7.2 Komiteens merknader
Komiteen mener digitalisering
er et viktig verktøy for å bedre pasientens helsetjeneste. Verdien
av digitalisering ligger i hva den kan bety for tilbudet til pasientene.
Helt sentralt er informasjonsdeling og at digitalisering gjør det
mulig å flytte tjenester nærmere pasienten.
Komiteen er enig i de to overordnede
grepene i Nasjonal helse- og sykehusplan om å ha tydelige mål for digitaliseringen
og ha en tydelig nasjonal styring og koordinering av IT-utviklingen.
Det handler om å finne smartere måter å løse oppgavene på.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser til at digitalisering ikke
er et mål i seg selv, men et verktøy for å utvikle bedre tilbud
til pasientene. Flertallet støtter
regjeringen i at den nå skal ta et større ansvar for å sette retning
og rammer for IKT-utviklingen. Flertallet mener at dersom
målene i Nasjonal helse og sykehusplan skal realiseres, krever det
at vi tenker annerledes om måten vi jobber på. Digitalisering er
et viktig verktøy for å nå disse målene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Meld. St. 9 (2012–2013) Én innbygger – én journal, jf. Innst.
224 S (2012–2013), ble behandlet i Stortinget 5. mars 2013. Stortingsmeldingen
adresserte behovet for at helsepersonell må ha rask, enkel og sikker
tilgang til alle nødvendige opplysninger for å sikre best mulig
behandling. Dette gjelder gjennom hele behandlingsforløpet, uavhengig
av hvor i landet pasienten og brukeren blir syk eller får behandling. Stortingsmeldingen
fikk bred tilslutning i Stortinget. Disse medlemmer vil påpeke
at det nå har gått syv år, og denne regjeringen har hatt svært lang
tid på å komme i gang med arbeidet. Disse medlemmer vil understreke
at digitaliseringen av helsetjenesten må skje på en slik måte at
det stilles krav til at alle systemer som innføres, skal ha åpne
standarder og kan fungere sammen med andre systemer gjennom såkalte
programmeringsgrensesnitt (API-er), jf. samstemt komitémerknad i
Innst. 48 S (2019–2020).
Disse medlemmer viser til
at digitaliseringsprosjekter i helsetjenesten krever gode modeller
som må inkludere både næringsliv og offentlig sektor. Disse medlemmer er
bekymret for utviklingen mot store IT-prosjekter i regi av staten,
som ekskluderer både næringsaktører og innovasjon. Både helseplattformen og
Akson (felles journalløsning) har tendenser til dette. Disse medlemmer viser
også til at det de siste årene har vært flere store mislykkede IT-prosjekter
som har ført til betydelige økonomiske tap i helsetjenesten. Disse medlemmer mener
at størrelsen på det enkelte digitaliseringsprosjektet i helsevesenet
må reduseres, både i budsjettomfang og varighet, for å redusere kompleksitet
og risiko.
Disse medlemmer mener helsemyndighetene må
prioritere tydelig definerte forbedringsområder, slik som pasientens
legemiddelliste, et prosjekt Legeforeningen i sitt høringsinnspill
frykter er i ferd med å stoppes.
Disse medlemmer viser til
Innst. 262 S (2018–2019), jf. Redegjørelse av helseministeren om
IKT-området i Helse Sør-Øst, og Riksrevisjonens rapport om selskapskontrollen
for 2017, der det kom frem at regjeringen ikke har hatt nødvendig
kontroll med IKT-satsingen i helsetjenesten. Disse medlemmer forventer
at regjeringen følger opp de regionale helseforetakene også i fortsettelsen,
for å kontrollere at Riksrevisjonens anbefalinger faktisk blir implementert
i tjenestene, at erfaringene med de mislykkede og kostbare prosjektene
faktisk fører til endring i kultur, organisasjon og ledelse, og at
Stortinget informeres på egnet vis.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
er kritiske til hvordan Direktoratet for e-helse fungerer i dag,
og har merket seg innvendinger fra næringen om at direktoratet utvikler
tjenester selv i stedet for å drive regulering, noe som er til hinder
for innovasjon og nasjonal tjenesteutvikling.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at man må kunne stille tydeligere krav til grunnleggende IKT-infrastruktur
enn til andre IKT-tjenester. Det er, etter disse medlemmers syn, på tide
å definere grunnleggende IKT-infrastruktur som skjermingsverdig
informasjon som må legges inn under sikkerhetsloven, og at det som
hovedregel ikke outsources. Det er avgjørende at helseforetakene
selv har høy kompetanse på IKT og får nødvendige ressurser til å både
drifte og utvikle gode systemer. Disse medlemmer viser til
at ved høsting av helsedata og samarbeid med næringen er det avgjørende
at offentlige instanser, som er de som står for uthentingen av data, også
får full tilgang til de samme dataene. Disse medlemmer understreker
også viktigheten av å sikre personvernet.
Disse medlemmer viser til
at helsepersonell opplever at IT-systemene i sykehussektoren ikke
er gode nok til at de kan gjøre jobben sin tilstrekkelig. Dobbeltføring
og systemer som ikke snakker med hverandre, er bare noen av utfordringene.
Pasientene etterspør også IT-systemer som gjør at de i større grad
kan følge sin behandling og kommunisere og delta i behandlingen
ved hjelp av teknologiske verktøy. Helsesektoren står derfor overfor
store endringer knyttet til digitalisering, noe som representerer
store muligheter, men også en risiko. Pasientsikkerheten må derfor
stå i sentrum for utviklingen. I arbeidet med å forberede digitale
tjenester i helsesektoren er det viktig med nærhet til der tjenestetilbudet blir
gitt i dag. Med flere hundre ulike systemer som krever integrasjon
på tvers, er det avgjørende for framdrift og realisering at dette
gjøres gjennom eller tett på sykehusenes IT-selskap, og at utviklingen
skjer i tett dialog med de andre aktørene som systemene skal snakke
med, enten dette er kommuner, statlige aktører eller andre.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen definere grunnleggende IKT-infrastruktur i helseforetakene
inn under krav i sikkerhetsloven om skjermingsverdig informasjon.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer i tillegg
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at outsourcing og drift av kritiske nasjonale
IKT-tjenester og -systemer i helsesektoren avsluttes, og at nye
avtaler ikke kan inngås.»
Disse medlemmer viser
til at IKT-infrastrukturen ikke er underlagt sikkerhetsloven. Disse medlemmer mener
at IKT-infrastrukturen i helseforetakene klart må defineres som
samfunnskritisk infrastruktur, og viser til forslag i Dokument 8:197
S (2017–2018).
Disse medlemmer fremmer i
tillegg følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at informasjon knyttet til nasjonale sikkerhetsinteresser
blir driftet og lagret i Norge.»