1.1 Omtale av utbyggingen
Dagens E16 på strekningen
Bjørum–Skaret er om lag 8,4 km lang. Årsdøgntrafikken (ÅDT) i 2015 var
om lag 13 700 kjøretøy ved Bjørum og om lag 11 300 kjøretøy ved
Sollihøgda. I helger og ved høytider er trafikken betydelig høyere.
Tungtrafikkandelen er om lag 14 pst. ved Bjørum og om lag 11 pst. ved
Sollihøgda.
Dagens E16 på strekningen
Bjørum–Skaret er en to- og trefelts veg med varierende standard
og vegbredde fra 7,5 m til 14 m.
På strekningen Bjørum–Skaret
har det vært 52 ulykker med personskade i perioden 2004–2015. To personer
er blitt drept, 8 personer er blitt hardt skadd og 63 personer er
blitt lettere skadd.
Hele strekningen
Bjørum–Skaret er planlagt med fartsgrense 100 km/t. Det skal bygges
en tunnel på om lag 3,4 km under Sollihøgda og en tunnel på om lag
0,8 km under Bukkesteinshøgda. Det skal bygges tre planskilte kryss,
en døgnhvileplass for tungtransport, en rasteplass og holdeplasser
for busser. Utbyggingen vil gi et sammenhengende tilbud for gående og
syklende på hele strekningen. Dagens E16 vil inngå i et lokalvegsystem.
Det er gjennomført
ekstern kvalitetssikring (KS2). Det legges etter KS2 til grunn en
styringsramme på 3 990 mill. 2014-kroner og en kostnadsramme på
4 340 mill. 2014-kroner. Omregnet til 2016-prisnivå blir dette 4 170
mill. kroner og 4 540 mill. kroner. Prosjektets samfunnsøkonomiske
netto nytte er beregnet til om lag -2,6 mrd. kroner. Netto nytte
over totale kostnader er beregnet til -0,5.