Vedlegg - Brev fra Justis- og beredskapsdepartementet v/statsråd Tor Mikkel Wara til helse- og omsorgskomiteen, datert 7. mai 2018

Vedlegg
Dokument 8:191 S (2017-2018) Representantforslag om å gi Rettsgenetisk senter (RGS) ved UIT Norges arktiske universitet i oppdrag å utføre DNA- og sporanalyser til bruk i strafferettspleien, som supplement til Rettsmedisinsk Institutt (RMI)

Det vises til brev fra helse- og omsorgskomiteen av 17. april 2018, vedlagt Dokument 8:191 S (2017-2018). Det er Helse- og omsorgsdepartementets overordnede ansvar å opprettholde et godt offentlig tilbud av rettsgenetiske analyser og sakkyndig vurderinger i etterforskningen av straffesaker. Som justis-, beredskaps- og innvandringsminister har jeg ansvar for å tilrettelegge for en effektiv og sikker bruk av DNA-analyser i politiet.

Stortingsrepresentantene Cecilie Myrseth, Olaug V. Bollestad, Torgeir Knag Fylkesnes, Sandra Borch, Martin Henriksen, Ingvild Kjerkol og Lene Vågslid fremmer følgende forslag:

  • 1. Stortinget ber regjeringen sikre at rettsgenetiske oppgaver fortsatt håndteres av offentlige aktører.

  • 2. Stortinget ber regjeringen så raskt som mulig legge til rette for at Rettsgenetisk senter ved UiT Norges arktiske universitet kan utføre DNA-analyser for bruk i strafferettspleien.

  • 3. Stortinget ber regjeringen legge opp til at Rettsgenetisk senter (RGS) kan levere fra 10 til 25 prosent av de analysene det er behov for.

  • 4. Stortinget ber regjeringen sørge for at Rettsgenetisk senter (RGS) forblir underlagt UiT Norges arktiske universitet, slik at dette blir et uavhengig fagmiljø og at sammenhengen mellom forskning, utdanning og praktisk rettet analysearbeid blir ivaretatt.

  • 5. Stortinget ber regjeringen sørge for at oppdraget til Rettsgenetisk senter (RGS) fortsatt skal være direkte underlagt Helse- og omsorgsdepartementet, med bevilgning over statsbudsjettet.

  • 6. Stortinget ber regjeringen legge til rette for at man utvikler og utvider dagens tekniske IKT-løsninger, slik at politiet/Kripos kan kommunisere med to separate leverandører av rettsgenetiske tjenester - Folkehelseinstituttet/Rettsmedisinsk Institutt (FHl/RMI) og Rettsgenetisk senter (RGS).

Jeg kan forsikre at regjeringen ikke har planer om å avvikle det offentlige tilbudet av rettsgenetiske analyser og sakkyndigvurderinger. Det er ikke et uttalt mål for regjeringen at DNA-analysene utføres i et privat laboratorium. Det viktigste for regjeringen er at resultatet og det faglige arbeidet i tilknytning til straffesaken er utført på en akkreditert, faglig oppdatert og kompetent måte.

Som tidligere opplyst til Stortinget er finansieringen av RGS ved Universitetet i Tromsø flyttet til Kunnskapsdepartementets kap. 260 post 50, blant annet for å sikre full uavhengighet mellom nåværende leverandør ved Oslo universitetssykehus og mulige framtidige leverandører. Imidlertid er det som tidligere opplyst tekniske og systemmessige begrensninger for at andre skal kunne levere på lik linje med dagens leverandør.

Departementet har bedt Politidirektoratet prioritere nærpolitireformen. Dette har ført til at tilretteleggingen for flere leverandører som kan tilby politiet DNA-analyse, ikke er gjennomført i 2017 som varslet i Prop. 1 S (2016-2017).

Departementet vurderer hvordan tilrettelegging for flere leverandører eventuelt kan gjennomføres, og når. I dette arbeidet vil departementet, slik forslagstillerne foreslår, vurdere om RGS skal inngå som leverandør av DNA-analyser. Det er for tidlig å si i hvilket omfang RGS eventuelt skal levere.

Stortinget vil bli orientert om saken på egnet måte.