Regler om sikkerhetsgradering
og plikt til å beskytte sikkerhetsgradert informasjon er gitt i
lov om forebyggende sikkerhetstjeneste (sikkerhetsloven) 20. mars
1998 nr. 10 §§ 11 og 12. Loven § 11 fastsetter at nærmere regler
om ned- og avgradering gis av Kongen. Slike regler er gitt i forskrift
om informasjonssikkerhet 1. juli 2001 nr. 744, som, i tråd med internasjonalt
anerkjente prinsipper, bygger på at det er utsteder av informasjon
som avgjør om informasjon skal av- eller nedgraderes.
Ifølge forskrift
om informasjonssikkerhet § 2-11 kan informasjon gradert med norsk
sikkerhetsgrad bare omgraderes av virksomhet som har utstedt informasjonen,
av virksomhet overordnet denne, eller av Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
Overordnet virksomhet kan innenfor sin alminnelige instruksjonsmyndighet
også instruere underordnede virksomhet til å omgradere.
Sikkerhetsloven og
forskrifter fastsatt i medhold av loven gjelder ikke for Stortinget,
jf. sikkerhetsloven § 2 syvende ledd, som unntar Stortinget fra
lovens virkeområde. Det har imidlertid, blant annet under henvisning
til Grunnloven § 84, som overlater til Stortinget selv å velge om
forhandlingene skal gå for åpne eller lukkede dører, vært alminnelig
antatt at Stortinget har kompetanse til å avgradere og offentliggjøre
opplysninger beskyttet av hensyn til offentlige interesser.
Frøiland-utvalget,
som vurderte Stortingets kontrollfunksjon (Dokument nr. 14 (2002–2003)),
uttaler på s. 29:
«I forhold til opplysninger
underlagt lovfestet taushetsplikt gir § 75 h i seg selv kun hjemmel
for å kreve slike, ikke for å offentliggjøre dem. I den grad dette
kreves, må det derfor skje bak lukkede dører. Den enkelte representant
vil da være pålagt taushetsplikt i henhold til Fo. § 60. Hvorvidt
Stortinget kan bestemme at opplysningene likevel skal være offentlige,
vil bero på tingets alminnelige kompetanse til å gjøre dette. Utvalget
vil minne om at Stortinget har kompetanse til å avgradere opplysninger,
samt et vidt skjønn til å avgjøre hva som ellers bør være hemmelig
av hensyn til offentlige interesser. I forhold til lovfestet taushetsplikt,
vil Stortinget derimot kunne være bundet med mindre loven endres.»
At Stortinget har
kompetanse til å avgradere og offentliggjøre opplysninger ble også
lagt til grunn i Innst. S. nr. 182 (1995–1996) Innstilling fra Stortingets
presidentskap om avgradering av rapporten fra kommisjonen som ble
nedsatt av Stortinget for å granske påstander om ulovlig overvåkning
av norske borgere (Lund-kommisjonen), hvor det heter:
«Presidentskapet
legger til grunn at Stortinget har anledning til å fatte beslutning
om avgradering av rapporten.»
Ved avgradering av
Lund-kommisjonens rapport skjedde beslutningen gjennom plenarvedtak.
Dette var imidlertid før sikkerhetslovens ikrafttredelse, og regler
om gradering fulgte på dette tidspunktet av sikkerhetsinstruksen,
som var fastsatt av Kongen i statsråd. I denne saken var det dessuten
bred politisk enighet om at avgradering burde skje, og regjeringen var
innforstått med beslutningen.