Søk

1. Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om utbygging og finansiering av E16 på strekningen Bjørum–Skaret i Bærum kommune i Akershus og Hole kommune i Buskerud. E16 over Sollihøgda er hovedvegforbindelsen mellom Oslo og Ringerike og inngår i forbindelsene mellom Østlandet og Vestlandet både via E16 over Filefjell, rv. 7 over Hardangervidda og rv. 52 over Hemsedal.

I Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 er det lagt til grunn statlige midler til utbyggingen i siste del av planperioden, forutsatt tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering. Det legges opp til anleggsstart i 2018 og trafikkåpning i 2022. I 2017 vil det bli gjennomført forberedende arbeider.

1.1 Omtale av utbyggingen

Dagens E16 på strekningen Bjørum–Skaret er om lag 8,4 km lang. Årsdøgntrafikken (ÅDT) i 2015 var om lag 13 700 kjøretøy ved Bjørum og om lag 11 300 kjøretøy ved Sollihøgda. I helger og ved høytider er trafikken betydelig høyere. Tungtrafikkandelen er om lag 14 pst. ved Bjørum og om lag 11 pst. ved Sollihøgda.

Dagens E16 på strekningen Bjørum–Skaret er en to- og trefelts veg med varierende standard og vegbredde fra 7,5 m til 14 m.

På strekningen Bjørum–Skaret har det vært 52 ulykker med personskade i perioden 2004–2015. To personer er blitt drept, 8 personer er blitt hardt skadd og 63 personer er blitt lettere skadd.

Hele strekningen Bjørum–Skaret er planlagt med fartsgrense 100 km/t. Det skal bygges en tunnel på om lag 3,4 km under Sollihøgda og en tunnel på om lag 0,8 km under Bukkesteinshøgda. Det skal bygges tre planskilte kryss, en døgnhvileplass for tungtransport, en rasteplass og holdeplasser for busser. Utbyggingen vil gi et sammenhengende tilbud for gående og syklende på hele strekningen. Dagens E16 vil inngå i et lokalvegsystem.

Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2). Det legges etter KS2 til grunn en styringsramme på 3 990 mill. 2014-kroner og en kostnadsramme på 4 340 mill. 2014-kroner. Omregnet til 2016-prisnivå blir dette 4 170 mill. kroner og 4 540 mill. kroner. Prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet til om lag -2,6 mrd. kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet til -0,5.

1.2 Trafikkgrunnlag

Uten bompengeinnkreving er ÅDT i 2023 beregnet til om lag 16 050 kjøretøy på ny veg og om lag 650 kjøretøy på dagens veg, til sammen 16 700 kjøretøy. Med en gjennomsnittlig bomtakst på 37 kroner i 2016-prisnivå både på ny og dagens veg, er samlet ÅDT beregnet til om lag 13 150 kjøretøy, fordelt med om lag 12 850 kjøretøy på ny veg og om lag 300 kjøretøy på dagens veg.

Det er regnet med en gjennomsnittlig årlig trafikkvekst på 1,6 pst. i 2014–2018, 1,4 pst. I 2019–2023, 1,5 pst. i 2024–2030, og deretter 1,1 pst.

1.3 Utbyggings- og finansieringsopplegg

Utbyggingen er forutsatt finansiert med statlige midler og bompenger. Den statlige andelen utgjør 53 pst. Forslag til finansieringsplan er vist i tabell 5.1 i proposisjonen.

Vegdirektoratet har gitt tillatelse til at bompengeselskapet kan forskuttere inntil 24 mill. 2011-kroner til planlegging av prosjektet. Akershus fylkeskommune og Buskerud fylkeskommunene har stilt garanti for henholdsvis 18 mill. kroner og 6 mill. kroner av de forskutterte midlene. Det er rekvirert 20 mill. kroner til arbeidet med reguleringsplan.

Finansieringsopplegget bygger på envegs etterskuddsinnkreving i fire automatiske bomstasjoner, to på ny E16 og to på dagens E16.

For at prosjektet E16 Bjørum–Skaret skal bli nedbetalt i løpet av 15 år er det beregnet at gjennomsnittlig inntekt per passering må være om lag 33 kroner med de forutsetningene som ellers er lagt til grunn. Opplegg for grunntakster og rabatter framgår av proposisjonens kapittel 5.

Garantistene Akershus og Buskerud fylkeskommune har akseptert at det legges til grunn en beregningsteknisk rente på 4,5 pst. Trafikkforutsetningene framgår av proposisjonens kapittel 4. Brutto bompengeinntekter er beregnet til om lag 2 540 mill. kroner, der om lag 1 960 mill. kroner er forutsatt benyttet til å dekke deler av investeringskostnadene, om lag 450 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader og om lag 130 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskapet.

Akershus og Buskerud fylkeskommuner har fattet vedtak om å stille garanti ved selvskyldnerkausjon for et maksimalt låneopptak på 3 335 mill. kroner. Garantien fordeler seg med 2 501 mill. kroner på Akershus fylkeskommune og 834 mill. kroner på Buskerud fylkeskommune.