Stortingets avgraderingskompetanse

Regler om sikkerhetsgradering og plikt til å beskytte sikkerhetsgradert informasjon er gitt i lov om forebyggende sikkerhetstjeneste (sikkerhetsloven) 20. mars 1998 nr. 10 §§ 11 og 12. Loven § 11 fastsetter at nærmere regler om ned- og avgradering gis av Kongen. Slike regler er gitt i forskrift om informasjonssikkerhet 1. juli 2001 nr. 744, som, i tråd med internasjonalt anerkjente prinsipper, bygger på at det er utsteder av informasjon som avgjør om informasjon skal av- eller nedgraderes.

Ifølge forskrift om informasjonssikkerhet § 2-11 kan informasjon gradert med norsk sikkerhetsgrad bare omgraderes av virksomhet som har utstedt informasjonen, av virksomhet overordnet denne, eller av Nasjonal sikkerhetsmyndighet. Overordnet virksomhet kan innenfor sin alminnelige instruksjonsmyndighet også instruere underordnede virksomhet til å omgradere.

Sikkerhetsloven og forskrifter fastsatt i medhold av loven gjelder ikke for Stortinget, jf. sikkerhetsloven § 2 syvende ledd, som unntar Stortinget fra lovens virkeområde. Det har imidlertid, blant annet under henvisning til Grunnloven § 84, som overlater til Stortinget selv å velge om forhandlingene skal gå for åpne eller lukkede dører, vært alminnelig antatt at Stortinget har kompetanse til å avgradere og offentliggjøre opplysninger beskyttet av hensyn til offentlige interesser.

Frøiland-utvalget, som vurderte Stortingets kontrollfunksjon (Dokument nr. 14 (2002–2003)), uttaler på s. 29:

«I forhold til opplysninger underlagt lovfestet taushetsplikt gir § 75 h i seg selv kun hjemmel for å kreve slike, ikke for å offentliggjøre dem. I den grad dette kreves, må det derfor skje bak lukkede dører. Den enkelte representant vil da være pålagt taushetsplikt i henhold til Fo. § 60. Hvorvidt Stortinget kan bestemme at opplysningene likevel skal være offentlige, vil bero på tingets alminnelige kompetanse til å gjøre dette. Utvalget vil minne om at Stortinget har kompetanse til å avgradere opplysninger, samt et vidt skjønn til å avgjøre hva som ellers bør være hemmelig av hensyn til offentlige interesser. I forhold til lovfestet taushetsplikt, vil Stortinget derimot kunne være bundet med mindre loven endres.»

At Stortinget har kompetanse til å avgradere og offentliggjøre opplysninger ble også lagt til grunn i Innst. S. nr. 182 (1995–1996) Innstilling fra Stortingets presidentskap om avgradering av rapporten fra kommisjonen som ble nedsatt av Stortinget for å granske påstander om ulovlig overvåkning av norske borgere (Lund-kommisjonen), hvor det heter:

«Presidentskapet legger til grunn at Stortinget har anledning til å fatte beslutning om avgradering av rapporten.»

Ved avgradering av Lund-kommisjonens rapport skjedde beslutningen gjennom plenarvedtak. Dette var imidlertid før sikkerhetslovens ikrafttredelse, og regler om gradering fulgte på dette tidspunktet av sikkerhetsinstruksen, som var fastsatt av Kongen i statsråd. I denne saken var det dessuten bred politisk enighet om at avgradering burde skje, og regjeringen var innforstått med beslutningen.