Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred
Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til proposisjonens
forslag til midlertidige endringer i utlendingsloven som følge av utbruddet
av covid-19.
Komiteen støtter at Utlendingsnemnda
(UNE) skal kunne avholde nemndsmøter som fjernmøter, og at den delen
av nemndsmøtet der utlendingen ellers ville deltatt og forklart
seg muntlig, kan forkortes og gjennomføres skriftlig.
Komiteen erkjenner at utbruddet
av covid-19 har fått negative konsekvenser for saker som skal behandles i
nemndsmøte i UNE, og mener det er viktig å legge til rette for at
UNE fortsatt kan avvikle saker i nemndsmøte innenfor rammen av myndighetenes
anbefalte tiltak for å hindre eller begrense smittespredning.
Komiteen imøteser at utlendinger
får behandlet saken sin raskere, og at UNEs restanser ikke bygger
seg opp unødvendig.
Komiteen viser til at lovteksten
i § 79 e Ikraftsetting og opphevelse av kapittel 10 a, endres fra:
«Kapittel 10 a trer i kraft straks, og oppheves 31. oktober 2020.»
til: «Kapittel 10 a trer i kraft straks, og oppheves 1. november
2020.».
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti understreker at denne midlertidige
loven kun bør benyttes der det er strengt nødvendig.
Dette medlem er positiv til
at det nå legges klarere forutsetninger enn i høringsutkastet, for
hvor omfattende bruken av fjernmøter vil være. Lovteksten sier nå
klart at det kun skal brukes der det er nødvendig og ubetenkelig.
Dette medlem støtter at loven
gis en kortere varighet enn det som lå i høringsutkastet.
Dette medlem mener det er positivt
at det foreslås å lovfeste en rett for utlendingen til å uttale
seg, både før fjernmøte besluttes og før den muntlige delen.
Dette medlem understreker at
det må forutsettes at deler av møtet som kan kortes ned, gjelder
sider ved saken som uansett ikke ville vært behandlet i nemndmøte
med personlig fremmøte, og at kortere møter ikke skal gå på bekostning
av klagers mulighet til å forklare seg om forhold som kan ha avgjørende
betydning for utfallet.
Det er også viktig
å påpeke at denne midlertidige loven ikke hjemler en aksept for
å redusere antallet nemndmøter med personlig fremmøte og erstatte
det med nemndmøte uten fremmøte eller kun skriftlig behandling.
Dette medlem mener det påhviler
regjeringen et ansvar for å påse at den midlertidige loven ikke
går ut over rettssikkerheten.