratet som
anbefalte 200 nye LIS1-stillinger i helseforetakene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett for 2020, som la til rette for 100 flere LIS1-leger enn
regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett
for 2020, som la til rette for til sammen 198 nye LIS1-stillinger
i 2020.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at man i sykehusene bruker såkalte «postleger», leger som ikke
har fått LIS1-stilling, og som dermed ansettes i stillinger som
ikke er et vikariat. Disse
medlemmer viser til helseministerens svar på Dokument nr.15:632
(2018–2019), der statsråden skriver at det ikke foreligger en «nasjonal
oversikt over denne type ulike vikariater og engasjementer i norske
sykehus». Disse
medlemmer mener det er bekymringsfullt hvis det ansettes nyutdannede
leger til å gjøre oppgaver som kunne vært løst av LIS-leger, fordi
det ikke er plass til nok kandidater i ordningen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå bruken av såkalte postleger i helseforetakene
og vurdere om slike stillinger burde vært fylt av LIS1-leger.»
Disse medlemmer viser
til Diabetesforbundets høringsinnspill, der det påpekes at det over
tid har vært en negativ utvikling i kapasiteten ved diabetespoliklinikkene,
og at sykehusene er dårlig rustet til å møte det økende behovet
for tjenester. Befolkningen blir eldre, flere får diabetes type
2, og personer med diabetes type 1 lever lenger. Hvert år er det
ca. 16 000 personer som får diabetes. Det totale antallet med diabetes
vil fortsette å øke i lang tid fremover. Det er i ferd med å skje
et generasjonsskifte blant endokrinologer, og mange har nådd pensjonsalder
uten at det står nye krefter klare til å ta over. Diabetessykepleiere
er det også for få av mange steder. Disse medlemmer er urolige
for at tilgangen på rett kompetanse blir vanskeligere, samtidig
som pasientpopulasjonen øker. Nasjonal diabetesplan 2017–2021 slår
fast at i løpet av planperioden vil helseregionene få i oppdrag
å kartlegge bemanning og kompetanse ved diabetespoliklinikkene for
å få oversikt over ressursbehovene i årene som kommer. Dette oppdraget er
ennå ikke gitt, og disse
medlemmer ber om at helseregionene får i oppdrag å kartlegge
bemanning og kompetanse ved diabetespoliklinikkene, i tråd med punkt
7.8.4 i Nasjonal diabetesplan 2017–2021. Resultatene fra kartleggingen
må resultere i en regional plan for å sikre nødvendig bemanning
og kompetanse i tråd med utviklingen i demografi og behandling.
Disse medlemmer viser til
Riksrevisjonens undersøkelse av bemanningsutfordringer i helseforetakene
(Dokument 3:2 (2019–2020)). Disse medlemmer viser til
at det her dokumenteres at helseforetakene har store utfordringer
med å rekruttere og beholde sykepleiere, jordmødre og spesialsykepleiere. Disse medlemmer viser
til Riksrevisjonens anbefalinger om at helseforetakene jevnlig kartlegger
behovet for personell, utvikler strategier og planer for hvordan
bemanningsbehovet skal dekkes, skaper en heltidskultur, sørger for
å beholde ansatte ved å skape gode fagmiljøer og sørger for at ledelsen
på ulike nivå har mulighet og verktøy til å gjennomføre nødvendige
forbedringer. Riksrevisjonen anbefaler at de regionale helseforetakene
bistår helseforetakene med verktøy og kompetanse for å få bedre
oversikt over bemanningsbehovet, følger opp arbeidet med å utvikle
en heltidskultur i helseforetakene og bistår helseforetakene i deres
samarbeid med utdanningsinstitusjonene for å sikre et tilstrekkelig
antall praksisplasser med god kvalitet. I tillegg anbefales det
at departementet sammen med de regionale helseforetakene utvikler
et system slik at utdanningssektoren får et godt grunnlag for å
tilpasse utdanningskapasiteten til behovet for ulike typer helsepersonell. Disse medlemmer forventer
at regjeringen følger opp Riksrevisjonens anbefalinger og rapporterer
til Stortinget på egnet vis.
Disse medlemmer mener at
for å sikre bedre og flere praksisplasser i kommunene er det viktig
at disse finansieres særskilt. Slik er det ikke i dag, og det er
etter disse medlemmers syn
en årsak til at det er vanskelig å få på plass økt praksis i kommunehelsetjenesten. Disse medlemmer viser
til forslag fremmet i Stortinget i forbindelse med behandlingen
av Dokument 8:75 S (2015–2016), jf. Innst. 408 S (2015–2016):
«Stortinget ber
regjeringen fremme sak for Stortinget om bedre finansiering og tilrettelegging
for praksisplasser for sykepleiere i kommunehelsetjenesten.»
Disse medlemmer viser til
Innst. 11 S (2017–2018) og Stortingets vedtak:
«Stortinget ber
regjeringen komme til Stortinget med en sak om hvordan alle medisinerstudenter
kan sikres økt praksis i kommunehelsetjenesten.»
Disse medlemmer viser til
at det i statsbudsjettet for 2019 kom midler til å starte en pilotordning
for å høste erfaring med hvordan kommunal praksis bør organiseres
og finansieres. På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme sak for Stortinget om organisering, finansiering
og tilrettelegging for økt antall praksisplasser i kommunenes helse-
og omsorgssektor.»