Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, viser til Representantforslag 35 S (2016–2017)
om kvalitet og innhold ved lensmannskontorene etter gjennomføringen
av nærpolitireformen.
Komiteen viser til at bakgrunnen
og begrunnelsen for nærpolitireformen er tydelig beskrevet i en rekke
utredninger og rapporter. Gjørv-kommisjonens rapport (NOU 2012:14)
konstaterer at myndighetenes evne til å beskytte menneskene på Utøya
sviktet, at en raskere politiaksjon var reelt mulig, og at gjerningsmannen
kunne ha vært stanset tidligere. Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité
understreket at dette er alvorlige og kritikkverdige forhold, og
betydningen av at de erfaringer, evalueringer og forslag som er
kommet etter terrorangrepet, blir nøye gjennomgått og vurdert. Politianalysen
(NOU 2013:9) konkluderer med at politiet ikke er organisert, styrt og
ledet for å møte kriminalitetsutviklingen. Analysen peker også på
at organisering og struktur blant annet bidro til en utilsiktet
sentralisering av politiressurser til særorganer og de største politidistriktene
og større tjenestesteder. I tillegg er Difi-rapport 2013:3, Evaluering
av Politidirektoratet, relevant. Rapporten Etterforskningen i politiet
2013 fra en arbeidsgruppe nedsatt av Politidirektoratet pekte også
på betydelige utfordringer i politiet.
Komiteen viser til at regjeringens
forslag til nærpolitireform ble fremmet i Prop. 61 LS (2014–2015).
Underveis i arbeidet med nærpolitireformen var det tett kontakt
med berørte fagmiljøer og organisasjoner.
Komiteen viser videre til at
Stortingets behandling av nærpolitireformen er knyttet til Innst. 306
S (2014–2015). I tillegg er innstillingene fra Stortingets kontroll-
og konstitusjonskomité om statsministerens redegjørelse for angrepene
22. juli og fra Stortingets særskilte komité for oppfølging av redegjørelse
fra justisministeren og forsvarsministeren om angrepene 22. juli,
av betydning.
Komiteen viser til at på dette
grunnlaget vedtok et bredt stortingsflertall nærpolitireformen i
juni 2015.
Komiteen viser til Prop. 61
LS (2014–2015). Her er kriteriene for ny tjenestestedsstruktur nedfelt. Tjenestestedene
skal ta imot anmeldelser, søknader og andre henvendelser, og gi
veiledning til publikum om politiets tjenestetilbud. Ved anmeldte
forhold iverksettes eventuell etterforskning snarest mulig. Tjenestestedene
skal ha fleksible åpningstider som gjør det mulig å få utført tjenester
hos politiet utenfor kontortid minst én dag i uken. Minst 90 pst.
av innbyggerne i hvert distrikt har maksimalt 45 minutters kjøretid
til nærmeste tjenestested. 95 pst. av alle anropene til 112 skal
være besvart innen 20 sekunder på landsbasis.
Komiteen viser til at det ved
Stortingets behandling (Innst. 306 S (2014–2015)) ble lagt til tydelige
prosessbeskrivelser for gjennomføring av endringer i tjenestestedsstrukturen.
Komiteen viser særlig til at
Stortinget la stor vekt på politiets lokale forankring da nærpolitireformen
ble behandlet, herunder at alle kommuner skal ha en politikontakt.
Politikontaktens arbeid skal utføres i kommunen vedkommende er kontakt
for. Dette vil være et viktig kontaktpunkt mellom politiet, publikum
og de ulike aktørene i den enkelte kommune også der man ikke har
egne tjenestesteder. Politikontaktene skal ha en eller flere dager
i uken der de er til stede i kommunene der det ikke er tjenestested.
Komiteen peker også på at politiet
og kommunene skal utvikle forpliktende handlingsplaner slik at befolkningen
er sikret en helhetlig forebyggende tjeneste i sitt lokalsamfunn.
Komiteen konstaterer at Stortinget
la vekt på at kommunens politivedtekter skal være et aktivt verktøy
for å ivareta forebygging og trygge lokalsamfunn.
Komiteen legger spesielt til
grunn at Stortinget har påpekt at politiråd skal være etablert i
alle kommuner. Politiets representanter i politirådene skal ha mandat
til å forplikte politiet. Rådene skal utvide sitt virkemiddelapparat,
inspirert av SLT-rådenes tette samarbeid med kommunale virkemidler.
Videre peker komiteen på
at Stortinget uttaler at frivillige beredskapsorganisasjoner skal
inkluderes i kommunens og politiets beredskapsplanlegging og evalueringsrutiner.
Komiteen er tilfreds med at
Stortinget påpeker at det etableres minst ett årlig møte mellom
ordførerne og politiet på geografisk driftsenhetsnivå. De som møter
på vegne av politiet, skal ha mandat til å forplikte politiet. Møtene
skal blant annet omhandle kriminalitetsbildet og ressursutnyttelse.
Komiteen legger stor vekt på
kriminalitetsforebygging, og at Stortinget i sammenheng med nærpolitireformen
forutsetter at det forebyggende arbeidet må forankres på ledelsesnivå
i det enkelte politidistrikt. Hvert politidistrikt må ha en fagleder/visepolitimester
som har ansvar for forebygging, for å sikre at forebygging implementeres
i politiets strategiske arbeid.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at undersøkelsen som
ble gjort om nærpolitireformen av Universitetet i Bergen, daterer
seg tilbake til sommeren 2016. På dette tidspunkt var utrullingen
av reformen helt i startfasen. Disse medlemmer har forståelse
for at reformer kan skape usikkerhet, særlig med tanke på at det
på dette tidspunktet ikke var avklart hvordan endringene i lensmannskontorstrukturen
ville se ut. Disse
medlemmer mener imidlertid at det skaper unødvendig uro å
gjøre et større politisk poeng ut av undersøkelsen, når den reflekterer
en tid der reformen enda ikke var et faktum.
Disse medlemmer viser til at
politidirektøren i januar 2017 presenterte ny organisering av lokale
tjenestesteder, og at man i 2016 gikk fra 27 til 12 politidistrikter.
Organiseringen av politiet har naturlig nok fått mye oppmerksomhet
i begynnelsen av reformens gjennomføring. Nå som strukturen mer
eller mindre er fastsatt, vil arbeidet med kvaliteten og innholdet
i reformen begynne. Disse
medlemmer viser til at det blant annet jobbes med et løft
på etterforskningssiden, hvor politiet får teknologiske hjelpemidler
til å utføre og avslutte etterforskning på åstedet fremfor å reise
mellom åsted og kontor. Flere byer har allerede startet med dette,
og tilbakemeldingene er svært gode fra flere politidistrikt.
Disse medlemmer viser til at
til tross for at reformarbeidet har preget politiet i 2016, og vil
fortsette å gjøre det en stund fremover, har politiet levert gode
resultater for publikum. Det er behandlet ca. 350 000 straffesaker
og registrert 540 000 operative oppdrag. I innbyggerundersøkelsen
fra 2016 svarer 94 pst. at de føler seg trygge der de bor og ferdes.
I tillegg viser målinger en bedre responstid enn tidligere. Med
over 1 644 flere ansatte i politietaten siden regjeringen og samarbeidspartiene
tiltrådte i 2013, nærmer vi oss målet om 2 politifolk per 1 000
innbyggere.
Disse medlemmer viser videre
til prosessen i forbindelse med ny lensmannskontorstruktur. Samtlige
lensmannskontorer og kommuner har fått tilbud om å møte i styringsgrupper
og anledning til å komme med innspill til ny struktur. Politimesterne
har besøkt mange eller samtlige kommuner i sitt distrikt, og det
er gjort solide politifaglige vurderinger fra lokale arbeidsgrupper
med utgangspunkt i lokale behov. Verneombud og ulike fagforeninger
har også vært tungt involvert i prosessen. Disse medlemmer mener dette
arbeidet har dannet et godt utgangspunkt for et tett samarbeid mellom
politi og lokalsamfunn i tråd med nærpolitireformens prinsipper
som ble fastsatt av Stortinget. Disse medlemmer viser til at det
kom inn over 400 høringsinnspill i prosessen, og at Politidirektoratet
i januar 2017 kunne rapportere om under 10 kommuner av totalt 426
som var misfornøyde med prosessen.
Disse medlemmer vil videre
vise til behovet og bakgrunnen for politireformen. Det vises her
til Politianalysen (NOU 2013:9) som blant annet konkluderte med:
«Grunnleggende utviklingstrekk
i samfunnet utfordrer den norske politimodellen og stiller nye krav
til hva som er en god polititjeneste. Utvalget mener at politiet
ikke i tilstrekkelig grad er organisert, styrt og ledet for å møte
denne utviklingen.»
«Utvalget viser også
at dagens lokale struktur ikke gir et effektivt lokalpoliti eller
gode nok publikumstjenester lokalt. Den lokale strukturen er i mange
tilfeller et hinder for politiets mulighet til å drive effektiv
forebygging, sikre lov og orden og tilby en god polititjeneste lokalt.
Mange små tjenestesteder med få ansatte, knyttet opp i andre gjøremål enn
kjerneoppgavene, gir verken effektiv forebygging, god responsevne
eller effektiv kriminalitetsbekjempelse. Det skaper derfor også
i liten grad trygghet for befolkningen.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, legger
stor vekt på at stortingsflertallet i Innst. 306 S (2014–2015) understreket
betydningen av at prosessen med lokale strukturendringer skulle
sikres medvirkning i de lokale prosessene. Flertallet viser videre til
at et bredt flertall i Stortinget framhevet kriteriene for ny tjenestestedsstruktur.
Med henvisning til Prop. 61 LS (2014–2015) punkt 5.3 understreket
stortingsflertallet at det i tillegg skal legges til grunn følgende
kriterier for gjennomføring av endringer i tjenestestedsstrukturen:
-
Hva innbyggerne skal
få av tjenester etter endringene, og hvordan, skal legges frem skriftlig
for kommunestyrene, dersom kommunen ønsker det. Politimesteren skal
utarbeide dokumentet.
-
Dokumentet skal være
realistisk og tydelig, med vekt på hvordan det forebyggende arbeidet
skal ivaretas, hvilken beredskap innbyggerne kan forvente og hvordan
politiet vil sikre tett kontakt med bl.a. lokale, frivillige beredskapsorganisasjoner.
-
Dokumentet må være
utformet presist nok til at det er mulig å evaluere sluttresultatet.
-
Alle berørte kommuner
skal gis mulighet til å komme med en uttalelse om dokumentet. Uttalelsen
skal tillegges vekt ved en eventuell klage.
-
Flertallet understreker
at kriteriene er minimumskriterier. Det er rom for lokale
tilpasninger utover dette. Prosessen skal gi politiet og innbyggerne forutsigbarhet
og sikre et best mulig sluttresultat.»
Flertallet understreker Stortingets
tydelige presisering av momenter som skal vurderes ved en kommunes
klage på endringer i tjenestestedsstrukturen.
Flertallet viser også til
stortingsflertallets beskrivelse i Innst. 306 S (2014–2015) av vurderingselementer
ved klagebehandlingen:
«Flertallet viser
til at kommuner kan klage på endringer i tjenestestedsstrukturen
til Justis- og beredskapsdepartementet gjennom vedtak i kommunestyret.
Alle berørte kommuner skal kunne klage på vedtak om endringer i
tjenestestedsstruktur. Hvis de prosessuelle minimumskravene ikke
er ivaretatt, skal dette tillegges avgjørende vekt i klagebehandlingen.
Ved klagebehandlingen
skal også kvaliteten på arbeidet med det ønskede sluttresultatet
som er lagt frem for kommunene i forkant, og andre forhold som har
betydning for helheten i politiets lokale tilgjengelighet, kunne
vektlegges. Dette i tillegg til kriteriene i Prop. 61 (2014–2015)
punkt 5.3.»
Flertallet forutsetter at
disse vurderingselementene vektlegges tydelig i klagebehandlingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet understreker at endringer
i organiseringen av norsk politi er nødvendig for at våre politiressurser
skal benyttes på best mulig måte og gi best mulig polititjeneste
rundt om i landet. Disse
medlemmer understreker at reformprosessen er krevende, men
flere steder i landet kan man vise til at sammenslåing av lensmannskontorer
har resultert i mer politi ute i nærområdet. Blant annet var det
nylig et oppslag i Adresseavisen om at det aldri før har vært flere
operative politifolk i Værnes-området etter at lensmannskontoret
i Malvik ble slått sammen med Værnes. NRK hadde nylig en sak om
at det var blitt flere patruljer på ettermiddagstid og i helgene
etter at lensmannskontoret i Sørfold ble slått sammen med Fauske.
Ordføreren i Sørfold bekreftet videre at politiet hadde blitt faglig
sterkere og mer spesialisert. Disse medlemmer viser videre
til at fungerende politileder i Nordre Buskerud nylig uttalte til
Dagsrevyen at Hemsedal har fått flere politifolk takket være ny
politireform.
Disse medlemmer registrerer
med tilfredshet at det kommer flere gode tilbakemeldinger fra forskjellige
steder i landet som har erfart sammenslåing av lensmannskontorer. Disse medlemmer mener
en reduksjon av antall lensmannskontorer i Norge vil føre til økt
operativ politikraft og flere patruljer i distriktene. Disse medlemmer mener derfor
at beslutningen som et sterkt flertall på Stortinget tok om en reform
av politiet, var helt nødvendig, og setter spørsmålstegn ved hva
reformens motstanders alternativ er.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
har merket seg tilbakemeldingene fra mange kommuner angående prosessen
i forbindelse med gjennomføringen av politireformen. Den korte høringsfristen
har vært meget krevende for de kommuner som har fått lagt ned sine
lensmannskontorer og tjenestesteder.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti viser til at Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti la til grunn, i forbindelse med behandlingen
av politireformen, at kommuner og organisasjoner skulle ha reell
innflytelse på prosessen før Politidirektoratets endelige beslutning
på antall tjenestesteder og lensmannskontorer ble effektuert.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
vil understreke viktigheten knyttet til at ansattes organisasjoner
blir rådført i tråd med arbeidsmiljølovens og Hovedtariffavtalens
bestemmelser knyttet til medbestemmelse osv. Den norske modellen
baserer seg på gjensidig respekt for inngåtte avtaler, slik at samspillet
mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene og det offentlige
blir tatt på største alvor.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
forutsetter at arbeidsrettslige avtaler og prosedyrer følges opp
og ivaretas av partene i arbeidslivet underveis i prosessen med
nærpolitireformen.
Dette flertallet understreker
betydningen av at ny teknologi og nye tekniske løsninger må legge
til rette for gode publikumsrettede løsninger.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at utstedelse av
pass er en viktig oppgave. Et norsk pass inneholder en betydelig
mengde personlig informasjon, det er et viktig og verdifullt dokument,
produksjonen av pass krever avansert utstyr og kravene til passenes
informasjonsmessige innhold og den tekniske kvaliteten vil trolig
øke ytterligere. Disse
medlemmer vil understreke at dette er en publikumstjeneste
som må hensynta både nærhet og høye krav til kvalitet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen på egnet måte komme tilbake med en plan for utstedelse
av våpenkort og pass i den nye tjenestestrukturen, som sikrer en god
balanse mellom kvalitet, sikkerhet og brukertilgjengelighet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti er opptatte av
å ha gode tjenestetilbud nær der innbyggerne bor og lever sine liv.
I takt med den teknologiske utviklingen i samfunnet vil det være
naturlig å opprettholde desentraliserte tilbud nær publikum. Disse medlemmer vil
her blant annet peke på muligheten til å opprettholde
utstedelse av blant annet pass og våpenkort mest mulig desentralisert,
og at ikke reiseavstanden for å få utstedt pass, våpenkort e.l. blir
lengre enn 45 minutter, slik at servicetilbudet blir opprettholdt
på en best mulig måte overfor publikum. Når antall lensmannskontorer
og tjenestesteder blir redusert, er det viktig at de øvrige tjenestesteder får
tillagt oppgaver, slik at det samlede tilbudet i regionen ikke blir
svekket.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til Innst. 306 S (2014–2015) om nærpolitireformen, der flertallet
uttaler:
«Flertallet understreker
at nærpolitiet skal være lokalt forankret. Det utgjør politiets
ytterste ledd. Nærpoliti er i de fleste tilfeller den etaten innbyggerne
møter i situasjoner som oppleves truende, farlig og krenkende. Det
er derfor avgjørende at dette leddet har ressursene, kompetansen
og kvaliteten som trengs for å være aktivt til stede der folk er
og situasjonen oppstår.»
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Stortingets føringer følges opp og sikre
at tjenestestedene er tilstrekkelig bemannet til å kunne være aktivt
til stede der folk er.»
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at arbeidsmiljøloven og Hovedtariffavtalens
intensjoner knyttet til ansattes og organisasjoners medbestemmelse blir
fulgt med tanke på implementering av politireformen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at sivile oppgaver som bl.a. utstedelse
av våpenkort og pass, ikke ligger lenger unna enn 45 minutter for
minst 90 pst. av innbyggerne slik at servicetilbudet overfor publikum
blir opprettholdt på en best mulig måte.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet var ikke enig i den politireformen som ble
vedtatt av stortingsflertallet i 2015, men er svært opptatt av at resultatet
blir så godt som mulig innenfor de rammene som nå er satt.
Dette medlem vil understreke
at bruk av ordet «nærpolitireform» medfører forpliktelser til, og forventninger
om, et faktisk nærpoliti. Politianalysen, som er grunnlaget for
politireformen, nevnte ikke ordet «nærpoliti» med et ord. Likevel
ble navnet «nærpolitireformen» brukt da reformen ble lansert fra
politisk hold. Dette
medlem vil peke på at «nærpolitimodellen» har et definert
innhold. Den ble utformet av Politirolleutvalget i 1981, og består
av ti grunnprinsipper som siden har vært uforandret:
-
Politiet skal avspeile
samfunnets idealer.
-
Politiet skal ha
et sivilt preg.
-
Vi skal ha et enhetspoliti.
-
Politiet skal være
desentralisert.
-
Politimannen skal
være en generalist.
-
Politiet skal virke
i samspill med publikum.
-
Politiet skal være
integrert i lokalsamfunnet.
-
Politiet skal ha
bred rekruttering.
-
Politiet skal prioritere
sine oppgaver og legge hovedvekten på forebyggende virksomhet.
-
Politiet skal være
underlagt effektiv kontroll fra samfunnets side.
Dette medlem viser
til at kjennetegnene ved et «nærpoliti» var videre små enheter,
liten grad av arbeidsdeling, flerfoldighet av oppgaver, et minimum
av maktbruk, nært samarbeid med publikum, integrasjon i lokalsamfunnet,
representativitet, forebygging som hovedmål og yrkesmoral som grunnlag for
kontroll.
Dette medlem vil peke på at
det i Prop. 61 LS (2014–2015) står at reformen skal bygge videre
på nærpolitimodellen, men det diskuteres ikke hvordan reformen avviker
fra innholdet i det etablerte nærpolitibegrepet. Dette medlem vil understreke
at regjeringen burde være ærlig når innholdet i en etablert modell
endres på denne måten. Bruken av navnet «nærpolitireformen» gir
et misvisende inntrykk av innholdet i reformen og de resultater
den er i ferd med å få.
Dette medlem viser til at
det nylig ble publisert resultater av en spørreundersøkelse gjennomført ved
Universitetet i Bergen, som viste at de ansatte i politiet er svært
kritiske til politireformen. Kun fire pst. av de som svarte, var
enige i at reformen ville bidra til mindre sentralisering av ressursene.
Bare 15 pst. var enig i at reformen ville bidra til å styrke det kriminalitetsforebyggende
arbeidet overfor barn og unge. Videre var kun 19 pst. av respondentene
enig i at reformen ville føre til bedre kriminalitetsbekjempelse,
og bare 13 pst. var enig i at reformen ville bidra til et mer synlig
og tilgjengelig politi. Leder i Politiets Fellesforbund, Sigve Bolstad,
uttalte nylig at «Dette er ingen nærpolitireform» og «[nå] står
og faller alt på innholdet i de kontorene som blir igjen» (Politiforum,
13. januar 2017).
Dette medlem viser videre
til en spørreundersøkelse gjennomført av fagbladet Politiforum. Denne
ble publisert 21. februar 2017 og hadde over 6 000 respondenter.
Resultatene fra undersøkelsen støtter opp under funnene fra undersøkelsen
gjennomført ved Universitetet i Bergen. Resultatene er basert på
helt ferske tall og trekker sterkt i retning av at tilliten til
reformen innad i politiet ikke har blitt bedre siden sommeren 2016.
Dette medlem vil fremheve
at hele 65,2 pst. av dem som svarte på Politiforums undersøkelse,
var uenige i at Norge blir et tryggere samfunn etter reformen, mens
bare 7,9 pst. var enige. 85, 2 pst. var uenige i at politiet vil
komme tettere på publikum etter reformen, og kun 4, 9 pst. var enige.
Bare 3,9 pst. hadde tro på at reformen vil sikre tilstedeværelse
av et kompetent og effektivt lokalt nærpoliti der befolkningen bor.
74,8 pst. var uenige.
Dette medlem vil peke på at
bare 7,8 pst. av respondentene var enige i at reformen går i retning
av at politiet skal bli bedre til å forebygge og bekjempe kriminalitet,
og at det nye nærpolitiet skal være operativt, synlig og tilgjengelig
med kapasitet til å forebygge, etterforske og påtale kriminelle
handlinger, mens 56, 5 pst. var uenige. Kun 9,2 pst. var enige i
at reformen vil bedre responstiden, og hele 72,9 pst. var uenige.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at Direktoratet
for forvaltning og IKT (Difi) har evaluert nærpolitireformen gjennom
2016. De konstaterer at reformen er krevende, at arbeidet er i rute,
og at politiet har greid å opprettholde ordinær drift. I reformens
startfase viser evalueringen at mange medarbeidere i politiet har liten
tro på at reformen vil lykkes. Disse medlemmer understreker
betydningen av at medarbeiderne har en forståelse for reformens
bakgrunn, og at reformprosessen legger til rette for denne forståelsen. Det
er naturlig at reform og endring skaper noe usikkerhet i startfasen,
og det er også ventet. Samtidig viser evalueringen fra Difi flere
positive funn:
-
Det er et hovedtrekk
fra intervjuene at mange i politietaten er klare for og ønsker endring.
-
Både politimestre
og tillitsvalgte gir uttrykk for at samarbeidet lokalt i forbindelse
med gjennomføring av reformen i all hovedsak har fungert godt.
-
Gjennomgående god
dialog med kommunene.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser også til Difi rapport 2017:2 Evaluering
av nærpolitireformen. Statusrapport 2016, som ble publisert 21. februar
2017. Deres kartlegging viser at troen på reformen er «svært lav
både hos de ansatte i politiet og blant viktige samarbeidspartnere»
(s. 45). Difi viser til Prop. 61 LS (2014–2015) og uttaler at:
«Det er et entydig
funn i våre undersøkelser at dette begrepet [nærpolitireformen]
er lite betegnende for innholdet i det reformarbeidet som pågår.
Både blant eksterne og internt i politiet ser alle at det er en sentralisering
som skjer.»
Det legges til at
selve «bruken av begrepet nærpolitireform er en betydelig utfordring
for de som skal gjennomføre reformen», og det vises til at budskapet
er tvetydig (s. 45–46).
Dette medlem vil videre trekke
frem en undersøkelse som InFact gjorde for VG i februar 2017, som
indikerer at heller ikke innbyggerne har sterk tro på at politireformen
vil nå sine uttalte mål. Av respondentene var det kun 16,8 pst.
som trodde at politireformen ville styrke nærpolitiet, mens hele
50,6 pst. trodde reformen ville svekke politiet der de bor.
Dette medlem vil vise til
at sentraliserende politireformer har hatt uheldige virkninger i
våre naboland, og viser i denne forbindelse til en kronikk i Aftenposten
10. november 2016, hvor lederne for politiforbundene i Sverige,
Danmark, Finland, Island og Norge advarer mot en utvikling som styrer
politiet vekk fra innbyggerne.
Difi fremhever i
rapport 2017:2 s. 45 og 47 likhetstrekk mellom den norske og den
svenske politireformen og viser til at det «også i Sverige har vært et
gap mellom målene svenske politiledere og ansatte har satt til reformen
og det faktiske utfallet – så langt». Difi peker videre på at det
i gjennomføringen av politireformen i Norge vil være nyttig å ta
lærdom av erfaringene fra Sverige:
«Etter Difis vurdering
kan det være nyttig å se på og lære av svenske erfaringene i gjennomføringen
av nærpolitireformen, jf. bl.a. Statskontorets delrapport om gjennomføringen
av den svenske reformen fra 2016. Vi vil minne om at selv om den
svenske politireformen skiller seg fra og har en annen bakgrunn enn
den norske, er det også noen likhetstrekk. Den svenske reformen
inneholder bl.a. mål som mange oppfatter som motstridende, nye organisatoriske strukturer
som krever innplassering av ledere og andre ansatte, ulike kulturer
som skal slås sammen mv.»
Dette medlem vil videre vise
til justis- og beredskapsministerens brev av 13. februar 2017 til
justiskomiteen, hvor han skriver som tilbakemelding på forslaget
om at de ansatte skal sikres medbestemmelse:
«De ansattes medbestemmelse
i den videre gjennomføringen av politireformen er regulert i avtaleverket
mellom partene i arbeidslivet. Politidirektoratet har informert
meg om at tett samarbeid med fagforeninger og verneombud vektlegges
og sees på som et suksesskriterium i arbeidet.»
Dette medlem ser det som positivt
at justis- og beredskapsministeren trekker frem at Politidirektoratet
anser samarbeid med fagforeninger og verneombud som et suksesskriterium
for reformen. Dette medlem vil
imidlertid understreke at det avgjørende er hvordan dette oppleves
for de fagforeninger og verneombud som er involvert i prosessene.
Politiets Fellesforbund har gjentatte ganger gitt uttrykk for manglende
reell medbestemmelse og at de til stadighet opplever at hovedavtalens
regler ikke brukes fullt ut og blir tilsidesatt til fordel for politiske
avgjørelser, grunnet tidspress for å levere på reformen. De har
understreket at dette går ut over kvaliteten og partssamarbeidet
i reformprosessen, og at det kan føre til at politiet ikke får de
kvalitative og gode endringene samfunnet har krav på.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at de ansatte i politi- og lensmannsetaten
får stor grad av medbestemmelse i den videre gjennomføringen av
politireformen.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener at advarslene fra politiet må tas
på alvor, og at Stortinget må ta ansvar for å få reformen, på rett
kjøl. Stortingsflertallet som vedtok reformen, lot det være opp
til Politidirektoratet å gjennomføre prosessene i reformen og fatte
avgjørelse om tjenestestedsstrukturen. Stortingsflertallet satte
flere krav til de lokale prosessene i tillegg til krav til innhold
ved tjenestestedene. Dette
medlem mener imidlertid at flere av disse føringene ikke er
tilstrekkelig fulgt opp i de prosessene som nå gjennomføres, og
at dette kan få negative konsekvenser for det endelige resultatet
av reformen.
Dette medlem vil vise til
at lokal medvirkning var en klar forutsetning fra stortingsflertallets
side, slik det fremgår av merknadene i Innst. 306 S (2014–2015).
Det samme ble understreket i den påfølgende debatten i Stortinget
10. juni 2015. Dette medlem mener
at det er flere forhold som har gitt begrenset mulighet for slik
lokal medvirkning som stortingsflertallet forutsatte.
Dette medlem viser til at
det som ledd i de lokale prosessene skulle opprettes styringsgrupper,
og disse skulle «som et minimum bestå av representanter for politimesteren
og ha representasjon fra de berørte kommunene» (flertallsmerknadene
i Innst. 306 S (2014–2015)). Mandatet til styringsgruppene innebar
å gi skriftlig anbefaling om tjenestestedsstrukturen til politimesteren.
I praksis ble det slik at kun medlemmer fra regionrådene var invitert
til å sitte i styringsgruppene i enkelte politidistrikt. Dette medførte
at ordførere fra flere kommuner selv måtte lete i justiskomiteens
merknader for å få vite hva de hadde krav på, for deretter å ta
initiativ til å melde seg inn styringsgruppene, selv om de ikke
i utgangspunktet var invitert. Dette medlem kan ikke se at
fremgangsmåten i disse politidistriktene er i tråd med føringene
fra stortingsflertallet, der representasjon fra de berørte kommunene
var satt som et minimumskrav.
Dette medlem mener videre
at korte frister i høringsrundene gjorde det vanskelig for flere
kommunestyrer å gjennomføre en forsvarlig politisk behandling av
saken. Det vises i denne forbindelse til at 26 kommuner i Agder
allerede 30. august 2016 sendte brev til justis- og beredskapsministeren
hvor de ba om forlenget høringsfrist. Blant annet grunnet kommunelovens
regler om saksutredning og saksfremlegg fikk enkelte av kommunene
så lite tid som én uke til forberedelser. De understreket at «[t]att
i betraktning Stortingets vedtatte retningslinjer om en bred forankring
og involvering i kommunene, kan vi ikke se at det er forsvarlig
med en så kort høringsfrist som 1. desember 2016». Til tross for
at disse forholdene var gjort kjent for departementet, fikk ikke kommunene
medhold i sitt krav om lengre høringsfrist. Dette medlem mener at dette
er påfallende i lys av stortingsflertallets klare føringer om at
kommunene skulle involveres i de lokale prosessene, og mener at
dette kan ha vært en hindring for reell lokal medvirkning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det legges betydelig vekt på det enkelte
kommunestyres mening om å beholde lensmannskontoret i kommunen,
for blant annet å sikre godt forebyggende arbeid og tilstedeværelse.»
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at kommunenes klagerett innebærer reelle
muligheter til å klage på innholdet i vedtaket som er fattet av Politidirektoratet,
og ikke kun adgang til å klage på prosessen som ledet opp til vedtaket.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Politidirektoratet 13. januar
2017 la frem sitt vedtak om hvilke lensmannskontorer som skulle legges
ned.
Dette medlem er av den oppfatning
at kravene som er stilt til tjenestestedene som skal stå igjen etter
reformen, ikke er i tråd med de mål og føringer som stortingsflertallet
satte for reformen. Dette medlem viser
i denne forbindelse til oppdragsbrevet fra Justis- og beredskapsdepartementet
og til hvordan kravene har blitt omformulert under gjennomføringen
av reformen.
Dette medlem viser til at
Justis- og beredskapsdepartementet i et oppdragsbrev (3/2016: Gjennomføring
av politireformen) definerer konkrete oppgaver som skal legges til
tjenestestedene, samt enkelte kvalitetskrav, i tråd med de føringer
som fremgår av Prop. 61 LS (2014–2015) og som ble lagt til grunn
ved Stortingets behandling av saken. Oppgavene som skulle tilbys,
var at tjenestestedene skulle levere ressurser til vakt- og patruljetjenesten,
ha publikumsekspedisjon, drive med kriminalitetsforebyggende arbeid
og etterforske det store flertall av straffesaker. I tillegg skulle
de ha kontakt med samarbeidspartnere og utføre sivile rettspleie-
og forvaltningsoppgaver. Når det gjelder kvalitet, ble det fremhevet
at tjenestestedene skulle motta anmeldelser, søknader og andre henvendelser,
samt gi publikum veiledning om politiets tjenestetilbud og bidra
til et kvalitativt løft for etterforskningsarbeidet. Tjenestestedene
skulle lokaliseres slik at minst 90 pst. av innbyggerne i politidistriktet
har maksimalt 45 minutters kjøretid til nærmeste tjenestested.
De skulle videre ha fleksible åpningstider som skulle gjøre det
mulig å få utført tjenester hos politiet utenfor kontortid minst
én dag i uken.
Dette medlem vil vise til
at enkelte av disse kravene har blitt tolket annerledes underveis
i prosessen. Utdrag fra den bestillingen Politidirektoratet har sendt,
viser at forvaltningstjenester og sivil rettspleie har blitt tolket
bort og ikke inngår i minimumskravet per tjenestested. Om åpningstider
skriver Politidirektoratet at det skal være faste, annonserte åpningstider, og
at tjenestestedene skal ha åpningstid minst to dager per uke. Dette medlem mener
at det er urovekkende at Stortingets føringer tolkes så liberalt
av dem som har fått ansvar for gjennomføring av reformen.
Dette medlem har registrert
at flere tjenestesteder som blir opprettholdt etter reformen, skal
ha begrensede tjenester, og at man ser konturene av et A- og B-lag
i norsk politi. Da reformen ble vedtatt, ble det imidlertid gitt
et inntrykk av at det skulle skje en reell styrking av de lensmannskontorene
som sto igjen etter gjennomføringen av reformen. Blant annet sa
tidligere justis- og beredskapsminister Anders Anundsen følgende
i stortingsdebatten 10. juni 2015:
«Omtrent 40 pst.
av dagens lensmannskontor har fem eller færre ansatte. Jeg mener
veldig sterkt at det er verken forebygging, god etterforskning eller beredskap
i bygninger eller politiskilt. Det er folkene som utgjør den ressursen
og den kapasiteten. Når vi vet at en trenger 18 årsverk for å sikre
én døgnbemannet patrulje, sier det litt om den manglende kapasitet
som veldig mange av våre lensmannskontorer er i besittelse av i
dag. Jeg synes det er viktig å få med seg at den jobben som nå gjøres,
faktisk har betydning og gir forbedringsmuligheter lokalt.»
Dette medlem mener det nå
har vist seg at omtrent 50 av de 221 tjenestestedene som etter Politidirektoratets
vedtak skal bestå etter politireformen, vil ha fem eller færre ansatte,
inkludert kontorpersonell. Politidirektøren har i tillegg sagt at
disse ikke kan forvente oppbemanning.
Dette medlem er videre bekymret
for at flere av de gjenværende lensmannskontorene på sikt vil kunne
anses som overflødige med samme begrunnelse som er brukt i nåværende
nedleggingsrunde. Dette
medlem peker på at åpningstid på tre dager ofte har blitt
brukt som begrunnelse både fra stortingsflertallets side og fra
Politidirektoratet for å legge ned lensmannskontorer, og frykter
at den nye strukturen i praksis legger opp til flere nedleggingsrunder
i fremtiden.
Dette medlem mener at Politidirektoratets minstekrav
til tjenestestedene ikke er i tråd med Stortingets føringer, og
at Stortinget må fatte vedtak som sikrer kvalitet og innhold ved
de lensmannskontorene som står igjen etter reformen.
Dette medlem vil også understreke
at det ikke er en ønsket utvikling dersom politipatruljer i praksis
ender opp med å prioritere sentrale strøk på en slik måte at tilstedeværelsen
av politi går ned i de områdene hvor det nå vil legges ned lensmannskontorer. Dette medlem vil
fremheve at bilpatruljer likevel ikke er nok for å sikre et lokalt
forankret politi med god hverdagsberedskap. Politiet må være der befolkningen
bor og oppholder seg i det daglige. Dette er sentralt for å sikre
tilbudet for innbyggerne når det gjelder nærhet, lokalkunnskap og
det forebyggende arbeidet.
Dette medlem stiller seg videre
kritisk til at det i grunnlaget for beregning av politiets krav
til responstid ikke er tatt hensyn til områder hvor det er en betydelig
økning i folketall i turisme- og hyttesesongene. Mange hytter flere
steder i landet har også belegg hele året igjennom. Det er stadig
flere hytteeiere som benytter seg av hyttene i lengre perioder også
utenom feriene, uten at dette er tatt med i beregningsgrunnlaget
for responstidskravet. Dette medlem mener
at beredskapen burde stå i forhold til dette.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at lensmannskontor og politistasjoner
opprettholdes med denne benevnelsen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for en reell styrking av de lensmannskontorene
som står igjen etter gjennomføringen av politireformen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at tjenestestedene i den nye
strukturen har kompetanse og politikraft i tråd med Stortingets
intensjon, som beskrevet i Innst. 306 S (2014–2015).»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre minst like høy tilstedeværelse av politi i
de områdene hvor det legges ned lensmannskontorer.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at de lensmannskontorer og politistasjoner
som blir opprettholdt etter at politireformen er gjennomført, skal
ha sivile oppgaver på minst samme nivå som i dag.»
«Stortinget
ber regjeringen reversere sentraliseringen av politiets utlendingsforvaltning
i førstelinjen.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at alle lensmannskontorer og politistasjoner
som står igjen etter gjennomføringen av reformen, skal ha mulighet
for passutstedelse.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at utstedelse av våpenkort videreføres ved
de lensmannskontorer og politistasjoner som i dag tilbyr denne tjenesten.»
Dette medlem viser
til at komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet etterspør
et alternativ til nedleggelse av lensmannskontorer. Dette medlem vil
peke på at dette handler om hvordan en velger å fordele ressurser. Dette medlem vil fremheve
at prioritering av ressurser til førstelinjen vil kunne sørge for
flere politifolk ved lensmannskontorene og ute blant folk. Det finnes
ingen motsetning mellom å opprette spesialistmiljø for å etterforske
visse typer kriminalitet og det å opprettholde og eventuelt styrke
lensmannskontorer som sørger for tett kontakt med befolkningen og
forebygging av kriminalitet så vel som etterforskning. Dette medlem vil
understreke at dette handler om hvordan ressursene prioriteres.
De siste årene har vi sett en eksplosiv økning i antall ansatte
i Politidirektoratet. Antallet fast ansatte har økt fra 146 i 2013
til 275,8 i tredje kvartal 2016. I tillegg kommer innbeordrede og
hospiterende til prosjektstillinger i direktoratet, som ikke gjenspeiles
i tallene ovenfor. Dette
medlem setter spørsmålstegn ved denne prioriteringen når en
har sett at dette har gått på bekostning av ressursbruken i politidistriktene.