Dokument 8:191 S (2017-2018)
Representantforslag om å gi Rettsgenetisk senter (RGS) ved UIT Norges
arktiske universitet i oppdrag å utføre DNA- og sporanalyser til
bruk i strafferettspleien, som supplement til Rettsmedisinsk Institutt
(RMI)
Det vises til brev
fra helse- og omsorgskomiteen av 17. april 2018, vedlagt Dokument
8:191 S (2017-2018). Det er Helse- og omsorgsdepartementets overordnede ansvar
å opprettholde et godt offentlig tilbud av rettsgenetiske analyser
og sakkyndig vurderinger i etterforskningen av straffesaker. Som
justis-, beredskaps- og innvandringsminister har jeg ansvar for
å tilrettelegge for en effektiv og sikker bruk av DNA-analyser i
politiet.
Stortingsrepresentantene
Cecilie Myrseth, Olaug V. Bollestad, Torgeir Knag Fylkesnes, Sandra
Borch, Martin Henriksen, Ingvild Kjerkol og Lene Vågslid fremmer
følgende forslag:
-
1. Stortinget ber
regjeringen sikre at rettsgenetiske oppgaver fortsatt håndteres
av offentlige aktører.
-
2. Stortinget ber
regjeringen så raskt som mulig legge til rette for at Rettsgenetisk
senter ved UiT Norges arktiske universitet kan utføre DNA-analyser
for bruk i strafferettspleien.
-
3. Stortinget ber
regjeringen legge opp til at Rettsgenetisk senter (RGS) kan levere
fra 10 til 25 prosent av de analysene det er behov for.
-
4. Stortinget ber
regjeringen sørge for at Rettsgenetisk senter (RGS) forblir underlagt
UiT Norges arktiske universitet, slik at dette blir et uavhengig
fagmiljø og at sammenhengen mellom forskning, utdanning og praktisk
rettet analysearbeid blir ivaretatt.
-
5. Stortinget ber
regjeringen sørge for at oppdraget til Rettsgenetisk senter (RGS)
fortsatt skal være direkte underlagt Helse- og omsorgsdepartementet,
med bevilgning over statsbudsjettet.
-
6. Stortinget ber
regjeringen legge til rette for at man utvikler og utvider dagens
tekniske IKT-løsninger, slik at politiet/Kripos kan kommunisere
med to separate leverandører av rettsgenetiske tjenester - Folkehelseinstituttet/Rettsmedisinsk
Institutt (FHl/RMI) og Rettsgenetisk senter (RGS).
Jeg kan
forsikre at regjeringen ikke har planer om å avvikle det offentlige
tilbudet av rettsgenetiske analyser og sakkyndigvurderinger. Det
er ikke et uttalt mål for regjeringen at DNA-analysene utføres i
et privat laboratorium. Det viktigste for regjeringen er at resultatet
og det faglige arbeidet i tilknytning til straffesaken er utført
på en akkreditert, faglig oppdatert og kompetent måte.
Som tidligere opplyst
til Stortinget er finansieringen av RGS ved Universitetet i Tromsø
flyttet til Kunnskapsdepartementets kap. 260 post 50, blant annet
for å sikre full uavhengighet mellom nåværende leverandør ved Oslo
universitetssykehus og mulige framtidige leverandører. Imidlertid
er det som tidligere opplyst tekniske og systemmessige begrensninger
for at andre skal kunne levere på lik linje med dagens leverandør.
Departementet har
bedt Politidirektoratet prioritere nærpolitireformen. Dette har
ført til at tilretteleggingen for flere leverandører som kan tilby
politiet DNA-analyse, ikke er gjennomført i 2017 som varslet i Prop.
1 S (2016-2017).
Departementet vurderer
hvordan tilrettelegging for flere leverandører eventuelt kan gjennomføres,
og når. I dette arbeidet vil departementet, slik forslagstillerne foreslår,
vurdere om RGS skal inngå som leverandør av DNA-analyser. Det er
for tidlig å si i hvilket omfang RGS eventuelt skal levere.
Stortinget vil bli
orientert om saken på egnet måte.