Post 60 Tilskudd til fagskoler
Komiteen viser til at det
ble gjort en endring i finansieringssystemet til fagskolene i statsbudsjettet
for 2018. Den nye tilskuddsordningen inneholder et grunntilskudd
og et resultatbasert tilskudd. Midlene blir nå tildelt fylkeskommunen,
som tildeler midlene videre til egne både offentlige og private
fagskoler.
Komiteen peker på at det
er viktig at fylkeskommunen bidrar til å sikre et mangfold av private
og offentlige tilbud. Komiteen mener
kjennskap til lokale og regionale forhold er viktig for at fagskolene
skal utvikle gode studietilbud i tråd med det lokale og regionale
kompetansebehovet, og mener derfor det er viktig at det er dette
forvaltningsnivået som har ansvaret for fagskolene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
mener at tilskuddet til de fagskolene som før 2018 fikk tilskudd
over Kunnskapsdepartementets budsjett, heller ikke etter 2020 skal
kunne prioriteres av fylkeskommunene til annen fagskoleutdanning,
men at beløpet i sin helhet skal overføres til de respektive fagskolene.
Flertallet er glad for at
regjeringens satsing på fagskoleutdanningene fortsetter også i statsbudsjettet for
2020, og vil påpeke at det har vært nødvendig å gjennomføre et kvalitetsløft
i fagskolene og likestille fagskolestudenter med andre studenter. Flertallet viser
til at det er denne regjeringen som virkelig har gitt et løft til fagskolene
og fagskoleutdanningene de siste årene. Regjeringen har lagt frem
en egen fagskolemelding, Meld. St. 9 (2016–2017) Fagfolk for fremtiden
– Fagskoleutdanning – som en del av regjeringens yrkesfagløft. Målet med
meldingen var å gjøre fagskoleutdanningene mer attraktive som et
fullverdig yrkesrettet alternativ til universitets- og høyskoleutdanninger,
og meldingen inneholdt 48 konkrete tiltak for å styrke fagskoleutdanningene.
Med denne meldingen la regjeringen til rette for god utdanningskvalitet,
mer solide fagskoler og tettere samarbeid mellom fagskolene og arbeidslivet. Flertallet viser
også til den nye fagskoleloven – Lov om høyere yrkesfaglig utdanning
(fagskoleloven) – som nettopp definerte fagskoleutdanningene som
høyere yrkesfaglig utdanning og blant annet ga styrkede rettigheter
for fagskolestudentene. Regjeringens satsing på fagskolene har også
gitt muligheter for mange kvalitetshevende tiltak med blant annet
midler til etter- og videreutdanning av fagskolelærere, utvikling
og kvalitetssikring av studietilbudene ved fagskolene, nye bransjeprogrammer
som sikrer etter- og videreutdanning for fagarbeidere, og økt kunnskapsgrunnlag
for å styrke fagskoleutdanningene.
Flertallet vil fremheve at
Norge er avhengig av fagarbeidere og yrkesfaglig kompetanse for
å sikre et bærekraftig velferdssamfunn og støtter opp om regjeringens
satsing. Flertallet viser
til at fagskoleutdanning ofte betegnes som arbeidslivets utdanning
fordi utdanningstilbudet drives og utvikles i nært samarbeid med
arbeidslivet. Nettopp det at fagskoleutdanningene kan skreddersys
etter arbeidslivets behov, gir fagskolestudentene relevant utdanning
og kompetanse. Flertallet vil
fremheve at Norge er avhengig av at både staten, bedriftene og den
enkelte arbeidstaker samarbeider for å lykkes med å gi fagarbeiderne
den yrkesfaglig kompetansen de har behov for, og sørge for at bedriftene
kan gjennomføre den nødvendige omstillingen som følge av blant annet
økt automatisering, digitalisering og internasjonalisering. Flertallet viser
til at Arbeiderpartiets, Senterpartiets, Sosialistisk Venstrepartis
og de øvrige opposisjonspartienes forslag til statsbudsjett vil
gi et økt skattenivå for bedriftene som vil utfordre bedriftenes
muligheter til å delta i dette samarbeidet, og de uheldige konsekvensene
dette vil kunne få både for den enkelte arbeidstakers muligheter
til å kunne delta i etter- og videreutdanning og bedriftenes omstillingsevne.
Flertallet viser til at det
er anslått at Norge vil ha behov for inntil 100 000 fagarbeidere
i 2035, og regjeringens bevilgning til flere studieplasser ved fagskolene, styrking
av bransjeprogram for kompetanseutvikling og videreføring av satsing
på kvalitetshevende tiltak ved fagskolene er viktige tiltak som
vil bidra til at landet får den fagkompetansen det er behov for
fremover.
Flertallet viser til at regjeringen
foreslår å bevilge 782,1 mill. kroner over kap. 240 post 60. I denne
bevilgningen inngår 3,5 mill. kroner til 100 nye studieplasser, som
kommer på toppen av 23,4 mill. kroner som vil finansiere siste halvårseffekt
av de 638 nye studieplassene som ble vedtatt i statsbudsjettet for
2018.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
skuffet over at regjeringen ikke har satt av penger til flere nye
fagskoleplasser i budsjettet for 2020 – dette på tross av at næringslivet
etterspør flere fagarbeidere med fagskoleutdanning, slik også NHOs
kompetansebarometer slår fast. Norge trenger flere stolte fagarbeidere,
og det er viktig at en prioriterer flere studieplasser innenfor
fagskolene, slik at en kan dekke den etterspørselen som næringslivet
etterlyser.
Disse medlemmer vil ha en
langt større opptrapping av nye studieplasser og en videreutvikling
av fagskoletilbudet. Disse
medlemmer vil også bedre kompetansen på fagskolene gjennom
større satsing på etter- og videreutdanning av fagskolelærere, og
utvikling av flere kortere utdanningstilbud på fagskolene, som en
helhetlig del av en kompetansereform. Disse medlemmer vil understreke
det store behovet som næringslivet, kommuner, fylkeskommuner og
foretak har for flere stolte fagarbeidere for å dekke dagens og fremtidens
behov.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil vise til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett for 2020, hvor det foreslås 47 mill. kroner til 1 000
nye fagskoleplasser innen private og offentlige fagskoler, 10 mill.
kroner ekstra til etter- og videreutdanning for fagskolelærere og
10 mill. kroner til utvikling av tilpassede etter- og videreutdanningstilbud innen
fagskolene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet har merket seg at mens vel 30 pst. av de
over 16 år har universitets- og høyskoleutdanning, er det bare ca.
1,4 pst. i samme aldersgruppe som har fagskoleutdanning. Disse medlemmer viser
til at dette ikke er tilstrekkelig for å dekke arbeidslivets behov.
Senterpartiet mener derfor det er et paradoks at regjeringen i sitt budsjettforslag
for 2020 kun legger opp til beskjedne 100 nye studieplasser i fagskolen
når arbeidslivet så tydelig etterspør langt flere.
Disse medlemmer viser til
at Senterpartiet, i sitt alternative budsjettforslag, foreslår å
øke utdanningskapasiteten i fagskolesektoren med 500 studieplasser
som ledd i en opptrapping.
Disse medlemmer viser for
øvrig til at gjeldende finansiering av fagskoleutdanningene ikke
er tilstrekkelig til å dekke kostnadene ved å tilby disse utdanningene.
Fagskoleutdanning er de eneste av de offentlige utdanningene som
ikke er omfattet av gratisprinsippet. Disse medlemmer viser til
at Senterpartiet, i sitt alternative budsjettforslag, foreslår å
økt basisfinansiering av fagskolene med 25 mill. kroner, i tillegg
til økt ramme til fylkeskommunene.