2. Høring med partigruppene

I brev 5. april 2018 til partigruppene ba presidentskapet om eventuelle kommentarer til rapporten, med frist for svar 4. mai 2018. Skriftlige kommentarer ble mottatt fra partigruppene til Senterpartiet og Rødt. I tillegg har presidentskapets medlemmer fått muntlige tilbakemeldinger fra partigruppene.

Senterpartiets partigruppe er i all hovedsak positiv til de endringer i Stortingets forretningsorden som er foreslått av arbeidsgruppen. De støtter forslaget om opprettelsen av et administrasjonsutvalg med den arbeidsform som det legges opp til, samt klarere retningslinjer i forretningsorden når det gjelder fullmaktene til Stortingets direktør, inkludert prinsippet om at direktøren alltid skal forelegge presidentskapet viktige saker.

Senterpartiets partigruppe støtter også resonnementene når det gjelder økonomiregelverk og regelverk for byggesaker, men understreker behov for streng kvalitetssikring innenfor ordinære drifts- og investeringsbevilgninger, stor forsiktighet med selv å være byggherre for prosjekter opp til 300 mill. kroner og en klar praksis om at Statsbygg skal være byggherre for prosjekter over 300 mill. kroner.

Rødts partigruppe er positiv til forslag som kan føre til større involvering av Stortinget og komiteene i viktige administrative saker, og mener at arbeidsgruppens modell 3 (formalisering av en plikt til å konsultere partigruppene uten at det opprettes et eget organ) eller modell 4 (større grad av forankring av administrative beslutninger hos partier som ikke er representert i presidentskapet) kan være et skritt i riktig retning. De er derimot skeptisk til opprettelse av ytterligere nye formelle organer, slik som forslaget om opprettelse et administrasjonsutvalg (modell 2), og viser blant annet til at slike nye organer med tilhørende møter kan bli vanskelig å følge opp for deres ene representant.

Rødts partigruppe etterlyser først og fremst at stortingsrepresentanter skal gis rett til innsyn i sakens dokumenter, og viser til at avslag på begjæringer om innsyn i relevante dokumenter må begrunnes med henvisning til kriterier i offentleglova. De foreslår også at presidentskapet ikke skal kunne nekte begjæringer om dokumentinnsyn fremmet av stortingsrepresentanter, heller ikke i dokumenter som er unntatt offentlighet.

Rapporten er også forelagt Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Finansdepartementet og Statsministerens kontor for kommentarer til rapportens kapittel 5 til 8. Dette er nærmere omtalt i punkt 3.7 nedenfor.