Merknader frå komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, frå Høgre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, frå Senterpartiet, leiaren Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen og Geir Inge Lien, frå Framstegspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, frå Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og frå Venstre, André N. Skjelstad, viser til Prop. 27 S (2023–2024) frå Samferdselsdepartementet, der det blir gjort greie for fleire endringsbehov for statsbudsjettet 2023. Komiteen viser også til relevante kapittel innanfor komiteen sitt ansvarsområde i Prop. 22 S (2023–2024) frå Kommunal- og distriktsdepartementet og i Prop. 25 S (2023–2024) frå Nærings- og fiskeridepartementet.

Komiteen viser videre til komiteen si handsaming av statsbudsjettet 2023 i Prop. 1 S (2022–2023) og dei respektive partia sine merknader i Innst. 13 S (2022–2023) og Stortinget si handsaming av revidert nasjonalbudsjett for 2023, jf. Innst. 490 S (2022–2023).

Når det gjeld kapittel og postar som ikkje er omtala nedanfor, har komiteen ingen merknader og sluttar seg til dei framlagte forslaga i proposisjonane.

Kap. under Samferdselsdepartementet

Kap. 1320 Statens vegvesen

Post 70 (NY) Slette bompengegjeld

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er en offentlig oppgave å finansiere, bygge og vedlikeholde veinettet. Disse medlemmer er imot den etablerte bompengeordningen og mener dette er unødvendig ekstrabeskatning av norske bilister. Disse medlemmer viser til at bilen er vårt mest fleksible transportmiddel som står for mer enn 80 pst. av persontransporten og er helt avgjørende for næringslivet og transport av gods.

Disse medlemmer viser til at bruk av bil er økende og at de store manglene i det norske transportsystemet er et effektivt høyhastighetsveinett som binder landsdelene sammen, og det uholdbare vedlikeholdsetterslepet på veinettet som også er vår største trafikksikkerhetsrisiko. Disse medlemmer vil investere mer i veiutbygging og bygge ned vedlikeholdsetterslepet. Dette skal gjøres uten bruk av bompenger. Disse medlemmer mener at avgiftsbelastningen for bilistene er for høy. Disse medlemmer vil fjerne veibruksavgiften og redusere engangsavgiften. Disse medlemmer vil avvikle bompengeordningen og slette deler av opparbeidet bompengegjeld. Disse medlemmer viser til at dette er prosjekter som allerede er bygget ut og at dette ikke vil påvirke aktiviteten i norsk økonomi.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2023 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen

70 (NY)

Slette bompengegjeld, bevilges med

3 000 000 000»