Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tuva Moflag, Runar Sjåstad, Trine Lise Sundnes og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Senterpartiet, Eivind Drivenes og Per Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet, Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Kirsti Bergstø, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til Innst. 88 S (2021–2022) hvor flere av forslagene i Representantforslag 15 LS (2021–2022) fra representanter fra Rødt er omtalt. Komiteen merker seg at flere av lovforslagene er hentet fra NOU 2021:9 Den norske modellen og fremtidens arbeidsliv. Komiteen viser til at denne offentlige utredningen nettopp har vært på høring, og at mange høringsinstanser har levert skriftlige høringsinnspill innen fristen for dette. Komiteen viser til at Arbeids- og sosialdepartementet vil gjennomgå disse høringsinnspillene og raskt følge opp forslag fra utvalget.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rødt, foreslår på denne bakgrunn at representantforslagets L-del ikke vedtas.

Komiteens medlem fra Rødt viser til den pågående konflikten i SAS-konsernet, der SAS har endret selskapsstrukturen ved å opprette ulike datterselskaper som de tidligere ansatte ikke har fortrinnsrett til stillingene i. SAS-konflikten er et av mange eksempler på at arbeidsgivere organiserer seg på en måte som gjør det mulig å kvitte seg med ansatte og tariffavtaler og svekke lønns- og arbeidsvilkår. Dette medlem mener at det er viktig og at det haster å hindre omgåelse av fortrinnsretten i arbeidsmiljøloven. Dette medlem mener at ansatte som sies opp, skal ha fortrinnsrett til ny ansettelse i samme virksomhet – også gjeldende innenfor et konsern med flere underselskaper.

Dette medlem viser til at Fougner-utvalget har vurdert og foreslått konkrete lovendringer som vil sikre dette.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) gjøres følgende endringer:

Ny § 8-4 skal lyde:

§ 8-4 Informasjon og drøfting i konsern

(1) Når en virksomhet tilhører et konsern som jevnlig sysselsetter minst 50 arbeidstakere, skal det etableres rammer for samarbeid, informasjon og drøfting mellom konsernet og arbeidstakerne i konsernet. Samarbeidsformen skal avtales mellom konsernet og et flertall av dets ansatte, eller mellom konsernet og én eller flere lokale fagforeninger som representerer et flertall av de ansatte i konsernet. Det kan etableres et samarbeidsorgan eller en annen tilsvarende samarbeidsform.

(2) Hvis planer om utvidelser, innskrenkninger eller omlegginger også kan få vesentlig betydning for sysselsettingen i flere virksomheter i konsernet, skal konsernledelsen så tidlig som mulig informere om og drøfte disse spørsmål med samarbeidsorganet etter første ledd. Konsernledelsen kan tilkalle representanter for ledelsen innen de virksomheter saken gjelder.

(3) Første og andre ledd kan fravikes i tariffavtale.

§ 14-2 første ledd skal lyde:

(1) Arbeidstaker som er sagt opp på grunn av virksomhetens forhold har fortrinnsrett til ny ansettelse i samme virksomhet, med mindre det gjelder en stilling arbeidstakeren ikke er kvalifisert for. Tilhører arbeidsgiver et konsern eller en gruppe av virksomheter som er knyttet sammen gjennom eierinteresser eller felles ledelse, har arbeidstaker i tillegg fortrinnsrett til ny ansettelse i hele konsernet eller gruppen, med mindre det gjelder en stilling arbeidstakeren ikke er kvalifisert for. Fortrinnsrett etter andre punktum bortfaller hvis arbeidstaker ikke aksepterer tilbud om annet passende arbeid etter § 15-7 andre ledd tredje punktum.

§ 14-3 fjerde ledd skal lyde:

(4) Fortrinnsrett etter § 14-2, med unntak av § 14-2 første ledd andre punktum og andre ledd første punktum, går foran fortrinnsrett for deltidsansatte.»

Dette medlem viser til den nylig avsagte dommen i den såkalte Stendi-saken. Selv om lagmannsretten ga omsorgsarbeiderne medhold i at de har vært arbeidstakere, til tross for at de har blitt behandlet som oppdragstakere, viser denne saken at lovverket er for utydelig på dette området, og at det trengs en presisering av arbeidsgiver- og arbeidstakerbegrepet. Stendi-saken er et av mange eksempler på at bedrifter organiserer seg bort fra arbeidsgiveransvaret for å dumpe lønns- og arbeidsvilkår og svekke stillingsvernet arbeidstakere har etter arbeidsmiljøloven. I tillegg til i den private delen av helse- og omsorgssektoren er bruken av såkalte selvstendig oppdragstakere særlig utbredt innenfor transport- og kulturbransjen. Dette medlem mener at det er viktig og at det haster å tette smutthullene i loven som gjør det mulig for arbeidsgivere å unngå forpliktelser de har etter arbeidsmiljøloven. Dette medlem viser til at Fougner-utvalget har vurdert og foreslått konkrete lovendringer som vil tydeliggjøre når man regnes som arbeidstaker og gi en klarere definisjon på en arbeidsgiver samt hvordan tvilstilfeller skal vurderes.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) gjøres følgende endringer:

§ 1-8 skal lyde:

§ 1-8 Arbeidstaker og arbeidsgiver

(1) Med arbeidstaker menes i denne lov enhver som utfører arbeid for og underordnet en annen. Ved avgjørelsen skal det blant annet legges vekt på om vedkommende stiller sin arbeidskraft til disposisjon, om det foreligger personlig arbeidsplikt, og om vedkommende er underordnet gjennom styring, ledelse og kontroll. Der det er rimelig tvil om klassifiseringen skal arbeidstakerforhold legges til grunn med mindre oppdragsgiver sannsynliggjør at det foreligger et selvstendig oppdragsforhold.

(2) Med arbeidsgiver menes i denne lov enhver som har ansatt arbeidstaker, jf. første ledd. Det som i denne lov er bestemt om arbeidsgiver, skal gjelde tilsvarende for den som i arbeidsgivers sted leder virksomheten. Et annet rettssubjekt enn den som er arbeidsgiver etter første punktum, kan pålegges delt arbeidsgiveransvar dersom det i vesentlig grad har utøvd arbeidsgiverfunksjoner.

Ny § 1-10 skal lyde:

§ 1-10 Omgåelse

(1) Disposisjoner og avtaler som innebærer en omgåelse av loven, kan settes til side av domstolene som ugyldige. I slike tilfeller fastsettes arbeidstakers rettsstilling ved dom.

(2) Ved vurderingen av om det foreligger omgåelse, skal det legges vekt på om disposisjonen eller avtalen helt eller delvis er motivert av, eller har som virkning, at arbeidstaker fratas rettigheter. Det kan også legges vekt på blant annet styrkeforholdet mellom partene og den økonomiske og velferdsmessige betydningen av disposisjonen eller avtalen.

§ 2-2 første ledd skal lyde:

(1) Når andre enn arbeidsgivers egne arbeidstakere, herunder innleide arbeidstakere eller selvstendige oppdragstakere, utfører arbeidsoppgaver i tilknytning til arbeidsgivers aktivitet eller innretning, skal arbeidsgiver, uavhengig av hvor arbeidet finner sted:

  • a) sørge for at egen virksomhet er innrettet og egne arbeidstakeres arbeid er ordnet og blir utført på en slik måte at også andre enn egne arbeidstakere er sikret et fullt forsvarlig arbeidsmiljø,

  • b) samarbeide med andre arbeidsgivere for å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø,

  • c) sørge for at innleid arbeidstakers arbeidstid er i samsvar med bestemmelsene i kapittel 10.»

Dette medlem viser til høringssvar fra Jussbuss til NOU 2021:9 (Den norske modellen og fremtidens arbeidsliv – Utredning om tilknytningsformer og virksomhetsorganisering). Jussbuss er enig med flertallet i Fougner-utvalget om å lovfeste en gjennomskjæringsnorm ved omgåelser i arbeidsmiljøloven § 1-10. Jussbuss mener imidlertid at en slik gjennomskjæringsnorm bør kunne anvendes av en lavterskel tvistemekanisme for å ha en effektiv virkning. Dette medlem mener det er viktig å lytte til Jussbuss fordi de har omfattende erfaring med å føre saker for de mest sårbare arbeidstakerne. Jussbuss skriver følgende i høringssvaret:

«Som et argument mot en tvistemekanisme peker utvalget på at det kan være betenkelig at grunnleggende arbeidsrettslige spørsmål får sin avgjørelse i en nemnd. Til dette ønsker vi å bemerke at det også er betenkelig at den enkelte arbeider ikke har mulighet til å få sine grunnleggende arbeidsrettslige spørsmål avgjort overhodet fordi den økonomiske risikoen ved å ta en sak til domstolene er for stor. Ved innføringen av en eventuell tvistemekanisme kan de prinsipielt viktige og rettsavklarende sakene fortsatt gå til domstolene. Tvistemekanismen kan på sin side ha stor betydning for den enkelte i form av at man kan få avgjort en konkret sak.»

Dette medlem mener at Jussbuss sitt innspill er viktig.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om en gjennomskjæringsnorm ved omgåelser i arbeidsmiljøloven § 1-10 og at en gjennomskjæringsnorm skal kunne anvendes av en lavterskel tvistemekanisme, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»

Dette medlem viser til LOs høringssvar til NOU 2021:9, der de skriver følgende:

«LO registrerer at flertallet ikke valgte en løsning med en generell utvidelse av arbeidsgiveransvaret, basert på konsernlovutvalgets innstilling (NOU 1996:6). Konsernlovutvalget foreslo en utvidelse av arbeidsgiverbegrepet til å omfatte ’ethvert annet foretak som kan utøve bestemmende innflytelse over arbeidsgiver’. Istedenfor valgte flertallet i dette utvalget å foreslå en tilnærming med endringer i enkeltbestemmelser. Gitt en slik tilnærming, er det etter LOs oppfatning viktig å se disse ulike bestemmelsene i sammenheng. Endringsforslagene har åpenbart betydning hver for seg, men det er først når man ser på den samlede effekten av forslagene, at denne tilnærmingen kan bidra til å dekke opp for de endringene i selskapsorganisering som til dels begynner å bli utbredt.»

Videre skriver LO:

«For så vidt gjelder uttrykket ’en gruppe av virksomheter som er knyttet sammen gjennom eierinteresser eller felles ledelse’ mener LO det bør omfatte konsernlignende virksomheter, kjeder og samvirkelag.»

Dette medlem mener at LO kommer med en viktig presisering, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme med forslag om å presisere i arbeidsmiljøloven § 14-2 første ledd at ‘en gruppe av virksomheter som er knyttet sammen gjennom eierinteresser eller felles ledelse’ også omfatter konsernlignende virksomheter, kjeder og samvirkelag.»