6.2 Komiteens merknader
Komiteen vil understreke at
det finnes mange muligheter til å bruke teknologi for å skape en
bedre helsetjeneste for pasienten. Det handler om å kunne flytte
tjenesten hjem til pasienten, at helsedata i større grad enn i dag
skal kunne deles for å utvikle bedre helsehjelp, og å videreføre
arbeidet med å legge til rette for persontilpasset medisin. Utviklingen
går raskt og medfører økte kostnader til investering. Det medfører
også et behov for å endre organisering og arbeidsformer, noe som
kan oppleves som krevende.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at regjeringen i Nasjonal helse- og sykehusplan angir
en klar retning for hvordan spesialisthelsetjenesten skal nyttiggjøre
seg av teknologien, og hvordan nasjonale virkemidler må justeres
for å understøtte dette.
Flertallet er positive til
at det i Nasjonal helse- og sykehusplan er lagt stor vekt på å bruke
teknologi og nye arbeidsformer til å flytte tjenester ut av sykehuset
og nærmere, eller hjem til, pasienten. Det betyr mer frihet for
pasientene. Noen pasienter har krevende reisevei, de er for sårbare
for forflytning eller kan være utsatt for stor infeksjonsfare. For
disse pasientene har hjemmesykehus stor verdi.
Flertallet mener også det
er bra at spesialisthelsetjenesten skal samarbeide mer med den kommunale helse-
og omsorgstjenesten, enten ved at de jobber sammen i team, eller
gjennom veiledning og bistand.
Flertallet ser at bruk av
kunstig intelligens sammen med store helsedata kan bidra til bedre
helse- og omsorgstjenester og gi bedre grunnlag for forskning og innovasjon. Flertallet støtter
regjeringens satsing på bedre løsninger for helsedata og mener det
er nødvendig at helsedata i større grad enn i dag skal kunne deles. Flertallet vil
understreke at dette må skje innenfor rammen av et godt personvern
og datasikkerhet.
Flertallet viser til at med
persontilpasset medisin vil pasientene kunne få mer treffsikker
behandling. Det skjer mye innenfor genetisk basert diagnostikk og behandling. Flertallet mener
det er bra at regjeringen har gitt helseregionene i oppdrag å utrede
hvordan persontilpasset medisin kan håndteres i systemet for nye
metoder. Vi trenger et system som er fleksibelt, og som kan ta inn
over seg den enorme utviklingen som skjer på dette området. Flertallet støtter
regjeringen i at innføringen av persontilpasset medisin skal gi
et likeverdig tilbud av god kvalitet i hele landet, at den enkeltes
integritet skal ivaretas, og at det skal innføres på en måte som
både er samfunnsøkonomisk bærekraftig og i tråd med kriteriene for
den offentlige helse- og omsorgstjenesten.
Flertallet viser til at integrering
av kliniske studier i pasientbehandlingen er en forutsetninger for
at flere pasienter deltar i kliniske studier. Det krever blant annet
en endring i kultur og interne prioriteringer, og det krever at
oppgaver knyttet til kliniske studier ses på som en del av drift.
Den kommende handlingsplanen for kliniske studier er ventet å tematisere
dette. Flertallet mener
at det å se kliniske studier og pasientbehandling i nær sammenheng
blir stadig mer aktuelt og etter hvert uunngåelig, i lys av utviklingen
innenfor persontilpasset medisin og forventningen om å nyttiggjøre
oss av virkelighetsdata.
Flertallet mener antallet
kliniske studier i pasientbehandlingen er for lavt, og at sykehusene
i større grad må frigi midler til og organisere for kliniske studier som
en del av driften. Dette krever blant annet endringer i kultur i
avdelingsledelse og blant ansatte samt strukturelle endringer som
målstyrer sykehusene og avdelingene bedre på antallet kliniske studier
og databehandling ved disse. Flertallet viser også til
den kommende handlingsplanen for kliniske studier, som vil tematisere og
systematisere tiltakene ytterligere.
Flertallet viser til at Oslo
myelomatosesenter på få år har blitt Nordens største kliniske studiesenter
for benmargskreft. Senteret inkluderer pasienter raskt, leverer
gode data og tiltrekker seg internasjonal tilstedeværelse gjennom
den strategiske satsingen på studier. Flertallet mener modellen
bør omsettes til flere spesialiserte avdelinger i helseforetakene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til merknader og forslag om persontilpasset medisin og kliniske
studier i Innst. 48 S (2019–2020), jf. Meld. St. 18 (2018–2019)
Helsenæringen – Sammen om verdiskaping og bedre tjenester. Disse medlemmer viser
til følgende mindretallsforslag i innstillingen, fremmet av medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
«Stortinget ber
regjeringen om å utrede og pilotere nye finansieringsmodeller som
gir mulighet for utvikling av persontilpasset medisin i Norge, slik
at norske pasienter så tidlig som mulig får tilgang på utprøvende behandling,
og dermed forebygge et todelt helsevesen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til følgende mindretallsforslag
i innstillingen fra medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
«Stortinget ber
regjeringen sikre opprettelsen av et nasjonalt senter for kliniske
studier.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Innst. 93 L (2019–2020), jf. Prop. 55 L (2018–2019), der disse medlemmer var
imot å lovfeste Beslutningsforum for nye metoder i sin nåværende
form, dette fordi perioden fra et legemiddel har fått markedsføringstillatelse
i EU til det er tilgjengelig for pasientene, allerede i dag er mye
lengre i Norge enn i land vi liker å sammenligne oss med. Det er
ikke tilstrekkelig utredet om og eventuelt hvordan systemet kan
utvikles slik at prosessene går raskere og systemet blir mer effektivt. Disse medlemmer påpekte
at denne problemstillingen ville bli stadig mer aktuell ettersom
persontilpasset medisin spiller en stadig viktigere rolle i helsetjenesten. Disse medlemmer advarte
derfor om at en lovfesting kunne være til hinder for at pasienter
som skiller seg vesentlig fra flertallet i pasientgruppa, får tilgang
til virksom og kostnadseffektiv behandling.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at det er prinsippet om at de regionale helseforetakene
skal ha et felles system for å beslutte hvilke metoder som kan tilbys
i spesialisthelsetjenesten, som ble lovfestet ved behandlingen av
Prop. 55 L (2018–2019). Flertallet viser til at det
samtidig ble vedtatt å evaluere dagens organisering av og saksbehandling
i systemet for nye metoder, med hensikt om å videreutvikle et system
for likeverdig og rask introduksjon av nye metoder i spesialisthelsetjenesten.