På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
lov
om rettssikkerhet ved forvaltningens bruk av tvangsmidler
§ 1 Lovens virkeområde
Loven gjelder bruk av tvangsmilder av forvaltningen utenfor strafferettens
område og som består i
1. husransaking,
2. undersøkelse eller beslag i brev og andre papirer,
3. undersøkelse av andre lokaliteter,
4. undersøkelse eller beslag i andre gjenstander,
5. brudd på kommunikasjonshemmelighet eller 6. kontroll
eller annen undersøkelse av personer.
Loven gjelder ikke for tvangsmidler som brukes på grunnlag av
innhentet rettskjennelse eller rettskraftig dom.
Vedkommende departement kan etter forhåndsuttalelse fra Justisdepartementet
fastsette regler om at loven helt eller delvis skal gjelde for nærmere angitte
selskaper, institusjoner, foreninger mv., som ikke er en del av
den offentlige forvaltning, i den utstrekning disse i eller i medhold
av lov har fått tildelt myndighet til å bruke tvangsmilder eller
kreve opplysninger som nevnt i første til tredje ledd.
§ 2 Proporsjonalitetsprinsippet
Tvangsmilder må kun brukes når mindre inngripende tiltak ikke
er tilstrekkelige, og hvis inngrepet for øvrig står i et rimelig
forhold til formålet med det.
§ 3 Forholdet til forvaltningsloven
Ved beslutninger om iverksettelse av tvangsinngrep gjelder forvaltningsloven
§§ 3 til 10, 12 til 18 og 22 til 26 tilsvarende.
§ 4 Nedtegnelse av muntlige opplysninger
I saker om iverksettelse av tvangsinngrep må den forvaltningsmyndighet
som muntlig mottar opplysninger om sakens faktiske sider av betydning
for vedtaket om iverksettelse av tvangsinngrepet, eller som på annen
måte er blitt kjent med slike opplysninger, nedtegne eller protokollere
innholdet av opplysningene. Dette gjelder likevel ikke hvis opplysningene fremgår
av sakens øvrige dokumenter.
§ 5 Forhåndsvarsling, begrunnelse og underretning om vedtak
om tvangsinngrep
Før gjennomføring av vedtak om iverksettelse av et tvangsmiddel
skal den berørte parten varsles om vedtaket.
Forhåndsvarslingen skal skje skriftlig minst 14 dager før tvangsinngrepet
gjennomføres og skal inneholde opplysninger om
1. tid og sted for inngrepet,
2. retten til å la seg representere eller bistå av andre etter
forvaltningsloven § 12,
3. hovedformålet med tvangsmidlet og
4. det faktiske og rettslige grunnlaget for inngrepet, jf. forvaltningsloven
§ 25.
Parten kan innen en frist myndigheten fastsetter, fremme innsigelse
mot vedtaket. Fastholdes beslutningen, skal dette begrunnes skriftlig
for parten, og det skal gis underretning etter forvaltningsloven § 27.
Slik underretning skal gis senest samtidig med gjennomføringen av
tvangsinngrepet.
Reglene i første til tredje ledd kan fravikes helt eller delvis
hvis
1. hensikten med tvangsinngrepet
ville forspilles dersom det blir gitt forhåndsvarsling,
2. hensynet til parten selv taler for det, eller partens rettigheter
bør vike for hensyn til tungtveiende private eller offentlige interesser,
3. hensynet til utenrikske eller forsvarsmessige interesser tilsier
det,
4. øyeblikkelig gjennomføring av tvangsinngrepet etter forholdets
særegne karakter er påkrevet eller
5. forhåndsvarsling viser seg umulig eller er uforholdsmessig
vanskelig.
Hvis vilkårene etter fjerde ledd for å unnlate forhåndsvarsling
er til stede for en ikke uvesentlig del av et tvangsinngrep, kan
forvaltningsmyndigheten gjennomføre det samlede tvangsinngrep uten
forutgående melding.
Hvis et vedtak om iverksettelse av tvangsmiddel gjennomføres
uten forhåndsvarsling, jf. fjerde og femte ledd, skal parten samtidig
med gjennomføringen av inngrepet gis skriftlig underretning om vedtaket,
med opplysninger som nevnt i annet ledd. Underretningen skal også
inneholde en begrunnelse for fravikelsen av reglene i første til
tredje ledd, jf. forvaltningsloven § 27.
Det kan gis muntlig underretning om vedtak etter sjette ledd
hvis hensynet til parten selv eller hensyn til tungtveiende private
eller offentlige interesser taler for at et tvangsinngrep gjennomføres
innen forvaltningsmyndigheten har hatt mulighet til å utforme en
skriftlig begrunnelse. Den som har fått slik muntlig underretning,
kan senere kreve å få skriftlig begrunnelse. En begjæring om dette
må fremsettes til forvaltningsmyndigheten innen 14 dager etter at tvangsinngrepet
er gjennomført. Forvaltningsmyndigheten må besvare begjæringen snarest
mulig. Er begjæringen ikke besvart innen 14 dager etter at forvaltningsmyndigheten
har mottatt begjæringen, skal den underrette parten om grunnen til
dette, samt når begjæringen kan forventes besvart.
§ 6 Legitimasjon
Tvangsmidler som skal iverksettes utenfor forvaltningsmyndighetens
egne lokaler, skal foretas mot forevisning av legitimasjon. Dette
kan unntaksvis fravikes helt eller delvis hvis tungtveiende hensyn
taler for det.
§ 7 Skånsomhet
Tvangsinngrepet skal foretas så skånsomt som omstendighetene
tillater og så langt som mulig uten å forårsake skade, og uten at
inngrepet på grunn av tidspunktet eller den måte det foretas på,
gir anledning til unødig oppmerksomhet.
§ 8 Rapport om inngrepet
Hvis forvaltningsmyndigheten under gjennomføringen av et tvangsinngrep
mener at den som inngrepet er rettet mot, har overtrådt bestemmelser
i eller i medhold av lov, skal vedkommende myndighet utarbeide
rapport om gjennomføringen av inngrepet. Rapporten skal snarest
mulig utleveres til vedkommende.
I andre tilfeller enn de som er nevnt i første ledd, skal myndigheten
utarbeide og utlevere en rapport om gjennomføringen av inngrepet
hvis en part fremsetter begjæring om det. En begjæring om dette
må fremsettes til forvaltningsmyndigheten innen 14 dager etter at
tvangsinngrepet er gjennomført. Forvaltningsmyndigheten må besvare
begjæringen snarest mulig. Er begjæringen ikke besvart innen 14 dager
etter at forvaltningsmyndigheten har mottatt begjæringen, skal den
underrette parten om grunnen til dette, samt når begjæringen kan
forventes besvart.
§ 9 Forholdet til straffeprosessuelle regler ved gjennomføring
av tvangsmidler
Hvis en fysisk eller juridisk person med skjellig grunn mistenkes
for å ha begått en straffbar handling, kan tvangsinngrep mot den
mistenkte for å fremskaffe opplysninger om det eller de forhold
som mistanken omfatter, bare gjennomføres etter reglene i straffeprosessloven.
Første ledd gjelder ikke hvis tvangsinngrepet gjennomføres for
å fremskaffe opplysninger til bruk for behandlingen av andre spørsmål
enn fastsettelse av straff.
Første og annet ledd gjelder tilsvarende hvis det i saken foretas
et tvangsinngrep mot andre enn den mistenkte.
Den mistenkte kan samtykke i fravikelse av første og tredje ledd.
Samtykket skal være skriftlig og må avgis på frivillig, konkret
og informert grunnlag. Et samtykke kan til enhver tid tilbakekalles.
§ 10 Retten til ikke å inkriminere seg selv mv.
Hvis det foreligger konkret mistanke om at en fysisk eller juridisk
person har begått en handling som kan medføre straff, gjelder bestemmelser
i eller i medhold av lov om plikt til å gi opplysninger til myndighetene
ikke i forhold til den mistenkte, med mindre det kan utelukkes at
de opplysninger som innhentes kan ha betydning for bedømmelsen av
det antatte lovbrudd.
Overfor andre enn den mistenkte gjelder bestemmelser i eller
i medhold av lov om plikt til å gi opplysninger i den utstrekning
opplysningene innhentes til bruk for behandlingen av andre spørsmål
enn fastsettelse av straff.
Vedkommende myndighet skal veilede den mistenkte om at han ikke
har plikt til å gi opplysninger som kan ha betydning for bedømmelsen
av det antatte lovbrudd. Hvis den mistenkte samtykker i å gi opplysninger,
gis reglene i § 9 fjerde ledd annet og tredje punktum tilsvarende
anvendelse.
Den mistenkte kan meddele samtykke til bruk av en opplysningsplikt
overfor andre for å innhente opplysninger til bruk i straffesak
mot den mistenkte. Reglene i § 9 fjerde ledd annet og tredje punktum
gis tilsvarende anvendelse.
§ 11 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.