2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen, fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til proposisjonens forslag til midlertidige endringer i utlendingsloven som følge av utbruddet av covid-19.

Komiteen støtter at Utlendingsnemnda (UNE) skal kunne avholde nemndsmøter som fjernmøter, og at den delen av nemndsmøtet der utlendingen ellers ville deltatt og forklart seg muntlig, kan forkortes og gjennomføres skriftlig.

Komiteen erkjenner at utbruddet av covid-19 har fått negative konsekvenser for saker som skal behandles i nemndsmøte i UNE, og mener det er viktig å legge til rette for at UNE fortsatt kan avvikle saker i nemndsmøte innenfor rammen av myndighetenes anbefalte tiltak for å hindre eller begrense smittespredning.

Komiteen imøteser at utlendinger får behandlet saken sin raskere, og at UNEs restanser ikke bygger seg opp unødvendig.

Komiteen viser til at lovteksten i § 79 e Ikraftsetting og opphevelse av kapittel 10 a, endres fra: «Kapittel 10 a trer i kraft straks, og oppheves 31. oktober 2020.» til: «Kapittel 10 a trer i kraft straks, og oppheves 1. november 2020.».

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker at denne midlertidige loven kun bør benyttes der det er strengt nødvendig.

Dette medlem er positiv til at det nå legges klarere forutsetninger enn i høringsutkastet, for hvor omfattende bruken av fjernmøter vil være. Lovteksten sier nå klart at det kun skal brukes der det er nødvendig og ubetenkelig.

Dette medlem støtter at loven gis en kortere varighet enn det som lå i høringsutkastet.

Dette medlem mener det er positivt at det foreslås å lovfeste en rett for utlendingen til å uttale seg, både før fjernmøte besluttes og før den muntlige delen.

Dette medlem understreker at det må forutsettes at deler av møtet som kan kortes ned, gjelder sider ved saken som uansett ikke ville vært behandlet i nemndmøte med personlig fremmøte, og at kortere møter ikke skal gå på bekostning av klagers mulighet til å forklare seg om forhold som kan ha avgjørende betydning for utfallet.

Det er også viktig å påpeke at denne midlertidige loven ikke hjemler en aksept for å redusere antallet nemndmøter med personlig fremmøte og erstatte det med nemndmøte uten fremmøte eller kun skriftlig behandling.

Dette medlem mener det påhviler regjeringen et ansvar for å påse at den midlertidige loven ikke går ut over rettssikkerheten.