Kap.
2410 Statens lånekasse for utdanning
Det foreslås en
bevilgning på kr 12 402 588 000 under dette kapitlet (eksklusive
post 90, som behandles av finanskomiteen).
Komiteen merker
seg at Lånekassen har gjennomgått en vellykket effektiviseringsprosess. Komiteen mener
det er særlig viktig at en institusjon som Statens lånekasse for
utdanning både er effektivt drevet og tilbyr kundene god service. Komiteen vil
i den sammenheng understreke Lånekassens samfunnsoppdrag, er å gi
alle mulighet til en utdanning uavhengig av kjønn, alder, geografiske
forhold, funksjonsevne og sosial bakgrunn.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at Lånekassens styre som del av en omorganisering foreslår å
avvikle flere av sine kontorer innen 1. januar 2020, deriblant kontorene
i Ørsta, Tromsø og Bergen. Spørsmålet om kontorstruktur i Lånekassen
er nå til behandling i Kunnskapsdepartementet. Disse medlemmer vil peke
på at en tid der ny teknologi og digitalisering gjør det mulig å
utføre flere tjenester nærmest uavhengig av fysisk lokalisering,
gir større mulighet til å sikre kompetansearbeidsplasser over hele
landet. Disse
medlemmer mener statsråden bør legge vekt på dette i behandlingen
av saken, og henstiller til at effektivisering av offentlige arbeidsplasser
i minst mulig grad rammer distriktsarbeidsplasser, og at regjeringen
søker å lokalisere nye statlige kompetansearbeidsplasser slik at
hele landet blir tatt i bruk.
Komiteen merker
seg at departementet har iverksatt overgangen til elleve måneders
studiestøtte til studenter som tar utdanning på heltid ved universiteter,
høyskoler og fagskoler.
Komiteen merker seg også
at departementet foreslår å åpne for at også fagskolestudentene
kan få støtte til delstudium i utlandet.
Komiteen merker seg videre
at departementet viderefører arbeidet med å legge bedre til rette
for utenlandsstudier. Flere studenter i ikke-engelskspråklige land
er et godt virkemiddel for å styrke konkurransekraften til Norge
i en globalisert verden.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at regjeringen i dette budsjettet foreslår
å innføre første trinn av den nye ordningen med elleve måneders
studiestøtte over fire år.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
studentenes økonomi er avgjørende for muligheten til å studere på
heltid, for hvor mange som gjennomfører, og for å rekruttere til framtidas
kunnskapssamfunn. Norge har over tid hatt et relativt høyt frafall
innen høyere utdanning, og for mange studenter klarer ikke å fullføre
på normert tid. Innføringen av elleve måneders studiestøtte vil
bidra til å motvirke dette. Lik rett til utdanning er en av grunnpilarene
i det norske utdanningssystemet. For mange studenter er avhengige
av hjelp hjemmefra eller ekstrajobb samtidig med studiene.
Disse medlemmer ønsker en
opptrapping mot elleve måneders studiestøtte og har foreslått dette
i disse partienes alternative statsbudsjetter.
Disse medlemmer er opptatt
av at studiestøtteordningen skal sikre lik rett til utdanning, og understreker
at det etter disse
medlemmers oppfatning ikke er en tilfredsstillende løsning
å finansiere andre studenttiltak, som opptrapping til elleve måneders
studiestøtte, ved å øke rentepåslaget gjentatte ganger. Ved fremtidige
renteøkninger mener disse
medlemmer at Stortinget igjen bør ta initiativ til å diskutere
utforming og nivå på studiestøttens rentenivå for å sikre at retten
til utdanning er reell og ikke trues av høye studielånsrenter.
Disse medlemmer vil understreke
at en god og forutsigbar studiefinansiering er avgjørende for å sikre
alle lik rett til utdanning og sikre landet nødvendig kompetanse.
Disse partier har i flere år arbeidet for elleve måneders studiestøtte,
slik at studentene er sikret studiestøtte i hele vårsemesteret.
Det er derfor bra at dette blir en realitet for studieåret 2017–2018. Disse medlemmer reagerer
imidlertid sterkt på at det er studentene selv som må betale for
dette. Både regjeringens forslag om høyere rente på studielån samt
kutt i andre stipendordninger overstiger verdien av én ukes utvidet
studiestøtte.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
mens innføring av utvidet studiestøtte med en uke betyr kun 147,8
mill. i økt studiestøtte, så vil de samlede kuttene i studiestøtten
med regjeringens forslag være hele 441 mill. kroner, altså en nettoreduksjon
på 293,2 mill. kroner i 2017. Disse medlemmer mener det
er oppsiktsvekkende at regjeringen på denne måten kutter studiestøtten
med nær det dobbelte av hva innføring av elleve måneders studiefinansiering
vil koste.
Disse medlemmer viser til
at dette kommer i tillegg til de store kuttene som regjeringen har
påført elever og studenter i redusert stipend og studiestøtte gjennom
hele perioden.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti i
sitt alternative statsbudsjett foreslo å bevilge 393,5 mill. kroner
for å heve studiestøtten til 1,3 G. Dette medlem vil vise til
at dette er starten på en opptrapping, og at studiestøtten på sikt
skal tilsvare 1,5 G.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at beregninger
fra SSB tilsier at det vil kunne mangle 38 000 lærere i Norge i 2025,
og at lærermangelen vil være mest presserende i de nordlige fylkene.
Det er nødvendig å finne nye virkemidler for å sikre at nok lærerstudenter
faktisk tar arbeid som lærere i skolen og ikke forsvinner til andre
yrker.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til finansinnstillingen, der Arbeiderpartiet
bevilger 5 mill. kroner til et prøveprosjekt der lærerstudenter
som etter utdanning tar jobb som lærere i Nord-Norge, får ettergitt
deler av studielånet. Dette for å høste erfaringer og kunne vurdere
om modellen kan overføres til resten av landet. Tiltaket kan også
rettes mot rekruttering av yrkesfaglærere. Dette må selvsagt innrettes
slik at det er i tråd med gjeldende EØS-regelverk.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti mener det er rimelig at også elever ved folkehøgskolene
skal omfattes av utvidelsen av studiestøtten ved at de også får
elleve måneder med studiestøtte.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjettforslag,
der det er foreslått 3 mill. kroner for å utvide ordningen til også
å gjelde folkehøgskoleelever.
Dette medlem synes det er
urimelig at regjeringen utelukker elever som går på folkehøyskole
i ordningen med elleve måneders studiestøtte. Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative statsbudsjett, der Senterpartiet foreslår å øke bevilgningen
slik at også folkehøgskoleelever vil omfattes av ordningen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative
statsbudsjett, der det foreslås midler for at folkehøgskoleelever
også skal bli omfattet av opptrappingen til elleve måneders studiestøtte.
Sosialistisk Venstreparti vil reversere regjeringens forslag som
fører til økt studielånsrente, og foreslo derfor 365,7 mill. kroner
til dette formålet.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at mange elever og lærlinger har
en kostnadsulempe som følge av at de må bo på hybel i læretida. I
fjor vedtok regjeringa å gjøre borteboerstipendet til en behovsprøvd
ordning. I praksis betyr det at man påfører en god del borteboende
lærlinger en dårligere økonomi enn andre elever. Dette medlem mener dette
er dårlig distriktspolitikk, og at det vil ha en negativ effekt
på rekrutteringen av ungdom til yrkesfagene.
Dette medlem viser til at
Senterpartiet vil avvikle behovsprøving av bostipendet, slik at
dette igjen blir en universell ordning for borteboende elever. I
tillegg foreslår Senterpartiet å øke selve bostipendet med 1 000
kroner.
Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative budsjettforslag med forslag om å bevilge 23 mill. kroner
for å oppheve behovsprøvingen av bostipendet, og 30 mill. kroner
for å øke bostipendsatsen.
Dette medlem viser til at
det ikke er samsvar mellom stipendsatsene for innkjøp av nødvendig
utstyr til bruk i opplæringen og de reelle utgiftene som elevene
har til utstyr i enkelte utdanningsprogram.
For å sikre gratisprinsippet
i videregående opplæring og utjevne kostnadsforskjellen mellom ulike utdanninger,
mener dette medlem det
er nødvendig å justere stipendsatsene i tråd med det reelle kostnadsnivået.
Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative budsjettforslag, der det foreslås å øke bevilgningen
med 60 mill. kroner utover regjeringens forslag i Prop. 1 S (2016–2017)
for å heve stipendsatsene.
Komiteens medlem
fra Venstre er svært fornøyd med at det i forhandlingene om
statsbudsjettet for 2016 ble enighet om en gradvis innføring av
elleve måneders studiestøtte, som var en viktig prioritering for
Venstre, og er glad for å se at første utvidelse i henhold til avtalen
er foreslått våren 2017. Dette medlem mener imidlertid
at ordningen også må gjelde for studenter på folkehøyskoler, og
viser til Venstres forslag til statsbudsjett for 2017, der det ble
foreslått 5,5 mill. kroner for å gjøre dette gjeldende fra 2017.
Dette medlem er positiv til
å behovsprøve stipendene i videregående opplæring slik at de treffer de
elevene som trenger det mest. Dette medlem mener at dagens
ordning med ikke-behovsprøvd stipend i videregående opplæring bør
erstattes med et behovsprøvd stipend på inntil 750 kroner i måneden. Dette medlem viser
til at dagens ordning slår særlig uheldig ut for elever på bygg-
og anleggsteknikk, og vil derfor samtidig foreslå at det ikke-behovsprøvde
stipendet på bygg- og anleggsteknikk beholdes og økes med inntil
7 500 kroner årlig. Dette
medlem viser til forslaget om ny ordning i Venstres forslag
til statsbudsjett for 2017.
Dette medlem mener at det
er viktig å legge til rette for økt forståelse mellom mennesker
fra ulike land, og at behovet for økt internasjonalisering også gjelder
videregående opplæring. Dette medlem peker på at
United World Colleges er en utdanningsbevegelse som hvert år sender
ut 80 norske 17–19-åringer på verdenscollege i andre land. Egenandelen for
deltakelse i dette programmet har som følge av valutasvingninger
og andre årsaker økt sterkt de siste årene, og dette medfører en
svekkelse av bredden i sosioøkonomisk bakgrunn blant elevene som
får delta.
Dette medlem viser til at
det som en del av budsjettforliket ble enighet om å redusere egenandelen
for norske elever ved United World Colleges fra 70 000 til ca. 30 000
kroner gjennom et tilskudd over kap. 225 post 73, og viser til Venstres
forslag til budsjett for 2017, der dette ble foreslått som en økning av
stipendet.