Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til at proposisjonen foreslår endringer i helseberedskapsloven for å gi hjemmel til å opprette helseregistre i en beredskapssituasjon. Forslaget ble sendt på høring høsten 2015, og høringsinstansene som uttaler seg om beredskapsregistre, støtter forslaget. Komiteen viser til at Datatilsynet støtter forslaget om en lovhjemmel til å opprette beredskapsregistre, slik at det ikke er nødvendig med konsesjon for behandling av opplysninger. Datatilsynet har gitt uttrykk for at konsesjon ikke er hensiktsmessig i en akutt situasjon. Komiteen er enig i at lovhjemmelen for beredskapsregistre bør henvise til helseregisterloven § 6, som angir de generelle vilkårene for å behandle helseopplysninger, og støtter derfor departementets forslag om dette. Komiteen støtter også departementets forslag om at beredskapsregistre skal kunne etableres med direkte grunnlag i loven. Komiteen er enig med departementet i at det i særlige tilfeller skal være mulighet til fortsatt lagring av opplysningene etter at hendelsen er avklart og evaluert, og viser til at dette bl.a. kan være viktig for å kunne studere langtidseffekter av beredskapssituasjonen som har oppstått. Komiteen er enig med departementet om at lovteksten bør oppstille et vilkår om at samfunnets interesse i den videre behandlingen av opplysningene klart må overstige ulempene som kan påføres den enkelte.

Komiteen viser til at det er grunnleggende viktig at beredskapsregistre må kunne etableres raskt og effektivt ved en krisesituasjon for å gi oversikt og kunnskap om utbredelse, årsakssammenhenger og konsekvenser ved ulike kriser og beredskapssituasjoner. Komiteen er enig med departementet i at internasjonale rapporteringsplikter og administrative oppgaver må ivaretas i en beredskapssituasjon.

Komiteen viser til at departementet foreslår at beredskapsregistre skal reguleres direkte i loven uten regulering i forskrift i tillegg, og at dette er fordi det ikke kan gis konkrete bestemmelser for beredskapsregistre før en konkret helsetrussel eller beredskapssituasjon har oppstått. Komiteen er enig i dette, fordi det ikke på forhånd kan besluttes hvilke konkrete formål registeret skal ivareta, siden beredskap og krisesituasjoner er ulike. Komiteen støtter at formålet med beredskapsregistre skal være å få oversikt og kunnskap om utbredelse, årsakssammenhenger og konsekvenser ved miljøhendelser, ved mistanke om utbrudd av sykdom knyttet til eksponering for helseskadelige miljøfaktorer og ved andre kriser og beredskapssituasjoner. Komiteen viser videre til at beredskapsregistre skal kunne etableres av Folkehelseinstituttet eller Helsedirektoratet, som vil sørge for at opplysninger i registeret er i samsvar med helseregisterloven og personopplysningsloven.